LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NACIONALINIO SAUGUMO PAGRINDŲ ĮSTATYMO NR. VIII-49 PRIEDĖLIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO  NR. XIVP-321

 

2022-03-14  Nr. 109-P-14

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius, Liudas Jonaitis, Antanas Čepononis, Simonas Gentvilas, Mantas Maldeikis, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys.

Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai: Alina Brazdilienė, Dalia Mudėnienė, Greta Genelienė, Audronė Čekanavičienė, Danguolė Zabulėnienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-18

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.   Projektu siūloma nustatyti krašto apsaugos ministrui nustatyti pareigą, be kita ko, nurodyti kiek procentais bus išplėtotas gynybinis pajėgumas. Svarstytina, ar visais atvejais gynybinis pajėgumas (ar jo pokytis) gali būti išmatuojamas ir įvertinamas tik skaitine ar procentine išraiška, siejama su materialių vertybių įsigijimu.

Svarstyti pagrindiniame komitete.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-18

1

 

 

2.   Iš projekto nuostatų nėra aišku, apie kokios stadijos įsigijimų ir infrastruktūros projektus turi būti informuojama – planuojamus, vykdomus ar užbaigtus. Projekto nuostatos tikslintinos, be kita ko, atsižvelgiant ir į tai, kad, pavyzdžiui, informuojant apie planuojamą projektą gali būti neįmanoma įgyvendinti reikalavimo informuoti apie tikslų įsigijimo kiekį, kainą, aptarnavimo sąnaudas, projekte dalyvaujančias įmones. 

Svarstyti pagrindiniame komitete.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-18

1

 

 

3.   Atsižvelgiant į Nacionalinio saugumo pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalį, kurioje numatyta, kad vadovaudamasi šio įstatymo nustatytais Nacionalinio saugumo pagrindais, Vyriausybė Valstybės gynimo tarybos pritarimu teikia Seimui tvirtinti Nacionalinio saugumo strategiją, įtvirtinančią valstybės nacionalinio saugumo sistemos plėtros, užsienio, gynybos ir vidaus politikos prioritetus, ilgalaikius bei vidutinio laikotarpio uždavinius, manytina, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės nuomonė.

Pritarti.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021-12-22 d. nutarimas Nr.1120.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-18

1

 

 

4.   Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, nustatytais teisės technikos reikalavimais, projektas koreguotinas:

4.1.  projekto pavadinime esantis žodis „ĮSTATYMAS“ rašytinas naujoje eilutėje;

4.2.  projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo priedėlio I dalies 8 skyriaus šeštoje pastraipoje prieš žodžio „Nacionalinio“ įrašytinas žodis „Seimo“;

4.3.  siekiant teisinio aiškumo, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo priedėlio I dalies 8 skyriaus šeštoje pastraipoje vietoje žodžio „viršijančius“ įrašytina formuluotė „kurių vertė viršija“;

Pritarti.

 

5.

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė,

2021-03-30

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo pagrindų įstatymo Nr. VIII-49 priedėlio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-321 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Atsižvelgti.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2021-12-22 d. nutarimas Nr.1120

 

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. lapkričio 4 d. sprendimą Nr. SV-S-281 „Dėl įstatymo projekto išvadų“, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Pritarti Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo pagrindų įstatymo Nr. VIII-49 priedėlio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-321 (toliau – Įstatymo projektas) tikslui – teikti informaciją Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui apie įsigijimų ir infrastruktūros projektus, tačiau nepritarti Įstatymo projektu siūlomoms teisinio reguliavimo priemonėms, atsižvelgiant į tai, kad teisinis reglamentavimas dėl Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamos Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo pagrindų įstatymo (toliau Įstatymas) priedėlio I dalies 8 skyriaus šeštosios pastraipos nuostatos, kuria siekiama nustatyti krašto apsaugos ministrui pareigą raštu informuoti Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetą apie įsigijimų ir infrastruktūros projektus, viršijančius 20 mln. eurų, yra pakankamas, todėl Įstatymo projekto siūlymas neatitinka  teisėkūros tikslingumo principo.

