LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL NEVYRIAUSYBINIŲ ORGANIZACIJŲ PLĖTROS ĮSTATYMO NR. XII-717
PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
NR. XIIIP-3623
2019-10-09 Nr. 113-P-31
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo:
Komiteto pirmininkė Guoda Burokienė, komiteto pirmininko pavaduotojas Algis Strelčiūnas, komiteto nariai: Valentinas Bukauskas, Ričardas Juška, Gintautas Kindurys, Vanda Kravčionok, Zenonas Streikus, Povilas Urbšys, Vytautas Kamblevičius.
Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Algirdas Astrauskas, Eglė Jonevičienė, Rasa Mačiulytė, Kristina Šimkutė.
Kviestieji asmenys: Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos viceministras Eitvydas Bingelis, SADM vyriausioji patarėja nevyriausybinių organizacijų ir bendruomenių plėtros klausimais Aurelija Olendraitė, Nacionalinės NVO Tarybos pirmininkas /Maltos ordino pagalbos tarnybos atstovas Edvinas Regelskis, NVO informacijos ir paramos centro atstovas Martinas Žaltauskas, Nacionalinio švietimo NVO tinklo atstovė Judita Akromienė, NVO teisės instituto atstovas Rytis Jokubauskas, Pagalbos onkologiniams ligoniams asociacijos atstovė Neringa Čiakienė, Specialiųjų tyrimų tarnybos atstovas Aivaras Raišys, Vyriausybės kanceliarijos atstovė Diana Varnaitė, Laisvos visuomenės instituto atstovas Ramūnas Aušrotas, ALF atstovė Sandra Adomavičiūtė, Lietuvos vyskupų konferencijos atstovas Vygantas Malinauskas, NVO ekspertė Gaja Šavelė, Lietuvos kaimo bendruomenių sąjungos atstovė Virginija Šetkienė, Lietuvos negalios organizacijų forumo atstovė Henrika Varnienė, Ministro Pirmininko patarėjas Paulius Gradeckas, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja Vida Ablingienė, NVO teisės instituto atstovė Agnė Černiauskaitė, Vyriausybės kanceliarijos Socialinės politikos grupės patarėja Daiva Buivydaitė-Garbštienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
3-4. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Edas Kizelevičius 2019-07-19 |
1 |
1 |
|
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Konstitucijos 33 straipsnio 2 dalimi ir Teisėkūros pagrindų įstatymo 9 straipsnio 5 dalimi, pateikiu pasiūlymus dėl Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo Nr. XII-717 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3623. 1. Siūlau Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo Nr. XII-717 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3623 (toliau – Projektas) 1 straipsnyje dėstomo Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo Nr. XII-717 1 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip: „1. Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo (toliau – šis įstatymas) tikslas – kurti palankią aplinką nevyriausybinėms organizacijoms, užtikrinti tinkamas jų veiklos ir plėtros sąlygas, įgalinti jas dalyvauti viešojoje politikoje.“. |
Nepritarti |
Palankios aplinkos nevyriausybinėms organizacijoms kūrimas yra plati sąvoka apimanti visapusišką NVO sektorių stiprinančios aplinkos kūrimą. Pažymėtina tai, kad demokratinės valstybės siekia įgalinti visuomenę dalyvauti sprendimų priėmime, o ne atskiras NVO. NVO laikytinos priemone, padedančia efektyviau užtikrinti didesnį visuomenės dalyvavimą priimant visuomenei svarbius sprendimus. |
2. |
Edas Kizelevičius 2019-07-19 |
1 |
2 |
|
2. Siūlau Projekto 1 straipsnyje dėstomo Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo Nr. XII-717 1 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip:
„2. Šis įstatymas nustato nevyriausybinių organizacijų plėtros valstybės
politikos formavimo ir įgyvendinimo principus, subjektus, formuojančius ir
įgyvendinančius nevyriausybinių organizacijų plėtros valstybės politiką, |
Nepritarti |
Tiek galiojančiame NVO plėtros įstatyme, tiek įstatymo projekte, įtvirtinamas institucinis subjektas – nevyriausybinių organizacijų taryba. Pasiūlymo teikėjas nenurodė pasiūlymo argumentų, todėl nėra aišku, kodėl siūloma šią nuostatą išbraukti. Čia pažymėtina, kad nevyriausybinės organizacijos yra nepriklausomos nuo valstybės ir savivaldybių, taigi nėra aišku, kas konkrečiai turima omenyje siūlant reglamentuoti NVO veiklą savivaldybėje. |
3. |
Edas Kizelevičius 2019-07-19 |
1 |
4 |
|
Siūlau Projekto 1 straipsnyje dėstomo Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo Nr. XII-717 1 straipsnį papildyti nauja 4 dalimi ir ją išdėstyti taip: „4. Jeigu yra prieštaravimų tarp šio įstatymo normų ir kitų įstatymų, vadovaujamasi ir taikomas šis įstatymas.“.
|
Nepritarti |
Teisės normų kolizijoms pašalinti yra taikomos įvairios priemonės (pavyzdžiui, bendrosios ir specialios normų santykio taisyklė ir kt.). Todėl Komiteto nuomone nėra poreikio įtvirtinti siūlomo reguliavimo. |
4. |
Edas Kizelevičius 2019-07-19 |
4 |
3 |
|
4. Siūlau Projekto 1 straipsnyje dėstomo Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo Nr. XII-717 4 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip:
„3. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija ir
valstybės institucijos bei įstaigos, įgyvendinančios nevyriausybinių
organizacijų plėtros valstybės politiką su toje viešosios politikos srityje
veikiančiomis skėtinėmis nacionalinėmis nevyriausybinėmis organizacijomis 1) rengiamų teisės aktų projektų, susijusių su nevyriausybinių organizacijų veikla; 2) planuojamų programų, pagal kurias konkurso būdu finansuojami nevyriausybinių organizacijų projektai.“. |
Nepritarti |
Nėra aišku dėl kokių priežasčių siūloma išbraukti svarbų NVO ir valstybės institucijų bendradarbiavimo instrumentą iš įstatymo projekto. |
5. |
Edas Kizelevičius 2019-07-19 |
4 |
4 |
|
5. Siūlau Projekto 1 straipsnyje dėstomo Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo Nr. XII-717 4 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip: „4. Savivaldybės taryba pagal kompetenciją: 1) atsižvelgiant į valstybės politiką nevyriausybinių organizacijų plėtros srityje, nustatytus nacionalinius prioritetus bei vietos bendruomenės poreikius, nustato ilgalaikius nevyriausybinių organizacijų plėtros tikslus, savivaldybės biudžeto lėšomis finansuotinas nevyriausybinių organizacijų veiklos sritis; 2) nustato viešosios ir grupinės naudos nevyriausybinių organizacijų
finansavimo iš savivaldybės biudžeto kriterijus ir tvarką
|
Nepritarti |
Nepateikta argumentacija kas, priėmus siūlymą, savivaldybėje tvirtintų savivaldybės NVO tarybos sudėtį. Komiteto nuomone siekiant nacionalinio ir savivaldybių lygmens institucionalizuotų subjektų reguliavimo sistemiškumo, įstatymo projekte siūlomas reguliavimas yra tinkamas. |
6. |
Edas Kizelevičius 2019-07-19 |
5 |
|
|
6. Siūlau Projekto 1 straipsnyje dėstomo Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo Nr. XII-717 5 straipsnį išdėstyti taip:
„5 straipsnis. nevyriausybinių organizacijų nagrinėjami klausimai ir pasiūlymų teikimas
|
Nepritarti |
Pritarus pasiūlymui būtų teisiškai susilpnintos NVO sektoriaus pozicijos. Visos NVO (skėtinės, nacionalinės bei regioninės) gali nagrinėti sektoriaus plėtros klausimus bei, vadovaujantis Teisėkūros pagrindų įstatymu, teikti siūlymus valstybės institucijoms ir įstaigoms. Nėra aišku kokiu pagrindu siūloma atsisakyti Nacionalinės NVO tarybos, vienintelio intitucionalizuoto NVO ir valstybės institucijų bendradarbiavimo instrumento. |
7. |
Edas Kizelevičius 2019-07-19 |
6(N) |
|
|
7. Siūlau Projekto 1 straipsnyje dėstomą Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymą Nr. XII-717 papildyti nauju 6 straipsniu ir jį išdėstyti taip: 6 straipsnis. Nevyriausybinių organizacijų, kurios nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės, ir nevyriausybinių organizacijų asociacijų veiklos vykdymas ir jos deklaravimas savivaldybės administracijoje (alternatyva: deklaravimas ne savivaldybės administracijoje)
