AIŠKINAMASIS RAŠTAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS STATYBOS ĮSTATYMO NR. I-1240 28 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, tikslai ir uždaviniai.
Lietuvos Respublikos statybos įstatymo Nr. I-1240 28 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto (toliau – Įstatymo projektas) tikslai:
1) įgyvendinti Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2024 m. gegužės 29 d. nutarimo Nr. 407 „Dėl Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro įstatymo Nr. VIII-1764 7, 8, 11, 12 ir 17 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3589 ir Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 22 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3590“ 1.8 papunktį, kuriuo siūloma pakeisti Statybos įstatymo 28 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktus – vietoj žodžių „Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose“ įrašyti žodžius „aplinkos ministro“.
2) Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose[1] (toliau – Kadastro nuostatai) aptarti nekilnojamųjų daiktų kadastro duomenų nustatymo, tikslinimo, nekilnojamojo daikto ribų žymėjimo nekilnojamojo turto kadastro žemėlapyje ir kitų veiksmų, susijusių su nekilnojamojo daikto kadastro duomenų bylos derinimu ir nekilnojamojo daikto kadastro duomenų įrašymu į nekilnojamojo turto kadastrą, techniniai reikalvimai, kurie nėra ir negalėtų būti reglamentuoti informacinių sistemų nuostatuose. Siekiama, kad Kadastro nuostatai atitiktų valstybės informacinių sistemų nuostatams keliamus reikalavimus ir būtų galima Kadastro nuostatuose atsisakyti nekilnojamųjų daiktų kadastro duomenų nustatymo techninių reikalavimų reglamentavimo. Minėtieji reikalavimai turėtų būti aptarti ne Kadastro nuostatuose, bet Vyriausybės įgaliotos institucijos (aplinkos ministro) nustatytoje tvarkoje.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai.
Įstatymo projektą parengė Seimo narys Simonas Gentvilas.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projektu aptarti teisiniai santykiai.
Šiuo metu nekilnojamųjų daiktų kadastro duomenų nustatymo detalią tvarką ir reikalavimus, nekilnojamojo daikto planų bei kadastro duomenų formų turinį, parengimo bei nekilnojamojo daikto kadastro duomenų bylos suformavimo tvarką, nekilnojamojo daikto kadastro duomenų bylos derinimą nustato Kadastro nuostatai. Nors paminėti techniniai reikalavimai nėra ir negalėtų būti aptarti informacinių sistemų nuostatuose, tačiau įgyvendinant tam tikras Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro įstatymo, Lietuvos Respublikos žemės įstatymo ir Statybos įstatymo nuostatas, Kadastro nuostatuose reglamentuoti nekilnojamųjų daiktų kadastro duomenų nustatymo, kadastro duomenų bylos derinimo techniniai reikalavimai, ko pasekoje galiojantys Kadastro nuostatai neatitinka valstybės informacinių sistemų nuostatų struktūrai ir turiniui keliamus reikalavimus.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama.
1) Atsižvelgus į tai, kad pagal Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo 4 straipsnio 4 dalį valstybės politiką Nekilnojamojo turto kadastro srityje formuoja Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija, Įstatymo projektu siūloma pakeisti Statybos įstatymo 28 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktus nustatant, kad nekilnojamojo daikto kadastro duomenų bylos derinimas turi būti reglamentuotas ne Kadastro nuostatuose, bet aplinkos ministro patvirtintoje tvarkoje.
Pažymėtina, kad Seimo kanceliarijos teisės aktų informacinėje sistemoje (TAIS) registruotas Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo Nr. VIII-1764 7, 8, 11, 12 ir 17 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-3589 ir Žemės įstatymo Nr. I-446 22 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3590, kuriais taip pat siūloma nustatyti, kad techniniai reikalavimai, susiję su nekilnojamųjų daiktų kadastro duomenų nustatymu, žemės sklypo ribos pažymėjimu nekilnojamojo turto kadastre, žemės sklypų, kuriuose pažymimi nustatomi servitutai, planų parengimu, turi būti reglamentuoti ne Kadastro nuostatuose, bet Vyriausybės įgaliotos institucijos (aplinkos ministro) nustatytoje tvarkoje
Priėmus Įstatymo projekto siūlomus pakeitimus neliks priežasčių trukdančių inicijuoti Kadastro nuostatų pakeitimus, siekiant jų atitikimo Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymui ir valstybės informacinių sistemų nuostatams keliamų reikalavimų.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymų projektus toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.
Neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai.
Priimtas Įstatymo projektas neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai.
Įstatymo projekto įgyvendinimas verslo sąlygoms ir jo plėtrai neigiamos įtakos neturės.
8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams?
Įstatymo projektas strateginio lygmens planavimo dokumentams neprieštarauja.
9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios.
Pakeisti reikės Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 15 d. nutarimą Nr. 534 „Dėl Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro nuostatų patvirtinimo“.
10. Įstatymo projekto atitiktis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimams, sąvokų ir terminų įvertinimas.
Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projekte naujų sąvokų nenustatoma.
11. Įstatymo projekto atitiktis Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei.
Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams.
12. Įstatymui įgyvendinti reikalingi įgyvendinamieji teisės aktai, juos priimti turintys subjektai.
Įstatymui įgyvendinti įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikės.
13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais).
Įstatymo projektui įgyvendinti, nereikės valstybės biudžeto lėšų.
14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Specialistų vertinimų ir išvadų negauta.
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis.
Reikšminių įstatymo projekte žodžių nėra.
16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.
Nėra.
[1] Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 15 d. nutarimas Nr. 534 „Dėl Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro nuostatų patvirtinimo“.