LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
aplinkos apsaugos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS STATYBOS ĮSTATYMO NR. I-1240 1, 2, 3, 4, 5, 6, 11(1), 12, 14, 15, 17, 18, 22, 24, 26, 27, 27(1), 28, 34, 37, 39, 47, 49, 51, 52(1), 53, 55, 56, 57, 59 STRAIPSNIŲ, ŠEŠTOJO SKIRSNIO PAVADINIMO, 1 PRIEDO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 11(2), 27(2), 68 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO NR. XIV-2413 37 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3462
2024-03-20 Nr. 107-P-07
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, Komiteto nariai: Aidas Gedvilas, Kasparas Adomaitis, Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus.
Komiteto biuro vedėja Birutė Pūtienė, biuro patarėja Aistrida Latvėnė, biuro padėjėja Vida Katinaitė.
Kviestieji asmenys: aplinkos viceministrė Daiva Matusevičė, AM Architektūros ir inovacijų politikos grupės vadovė Asta Rokickienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-02-08 |
1(37) |
(5) |
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 37 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad šioje dalyje nurodyti keičiamo įstatymo straipsniai, straipsnių dalys įsigalioja ne 2024 m. lapkričio 1 d., kaip yra nustatyta keičiamo įstatymo 37 straipsnyje, bet 2024 m. gegužės 1 d. Taigi, projektu siūloma paankstinti projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 37 straipsnio 5 dalyje nurodytų keičiamo įstatymo straipsnių, jų dalių įsigaliojimą. Atkreiptinas dėmesys, kad projektu keičiamas įstatymas buvo priimtas tik 2023 m. gruodžio 19 d. Vertinant projektu siūlomą teisinį reguliavimą, pažymėtina, kad konstitucinis teisinės valstybės principas suponuoja įvairius reikalavimus įstatymų leidėjui, kitiems teisėkūros subjektams. Vienas iš tokių reikalavimų yra tai, kad teisinis reguliavimas turi būti santykinai stabilus, jog teisinių santykių subjektai galėtų savo elgesį orientuoti pagal teisės reikalavimus (Konstitucinio Teismo 2004 m. gruodžio 13 d., 2013 m. vasario 15 d. nutarimai). Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos svarstytinos aukščiau nurodytu aspektu. Be to, Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad teisės aktai, keičiantys ar nustatantys naują ūkio subjektų veiklos ar jos priežiūros teisinį reguliavimą, paprastai įsigalioja gegužės 1 dieną arba lapkričio 1 dieną, tačiau visais atvejais ne anksčiau kaip po trijų mėnesių nuo jų oficialaus paskelbimo dienos. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 37 straipsnio 5 dalyje nurodyti keičiamo įstatymo straipsniai, jų dalys įsigaliotų 2024 m. gegužės 1 d., tačiau svarstytina, ar subjektai, kurių atžvilgiu būtų taikomas teisinis reguliavimas, atsižvelgiant į teisėkūros procedūrų trukmę priimant įstatymą, turėtų pakankamai laiko pasirengti naujo teisinio reguliavimo taikymui. |
Pritarti iš dalies |
Argumentai: Atkreiptinas dėmesys į tai, kad projektu keičiamas Statybos įstatymo pakeitimo įstatymas jo rengimo metu buvo derinamas su suinteresuotomis institucijomis ir asmenimis du kartus: 2023 m. gegužės 17 d. – 2023 m. gegužės 31 d jis pateiktas derinti 103 suinteresuotoms institucijoms; 2023 m. liepos 4 d. – 2023 m. liepos 26 d projektas pakartotinai pateiktas derinti 105 suinteresuotoms institucijoms ir asmenims. Įvertinus pateiktas pastabas, buvo organizuojami susitikimai pastabų įvertinimui aptarti. Atsižvelgiant į tai, laikytina, kad subjektai, kurių atžvilgiu bus taikomas teisinis reguliavimas, turėjo galimybę įsivertinti vykdomus Statybos įstatymo pakeitimus. Taip pat pažymėtina, kad nuostatos, kurių įsigaliojimo terminas ankstinamas, yra itin svarbios užtikrinant statybos procesų efektyvumą, teisėtumą, skaidrumą, dėl šių nuostatų svarbos yra pasisakiusi parlamentinė kontrolė ir darbo grupės. Atsižvelgiant į tai, kad dėl šių nuostatų įsigaliojimo reikalingi minimalūs poįstatyminių teisės aktų pakeitimai ir į poreikį kaip galima greičiau reglamentuoti nesureguliuotus santykius, laikytina, kad šių nuostatų įsigaliojimo paankstinimas yra tikslingas. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-02-08 |