1. Nevyriausybinėms organizacijoms, kurios yra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės, šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą vykdyti draudžiama. 2. Nevyriausybinės organizacijos, kurios nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės, ir nevyriausybinių organizacijų asociacijos šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą vykdo per savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybą. Nevyriausybinėms organizacijoms, kurios nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės, ir nevyriausybinių organizacijų asociacijoms šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą vykdyti ne per savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybą draudžiama. 3. Šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodyta veikla privalo būti deklaruojama. 4. Šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą turi teisę deklaruoti tik nevyriausybinės organizacijos, kurios nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės, ir nevyriausybinių organizacijų asociacijos. 5. Nevyriausybinės organizacijos, kurios nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės, ir nevyriausybinių organizacijų asociacijos šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaruoja savivaldybės administracijoje. 6. Nevyriausybinėmis organizacijomis ar jų asociacijomis, savivaldybės administracijoje deklaravusiomis šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą, laikomos nevyriausybinės organizacijos ar jų asociacijos, kurioms nėra draudžiama vykdyti šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą. 7. Draudžiama vykdyti šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą šioms nevyriausybinėms organizacijoms ar jų asociacijoms: 1) nedeklaravusioms savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytos veiklos nevyriausybinėms organizacijoms, kurios nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės; 2) nevyriausybinių organizacijų asociacijoms, nedeklaravusioms šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytos veiklos savivaldybės administracijoje; 3) pateikusioms savivaldybės administracijai rašytinį pareiškimą dėl šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytos veiklos deklaravimo nevyriausybinėms organizacijoms, kurios yra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės; 4) savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusioms nevyriausybinėms organizacijoms, kurios yra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės. 8. Nevyriausybinės organizacijos, kurios nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės, ar nevyriausybinių organizacijų asociacijos, pateikusios savivaldybės administracijai rašytinį pareiškimą, kuriuo atsisakoma vykdyti šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą, nuo jo pateikimo savivaldybės administracijoje momento nelaikomos nevyriausybinėmis organizacijomis ar jų asociacijomis, deklaravusiomis savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą. 9. Nevyriausybinė organizacija, vykdžiusi šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą, kuri pasibaigia, kai nevyriausybinių organizacijų asociacija, kurios narė ji yra, pateikia savivaldybės administracijai rašytinį pareiškimą, kuriuo deklaruojama šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodyta veikla, nelaikoma nevyriausybine organizacija, deklaravusia savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą, nuo šio pareiškimo pateikimo savivaldybės administracijoje momento. 10. Savivaldybės administracijos direktorius ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytos veiklos deklaravimo, o šio straipsnio 8 dalyje nurodytu atveju – nuo rašytino pareiškimo, kuriuo atsisakoma vykdyti šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą, pateikimo savivaldybės administracijoje, raštiškai nurodo kiekvienai savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusiai nevyriausybinei organizacijai ir nevyriausybinių organizacijų asociacijai savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusią ar šią veiklą vykdyti atsisakiusią nevyriausybinę organizaciją, kuri nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusios nevyriausybinių organizacijų asociacijos narė, ar nevyriausybinių organizacijų asociaciją.“. |
Nepritarti |
Siūlymas galimai prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijoje bei tarptautiniuose dokumentuose įtvirtintam asociacijų laisves principui ir ribotų pilietinę visuomenę atstovaujančių organizacijų veiklą. Teikiamo siūlymo nuostatos nedera su Administracinės naštos mažinimo įstatymo nuostatomis, kadangi siūlo numatyti papildomus biurokratinius reikalavimus NVO. |
8. |
Edas Kizelevičius 2019-07-19 |
7(N) |
|
|
8. Siūlau Projekto 1 straipsnyje dėstomą Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymą Nr. XII-717 papildyti nauju 7 straipsniu ir jį išdėstyti taip: „7 straipsnis. Vienasmenių valdymo organų susirinkimo sprendimai 1. Savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų ir savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų, kurios nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės, vienasmenių valdymo organų susirinkimas: (alternatyva: vienasmeniai valdymo organai bendru įsakymu) 1) tvirtina savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos nuostatus (alternatyva: veiklos nuostatus); 2) sudaro savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybą. 2. Jei savivaldybės administracijoje nėra šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų, savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybą savo sprendimu sudaro ir savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos nuostatus savo sprendimu patvirtina savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų, kurios nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės, vienasmenių valdymo organų susirinkimas. Jei savivaldybės administracijoje nėra šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų, kurios nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės, savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybą savo sprendimu sudaro ir savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos nuostatus savo sprendimu patvirtina savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų vienasmenių valdymo organų susirinkimas. 3. Sprendimas dėl savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos sudarymo ir sprendimas dėl savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos nuostatų patvirtinimo priimami bendru sutarimu ir registruojami kiekvienoje nevyriausybinių organizacijų asociacijoje, deklaravusioje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą savivaldybės administracijoje, ir deklaravusioje savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą nevyriausybinėje organizacijoje, kuri nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusios nevyriausybinių organizacijų asociacijos narė, Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo nustatyta tvarka. 4. Jei savivaldybės administracijoje nėra šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų, sprendimas dėl savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos sudarymo ir sprendimas dėl savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos nuostatų patvirtinimo Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo nustatyta tvarka registruojami kiekvienoje deklaravusioje savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą nevyriausybinėje organizacijoje, kuri nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusios nevyriausybinių organizacijų asociacijos narė. Jei savivaldybės administracijoje nėra šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų, kurios nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės, sprendimas dėl savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos sudarymo ir sprendimas dėl savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos nuostatų patvirtinimo Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo nustatyta tvarka registruojami kiekvienoje nevyriausybinių organizacijų asociacijoje, deklaravusioje šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą savivaldybės administracijoje. 5. Savivaldybės administracijai ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo sprendimo dėl savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos sudarymo priėmimo pateikiama šio sprendimo teisės aktų nustatyta tvarka patvirtinta kopija. 6. Sprendimą dėl savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos sudarymo ir sprendimą dėl savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos nuostatų patvirtinimo pasirašo visi vienasmeniai valdymo organai. 7. Sprendimas dėl savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos sudarymo ir sprendimas dėl savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos nuostatų patvirtinimo registruojami ir oficialiai skelbiami Teisės aktų registre Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo nustatyta tvarka. 8. Vienasmenių valdymo organų susirinkimo posėdį šaukia ir jam vadovauja jauniausias pagal amžių vienasmenis valdymo organas. 9. Vienasmenių valdymo organų susirinkimo posėdyje privalo dalyvauti ir jame balsuoti visi vienasmeniai valdymo organai.“. |
Nepritarti |