Krašto apsaugos ministro pareiga informuoti Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetą apie įsigijimų planus ir projektus nustatyta Įstatymo priedėlio I dalies 8 skyriaus šeštojoje pastraipoje. Pažymėtina, kad infrastruktūros plėtros projektai (statybos, įrengimo ir pan. darbai) vykdomi ir įgyvendinami atliekant įsigijimus, todėl siūlymas informuoti ne tik apie įsigijimų, bet ir infrastruktūros projektus, viršijančius 20 mln. eurų, yra perteklinis.

Krašto apsaugos sistemos plėtros programai, patvirtintai Lietuvos Respublikos Seimo 2006 m. liepos 4 d. nutarimu Nr. X-743 „Dėl Krašto apsaugos sistemos plėtros programos patvirtinimo“, įgyvendinti skirtame plane numatyti įsigijimų ir infrastruktūros (ginkluotės, karinės technikos, įrangos, karinių atsargų įsigijimų, infrastruktūros plėtros) projektai, detalizuota jų apimtis, vertė, įgyvendinimo laikotarpiai, pateiktas planuojamų projektų pagrindimas, siekiami rezultatai ir jų sąsaja su vystomais pajėgumais. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo 2018 m. gruodžio 20 d. nutarimo Nr. XIII-1825 „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo 2006 m. liepos 4 d. nutarimo Nr. X-743 „Dėl Krašto apsaugos sistemos plėtros programos patvirtinimo“ pakeitimo“ 2 straipsniu, šis planas prieš teikiant tvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybei privalo būti suderintas su Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetu.

Atsižvelgti.

Atsižvelgiant į tai, kad dėl didėjančios įtampos ir prastėjančios saugumo situacijos regione atsiranda poreikis didinti finansavimą gynybai, parlamentinės kontrolės stiprinimas sudarytų galimybę užtikrinti, kad krašto apsaugai skiriami asignavimai naudojami skaidriai, efektyviai ir pačiu rezultatyviausiu būdu.

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas:

Iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir pasiūlyti pagrindiniam Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui patobulinti projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms pritarė Komitetas ir Komiteto pasiūlymą.

6.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

 

Biudžeto ir finansų komitetas,

2022-03-14

1

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į Seimo statuto 59 straipsnio nuostatas, kuriomis nustatyta, kad Biudžeto ir finansų komitetas atlieka valstybės biudžeto vykdymo kontrolę ir į tai, kad dėl didėjančios įtampos ir prastėjančios saugumo situacijos regione atsiranda poreikis didinti finansavimą gynybai, parlamentinės kontrolės stiprinimas sudarytų galimybę užtikrinti, kad krašto apsaugai skiriami asignavimai naudojami skaidriai, efektyviai ir pačiu rezultatyviausiu būdu, papildyti projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

Pasiūlymas:

„1 straipsnis. Įstatymo priedėlio pakeitimas

Pakeisti Įstatymo priedėlio I dalies 8 skyriaus šeštąją pastraipą ir ją išdėstyti taip:

Sprendimus dėl kariuomenės aprūpinimo, ginkluotės įsigijimo ir materialinės bazės priima Vyriausybė. Krašto apsaugos ministras raštu informuoja Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetą ir Biudžeto ir finansų komitetą apie įsigijimų ir infrastruktūros projektus (viršijančius 20 mln. eurų), nurodydamas, koks gynybinis pajėgumas ir kiek (procentais) bus jis išplėtotas, įsigijimo kiekį, kainą, ilgalaikio aptarnavimo sąnaudas, projektuose dalyvaujančias įmones.“

Pritarti.

 

 

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Mykolas Majauskas, Valius Ąžuolas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                           Mykolas Majauskas                                                     

 

 

 

 

Biuro vedėja Alina Brazdilienė