LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 526 ir 589 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR KODEKSO PAPILDYMO 5261 STRAIPSNIU

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2022-06-20 Nr. XIVP-1820

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.        Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ir ANK) 526 straipsnio pavadinime ir šio ANK straipsnio 1 dalies dispozicijoje nurodomos dvi teisės aktų grupės, kurių nevykdymas ar pažeidimas turėtų užtraukti administracinę atsakomybę – pirma, Krizių valdymo ir civilinės saugos įstatymas, antra, kiti krizių valdymą ir civilinę saugą reglamentuojantys teisės aktai. Sisteminė ir loginė įstatymo projekto nuostatų analizė leidžia manyti, kad inkriminuojant įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo ANK 526 straipsnio 1 dalį turėtų pakakti nustatyti, jog asmuo nevykdė ar pažeidė arba Krizių valdymo ir civilinės saugos įstatymą, arba kokius nors kitus krizių valdymą ir civilinę saugą reglamentuojančius teisės aktus. Jeigu taip, tuomet šios dvi teisės aktų grupės įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo ANK 526 straipsnio pavadinime ir šio ANK straipsnio 1 dalies dispozicijoje turėtų būti atskiriamos vartojant ne jungtuką „ir“, o jungtuką „arba“. Būtent pastarasis jungtukas vartotinas ANK specialiojoje dalyje atskiriant alternatyvius administracinio nusižengimo sudėties požymius. Analogiška pastaba teiktina ir įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 5261 straipsnio pavadinimui bei šio ANK straipsnio 1 daliai.

2.        Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 5261 straipsnio 1 dalyje siūloma įtvirtinti administracinę atsakomybę už Nepaprastosios padėties įstatymo ir kitų nepaprastąją padėtį reglamentuojančių teisės aktų nevykdymą ar pažeidimą, o to paties ANK straipsnio 3 dalyje – atsakomybę už šių teisės aktų nevykdymą ar pažeidimą, kai jų nevykdymas ar pažeidimas sukėlė, be kita ko, pavojų konstitucinei santvarkai ar visuomenės rimčiai. Vertinamo administracinio nusižengimo kontekste pavojaus sukėlimas konstitucinei santvarkai ar visuomenės rimčiai yra veiką kvalifikuojantis požymis[[1]], kurio pagrįstumas kelia abejonių. Antai kartu teikiamame Nepaprastosios padėties įstatymo Nr. IX-938 2, 3, 6, 7, 12, 13, 14, 16, 20, 21, 22, 24, 27, 28, 29 ir 31 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte (reg. Nr. XIVP-1829) numatoma, kad nepaprastoji padėtis gali būti įvedama tik tada, kai valstybėje jau yra iškilusi grėsmė konstitucinei santvarkai ar visuomenės rimčiai[[2]]. Tai suponuoja, jog iš esmės bet koks Nepaprastosios padėties įstatymo ar kitų nepaprastąją padėtį reglamentuojančių teisės aktų nevykdymas ar pažeidimas automatiškai sukelia ir tam tikro lygmens grėsmę nurodytiems teisiniais gėriams. Taigi neaišku, kaip tarpusavyje reikėtų atriboti įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 5261 straipsnio 1 dalyje numatomą „paprastą“ (t. y. nesukėlusį jokio pavojaus) Nepaprastosios padėties įstatymo ir kitų nepaprastąją padėtį reglamentuojančių teisės aktų nevykdymą ar pažeidimą nuo šių teisės aktų nevykdymo ar pažeidimo, kuris sukėlė pavojų konstitucinei santvarkai ar visuomenės rimčiai.

3.        Įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo ANK 589 straipsnio 49 ir 82 punktų nuostatos derintinos su:

-            2022 m. gegužės 1 d. įsigaliojusiu Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 307, 589 straipsnių pakeitimo ir 306 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymu Nr. XIV-897, kuriuo ANK 306 straipsnis buvo pripažintas netekusiu galios (įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo ANK 589 straipsnio 49 punkte šalintina nuoroda į ANK 306 straipsnį);

-            2022 m. gegužės 1 d. įsigaliojusiu Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 99, 148, 205 ir 589 straipsnių pakeitimo įstatymu Nr. XIV-691, kuriuo ANK 589 straipsnio 82 punktas buvo papildytas nuoroda į ANK 205 straipsnio 7 dalį (nuoroda į ANK 205 straipsnio 7 dalį turėtų būti teikiama ir įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo ANK 589 straipsnio 82 punkte).

 

 

Privatinės teisės skyriaus vyresnysis patarėjas,

laikinai atliekantis departamento direktoriaus funkcijas                                                Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

J. Jarmakovič, tel. (8 5) 239 6055, el. p. [email protected]

S. Mikšys, tel. (8 5) 239 6891, el. p. [email protected]



[1] Past. – pavojaus sukėlimas konstitucinei santvarkai ar visuomenės rimčiai administracinio nusižengimo sudėties struktūroje priskirtinas prie potencialių (tikėtinų) padarinių.

[2] Šio įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo Nepaprastosios padėties įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, jog „Nepaprastoji padėtis gali būti įvedama, kai valstybėje kyla grėsmė Lietuvos Respublikos konstitucinei santvarkai ar visuomenės rimčiai <…>”.