Siūlymas galimai prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijoje bei tarptautiniuose dokumentuose įtvirtintam asociacijų laisves principui ir ribotų pilietinę visuomenę atstovaujančių organizacijų veiklą. Teikiamo siūlymo nuostatos nedera su Administracinės naštos mažinimo įstatymo nuostatomis, kadangi siūlo numatyti papildomus biurokratinius reikalavimus NVO. |
9. |
Edas Kizelevičius 2019-07-19 |
8(N) |
|
|
9. Siūlau Projekto 1 straipsnyje dėstomą Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymą Nr. XII-717 papildyti nauju 8 straipsniu ir jį išdėstyti taip: „8 straipsnis. Draudimas būti savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos nariais 1. Savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos nariais negali būti: 1) savivaldybių tarybų nariai, savivaldybių administracijų direktoriai, savivaldybių įstaigų vadovai, valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis; 2) valstybės institucijų ir įstaigų vadovai, valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis; 3) savivaldybės (savivaldybių), savivaldybės (savivaldybių) kartu su valstybe ar valstybės valdomų juridinių asmenų (įskaitant savivaldybių, kurių administracijose nedeklaruota šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodyta veikla, valdomus juridinius asmenis) vienasmeniai valdymo organai, kolegialių organų nariai, darbuotojai, ne valdymo organų narių, kurie yra juridiniai asmenys (išskyrus valstybę, savivaldybes, valstybės ir savivaldybių institucijas ir įstaigas), vienasmeniai valdymo organai, kolegialių organų nariai, darbuotojai, ne valdymo organų nariai; 4) savivaldybės (savivaldybių), savivaldybės (savivaldybių) kartu su valstybe ar valstybės valdomų juridinių asmenų (įskaitant savivaldybių, kurių administracijose nedeklaruota šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodyta veikla, valdomus juridinius asmenis) ne valdymo organų narių, kurie yra valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, vadovai, valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis; 5) savivaldybės (savivaldybių), savivaldybės (savivaldybių) kartu su valstybe ar valstybės valdomų juridinių asmenų (įskaitant savivaldybių, kurių administracijose nedeklaruota šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodyta veikla, valdomus juridinius asmenis) dalyviai fiziniai asmenys, taip pat dalyvių, kurie yra juridiniai asmenys (išskyrus valstybę ir savivaldybes), vienasmeniai valdymo organai, kolegialių organų nariai, darbuotojai, ne valdymo organų nariai; 6) savivaldybės (savivaldybių), savivaldybės (savivaldybių) kartu su valstybe ar valstybės valdomų juridinių asmenų (įskaitant savivaldybių, kurių administracijose nedeklaruota šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodyta veikla, valdomus juridinius asmenis) dalyvių teises ir pareigas įgyvendinančių valstybės institucijų vadovai, valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis; 7) savivaldybės (savivaldybių), savivaldybės (savivaldybių) kartu su valstybe ar valstybės valdomų juridinių asmenų (įskaitant savivaldybių, kurių administracijose nedeklaruota šio įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodyta veikla, valdomus juridinius asmenis) dalyvių teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos – savivaldybių administracijų direktoriai, taip pat dalyvių teises ir pareigas įgyvendinančių institucijų valstybės politikai – savivaldybių tarybų nariai, vadovai, valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis; 8) valstybės politikai, išskyrus savivaldybių tarybų narius, valstybės pareigūnai, teisėjai, kariai. 2. Šio straipsnio 1 dalyje vartojama juridinio asmens dalyvio (akcininko, nario, dalininko ir pan.) sąvoka suprantama taip, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse, tai yra asmuo, kuris turi nuosavybės teisę į juridinio asmens turtą, arba asmuo, kuris nors ir neišsaugo nuosavybės teisių į juridinio asmens turtą, bet įgyja prievolinių teisių ir (ar) pareigų, susijusių su juridiniu asmeniu.“. |
Nepritarti |
Projekto 6 straipsnio 3 dalyje įtvirtintas savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos sudarymo principas (1/2 iš NVO, 1/2 savivaldybės institucijų ir įstaigų atstovai). Pasiūlymas nedera su nevyriausybinių organizacijų plėtros formavimo pariteto principu (3 straipsnio 1 punktas „pariteto – valstybės ir savivaldybių institucijos, įstaigos ir nevyriausybinės organizacijos yra atstovaujamos po lygiai“). |
10. |
Edas Kizelevičius 2019-07-19 |
6 |
|
|
10. Siūlau buvusį Projekto 1 straipsnyje dėstomo Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo Nr. XII-717 6 straipsnį laikyti 9 straipsniu ir jį išdėstyti taip: „
1. Savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos narių kadencija yra dveji metai. Atstovus pasiūlo savivaldybės administracijoje šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusios nevyriausybinių organizacijų asociacijos ir savivaldybės administracijoje šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusios nevyriausybinės organizacijos, kurios nėra savivaldybės administracijoje šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės. 2. Jei savivaldybės administracijoje nėra šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų, atstovus pasiūlo savivaldybės administracijoje šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusios nevyriausybinės organizacijos, kurios nėra savivaldybės administracijoje šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės. Jei savivaldybės administracijoje nėra šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų, kurios nėra savivaldybės administracijoje šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės, atstovus pasiūlo savivaldybės administracijoje šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusios nevyriausybinių organizacijų asociacijos. 3. Savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos pirmininką ir pirmininko pavaduotoją iš savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos narių renka savivaldybės nevyriausybinių organizacijų taryba. 4. Nevyriausybinei organizacijai, kuri nėra savivaldybės administracijoje šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusios nevyriausybinių organizacijų asociacijos narė, ar nevyriausybinių organizacijų asociacijai atsisakius vykdyti šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą, nevyriausybinės organizacijos, kuri nėra savivaldybės administracijoje šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusios nevyriausybinių organizacijų asociacijos narė, ar nevyriausybinių organizacijų asociacijos, atsisakiusios vykdyti šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą, deleguoto atstovo įgaliojimai savivaldybės nevyriausybinių organizacijų taryboje nutrūksta. Nutrūkus savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos nario, kuris yra jos pirmininkas ar pirmininko pavaduotojas, įgaliojimams, nutrūksta ir jo, kaip savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos pirmininko ar pirmininko pavaduotojo, įgaliojimai. 5. Nevyriausybinių organizacijų asociacijai deklaravus šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą savivaldybės administracijoje, savivaldybės administracijoje šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusios (alternatyva: vykdžiusios) nevyriausybinės organizacijos, kuri yra savivaldybės administracijoje šio straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusios nevyriausybinių organizacijų asociacijos narė, deleguoto atstovo įgaliojimai savivaldybės nevyriausybinių organizacijų taryboje nutrūksta. Nutrūkus savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos nario, kuris yra jos pirmininkas ar pirmininko pavaduotojas, įgaliojimams, nutrūksta ir jo, kaip savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos pirmininko ar pirmininko pavaduotojo, įgaliojimai. 6. Atstovų delegavimo į savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybą ir prireikus jų atšaukimo tvarka, savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos pirmininko ir pirmininko pavaduotojo rinkimo tvarka, taip pat savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos darbo organizavimo, sprendimų rengimo, svarstymo ir priėmimo tvarka nustatomos savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos nuostatuose. 7. Savivaldybės nevyriausybinių organizacijų taryba veikia vadovaudamasi šiuo įstatymu ir savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos nuostatais. Savivaldybės administracija savivaldybės nevyriausybinių organizacijų tarybos techniškai neaptarnauja.
