DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 414, 610 IR 611 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
2020-03-05 Nr. XIIIP-4532
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Pabrėžtina, kad Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2000/53/EB dėl eksploatuoti netinkamų transporto priemonių (toliau – Direktyva), galiojančios redakcijos Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais bei Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymų nuostatose yra vartojama „eksploatuoti netinkamos transporto priemonės“ sąvoka. Dėl šios priežasties, svarstytina, ar projekto 1 straipsnyje vartojama sąvoka „Neeksploatuojamų ir negalimų eksploatuoti transporto priemonių“ neturėtų būti patikslinta.
Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad kartu su teikiamu projektu susijusiam Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 20 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui (reg. Nr. XIIIP-4533) Teisės departamento išvadoje teikiame pastabas ir siūlymus dėl projektu siūlomo teisinio reguliavimo perteklinio pobūdžio, negalimų eksploatuoti transporto priemonių sąvokos turinio ir kt.
2. Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 414 straipsnį nauja 3 dalimi, joje įtvirtinant, kad „Šio straipsnio 2 dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas pakartotinai, užtraukia baudą nuo vieno šimto keturiasdešimt iki trijų šimtų eurų“. Projektu keičiamoje ANK 414 straipsnio 2 dalyje numatoma, kad „Šio straipsnio 1 dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas pakartotinai, užtraukia baudą nuo septyniasdešimt iki vieno šimto keturiasdešimt eurų“. Tai reiškia, kad, priėmus projektu teikiamus ANK pakeitimus, naujojoje ANK 414 straipsnio 3 dalyje būtų įtvirtinta administracinio nusižengimo sudėtis, kurios kvalifikuojančiu požymiu būtų pakartotinis pakartotinumas. Šis pasiūlymas kritikuotinas dėl kelių priežasčių.
Pirma, atkreiptinas dėmesys, jog ANK 40 straipsnyje apibrėžta, kas laikoma pakartotinumu: „Jeigu administracinį nusižengimą padaręs asmuo per metus nuo administracinio nurodymo įvykdymo dienos arba nuo nutarimo administracinio nusižengimo byloje įsiteisėjimo dienos, iki sueis vieni metai nuo administracinės nuobaudos ar administracinio poveikio priemonės įvykdymo dienos, padarė tame pačiame šio kodekso straipsnyje numatytą administracinį nusižengimą, laikoma, kad šis administracinis nusižengimas padarytas pakartotinai. Padarius pakartotinį administracinį nusižengimą, šiame straipsnyje numatytas terminas skaičiuojamas iš naujo.“ Iš šio apibrėžimo seka, jog visi tame pačiame ANK straipsnyje numatyti administraciniai nusižengimai, dar kartą padaryti nepasibaigus ANK 40 straipsnyje numatytam terminui, laikytini pakartotiniais nepaisant to, kiek kartų jie padaryti. Kitaip tariant, pakartotinumas pagal ANK 40 straipsnį nėra skirstomas į „paprastą“ ar „pakartotinį“ pakartotinumą, o jo teisinė reikšmė nekinta priklausomai nuo to, kiek (2, 3 ar daugiau) kartų buvo padaryta veika, todėl yra pagrindas teigti, jog ANK 414 straipsnį papildžius nauja 3 dalimi būtų iškreipta pakartotinumo instituto esmė.
Antra, pastebėtina ir tai, jog vadovaujantis ANK 40 straipsnyje įtvirtinta pakartotinumo samprata suformuluotos visos kitos galiojančios redakcijos ANK įtvirtintos administracinių nusižengimų sudėtys, tarp kurių nėra nei vienos, kurios kvalifikuojančiu požymiu būtų pakartotinis pakartotinumas. Dėl to ANK 414 straipsnį papildžius nauja 3 dalimi būtų ne tik iškreipta pakartotinumo instituto esmė, bet tuo pačiu ir pažeistas ANK sistemiškumas.
3. Projektu keičiamo ANK 414 straipsnio 4 dalyje siūloma įtvirtinti nuostatą, jog „Už šio straipsnio 3 dalyje numatytą administracinį nusižengimą privaloma skirti transporto priemonės konfiskavimą“. Šis pasiūlymas diskutuotinas keliais aspektais.
