LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MAISTO ĮSTATYMO NR. VIII-1608 1, 2, 4, 9 IR 122 STRAIPSNIŲ IR KETVIRTOJO1 SKIRSNIO PAVADINIMO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2024-01-08 Nr. XIVP-2055(3)
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 4 straipsnio 1 dalimi keičiamo Maisto įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 9 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad už keičiamo įstatymo 4 straipsnio 5 dalyje nustatytų reikalavimų laikymosi priežiūrą būtų atsakinga Vyriausybės įgaliota institucija. Siūloma nuostata diskutuotina.
Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad minėtų sutarčių su paramos gavėjais sudarymas reglamentuojamas keičiamo įstatymo 4 straipsnio 4 dalyje (projekto 3 straipsnis), todėl tikslintina projekto 4 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje pateikiama nuoroda, vietoj skaičiaus „5“ įrašant skaičių „4“.
Antra, pažymėtina, kad keičiamo įstatymo 9 straipsnyje, reglamentuojančiame valdymo institucijų kompetenciją, yra nurodoma konkrečių institucijų kompetencija maisto teisinio reguliavimo srityje, todėl svarstytina, ar vadovaujantis sistemiškumo principu, keičiamo įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje vietoj „Vyriausybės įgaliotos institucijos“ nereikėtų nurodyti konkrečios institucijos, atliekančios maisto teikimo paramai sutarčių, nurodytų keičiamo įstatymo 4 straipsnio 4 dalyje, sudarymo ir vykdymo priežiūrą.
Trečia, keičiamo įstatymo 9 straipsnio 6 dalies nuostatą dėl keičiamo įstatymo 4 straipsnio 4 dalyje nustatytų „reikalavimų laikymosi priežiūros“ siūlytina derinti su projekto 7 straipsnio 2 dalimi, kurioje nurodoma, kad Vyriausybės įgaliota institucija priima teisės aktą, kuriame būtų nustatyta privalomų sudaryti sutarčių priežiūros tvarka. Atsižvelgiant į tai, keičiamo įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje siūlytina nustatyti, kad Vyriausybės įgaliota institucija būtų atsakinga už keičiamo įstatymo 4 straipsnio 4 dalyje nurodytų maisto perdavimo paramos gavėjams sutarčių sudarymo ir laikymosi priežiūrą.
2. Tikslintinas projekto 6 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 122 straipsnio pavadinimas, vietoje žodžių „tokio maisto“ konkrečiai įvardijant maistą, kuriam taikomos straipsnio nuostatos.
3. Projekto 6 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 122 straipsnio 7 dalies formuluotė tikslintina, aiškiai formuluojant pažeidimo sudėtį (pirmiausia nurodant subjektą, veiką ir atsisakant jos aprašymo skliausteliuose) bei nurodant sankcijas (įspėjimą ir baudas) skiriantį subjektą ir terminą, per kurį turi būti skiriamas įspėjimas.
4. Projekto 6 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 122 straipsnio 7 dalyje siūloma nustatyti, kad „pažeidimo nepašalinus arba pažeidimą padarius pakartotinai, skiriama nuo vieno tūkstančio iki trijų tūkstančių eurų bauda“. Atkreiptinas dėmesys, kad šioje keičiamo straipsnio dalyje pažeidimas (vadovaujantis jo aprašymu skliaustuose) yra apibrėžiamas tik kaip mažmeninės prekybos įmonės sutarties nesudarymas. Taigi iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kaip sutarties nesudarymą galima padaryti pakartotinai. Be to, svarstytina, ar vadovaujantis projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 4 dalyje nurodytais reikalavimais maisto perdavimo paramai sutarčiai, šios sutarties nesudarymas galėtų būti vienintelis mažmeninės prekybos įmonės pažeidimas, už kurį Vyriausybės įgaliota institucija, vykdydama minėtų sutarčių priežiūrą, galėtų skirti sankcijas. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos atitinkamai tikslintinos.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
N. Azguridienė, tel. +370 5 209 6546, el. p. [email protected]
M. Masteikienė, tel. +370 5 209 6843, el. p. [email protected]