1) teikia pasiūlymus savivaldybės institucijoms dėl savivaldybės teritorijoje veikiančių nevyriausybinių organizacijų stiprinimo; 2) dalyvauja rengiant savivaldybės institucijų teisės aktų, susijusių su nevyriausybinių organizacijų plėtra, projektus; 3) dalyvauja savivaldybei atliekant analizę dėl savivaldybės administruojamų viešųjų paslaugų teikimo ir teikia pasiūlymus dėl viešųjų paslaugų teikimo; 4) dalyvauja darbo ar ekspertų grupėse nevyriausybinių organizacijų
plėtros valstybės politikos klausimams svarstyti
|
Nepritarti |
Siūlymas galimai prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijoje bei tarptautiniuose dokumentuose įtvirtintam asociacijų laisves principui ir ribotų pilietinę visuomenę atstovaujančių organizacijų veiklą. Teikiamo siūlymo nuostatos nedera su Administracinės naštos mažinimo įstatymo nuostatomis, kadangi siūlo numatyti papildomus biurokratinius reikalavimus NVO. |
11. |
Edas Kizelevičius 2019-07-19 |
2(P) |
|
|
11. Siūlau Projekto 2 straipsnį išdėstyti taip: „2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas 1. Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 1 straipsnyje
išdėstyto Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 6 straipsnio
6 ir 7 dalis, 7 straipsnį, 8 straipsnį, 9 straipsnio 1, 2, 3, 6 dalis
ir šio straipsnio 2, 2. Šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 12 straipsnis įsigalioja 2021 m. sausio 1 d. 3. Šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje nustatyta nevyriausybinės organizacijos sąvoka asociacijoms, iki šio įstatymo įsigaliojimo gavusioms finansavimą pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 m. programą ir pagal šią programą įgyvendinančioms vietos plėtros strategijas, taikoma nuo 2024 m. sausio 1 d. 4. Šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje nustatyta nevyriausybinės organizacijos sąvoka viešajai įstaigai Rytų Europos studijų centrui taikoma nuo 2023 m. sausio 1 d. 5. Nevyriausybinės organizacijos ir jų asociacijos šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą savivaldybės administracijoje deklaruoja iki 2020 m. sausio 15 d. Jei nevyriausybinė organizacija yra nevyriausybinių organizacijų asociacijos narė, ji, deklaruodama šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą, privalo nurodyti ir nevyriausybinių organizacijų asociaciją, kurios narė ji yra. Nevyriausybinių organizacijų asociacija, deklaruodama šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą, privalo nurodyti ir nevyriausybines organizacijas, kurios yra jos narės. 6. Savivaldybės administracijos direktorius iki 2020 m. vasario 1 d. raštiškai pateikia kiekvienai savivaldybės administracijoje šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą deklaravusiai nevyriausybinei organizacijai, kuri nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą iki 2020 m. sausio 15 d. deklaravusios nevyriausybinių organizacijų asociacijos narė, ir savivaldybės administracijoje šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą iki 2020 m. sausio 15 d. deklaravusiai nevyriausybinių organizacijų asociacijai savivaldybės administracijoje šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą iki 2020 m. sausio 15 d. deklaravusių nevyriausybinių organizacijų, kurios nėra savivaldybės administracijoje šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą iki 2020 m. sausio 15 d. deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų narės, ir savivaldybės administracijoje šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodytą veiklą iki 2020 m. sausio 15 d. deklaravusių nevyriausybinių organizacijų asociacijų sąrašą. 7. Visi vienasmeniai valdymo organai iki 2020 m. kovo 31 d. susirenka į vienasmenių valdymo organų susirinkimo posėdžius.
|
Nepritarti |
Siūlymas galimai prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijoje bei tarptautiniuose dokumentuose įtvirtintam asociacijų laisves principui ir ribotų pilietinę visuomenę atstovaujančių organizacijų veiklą. Teikiamo siūlymo nuostatos nedera su Administracinės naštos mažinimo įstatymo nuostatomis, kadangi siūlo numatyti papildomus biurokratinius reikalavimus NVO. |
12. |
Specialiųjų tyrimų tarnyba, 2019-07-30 |
7 |
1 |
|
Vadovaudamiesi
Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo Nr. IX-904 Atlikę Projekto antikorupcinį vertinimą teikiame šias pastabas: 1. Projekto 7 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad nevyriausybinėms organizacijoms finansavimas gali būti skiriamas iš valstybės ir savivaldybių biudžeto lėšų jų veiklai stiprinti; tiksliniams jų veiklos projektams įgyvendinti; gebėjimų, reikalingų viešosioms paslaugoms teikti, stiprinimo projektams įgyvendinti. Projekto 9 straipsnis reglamentuoja Nevyriausybinių organizacijų fondo, į kurį bus pervedamos Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai skirtos biudžeto lėšos, numatytos nevyriausybinių organizacijų plėtros politikai įgyvendinti. Projekto nuostatose nėra aiškiai nustatyta, kokiai veiklai finansuoti gali būti naudojamos į šį fondą pervestos biudžeto lėšos, taip pat neaišku, ar valstybė ir savivaldybės gali finansuoti nevyriausybines organizacijas biudžeto lėšomis ne per numatomą kurti fondą. Neaiškus nevyriausybinių organizacijų finansavimo biudžeto lėšomis reglamentavimas didina korupcijos riziką panaudojant biudžeto lėšas, todėl siūlome tikslinti Projekto nuostatas aiškiai nurodant, kokiems konkretiems tikslams gali būti naudojamos biudžeto lėšos, bei aiškias nevyriausybinių organizacijų finansavimo biudžeto lėšomis procedūras. |
Iš dalies pritarti |
Siekiant teisinio aiškumo, siūlome 7 straipsnyje numatyti nuostatą, kurioje būtų aiškiai apibrėžti subjektai skiriantys finansavimą (finansuojant pagal 7 str. asignavimų valdytojai, o pagal 9 str. Nevyriausybinių organizacijų fondo taryba). 7 ir 9 straipsniuose siūlome patikslinti sritis, kurioms galėtų būti skiriamas finansavimas iš Fondo ar iš asignavimų valdytojų. Žr. Komiteto patobulintas šių straipsnių redakcijas.
