LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

aplinkos apsaugos komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ĮSTATYMO NR. I-446 2, 23, 24, 37, 41 IR 42 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO

PROJEKTO nr. xivp-2153

 

2022-11-09  Nr. 107-P-44

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto nariai: Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, pirmininko pavaduotojas Aidas Gedvilas, Kasparas Adomaitis, Ligita Girskienė, Petras Gražulis, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus.

Kviestieji asmenys: Krašto apsaugos ministras Arvydas Anušauskas, KAM viceministras Vilius Semeška, Krašto apsaugos ministerijos Teisės departamento direktorė Judita Nagienė, aplinkos viceministrė Daiva Veličkaitė-Matusevičė, AM Statybos ir teritorijų planavimo politikos grupės (STPPG) vyr. patarėja Algė Staniūnaitė-Tonkich.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-10-20

1

(2),

4

(37)

 

(1),

2

(101)

 

Įvertinę projekto atitiktį Lietuvos Respublikos Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.                    Pagal projekto 1 straipsnyje dėstomas Žemės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 1 dalies bei projekto 4 straipsnio 2 dalyje dėstomas keičiamo įstatymo 37 straipsnio 101 dalies nuostatas Vyriausybė tvirtintų karinės infrastruktūros projektą, kuriame būtų nustatytas valstybinės žemės sklypo (sklypų) formavimas, pertvarkymas, taip pat naudojimo sąlygos (paskirtis, naudojimo būdas, servitutai), reikalingos karinei infrastruktūrai. Pažymėtina, kad karinės infrastruktūros projekte (žemės valdos projekte) gali ir nereikėti suformuoti ar pertvarkyti žemės sklypo (sklypų), reikalingo karinei infrastruktūrai, bet tik nustatyti tokio sklypo naudojimo sąlygas. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 1 straipsnyje dėstomame keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje pateiktos sąvokos ,,karinės infrastruktūros projektas” apibrėžime nereikėtų nustatyti, kad tokiame projekte nurodomi ir žemės sklypai, kurie reikalingi karinei infrastruktūrai, bet jų nereikia nei pertvarkyti, nei naujai suformuoti, bet reikia pakeisti jų naudojimo sąlygas (paskirtį, naudojimo būdą, nustatyti servitutus).

Pritarti

Pasiūlymas:

Keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:

„1. Karinės infrastruktūros projektas – žemės valdos projektas, nustatantis valstybinės žemės sklypo (sklypų) formavimą, pertvarkymą ir (ar) naudojimo sąlygas (paskirtį, naudojimo būdą, servitutus), reikalingas karinei infrastruktūrai.“

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-10-20

2

(23)

1

(3)

 

 

2.      Svarstytina, ar siekiant aiškumo, kuris konkrečiai subjektas turėtų išreikšti valią dėl servituto prieiti ar privažiuoti, tiesti inžinerinės infrastruktūros tinklus (požemines ir antžemines komunikacijas), kelius ir takus prie žemės sklypų, reikalingų karinei infrastruktūrai, reikalingumo, projekto 2 straipsnio 1 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 23 straipsnio 3 dalies priešpaskutiniame sakinyje po žodžių ,,naudojanti valstybinės žemės sklypą“ nereikėtų įrašyti žodžių ,,reikalingą karinei infrastruktūrai“.

Nepritarti

Manome, kad siūlymas perteklinis, nes keičiamo įstatymo 23 straipsnio 3 dalyje yra nurodyta, kad servitutai nustatomi valstybinės žemės sklypams, reikalingiems karinei infrastruktūrai, todėl nuostatos dubliavimui nepritariame.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-10-20

3

(24)

1

(1)

 

3.      Nei iš projekto nuostatų, nei aiškinamojo rašto nėra aišku, kokiu tikslu projekto 3 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 24 straipsnio 1 dalyje nebelieka galiojančio įstatymo nuostatos, kad pagrindinė žemės naudojimo paskirtis ir (ar) būdas (būdai) keičiami pagal žemės valdos projektus (projekto lyginamajame variante nenurodyta, kad šios nuostatos atsisakoma). Atsisakius šios nuostatos, nėra aiškus projekto 3 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 24 straipsnio 1 dalies santykis su kitomis projekto nuostatomis (pavyzdžiui, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 26 dalis, 3 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 24 straipsnio 6 dalis) ir keičiamo įstatymo (pavyzdžiui, keičiamo įstatymo 24 straipsnio 2, 3 dalys ir kt.), kurios numato, kad pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą (būdus) galima keisti pagal žemės valdos projektus. Siūlytina projektą atitinkamai tikslinti.

