LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL Lietuvos Respublikos DIPLOMATINĖS TARNYBOS ĮSTATYMO NR. VIII-1012 3, 5, 8, 16, 17, 23, 25, 28, 30, 35, 37, 39, 41, 42, 43, 44, 45, 48, 49, 60, 61, 62, 64, 65, 66, 67, 68, 70, 71, 84, 85, 86, 87, 89, 90, 92, 95, 96, 97 STRAIPSNIŲ, ĮSTATYMO 1 PRIEDO PAKEITIMO, ĮSTATYMO PAPILDYMO 161 ,711 IR 901 STRAIPSNIAIS IR ĮSTATYMO 3 PRIEDO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2021-12-20 Nr. XIVP-1229

Vilnius

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas.

1.             Atsižvelgiant į tai, kad pagal keičiamo Lietuvos Respublikos diplomatinės tarnybos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 10 straipsnį, Užsienio reikalų ministerijos personalą sudaro ne tik darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartį, bet ir valstybės tarnautojai bei siekiant išvengti skirtingo teisės normos interpretavimo,  siūlytina įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnyje vietoj žodžių ,,ne mažiau kaip vienas Atestacijos komisijos narys turi būti darbuotojų atstovas“ įrašyti žodžius ,,ne mažiau kaip vienas Atestacijos komisijos narys turi būti darbuotojų atstovavimą įgyvendinančių asmenų atstovas“.

2.             Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 16 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad diplomatinės atstovybės, konsulinės įstaigos ir specialiosios misijos patalpų nuomos ir įsigijimo tvarką nustato Vyriausybė ar jos įgaliota institucija. Siūlomas reguliavimas svarstytinas tikslingumo požiūriu, kadangi jis nenustato naujų taisyklių, kurios nebūtų nustatytos šiuo metu galiojančiuose teisės aktuose. Pažymėtina, kad pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimo įstatymo 6 straipsnio 1 punktą,  šio įstatymo reikalavimai netaikomi, be kita, pastatų ar kitų nekilnojamųjų daiktų įsigijimui arba nuomai ir kad tokių pirkimų tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė.  

3.             Įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 161 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad diplomatinių atstovybių, konsulinių įstaigų ir specialiųjų misijų saugumą Vyriausybės nustatyta tvarka pagal Vyriausybės patvirtintą metodiką  vertina tarpinstitucinė diplomatinių atstovybių saugumo vertinimo darbo grupė, kurios sudėtį nustato Vyriausybė, o personalinę sudėtį ir darbo reglamentą tvirtina užsienio reikalų ministras. Vyriausybė nustato priemones, skirtas užtikrinti diplomatinių atstovybių, konsulinių įstaigų ir specialiųjų misijų saugumą, atsižvelgdama į tai, kokio grėsmių ir rizikų lygmens aplinkoje jos veikia. Iš siūlomos nuostatos nėra aišku, ar pagal ją Vyriausybė turėtų tvirtinti tris atskirus teisės aktus, ar turima omeny, kad tiek saugumo vertinimo tvarka, tiek priemonės turėtų būti įtvirtintos Vyriausybės patvirtintoje metodikoje. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina šią nuostatą tikslinti.

4.             Įstatymo projekto 6 straipsniu yra keičiama keičiamo įstatymo 17 straipsnio 4 dalis. Atkreiptinas dėmesys, kad Seime yra įregistruotas Lietuvos Respublikos diplomatinės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1012 17 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIVP-1218), kuriuo taip pat yra keičiama 17 straipsnio 4 dalis ir jame numatyta įstatymo įsigaliojimo data - 2022 m. vasario 1 d. Šiame projekte (Nr. XIVP-1229) numatoma įstatymo įsigaliojimo data – 2022 m. kovo 31 d. Atsižvelgiant į tai, siūlytina įvertinti šių projektų nuostatas ir jas suderinti tarpusavyje taip, kad nesusidarytų situacija, kai vėliau įsigaliojęs teisės aktas, reguliuojantis tuos pačius teisinius santykius, paneigs jau nustatytą teisinį reguliavimą.

5.             Įstatymo projekto 16 straipsniu keičiamo įstatymo 43 straipsnio 3 dalimi siūloma nustatyti, kad atrankos į laisvas diplomato pareigas metu, be kita ko, įvertinama ,,kompetentingos institucijos išvada apie galimas rizikas ir grėsmes nacionaliniam saugumui, kurias galėtų kelti kandidato paskyrimas į pareigas diplomatinėje atstovybėje, konsulinėje įstaigoje ar specialiojoje misijoje, jeigu tokios išvados paprašo užsienio reikalų ministras ar jo įgaliotas asmuo“. Siūloma nuostata tarpusavyje derintina su keičiamo įstatymo 23 straipsniu, kuriame nustatyti reikalavimai, taikomi asmeniui priimamam į diplomatinę tarnybą ir kuriame toks asmenų, pretenduojančių į diplomatinę tarnybą, vertinimas nėra numatytas  (čia vertinama tik asmens, pretenduojančio į diplomatinę tarnybą atitiktis reikalavimams, būtiniems išduodant leidimą dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija). Be to, siekiant teisinio aiškumo, siūlytina nurodyti, kokios kompetentingos institucijos išvada turima omenyje.