|
13. |
Specialiųjų tyrimų tarnyba, 2019-07-30 |
8 |
|
|
2. Projekto 8 straipsnyje nustatyta, kad <...Asignavimų valdytojas, skirstydamas valstybės ir savivaldybių lėšas nevyriausybinių organizacijų veiklai finansuoti, atsižvelgia į organizacijos veiklos pobūdį, juridinio asmens dalyvius, kuriems skirta organizacijos veikla, konkrečią siūlomą finansuoti organizacijos iniciatyvą ar projektą, ir priskiria nevyriausybinę organizaciją grupinės ar viešosios naudos nevyriausybinėms organizacijoms...>. Šioje nuostatoje išvardinti kriterijai, kuriais vadovaudamasis asignavimų valdytojas priskirs nevyriausybines organizacijas prie grupinės ar viešosios naudos nevyriausybinių organizacijų. Projekte nėra nustatyta, kaip išvardinti kriterijai ar jų reikšmės lemia, kuriai nevyriausybinių organizacijų grupei bus priskiriama konkreti nevyriausybinė organizacija. Kadangi grupinės ir viešosios naudos nevyriausybinių organizacijų finansavimo dydis skiriasi, todėl nenustačius, kaip nuostatoje išvardinti kriterijai įtakoja konkrečios nevyriausybinės organizacijos priskyrimą konkrečiai grupei, padidėja korupcijos rizika, kad asignavimų valdytojas, pasinaudodamas nepakankamai aiškiu ir skaidriu teisiniu reglamentavimu, savo nuožiūra nuspręstų konkrečios nevyriausybinės organizacijos priskyrimą konkrečiai grupei. Atsižvelgdami į tai, siūlome nustatyti aiškius kriterijus, kuriais vadovaujantis nevyriausybinė organizacija būtų priskiriama grupinės naudos ar viešosios naudos nevyriausybinėms organizacijoms. |
Iš dalies pritarti |
Numatyta, kad tvarką, kaip nevyriausybinės organizacijos bus priskiriamos viešosios naudos nevyriausybinėms organizacijoms patvirtins Vyriausybės įgaliota institucija. Taip pat straipsnyje aiškiai įvardijama, kad asignavimų valdytojas gali numatyti, jog viešosios naudos nevyriausybinėms organizacijoms gali būti teikiamas finansavimo prioritetas. Pasiūlymas: Pakeiti keičiamo įstatymo 8 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „8 straipsnis. Asignavimų valdytojai skirstydami nevyriausybinių organizacijų veiklos finansavimo lėšas, |
14. |
Specialiųjų tyrimų tarnyba, 2019-07-30 |
9 |
3 |
|
3. Projekto 9 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad <...Fondo lėšas sudaro Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijai skiriami asignavimai, numatomi nevyriausybinių organizacijų plėtrai, ir kitos teisėtai įgytos lėšos...>. Iš šios nuostatos neaišku, kokios kitos teisėtai įgytos ir kokių asmenų ar institucijų skirtos lėšos gali būti pervedamos į fondą. Aiškiai nenustatyti fondo lėšų finansavimo šaltiniai gali padidinti korupcijos riziką ir tuo pasinaudojant išvengti kitų įstatymų nustatytų apribojimų, pavyzdžiui, dėl politinių partijų finansavimo ar labdaros paramos įstatymo apribojimų, todėl siūlome aiškiai nustatyti, kokios kitos teisėtai įgytos lėšos bei kokių asmenų ar institucijų skiriamos, gali būti naudojamos finansuoti Nevyriausybinių organizacijų fondą. |
Nepritarti |
Atsižvelgiant į Fondo sudarymo tikslus ir paskirtį, netikslinga įstatyme riboti fondo finansavimo šaltinių. Pakanka projekto nuostatos, kad tokios į Fondo pervedamos lėšos turi būti gautos teisėtai. |
15. |
Specialiųjų tyrimų tarnyba, 2019-07-30 |
9 |
6 |
|
4. Projekto 9 straipsnio 6 dalyje nustatyta, kad <...Sprendimus dėl Fondo strateginių programų krypčių ir lėšų tam tikroms fondo veiklos kryptims skyrimo Nuostatuose nustatyta tvarka priima Fondo taryba (toliau – Taryba), kurios institucinę sudėtį socialinės apsaugos ir darbo ministro teikimu 3 metams tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Personalinę Fondo sudėtį tvirtina socialinės apsaugos ir darbo ministras. Tarybos sudarymo tvarka, Tarybos narių kompetencijos reikalavimai nustatomi Nuostatuose...>. Pagal šią nuostatą siūloma, kad Fondo lėšų skirstymo procedūras įgyvendintų socialinės apsaugos ir darbo ministerijos sudaryta Fondo taryba. Kadangi Fondo taryba skirstytų Fondui skirtas biudžeto lėšas, todėl siekdami skaidraus biudžeto lėšų skirstymo ir panaudojimo proceso, siūlome institucinę Fondo tarybos sudėtį, narių kompetencijos ir nepriekaištingos reputacijos reikalavimus, tarybos sudarymo ir sprendimų priėmimo tvarką reglamentuoti įstatyme.
|
Iš dalies pritarti |
Keičiamas įstatymas papildytas nuostata, kad Fondo tarybos narys turi būti nepriekaištingos reputacijos, kaip ji yra apibrėžta Valstybės tarnybos įstatyme. Keičiamas įstatymas papildytas nuostata dėl Fondo tarybos sudėties (numatyta į sudėtį: 3 nevyriausybinio sektoriaus, 3 valstybės institucijų ir įstaigų atstovai ir vienas šios srities mokslininkas). Atsižvelgiant į tai, kad finansavimas būtų skiriamas konkurso būdu, o sprendimų dėl konkursų laimėtojų priėmimo procedūros būtų nustatytos konkursų nuostatuose arba Fondo nuostatuose, netikslinga finansavimo skyrimo procedūrų išsamiai reglamentuoti įstatyme. |
16. |
Specialiųjų tyrimų tarnyba, 2019-07-30 |
10 |
1 |
4 |
5. Projekto 10 straipsnio 1 dalies, kurioje reglamentuota, kokiais atvejais finansavimas iš valstybės ar savivaldybės biudžetų nevyriausybinėms organizacijoms neskiriamas, 4 punkte nustatyta, kad <...juridinis asmuo, naudodamas valstybės ir (ar) savivaldybės biudžetų lėšas, buvo neįvykdęs valstybės ir (ar) savivaldybių biudžetų lėšų naudojimo sutarties su ta pačia valstybės ir (ar) savivaldybės institucija, kuri priėmė sprendimą dėl valstybės ir (ar) savivaldybės biudžetų lėšų skyrimo, ar netinkamai ją įvykdęs ir tai buvo esminis (kaip nurodyta sutartyje) valstybės ir (ar) savivaldybių biudžetų lėšų naudojimo sutarties pažeidimas...>. Pagal šią nuostatą darytina išvada, kad finansavimas juridiniam asmeniui neskiriamas tik tais atvejais jeigu jis neįvykdė ar netinkamai įvykdė sutartį tik su ta institucija, kuri buvo priėmusi sprendimą skirti lėšas. Manome, kad toks finansavimo neskyrimo pagrindas yra ydingas antikorupciniu požiūriu ir sudaro juridiniams asmenims sąlygas piktnaudžiauti, kai neįvykdęs ar netinkamai įvykdęs lėšų panaudojimo sutartį, gali gauti lėšas iš kitos valstybės ir savivaldybės institucijos, su kuri dar nebuvo jam skyrusi lėšų, be jokių pasekmių, todėl siūlome tikslinti nuostatą nustatant, kad finansavimas neskiriamas tais atvejais, kai juridinis asmuo neįvykdė ar netinkamai įvykdė su bet kuria valstybės ar savivaldybės institucija sudarytą sutartį pagal šioje nuostatoje nustatytas sąlygas. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip: 4) juridinis asmuo, naudodamas valstybės |