Pritarti

Pasiūlymas:

patikslinti projektu keičiamo įstatymo 24 straipsnio 1 dalį pagal galiojančią įstatymo redakciją ir šios dalies tekstą išdėstyti taip:

1. Pagrindinė žemės naudojimo paskirtis ir būdas (būdai) Vyriausybės nustatyta tvarka nustatomi formuojant naujus žemės sklypus. Šiems žemės sklypams nustatyta pagrindinė žemės naudojimo paskirtis ir (ar) būdas (būdai) keičiami žemės savininkų, valstybinės žemės patikėtinių ar įstatymų nustatytais atvejais kitų subjektų prašymu pagal detaliuosius planus, specialiojo teritorijų planavimo dokumentus ar žemės valdos projektus, o urbanizuotoje ir urbanizuojamoje teritorijoje, kuriai detalieji planai neparengti, – pagal savivaldybės lygmens bendrąjį planą ir (ar) vietovės lygmens bendrąjį planą, jei šis parengtas, o valstybinės žemės sklypo, reikalingo karinei infrastruktūrai, – pagal karinės infrastruktūros projektą.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-10-20

4

(37),

2

(101)

 

4.      Projekto 4 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 37 straipsnio 101 dalyje siūloma nustatyti, kad karinės infrastruktūros projektai tvirtinami Vyriausybės nutarimu. Pagal projekto 4 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 37 straipsnio 3 dalies 5 punkto bei keičiamo įstatymo 37 straipsnio 1 dalies nuostatas karinės infrastruktūros projektai yra žemės valdos projektai, kurie yra vieni iš žemėtvarkos planavimo dokumentų sistemos dalių. Atkreiptinas dėmesys, kad nei iš projekto, nei keičiamo įstatymo nuostatų nėra aišku, koks subjektas organizuotų karinės infrastruktūros projektų rengimą ir jų sprendinių įgyvendinimą. Taip pat, nėra aiškus šių projekto nuostatų santykis su keičiamo įstatymo 32 straipsnio, reglamentuojančio valstybės, savivaldybių institucijų ir Valstybės žemės fondo kompetenciją reguliuojant žemės santykius, nuostatomis, nes šio straipsnio 1 dalyje nurodytas baigtinis Vyriausybės atliekamų funkcijų, sąrašas ir jame nėra nurodyta, kad Vyriausybė tvirtina karinės infrastruktūros projektus. Be to, keičiamo įstatymo 32 straipsnio 2 straipsnio 7 punkte nustatyta, kad Vyriausybės įgaliotos institucijos įstatymų nustatytais atvejais tvirtina valstybės lygmens žemėtvarkos planavimo dokumentus, o šio straipsnio 3 dalies 7 punkte nustatyta, kad Nacionalinė žemės tarnyba tvirtina žemėtvarkos planavimo dokumentus, išskyrus žemėtvarkos schemas ir žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo projektus. Siekiant pašalinti šiuos neaiškumus ir suderinti projekto bei keičiamo įstatymo nuostatas tarpusavyje, svarstytina, ar projektu nereikėtų atitinkamai papildyti ir patikslinti keičiamo įstatymo 32 straipsnio nuostatų.

Pritarti

Pasiūlymai:

Atsižvelgiant į pateiktas pastabas, siūloma:

1. Patikslinti keičiamo įstatymo 37 straipsnio 101 dalį, nurodant kuris subjektas organizuotų karinės infrastruktūros projektų rengimą ir jų sprendinių įgyvendinimą, taip pat atsižvelgiant į Teritorijų planavimo įstatymo pakeitimo įstatymo 1 straipsnį, kuriame daroma nuoroda į Mobilizacijos ir priimančiosios šalies paramos įstatymo 6 straipsnio 10 punkte nurodytą sąrašą, nustatantį karinę infrastruktūrą. Taip pat atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktą pastabą Teritorijų planavimo įstatymo projektui (2 pastaba) dėl Teritorijų planavimo įstatymo ir Žemės įstatymo sistemiško aiškinimo, atitinkamai siūloma patikslinti keičiamo įstatymo 37 straipsnio 101 dalį:

101. Karinės infrastruktūros projektai rengiami žemės ūkio ministro ir krašto apsaugos ministro nustatyta tvarka, siekiant vystyti karinę infrastruktūrą, nurodytą Mobilizacijos ir priimančiosios šalies paramos įstatymo 6 straipsnio 10 punkte nurodytame sąraše. Rengiamiems karinės infrastruktūros projektams teritorijų planavimo dokumentų sprendiniai taikomi tiek, kiek jie neprieštarauja karinės infrastruktūros, nurodytos Mobilizacijos ir priimančiosios šalies paramos įstatymo 6 straipsnio 10 punkte nurodytame sąraše, vystymui. Karinės infrastruktūros projektų rengimą organizuoja ir jų sprendinius įgyvendiną Krašto apsaugos ministerija ar kitos krašto apsaugos sistemos institucijos. Karinės infrastruktūros projektai tvirtinami Vyriausybės nutarimu. Vyriausybės nutarimu patvirtintų karinės infrastruktūros projektų sprendiniai, rengiant, keičiant ar koreguojant atitinkamos savivaldybės lygmens bendrąjį planą, integruojami į atitinkamo bendrojo plano sprendinius.