6.             Įstatymo projekto 21 straipsniu siūloma papildyti keičiamo įstatymo 60 straipsnį 4 dalimi ir nustatyti, kad visi diplomatiniai rangai suteikiami užsienio reikalų ministro nustatyta tvarka. Siūloma nuostata tarpusavyje nedera su keičiamo įstatymo 60 straipsnio 1 dalimi, kurioje nustatyta, kad Lietuvos Respublikos nepaprastojo ir įgaliotojo ambasadoriaus, Lietuvos Respublikos nepaprastojo pasiuntinio ir įgaliotojo ministro rangus užsienio reikalų ministro teikimu suteikia Respublikos Prezidentas dekretu. Manytina, kad užsienio reikalų ministras galėtų nustatyti tvarką dėl diplomatinių rangų, kurie nurodyti keičiamo įstatymo 60 straipsnio 2 dalyje (ministro patarėjo, patarėjo, pirmojo sekretoriaus, antrojo sekretoriaus, trečiojo sekretoriaus ir atašė) suteikimo. Analogiško turinio pastaba išsakytina ir dėl įstatymo projekto 24 straipsniu keičiamo įstatymo 63 straipsnio 2 dalies, kad diplomatinių rangų atėmimo tvarką nustato užsienio reikalų ministras, nes kai kuriuos diplomatinius rangus gali atimti tik juos suteikęs Respublikos Prezidentas.

7.             Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 2 straipsnio 31 dalyje apibrėžtą sąvoką „darbo santykiai arba jų esmę atitinkantys santykiai“, siūlytina patikslinti įstatymo projekto 34 straipsniui keičiamo įstatymo 85 straipsnio 1 dalį, kurioje nustatyta sąlyga, kada diplomato sutuoktiniui nemokama kompensacija, t.y. numatyti, kad kompensacija nemokama kai jis gauna pajamas, susijusias su darbo santykiais arba jų esmę atitinkančiais santykiais. Pastebėtina, kad analogiška sąlyga yra numatyta ir Lietuvos Respublikos žvalgybos įstatymo Nr. VIII- 1861 641 straipsnio pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIVP-1233, kuris teikiamas kartu su šiuo įstatymo projektu.

8.             Siūlytina įstatymo projekto 37 straipsniu keičiamo įstatymo 89 straipsnio  2 dalies 4 punkte po žodžių ,,privalomąją karo tarnybą“ įrašyti žodžius ,,savanorišką nenuolatinę karo tarnybą“, kadangi Seimas 2019 m. gruodžio 12 d. priėmė Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo Nr. VIII-723 2, 8, 10, 101, 13, 21, 22, 23, 28, 29, 321, 34, 35, 36, 37, 38, 43, 44, 48, 49, 50, 54, 55, 59, 60, 61, 611, 63, 64, 65, 68, 69 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 322 straipsniu įstatymą Nr. XIII-2671 ir su juo susijusių lydimųjų teisės aktų pakeitimus (įsigaliojo 2020 m. liepos 1 d.), kuriuose buvo įtvirtinta sąvoka ,,savanoriška nenuolatinė karo tarnyba“ ir numatyta garantija palikti einamas pareigas, kai valstybės tarnautojas, pareigūnas ar darbuotojas, be kita ko, atlieka ir savanorišką nenuolatinę karo tarnybą. Pritarus šiai pastabai atitinkamai tikslintini keičiamo įstatymo 89 straipsnio 3 dalis bei 92 straipsnio 2 dalies 5 punktas.

9.             Atsižvelgiant į įstatymų leidybos praktiką Seime, projekto 46 ir 47 straipsnius siūlome jungti į vieną straipsnį, kurio pavadinimas būtų „įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas“. Šio straipsnio 1 dalyje reikėtų nustatyti įstatymo, išskyrus šio straipsnio 2 dalies, įsigaliojimą 2022 m. kovo 31 d., o 2 dalyje – pavedimą Lietuvos Respublikos Vyriausybei ir jos įgaliotoms institucijoms iki 2022 m. kovo 30 d. priimti įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus, atitinkamai pernumeruojant toliau einančias straipsnio dalis.

10.          Įstatymo projektas tikslintinas atsižvelgiant į teisės technikos taisyklių reikalavimus:

1) įstatymo projekto 23 straipsnio 1 dalyje pakeitimo esmėje reikėtų patikslinti keičiamos 62 straipsnio dalies numeraciją (keičiama 4 dalis), o keičiamo įstatymo 23 straipsnio 2 dalyje dėstomoje keičiamo įstatymo 62 straipsnio 5 dalies teksto neryškinti;

2) įstatymo projekto 12, 22, 30, 34 straipsniais keičiamų straipsnių pavadinimai projekte turėtų būti paryškinti bei įstatymo projekto 34 straipsniu keičiamo įstatymo 85 straipsnio 3 dalyje teksto ryškinti nereikia;

3) įstatymo projekto 36 straipsniu keičiamo įstatymo 87 straipsnio 2 dalyje reikia atsisakyti perbraukto skaičiaus;

4) įstatymo projekto lyginamojo varianto 21 straipsnio 1 dalyje dėstomame 60 straipsnio pavadinime žodis „suteikimas“ turi būti paryškintas;

5) įstatymo projekto lyginamojo varianto 24 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 63 straipsnio pavadinimas neturi būti ryškinamas (įstatymo projekto lyginamajame variante ryškinamas tik naujas tekstas).

 

 

Departamento direktorius                                                                                                   Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J. Raškauskaitė, tel. (8 5) 239 6842, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. [email protected]