17. |
Nacionalinė nevyriausybinių organizacijų koalicija 2019-07-12 |
9 |
3 |
|
Nacionalinė nevyriausybinių organizacijų koalicija, atsižvelgdama į LR socialinės apsaugos ir darbo ministerijos parengtą LR Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo naujos redakcijos projektą, kuris 2019 m. liepos 11 dieną LR Seimo posėdyje po pateikimo buvo vienbalsiai priimtas. teikia siūlymą dėl 9 straipsnio pakeitimo, reglamentuojant nevyriausybinių organizacijų (NVO) fondo finansinį šaltinį. Pažymėtina, kad ir LR Vyriausybės išvadoje teigiama, jog NVO fondas turi turėti aiškiai nurodytą finansinį šaltinį: ,Jš NVO plėtros įstatymo projekto nėra aišku kas sudaro NVO fondo lėšas, kuo remiantis tvirtinamas jų dydis ir kaip jos bus numatomos planuojant kiekvienų metų valstybės biudžeto asignavimus. Vyriausybės programoje numatyta, kad NVO fondas finansuojamas iš gyventojų nepaskirtos 2 proc. GPM dalies (278 p.). Iš pateikto projekto nėra aišku, ar šio fondo finansavimą numatoma sieti su minėtu finansavimo šaltiniu. Jei būtų nuspręsta fondą finansuoti iš minėtos GPM dalies, svarstytina ar nėra tikslinga kartu teikti ir Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo pakeitimų projektą“ LR nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo projekte siūlome reglamentuoti NVO fondo įkūrimą (9 straipsnis), nustatant NVO fondo lėšų šaltinį, finansuojamas sritis ir veikimo schemą: Finansavimo šaltinis: siūlome 9 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip: „Lėšos Fondui sudaromos iš nuolatinių Lietuvos Respublikos gyventojų nepaskirtos gyventojų pajamų mokesčio dalies ne pelno subjektams. Planuojant kiekvienų metų valstybės biudžeto asignavimus, NVO fondui numatoma Vyriausybės nustatyta procentinė dalis nuo praėjusių metų gyventojų nepaskirto gyventojų pajamų mokesčio ne pelno subjektams". Šiuo siūlymu keičiama NVO plėtros įstatymo projekto 9 straipsnio 3 dalies formuluotė, kuri dabar yra tokia:
|
Iš dalies pritarti.
|
Argumentai: Komitetas patikslinęs formuluotę (įtraukęs Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos asignavimus ir kitas teisėtai gautas lėšas) iš esmės pritarė Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pasiūlytai 9 straipsnio 3 dalies (pasikeitus numeracijai 2 dalies) redakcijai: Pasiūlymas: Pakeisti keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: ,, |
18. |
Lietuvos kaimo bendruomenių sąjunga 2019-09-17 Nr. 19/-22 |
2(N) |
|
|
Siekiant stiprinti bendruomenines organizacijas, prašome įtraukti sąvoką ,,Bendruomeninė organizacija“ į Lietuvos Respublikos Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 2 straipsnį, apibrėžiant Bendruomenines organizacijas, kaip atskirą nevyriausybinių organizacijų grupę.
|
Nepritarti |
Sąvoka bendruomeninė organizacija apibrėžta Bendruomeninių organizacijų plėtros įstatyme, todėl netikslinga jos atkartoti šiame įstatyme. Papildomai pažymime, jog atsižvelgiant į šį pasiūlymą, keičiamo įstatymo 2 straipsnio 7 dalis (pateikianti nuorodą į kituose įstatymuose apibrėžtas sąvokas) papildyta nuoroda į Bendruomeninių organizacijų plėtros įstatymą. Atkreipiame dėmesį, jog Bendruomeninės organizacijos bus laikomos nevyriausybinėmis organizacijomis ir šis Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymas jų veiklai bus taikomas kaip bendrąsias taisykles nustatantis teisės aktas. |
19. |
Lietuvos kaimo bendruomenių sąjunga 2019-09-17 Nr. 19/-22 |
7 |
1 |
|
Siūlome Lietuvos Respublikos Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme numatyti Nevyriausybinių organizacijų veiklos finansavimui skirtų lėšų paskirstymą procentais atskiroms veikloms numatytoms Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo Nr. XII-717 pakeitimo įstatymo projekto (2019-06-28, XIII-3623) III skyrius 7 str. 1 p. , t.y. kiek procentų visų finansavimo lėšų bus skiriama veiklos stiprinimui, kiek – tiksliniams jų veiklos projektams įgyvendinti ir kiek – gebėjimų, reikalingų viešosioms paslaugoms teikti, stiprinimo projektams įgyvendinti. |
Nepritarti |
Keičiamame įstatyme nustačius konkrečius finansavimo procentus kiekvienam tikslui, būtų apsunkintas lėšų skyrimas ir administravimas. Atkreipiame dėmesį, jog įstatymo projektas papildytas 2 naujais finansavimo tikslais, žr. Komiteto pasiūlymą Nr. 7. |
20. |
Pagalbos onkologiniams ligoniams asociacija, 2019-10-03 |
2 |
5 |
|
Pagalbos onkologiniams ligoniams asociacija (POLA) susipažino su Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo Nr. XII-717 pakeitimo įstatymo projektu (toliau – Įstatymo projektas). Siekdama užtikrinti, kad Įstatymo projektas tinkamai sureguliuotų nevyriausybinių organizacijų veiklą, POLA teikia Lietuvos Respublikos Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetui (toliau – Komitetas), žemiau nurodytus savo pasiūlymus ir pastabas. Papildomai atkreipiame dėmesį, kad POLA dėl šio Įstatymo projekto yra ne kartą teikusi savo pasiūlymus Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijai (toliau – SADM), tiek dalyvaudama SADM organizuotame 2018 m. birželio 27 d. susitikime, tiek ir SADM pateikdama 2018 m. birželio 28 d. raštą (pridedama). Taip pat POLA pozicija buvo pristatyta ir Įstatymo projektą svarstant 2019 m. birželio 19 d. vykusiame Lietuvos Respublikos Vyriausybės posėdyje.