 

2. Siūloma pakeisti projektu keičiamo įstatymo 32 straipsnį:

„4 straipsnis. 32 straipsnio pakeitimas

1.                  Papildyti 32 straipsnio 1 dalį 4 punktu:

4) tvirtina karinės infrastruktūros projektus.

2. Pakeisti 32 straipsnio 3 dalies 7 punktą ir jį išdėstyti taip:

„7) tvirtina žemėtvarkos planavimo dokumentus, išskyrus žemėtvarkos schemas, ir žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo projektus ir karinės infrastruktūros projektus;“.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-10-20

6

(42)

 

(6)

 

5.      Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 42 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,Karinės infrastruktūros projektai finansuojami iš Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerijai skiriamų valstybės biudžeto lėšų.“ Atkreipiame dėmesį, kad iš šios projekto nuostatos nėra aišku, ar iš Krašto apsaugos ministerijai skiriamų valstybės biudžeto lėšų būtų finansuojamas karinės infrastruktūros projektų rengimas, ar finansavimas apimtų ir parengtų karinės infrastruktūros projektų įgyvendinimą. Pažymėtina, kad iš keičiamo įstatymo 42 straipsnio pavadinimo darytina išvada, jog šiame straipsnyje reglamentuojamas tik atitinkamų žemėtvarkos darbų finansavimas. Atsižvelgus į tai, vertinamoji projekto nuostata tikslintina taip, kad būtų aiškus finansavimo objektas.

Pritarti

Pasiūlymas:

Keičiamo įstatymo 42 straipsnio 6 dalį išdėstyti taip:

6. Karinės infrastruktūros projektų rengimas finansuojamas iš Krašto apsaugos ministerijai skiriamų valstybės biudžeto lėšų.“

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-10-20

7

1

2

 

6.      Projekto 7 straipsnio 1 ir 2 dalyse siūloma atitinkamai nustatyti, kad įstatymas įsigalioja 2022 m. lapkričio 1 d. , o Vyriausybė, žemės ūkio ministras ir krašto apsaugos ministras iki 2022 m. spalio 31 d. priima įstatymą įgyvendinančius teisės aktus. Atsižvelgiant į tai, kad projekto pateikimas Seimo posėdyje numatytas 2022 m. spalio 27 d. bei į teisės aktuose numatytų projekto svarstymo, priėmimo, pasirašymo bei promulgacijos procedūrų trukmę, projekto 7 straipsnio 1 ir 2 dalyse atitinkamai reikėtų nustatyti vėlesnes įstatymo įsigaliojimo bei įgyvendinamųjų teisės aktų priėmimo datas.

Pritarti

 

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-10-20

1,

2

6

 

(1),

 

7.      Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, nustatytais teisės technikos reikalavimais, projektas tikslintinas:

7.1.   projekto 1 straipsnyje dėstomame keičiamo įstatymo 2 straipsnyje reikėtų nurodyti ir šio straipsnio pavadinimą;

7.2.   projekto 2 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 23 straipsnio 3 dalyje reikėtų išbraukti žodžius „Lietuvos Respublikos“, nes sutrumpintas Krašto apsaugos ministerijos pavadinimas jau yra vartojamas prieš tai išdėstytose keičiamo įstatymo nuostatose – 8 straipsnio 2 dalyje. Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 6 straipsnyje dėstomai keičiamo įstatymo 42 straipsnio 6 dalies nuostatai;

7.3.   projekto 6 straipsnio pakeitimų esmėje reikėtų išbraukti žodį ,,nauja”.

Pritarti

Į redakcinio pobūdžio pastabas atsižvelgta.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas pritarti Komiteto pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktas pastabas patobulintam įstatymo projektui ir Komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Aplinkos apsaugos komitetas

2022-11-09

7

 

 

 

Argumentai:

Kadangi Projekto 7 straipsnyje siūloma nustatyti įstatymo įsigaliojimo data jau suėjusi, būtina nustatyti vėlesnę įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarką.

Pasiūlymas:

Pakeisti 7 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„8 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1.                    Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2022 m. gruodžio 1 d.

2.                  Lietuvos Respublikos Vyriausybė, žemės ūkio ministras ir krašto apsaugos ministras iki 2022 m. lapkričio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Aistė Gedvilienė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepateikta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                                  Aistė Gedvilienė

 

 

Aplinkos apsaugos komiteto biuro patarėja

Aistrida Latvėnė