1(37) |
(11) |
|
Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 37 straipsnio 11 dalyje siūloma reglamentuoti įstatymo nuostatų taikymą, kai iki 2024 m. lapkričio 1 d. pradėtas statinio projektavimas. Pažymėtina, kad nuostata „įstatymo nuostatų taikymas“ nėra pakankamai konkreti, nes nėra aišku, kurio įstatymo nuostatų taikymas turimas omenyje. Svarstytina, ar, siekiant aiškumo, prieš žodį „Įstatymo“ nereikėtų įrašyti žodelio „šio“. Be to, atkreiptinas dėmesys, kad pagal projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 37 straipsnio 1-5 dalių nuostatas dalis keičiamo įstatymo straipsnių, straipsnių dalių įsigaliotų 2024 m. lapkričio 1 d., kita dalis 2024 m. gegužės 1 d. ir t. t. Taigi keičiamo įstatymo atskiri straipsniai, jų dalys įsigaliotų ne tuo pačiu metu. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar tuo atveju, jeigu turimas tikslas nustatyti tik keičiamo įstatymo nuostatų, reglamentuojančių statinio projektavimą, taikymą, projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 37 straipsnio 11 dalies nuostatų nereikėtų sukonkretinti, įvardinant konkrečias keičiamo įstatymo nuostatas, kurios būtų taikomos iki 2024 m. lapkričio 1 d. pradėtam statinio projektavimui. |
Pritarti iš dalies |
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad būtų reikalinga nurodyti daug nuostatų, kas nėra tikslinga šiuo atveju, siūloma neišplėsti 37 straipsnio 11 dalies ir neįvardinti konkrečių keičiamo įstatymo nuostatų, kurios būtų taikomos iki 2024 m. lapkričio 1 d. pradėtam statinio projektavimui. Pasiūlymas: Patikslinti Projekto 1 straipsnyje keičiamo įstatymo 37 straipsnio 11 dalį ir ją išdėstyti taip: „11. Šio įstatymo nuostatų taikymas, kai iki 2024 m. lapkričio 1 d. pradėtas statinio projektavimas: 1) kai statytojas (užsakovas) ir statinio projektuotojas yra pasirašę techninio projekto arba techninio darbo projekto rengimo sutartį ir atliktos visuomenės informavimo ir dalyvavimo procedūros (kai jos privalomos), teikiant prašymą gauti statybą leidžiantį dokumentą, vietoje projektinių pasiūlymų gali būti pateikiamas techninis projektas arba techninis darbo projektas; 2) kai siekiant gauti statybą leidžiantį dokumentą buvo pateiktas techninis projektas, pranešant apie statybos pradžią vietoje techninio darbo projekto gali būti pateikiamas darbo projektas ir techninio projekto ir darbo projekto ekspertizės (kai jos privalomos); 3) kai savivaldybei pateiktas prašymas patvirtinti projektinių pasiūlymų užduotį, visuomenės informavimo ir dalyvavimo procedūros (kai jos privalomos) gali būti baigiamos iki 2024 lapkričio 1 d. galiojusia tvarka. Procedūrų pabaiga tokiu atveju laikoma visuomenės informavimo ir dalyvavimo procedūrų ataskaitos parengimas ir paviešinimas.“ |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-02-08 |
1(37) |
(11) |
|
3. Siekiant suderinti įstatyme vartojamas sąvokas, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 37 straipsnio 11 dalies 1 punkte prieš žodį „projektuotojas“ įrašytinas žodis „statinio“. |
Pritarti |
Žr. Komiteto pateiktą pasiūlymą prie TD 2 pastabos. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-02-08 |
1(37) |
|
|
4. Atsižvelgiant į Statybos įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją, manytina, kad dėl teikiamo projekto reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.
|
Nepritarti |
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad Statybos įstatymo pakeitimo įstatymas buvo kelis kartus derinamas su suinteresuotomis institucijomis ir asmenimis ir į tai, kad keičiamos tik įstatymo įsigaliojimo nuostatos, jas paankstinant, Komiteto nuomone, prašyti Vyriausybės išvados netikslinga. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti Komiteto pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir Seimo nario pateiktus pasiūlymus patobulintam įstatymo projektui ir Komiteto išvadai.
7.2. Pasiūlymai: nėra.
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Romualdas Vaitkus.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepateikta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Aistė Gedvilienė
Biuro patarėja
Aistrida Latvėnė