Visų pirma, Įstatymo projekto I skyriaus 2 straipsnio 5 dalyje pateikta skėtinė nacionalinės nevyriausybinės organizacijos sąvoka nėra tiksli ir yra ribojanti galimą skėtinių organizacijų veiklą. Šiuo atveju nėra aišku, koks juridinis faktas būtų nustatinėjamas tuo atveju, jeigu asociacija vienytų ne tik juridinius asmenis (asociacijas, bendrijas ir kt.) bet ir fizinius asmenis. Pažymėtina, kad nemažas skaičius nevyriausybinių organizacijų savo įstatuose yra nusimatę, kad organizacijos nariais gali būti ne tik juridiniai, bet ir fiziniai asmenys t. y. buvę valdybos nariai, revizijos komiteto nariai, organizacijos garbės nariai. Dabartinė Įstatymo projekte įtvirtinama sąvoka nenumato, ar tokiems fiziniams asmenims tapus skėtinės nevyriausybinės organizacijos nariais, ji vis dar būtų laikoma skėtine organizacija ar ne. Įvertinus tokią spragą, manytina, kad Įstatymo projekte įtvirtinama sąvoka turėtų būti tikslinama. Antra, įtvirtinus sąlygą, jog asociacija, vienijanti fizinius asmenis arba fizinius ir juridinius asmenis, nėra laikoma skėtine nacionaline nevyriausybine organizacija, būtų ribojamos nevyriausybinių nacionalinių skėtinių organizacijų galimybes atstovauti savo narių ir bendruomenės interesus siekiant ir visuomeninės, o ne tik grupinės naudos tikslų t. y. savo narių interesų tenkinimo. Taip pat tokiu būdu būtų silpninamos nevyriausybinio sektoriaus galimybės teikti viešąsias paslaugas ir ginti skirtingų asmenų interesus. Pažymėtina, kad nevyriausybinės organizacijos daro didelę įtaką politikos procesui ne tik palaikydamos dialogą su valdžios institucijoms, bet ir identifikuodama trūkumus esančius tam tikruose sektoriuose bei siekdamos bendradarbiavimo kuriant bendrą gerovę. Trečia, per kelis pastaruosius dešimtmečius įvairiose šalyse susiformavo įprasta praktika, kad nevyriausybinės skėtinės organizacijos gali vienyti tiek juridinius, tiek fizinius asmenis, tačiau balso teisė priimant sprendimus visuotiniame narių susirinkime suteikiama tik juridiniams asmenims. Pvz. EUPHA: Europos visuomenės sveikatos asociacija, kuri yra skėtinė Europos visuomenės sveikatos asociacijų ir institutų organizacija. Šiuo metu EUPHA[1] turi 72 narius iš 42 nacionalinių visuomenės sveikatos asociacijų, 15 institucijų narių, 8 Europos NVO, 7 pavienius narius. EUPHA yra tarptautinė, multidiciplininė, mokslinė organizacija, vienijanti 12 000 visuomenės sveikatos ekspertų profesiniams mainams ir bendradarbiavimui visoje Europoje. EUPHA skatina multidisciplininį požiūrį į visuomenės sveikatos tyrimus, praktiką ir politikos formavimą.
Pažymėtina, kad šios gerosios praktikos laikomės vykdydami savo veiklą Lietuvoje. POLA yra skėtinė nevyriausybinė organizacija, šiuo metu vienijanti 29 narius – nevyriausybines organizacijas, veikiančias onkologinės pagalbos srityje, kurios misija – atstovauti onkologinių pacientų ir jų artimųjų interesus ir dėti maksimalias pastangas siekiant pagerinti onkologinių pacientų ir jų artimųjų gyvenimo kokybę. POLA taip pat turi daugiau nei 12 000 bendruomenės narių – fizinių asmenų (onkologinių pacientų), kurie kiekvieną mėnesį naudojasi socialinėmis paslaugomis: nemokamomis teisinėmis konsultacijomis, nemokamomis psichologinėmis konsultacijomis, nemokamais kvietimais į kultūros ir socialinius renginius, nuolaidomis socialinėms prekėms ir paslaugoms. Tokiu būdu POLA veikla teikia naudą ne tik tiesioginiams organizacijos nariams, tenkinant grupinės veiklos interesus, bet ir teikia viešąją naudą visuomenei. Patvirtinus Įstatymo projektu siūlomą nacionalinės skėtinė nacionalinės nevyriausybinės organizacijos sąvoka, bus ribojama ne tik POLA, bet ir kitų nevyriausybinių nacionalinių skėtinių organizacijų, pavyzdžiui tokių kaip Vaikų retų ligų asociacijos, veikla. Atsižvelgus į tai, kas nurodyta aukščiau ir įvertinus tai, kad šiuo metu galiojančiame Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme Nr. XII-717 nacionalinės skėtinės nevyriausybinės organizacijos esamas apibrėžimas minėto ribojimo narių atžvilgiu neturi, siūlome nevyriausybinės nacionalinės skėtinės organizacijos sąvokos nekeisti. Vis dėlto, jeigu ši sąvoka būtų koreguojama, siūlytume naudoti šią formuluotę: „Skėtinė nacionalinė nevyriausybinė organizacija – nacionalinė nevyriausybinė organizacija, įsteigta vadovaujantis Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymu ir vienijanti nacionalines bei kitas nevyriausybines organizacijas, siekiančias bendrų tikslų. Asociacijos nariais taip pat gali būti ir fiziniai asmenys, tuo atveju, jeigu visuotiniame narių susirinkime balso teisė suteikiama tik juridiniams asmenims.“ |
Nepritarti |
Pagal Asociacijų įstatymą narystė asociacijoje tiesiogiai susijusi su balso teise. Neturintys teisės balsuoti, nesvarbu fiziniai ar juridiniai asmenys, teisiškai nėra laikomi nariais (nepaisant to, ar organizacija juos vadina nariais). Taigi teikiamas siūlymas nedera su Asociacijų įstatymo 8 straipsnio 4 dalimi: „4. Visuotiniame narių susirinkime sprendžiamojo balso teisę turi visi asociacijos nariai.<...>“.