3.1. Manytina, kad minėta nuostata prieštarautų proporcingumo principui, kadangi ANK 414 straipsnyje numatyto administracinio nusižengimo pavojingumas yra nedidelis (juo nėra keliama grėsmė kitų asmenų gyvybei, sveikatai ar kitiems svarbiausiems teisės ginamiems gėriams), o konfiskuotinos transporto priemonės vertė, tikėtina, tam tikrais atvejais galėtų būti tokia, kad transporto priemonės konfiskavimas jos savininkui sukeltų didelius turtinius suvaržymus. Dėl to yra pagrindas teigti, jog ANK 414 straipsnyje numatyto administracinio nusižengimo pobūdį ir pavojingumą geriau atitinka ne privalomas, o galiojančios redakcijos ANK 414 straipsnyje įtvirtintas galimas turto konfiskavimas, kadangi esant neprivalomam turto konfiskavimui galima įvertinti visas bylai reikšmingas aplinkybes, tokias kaip konfiskuotinos transporto priemonės vertė, nusižengimą padariusio asmens turtinė padėtis, požiūris į padarytą nusižengimą ir kt., kurių visuma leidžia spręsti, ar turto konfiskavimas konkrečiu atveju asmens teisių nevaržo labiau, nei to reikia siekiant ANK 22 straipsnio 2 dalyje numatytų turto konfiskavimui keliamų tikslų.
3.2. Iš visų ANK XXII skyriuje „Administraciniai nusižengimai, susiję su transportu ir kelių ūkiu“ įtvirtintų administracinių nusižengimų privalomas transporto priemonės konfiskavimas numatytas tik už ANK 427 straipsnyje („Pakartotinis transporto priemonių vairavimas, kai tai daro neblaivūs arba apsvaigę nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vairuotojai“) įtvirtinto administracinio nusižengimo padarymą. Tuo tarpu už kitų administracinių nusižengimų, kurie yra mažiau pavojingi negu ANK 427 straipsnyje numatyta veika, tačiau gerokai pavojingesni ir keliantys didesnę grėsmę kitų asmenų teisėms ir laisvėms negu ANK 414 straipsnyje įtvirtintas administracinis nusižengimas (pavyzdžiui, ANK 423 straipsnio 3 dalyje, 424 straipsnio 4 dalyje įtvirtinti administraciniai nusižengimai), padarymą yra numatytas ne privalomas, o tik galimas transporto priemonės konfiskavimas. Atsižvelgiant į tai, manytina, jog ANK 414 straipsnyje įtvirtinus privalomą transporto priemonės konfiskavimą būtų pažeistas ne tik proporcingumo, bet ir sistemiškumo principas.
4. Projektu keičiamame ANK 610 straipsnyje siūloma įtvirtinti taisyklę, kad už projekte numatomos naujosios ANK 414 straipsnio 3 dalyje įtvirtintos veikos padarymą būtų galima surašyti administracinį nurodymą. Pastebėtina, jog šis pasiūlymas sistemiškai nedera su kitomis galiojančios redakcijos ANK 610 straipsnio nuostatomis, kadangi pagal projektu keičiamo ANK 414 straipsnio 4 dalį už ANK 414 straipsnio 3 dalyje numatyto administracinio nusižengimo padarymą būtų privaloma skirti transporto priemonės konfiskavimą, o ANK 610 straipsnio 2 dalies 5 punkte įtvirtinta, jog administracinio nurodymo negalima surašyti, kai „už asmens padarytą veiką nustatytas privalomas turto, kuriam pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus privaloma teisinė registracija, konfiskavimas“.
5. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiant ANK 610 straipsnį kartu reikėtų keisti ir ANK 33 straipsnį, kuriame taip pat reglamentuojami su administracinio nurodymo surašymu susiję klausimai.
6. Teikiamo projekto 4 straipsnio pavadinime brauktini žodžiai: „ir įgyvendinimas“. Taip pat pabrėžtina, kad teikiamu projektu siūloma įstatymo įsigaliojimo data turėtų būti suderinta su kartu teikiamo Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 20 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto (reg. Nr. XIIIP-4533) įsigaliojimo data.
7. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 7 straipsnį valstybinę eismo saugumo užtikrinimo politiką formuoja, Valstybinę eismo saugumo programą ir šios programos įgyvendinimo priemonių planą tvirtina Vyriausybė, ir į Atliekų tvarkymo įstatymo 20 straipsnio 1 dalį, pagal kurią Aplinkos ministerija reglamentuoja ir administruoja visų atliekų tvarkymą, kontroliuoja nustatytų reikalavimų ir užduočių įgyvendinimą, manytina, jog dėl projektu siūlomo teisinio reguliavimo reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
E. Sadauskienė, tel. (85) 239 6167, el. p. erika.sadauskiene@lrs.lt