LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BENDRUOMENINIŲ ORGANIZACIJŲ PLĖTROS ĮSTATYMO NR. XIII-1774 8 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
2020-02-28 Nr. XIIIP-4480
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projektu teikiamos keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalies pirmajame sakinyje vartojama formuluotė „tos savivaldybės bendruomeninių organizacijų“ keistina į keičiamame įstatyme vartojamą formuluotę „tos savivaldybės teritorijoje veikiančių bendruomeninių organizacijų“. Šios dalies paskutiniame sakinyje žodis „bendruomenių“ taisytinas į „bendruomeninių“.
2. Projektu teikiamos keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalies pirmajame sakinyje nurodoma, kad savivaldybės bendruomenines organizacijas vienijanti organizacija gali būti „sąjunga, asociacija ar kt.“. Kadangi pagal keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą apibrėžimą bendruomeninė organizacija yra viešasis juridinis asmuo, kurio teisinė forma – asociacija, pažymime, kad vienintelė galima kitus juridinius asmenis vienijančio juridinio asmens, koordinuojančio narių veiklą, atstovaujančio narių interesams ir juos ginančio, teisinė forma yra asociacija. Žodis „sąjunga“ gali būti asociacijos pavadinime (Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymo 2 straipsnio 1 dalis), tai nėra alternatyvi asociacijai juridinio asmens teisinė forma, kaip tai nurodoma projekte. Taip pat diskutuotina projekte nurodoma kitos bendruomenines organizacijas vienijančios organizacijos formos galimybė „ir kt.“, nes nėra aišku, ar turima omenyje kitos tokios organizacijos teisinės formos, ar tai, kad tokia organizacija gali būti neformali ir neįgijusi juridinio asmens statuso, ar kažkokie kiti organizacijos formos variantai.
3. Projektu teikiamos keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalies antrajame sakinyje atsisakytina žodžio „skėtinės“, nes keičiamame įstatyme savivaldybės lygmens bendruomeninių organizacijų skėtinė organizacija nėra apibrėžta. Projekte pakaktų nurodyti „tokią organizaciją“, t. y. 2 dalies pirmajame sakinyje nurodytą organizaciją.
4. Projektu teikiamoje keičiamo įstatymo 8 straipsnio 2 dalyje nurodoma, kad nustatytais atvejais „savivaldybė organizuoja bendruomeninių organizacijų atstovų rinkimus“, o jie laikomi įvykusiais, jeigu juose „dalyvavo“ ne mažiau kaip 1/2 savivaldybės teritorijoje veikiančių bendruomeninių organizacijų. Toks siūlomas teisinis reguliavimas diskutuotinas šiais aspektais.
4.1. „Savivaldybė“ yra teritorijos administracinis vienetas. Funkcija turėtų būti priskiriama ne savivaldybei, o konkrečiai savivaldybės institucijai.
4.2. Įstatyme turėtų būti nustatyta visoms savivaldybėms vienoda rinkimų organizavimo ir vykdymo tvarka ar bent jau pagrindiniai rinkimų principai (įskaitant kandidatų kėlimą, balsavimą, rezultatų nustatymą), aiškiai atskleistas „dalyvavimo“ turinys (ar tai yra kandidatų kėlimas, ar balsavimas).
5. Projektu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 6 dalyje turėtų būti atskleistas „suderinimo“ turinys, tvarka ir pasekmės, nes iš siūlomo reguliavimo nėra aišku, kaip šis derinimas turėtų vykti, kiek bendruomeninių organizacijų jame turėtų dalyvauti, kas įvyktų, jei sprendimą suderintų tik dalis savivaldybės teritorijoje veikiančių bendruomeninių organizacijų.
6. Projektu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 6 dalyje numatoma galimybė savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybai pavesti atlikti savivaldybės bendruomeninių organizacijų tarybos funkcijas. Toks siūlymas diskutuotinas, nes reikšmingai skiriasi šių dviejų tarybų paskirtis ir sudarymo tvarka. Į savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybą narius skiriančių subjektų (nevyriausybinių organizacijų) veiklos teritorija iš esmės nėra ribojama, Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme (6 straipsnio 5 dalis) nustatomas tik reikalavimas, kad atitinkamos nevyriausybinės organizacijos veiktų ir atitinkamos savivaldybės teritorijoje. Be to, nevyriausybinė organizacija pagal Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymą gali būti bet kokios teisinės formos viešasis juridinis asmuo (išskyrus įstatymo nustatytas išimtis). Tuo metu bendruomeninė organizacija, kaip savivaldybės bendruomeninių organizacijų tarybos narius deleguojantis subjektas, pagal keičiamo įstatymo nuostatas yra griežtai apribotos teisinės formos asociacija, kurios steigėjai ir nariai ribojami priklausymu tik konkrečios vienos savivaldybės gyvenamosios vietos bendruomenei.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
V. Staugaitytė, tel. (8 5) 239 6898, el. p. [email protected]
P. Žukauskas, tel. (8 5) 239 6832, el. p. [email protected]