|
21. |
Pagalbos onkologiniams ligoniams asociacija, 2019-10-03 |
10 |
1 |
|
Ketvirta, Įstatymo projekto 10 str. siūlome nustatyti, kad valstybės ir savivaldybių biudžetų lėšos nevyriausybinėms organizacijoms negali būti skiriamos tuomet, kai šios organizacijos neviešina savo finansinių dokumentų, veiklos ataskaitų ir informacijos apie gautą finansinę ir/arba nefinansinę naudą. Asociacijų įstatymo 8 str. 1 d. 5 p. nustato, kad pasibaigus finansiniams metams per 4 mėnesius nuo finansinių metų pabaigos asociacijos privalo parengti, ir visuotiniam narių susirinkimui pateikti tvirtinti veiklos ataskaitą ir metinių finansinių ataskaitų rinkinį. Ne vėliau kaip per 30 d. nuo asociacijos dokumentų patvirtinimo, asociacijos valdymo organai yra įpareigojami šiuos dokumentus pateikti Registrų centrui bei kartu paviešinti internetiniame puslapyje (tuo atveju jeigu asociacija tokį interneto puslapį turi), Asociacijų įstatymo 101str. pagrindu. Taip pat tuo atveju, jeigu asociacija per ataskaitinius finansinius metus gavo finansinę ir/arba nefinansinę paramą, ji įpareigojama Registrų centrui ir internetiniame puslapyje taip pat pateikti informaciją apie skirtą paramą, jos panaudojimo būdus ir paramos teikėjus. Pažymėtina, kad praktikoje labai dažnai sutinkama organizacijų, kurios šių įsipareigojimų nevykdo. |
Iš dalies pritarti |
Komitete pritarta siūlymui 10 straipsnio 1 dalį papildyti nauju 6 punktu, kuriame numatyta, kad finansavimas negali būti skiriamas tais atvejais, kai nevyriausybinė organizacija teisės aktų nustatyta tvarka neteikia veiklos ataskaitų ir finansinių ataskaitų rinkinio ir neviešina informacijos apie įgyvendinamus ir įgyvendintus projektus. Žr. Komiteto pasiūlymą Nr. 10. |
22. |
Lietuvos vyskupų konferencija, 2019-10-04 |
3 |
|
3 |
Susipažinę su Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo Nr. XII – 717 pakeitimo įstatymo projektu (projekto Nr. XIIIP-3623) (toliau - Projektas) teikiame šias pastabas ir pasiūlymus: 1. Subsidiarumo principas - vienas iš pamatinių pilietinės demokratinės visuomenės funkcionavimo principų, įpareigojantis valdžios institucijas neperimti vaidmenų, atsakomybės ir funkcijų iš atskirų visuomenės grupių ar bendruomenių tais atvejais, kai jos pačios gali savarankiškai spręsti joms iškylančius uždavinius. Vadovaujantis šiuo principu „aukštesnio lygmens bendruomenė neturi kištis į žemesnio lygmens bendruomenės vidaus gyvenimą siaurindama jos kompetenciją; veikiau ji turi ją remti iškilus būtinybei ir jai padėti derinti savo veiklą su kitų visuomeninių grupių veikla siekiant bendrojo gėrio“ (šv. Jonas Paulius II, Centesimus annus, 48). Šis principas neapsiriboja tik viešojo administravimo subjektų kompetencijų ribų nustatymu bei sprendimų veiksmingumo užtikrinimu, bet taip pat užtikrina pilietinę visuomenę sudarančių bendruomenių bei organizacijų savarankiškumą ir apsaugą nuo perteklinio valdžios kišimosi bei reguliavimo. Atsižvelgiant į tai, siūlome koreguoti Projekto 3 straipsnio 1 dalies 3 punkte pateikiama subsidiarumo principo apibrėžimą, formuluojant jį taip: «subsidiarumo – valstybė gerbia nevyriausybinių organizacijų savitumą bei savarankiškumą ir teikdama joms reikalingą paramą, nereglamentuoja jų veiklos daugiau nei būtina, atsižvelgiant į nevyriausybinėms organizacijoms teikiamos paramos bei bendradarbiavimo pobūdį». |
Nepritarti |
Komitetas siūlo išbraukti subsidiarumo principą įš keičiamo įstatymo, kadangi jis iš esmės atkartoja Viešojo administravimo įstatymo 3 straipsnio 7 punkte įtvirtintą principą „7) subsidiarumo. Šis principas reiškia, kad viešojo administravimo subjektų sprendimai turi būti priimami ir įgyvendinami tuo viešojo administravimo sistemos lygiu, kuriuo jie yra efektyviausi“. Taigi teisėkūroje šis principas yra taikomas. Dėl šios priežasties netikslinga subsidiarumo principo atkartoti ar kitaip apibrėžti šiame įstatyme. Žr. Komiteto pasiūlymą Nr. 3.
|
23. |
Lietuvos vyskupų konferencija, 2019-10-04 |
12 |
|
|
2. Projekto 12 straipsnis, nustatantis reikalavimus bei sąlygas įgyti nevyriausybinės organizacijos statusą, yra perteklinis ir prieštaraujantis demokratinės pilietinės visuomenės principams. Piliečių naudojimasis savo teise įvairiais (tarp jų ir tikėjimo) pagrindais burtis į nuo valstybės nepriklausomas asociacijas yra viena iš pamatinių žmogaus teisių, įtvirtintų tiek Lietuvos Respublikos Konstitucijos 35 straipsnyje, tiek Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos 11 straipsnyje, tiek kituose tarptautiniuose dokumentuose. Ši teisė negali būti varžoma jokiais pertekliniais reikalavimais. Nuostatos, kad nevyriausybinė organizacijos statusas yra suteikiamas tik jį užregistravus, įtvirtinimas įstatyme, taip pat teisės savo iniciatyva panaikinti registraciją suteikimas valstybės institucijoms suteiktų joms papildomus svertus kontroliuoti bei spręsti, kurios nevyriausybinės organizacijos gali būti valstybės pripažįstamos kaip nevyriausybinės organizacijos, o kurios - ne. Priėmus tokią nuostatą, nevyriausybinės organizacijos statusas būtų susietas su papildomais, kitų demokratinių šalių praktikoje netaikomais kriterijais. Tai būtų nesuderinama su šiuolaikinės teisinės demokratinės valstybės principais. Projekto 12 straipsnyje numatytas reguliavimas taip pat sukurtų situaciją, kuomet Projekto 2 straipsnio 1 dalyje nurodytus kriterijus atitinkančios organizacijos nebūtų pripažįstamos nevyriausybinėmis, nes netenkintų 12 straipsnyje nurodytų papildomų reikalavimų. Be to, 12 straipsnyje nurodytų reikalavimų nebūtų įmanoma įgyvendinti kai kurių teisinių formų nevyriausybinėms organizacijoms dėl jų specifikos. Viena iš tokių teisinių formų - religinės bendruomenės, veikiančios pagal savo religinės bendrijos kanonus. Projekto 12 straipsnyje įtvirtintas reguliavimas sudarytų prielaidas valstybės institucijoms atsisakyti bendradarbiauti su piliečių iniciatyva įsteigtomis nevyriausybinėmis organizacijomis, dėl kokių nors priežasčių neįgijusioms formalaus nevyriausybinės organizacijos statuso. Toks reguliavimas neatitiktų demokratinėms visuomenėms įprastų standartų, kuriais remiantis nevyriausybinės organizacijos statusas kyla ne iš valstybės reguliavimo, o iš pačios organizacijos prigimties. Toks reguliavimas taip pat neatitiktų principo, kad valstybė ne suteikia šį statusą, bet jį pripažįsta be jokių papildomų sąlygų, jei organizacija tenkina esminius nevyriausybinės organizacijos kriterijus. Atsižvelgiant į tai, siūlome išbraukti iš Projekto 12 straipsnį kaip perteklinį, sukuriantį prielaidas papildomai varžyti nevyriausybinių organizacijų veiklos galimybes bei nepagrįstai atimantį galimybę kai kurioms organizacijoms būti pripažintomis nevyriausybinėmis. |
Nepritarti |
Pasiūlymas nedera su Vyriausybės programos nuostata: „280. Sieksime suformuoti nevyriausybinių organizacijų registrą, administruojamą VĮ Registrų centro, ir sudaryti sąlygas nevyriausybinėms organizacijoms teikti ir keisti duomenis (apie narių skaičių, valdybos sudėtį, vadovą, ataskaitas, kt.) nemokamai.“ Vyriausybės programos įgyvendinimo plane (2017 m. kovo 13 d. Nr. 167), įgyvendinti 280. Vyriausybės programos punktą numatyta būtent 2019 metais, kas ir yra daroma šiame įstatymo projekte 1.2.3 darbas, 7 punktas. „7. Teisinių, techninių ir organizacinių priemonių sukūrimas bei įgyvendinimas, užtikrinant nevyriausybinių organizacijų sektoriaus skaidrumą ir viešumą.“ |
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nėra.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui XIIIP-3623(2) ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
8. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 2, susilaikė – 2.
9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Guoda Burokienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas Nr. XIIIP-3623(2).
Komiteto pirmininkė Guoda Burokienė
Seimo valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėja Kristina Šimkutė