LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
BIUDŽETO IR FINANSŲ KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LAIKINOJO SOLIDARUMO ĮNAŠO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2621(2)
2023-05-09 Nr. 109-P-16
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Vytautas Kernagis (pavaduojanti Dainių Kreivį), Valius Ąžuolas, Algirdas Butkevičius, Liudas Jonaitis, Mindaugas Skritulskas (pavaduojantis Antaną Čepononį), Vytautas Gapšys, Simonas Gentvilas, Mindaugas Lingė, Matas Maldeikis, Vytautas Mitalas, Andrius Palionis.
Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai Alina Brazdilienė, Dalia Mudėnienė, Mindaugas Pečiulis, Audronė Čekanavičienė, padėjėjos Danguolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė.
2. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto sprendimas |
Argumentai, pagrindžiantys sprendimą |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo narys Petras Gražulis 2023-05-08 |
1 |
4 |
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos gyventojams tenka mokėti didesnes, nei kaimyninėse šalyse būsto paskolų palūkanas, o LR Seimas, Lietuvos bankas ir Vyriausybei nesiima jokių priemonių šiai diskriminacijai panaikinti, o Lietuvoje įsikūrę bankai uždirba kasdien didėjančius milijardinius pelnus, teikiu pasiūlymą, kuriuo būtų sumažinama Lietuvos gyventojų, ypač jaunų šeimų, imančių kreditą pirmam būstui, palūkanų našta - apmokant pusę jų.
Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „4 straipsnis. Šio įstatymo nustatyta tvarka gautų lėšų panaudojimo tikslas Įgyvendinant šį įstatymą gautos lėšos lygiomis dalimis naudojamos finansuoti: 1) karinio mobilumo ir dvigubo naudojimo (civilinėms ir karinėms reikmėms) transporto infrastruktūros, taip pat karinės infrastruktūros, reikalingos priimančiosios šalies paramai užtikrinti, pritaikymo ir (ar) sukūrimo projektams; 2) 50 proc. gyventojo patiriamų palūkanų už kreditą pirmam gyvenamajam būstui statyti ar įsigyti kompensavimą“
|
Nepritarti |
Vadovaujantis Konstitucinio Teismo jurisprudencija, atskiru įstatymu (ne valstybės biudžeto) finansavimas gali būti nustatytas tik ypatingiems visuomenės ir valstybės tikslams apibrėžtą laikotarpį. Remiantis Konstitucinio Teismo 2020 metų lapkričio 3 d. nutarimu Nr. KT187-N15/2020, kuriame Teismas pateikė Lietuvos Respublikos Konstitucijos 131 straipsnio 2 dalyje įtvirtintą įstatymų, numatančių tam tikras išlaidas (ne valstybės biudžeto įstatymo), sampratą, pabrėžė, kad tai yra įstatymai, įpareigojantys užtikrinti valstybės biudžeto santykių įvairiais biudžetiniais metais perimamumą, finansavimo tęstinumą tais išskirtiniais atvejais, kai tam tikriems (ypatingiems, ilgalaikiams, strateginiams) visuomenės ir valstybės uždaviniams kryptingai spręsti lėšų reikia daugiau, negu galima skirti per vienus biudžetinius metus, šiais įstatymais (ne valstybės biudžeto įstatymais) išlaidas galima numatyti tik konkrečiai apibrėžtam, visuotinai svarbiam tikslui pasiekti per įstatymo nustatytą laiką ir tik tada, kai šių reikmių negalima patenkinti per vienus biudžetinius metus, tačiau jais negali būti numatomos išlaidos valstybės nuolatinėms funkcijoms atlikti, visuomenės kasdienėms reikmėms finansuoti. Europos Centrinis Bankas savo 2023-04-04 nuomonėje dėl Projekto taip pat pažymėjo, kad būtina aiškiai atskirti išskirtinį pajamų pobūdį ir vyriausybės bendrojo biudžeto lėšas, siekiant išvengti jų panaudojimo bendraisiais fiskalinės konsolidacijos tikslais. Būtent Projekto 4 straipsnyje nurodyti finansavimo iš LSĮ surinktų lėšų poreikiai (karinio mobilumo ir dvigubo naudojimo (civilinėms ir karinėms reikmėms) transporto infrastruktūros, taip pat karinės infrastruktūros, reikalingos priimančiosios šalies paramai užtikrinti, pritaikymo ir (ar) sukūrimo projektai) atitinka visuotinai svarbaus tikslo, ypatingų, ilgalaikių, strateginių visuomenės ir valstybės uždavinių, kuriems spręsti (finansavimui numatyti) gali būti priimtas laikinai taikomas įstatymas (ne biudžeto), kriterijus. Tuo tarpu kitokio pobūdžio išlaidų (ne ypatingiems, ne strateginiams, ne visuotinai svarbiems tikslams ir uždaviniams) finansavimas turėtų būti nustatytas ne tokiame specialiame įstatyme, o valstybės biudžeto įstatyme.
Balsavimo rezultatai: už - 6, prieš - 4 , susilaikė – 1 .
|
Komiteto pirmininkas Mindaugas Lingė
Komiteto biuro patarėjas Mindaugas Pečiulis