PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

ŽEMĖS ĮSTATYMO NR.I-446 23 STRAIPSNIO 2 DALIES PAPILDYMO

ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-188

2021-02-08

Vilnius 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

23

 2

 6

Argumentai: Valstybė, siekdama užtikrinti pretendentų atkurti nuosavybės teisę į žemę ir ant jos esančių statinių savininkų teisinius santykius, įtvirtino specialų teisinį reglamentavimą. Pagal šį teisinį reglamentavimą prieš atkuriant nuosavybės teisę į žemę atskirais žemės sklypais būdavo formuojami statinių eksploatavimui reikalingi žemės sklypai. Suformavus statinių eksploatavimui reikalingus žemės sklypus, pastarieji valstybinės žemės nuomos sutartimis būdavo išnuomojami valstybei arba tokiems žemės sklypams būdavo nustatomi servitutai. Šiuo metu dauguma minėtų valstybinės žemės nuomos sutarčių yra pasibaigusios arba sutartyse numatyti nuomos terminai eina į pabaigą. Statinių, esančių ant minėtų žemės sklypų, savininkai tam, kad galėtų ir toliau naudotis jiems priklausančiais statiniais, turi iš naujo susitarti su žemės sklypų savininkais, t.y. įsigyti nuosavybės teise arba išsinuomoti žemės sklypą, ant kurio stovi jų statiniai. Šiuo atveju žemės sklypų savininkai įgyja ypač didelį derybinį pranašumą ir siūlomos žemės sklypo nuomos arba žemės sklypo pardavimo kainos yra itin didelės, pvz. žemės ūkio paskirties žemės sklypai pardavinėjami kaip komerciniai žemės sklypai. Žemės sklypų savininkai, suprasdami savo dominuojančią padėtį, neleidžia statinių savininkams remontuoti ir prižiūrėti jiems priklausančių statinių. Statinių, esančių ant šių žemės sklypų, savininkai, nesutikę sudaryti pirkimo-pardavimo arba nuomos sutarčių neproporcingai pakeltomis kainomis, praranda bet kokią galimybę tinkamai valdyti ir naudoti jiems priklausančius statinius. Statinių, esančių ant tokių žemės sklypų, savininkui, nesutikusiam už neadekvačią kainą sudaryti nuomos ar pirkimo-pardavimo sutarties, lieka vienintelė galimybė - kreiptis į teismą dėl atlygintinio žemės servituto nustatymo teismo tvarka. Kas savo ruožtu lemia ne tik teismų sistemos apkrovimą, tačiau ginčo šalys patenka į teisinį neapibrėžtumą, nuostolių patyrimą dėl bylinėjimosi proceso, laiko eikvojimą. Tokia teisinių santykių dalyvių teisinė aplinka neužtikrina tinkamo ir efektyvaus savo nuosavybės valdymo ir naudojimo. Kadangi didžioji dalis statinių savininkų yra subjektai, besiverčiantys žemės ūkio veikla, toks teisinis neapibrėžtumas stabdo šių subjektų plėtrą bei vystymąsi. Nuostoliai patiriami arba už neadekvačią kainą įsigyjant žemės sklypus, arba besibylinėjant teismuose, nors šios lėšos galėtų būti naudojamos kitoms reikmėms efektyvinant žemės ūkio gamybos procesus.

Pasiūlymas: Pakeisti projekto 23 straipsnio 2 dalį ir jį išdėstyti taip:

 „Pakeisti 23 straipsnio 2 dalies 6 punktą ir ją išdėstyti taip:

6) privačios žemės sklypui, į kurį atkurtos nuosavybės teisės, užstatytą kitam fiziniam ar juridiniam asmeniui nuosavybės teise priklausančiais statiniais, bei pasibaigus tokio žemės sklypo nuomos sutarčiai, suteikiantis teisę ant žemės sklypo esančius statinius tinkamai eksploatuoti, prižiūrėti bei aptarnauti, išskyrus atvejus, jeigu šalys susitaria tęsti nuomos teisinius santykius. Nustatant mokėtiną kompensaciją už nustatomą servitutą privačios žemės savininkui taikytina Lietuvos Respublikos piliečių nuosavybės teisių į išlikusį turtą atkūrimo įstatymo 4 straipsnio 11 dalis.“.

 

 

Teikia:

Seimo nariai                                                                  Guoda Burokienė