LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTROS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. VIII-1881 67 IR 69 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMAS

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1617

2022-05-04  Nr. 109-P-23

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Valius Ąžuolas, Algirdas Butkevičius, Antanas Čepononis, Simonas Gentvilas, Vytautas Gapšys, Liudas Jonaitis, Mykolas Majauskas, Matas Maldeikis, Vytautas Mitalas, Andrius Palionis, Juozas Važgalys.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento

2022-04-28 išvada Nr. XIVP-1617

 

 

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Atkreipiame dėmesį, kad šioje išvadoje analizuojamas įstatymo projektas Seime įregistruotas 2022 m. balandžio 27 d., o šio projekto numatomo pateikimo Seimo plenariniame posėdyje data yra 2022 m. balandžio 28 d. Todėl dėl laiko stokos rengiant šią išvadą, išvada gali būti neišsami, neatspindinti visų projekto trūkumų, ir dėl projekto, esant būtinybei, gali būti teikiamos naujos, papildomos pastabos.

Atsižvelgti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento

2022-04-28 išvada Nr. XIVP-1617

 

 

 

2. Projekto 2 straipsniu siūloma pakeisti keičiamo įstatymo 69 straipsnio 8 dalį ir nustatyti: „Visuomeninę elektros energijos kainą ir tarifus nustato visuomeninis tiekėjas 6 kalendoriniams mėnesiams. Visuomeninė elektros energijos kaina nustatoma kaip elektros energijos įsigijimo kainos, perdavimo, viešuosius interesus atitinkančių paslaugų, skirstymo, visuomeninio tiekimo kainos ir faktinės elektros energijos įsigijimo kainos bei ankstesnio laikotarpio prognozuotos elektros energijos kainos skirtumo suma, įvertinus Energetikos įstatymo 192 straipsnyje nurodytus suvartotos elektros energijos kainos dalies kompensavimo buitiniams vartotojams dydžius, jei tokie dydžiai nustatomi. Visuomeninio tiekėjo 6 kalendoriniams mėnesiams nustatyta visuomeninė elektros energijos kaina ir tarifai perskaičiuojami, jeigu keičiasi suvartotos elektros energijos kainos dalies kompensavimo buitiniams vartotojams dydis, kuris nustatomas pagal Energetikos įstatymo 192 straipsnio nuostatas.<...>“. (pabraukta siūloma nauja nuostata). Projekto nuostatos diskutuotinos.

Neaišku, kaip visuomeninė elektros energijos kaina nustatoma, įvertinus Energetikos įstatymo 192 straipsnyje nurodytus suvartotos elektros energijos kainos dalies kompensavimo buitiniams vartotojams dydžius. Pastebėtina, kad ši nuostata nedera tarpusavyje su kartu teikiamo Energetikos įstatymo Nr. IX-884 19 straipsnio pakeitimo ir įstatymo  papildymo 192 ir 19straipsniais įstatymo projekto Nr. XIVP-1615 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 192 straipsnio nuostatomis, nustatančiomis suvartotos energijos kainos dalies kompensavimo mechanizmą, pagal kurį pirmiausia yra apskaičiuojama mokėtina suma ar kaina, o po to ji sumažinama atitinkamu kompensuojamu dydžiu. Projektų nuostatos derintinos tarpusavyje. Kartu atkreiptinas dėmesys, jog projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad „Taryba nustatys 2 visuomeninio tiekimo kainas (kainą be įvertinto dalinio kompensavimo ir kainą su įvertintu daliniu kompensavimu)“(TD pastaba – turbūt turima omenyje visuomeninė elektros energijos kaina), tačiau tai neatsispindi nei analizuojamoje projekto nuostatoje, nei projekte Nr. XIVP-1615. Jeigu visgi projektu siekiama įtvirtinti, jog nustatomos dvi skirtingų dydžių bet to paties pavadinimo kainos (visuomeninė elektros energijos kaina), vertintina, jog toks reguliavimas būtų klaidinantis ir neatitinkantis  teisinio aiškumo principo.

Manytume, jog reikėtų atskirti teisinį reguliavimą, kaip nustatoma visuomeninė elektros energijos kaina (taip pat jos perskaičiavimo taisykles, kai nėra taikomas kompensavimo mechanizmas) ir kaip ši nustatyta kaina mažinama kompensuojamuoju dydžiu, jeigu pradedamas taikyti Energetikos įstatymo 192 straipsnyje nustatytas kainų kompensavimo mechanizmas. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys į keičiamo įstatymo 69 straipsnio 6 dalyje nustatytus viršutinės perdavimo, skirstymo ir visuomeninio tiekimo paslaugų viršutinės kainų ribos perskaičiavimo terminus, nes visuomeninę elektros energijos kainą sudaro elektros energijos įsigijimo, perdavimo, viešuosius interesus atitinkančių paslaugų, skirstymo, visuomeninio tiekimo kainos. Taigi projekto nuostata „Visuomeninio tiekėjo 6 kalendoriniams mėnesiams nustatyta visuomeninė elektros energijos kaina ir tarifai perskaičiuojami, jeigu keičiasi suvartotos elektros energijos kainos dalies kompensavimo buitiniams vartotojams dydis, kuris nustatomas pagal Energetikos įstatymo 192 straipsnio nuostatas“ gali būti klaidinanti, nes tampa neaiškus skirtingų visuomeninio tiekimo kainos perskaičiavimo mechanizmų taikymas (kai taikomas šios kainos dalies kompensavimas iš valstybės biudžeto lėšų ir kai toks kompensavimas netaikomas). Be to, atkreiptinas dėmesys, kad dalinis kainų kompensavimas galės būti taikomas ir po 2023 m. sausio 1 d., nors elektros energija visuomenine elektros energijos kaina buitiniams vartotojams bus tiekiama tik iki 2023 m. sausio 1 d.

Spręsti pagrindiniame komitete

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento

2022-04-28 išvada Nr. XIVP-1617

 

 

 

3. Projekto 2 straipsniu siūlomoje pakeisti keičiamo įstatymo 69 straipsnio 8 dalyje yra nustatomi du skirtingi būdai, kaip mažinti kylančių elektros energijos kainų įtaką buitinių vartotojų biudžetui: dalinis kainos kompensavimas pagal Energetikos įstatymo 192 straipsnio nuostatas (naujos projektu siūlomos nuostatos) ir, kai visuomeninė elektros energijos kaina buitiniams vartotojams kyla daugiau kaip 40 procentų - dėl neįvertintos energijos įsigijimo kainos dalies susidariusį sąnaudų skirtumą tarp Tarybos nustatytų ir faktinių kainų išdėstyti ilgesniam kaip vienų metų laikotarpiui. Nei iš projekto, nei iš aiškinamojo rašto neaišku, kaip šie du skirtingi būdai koreliuoja tarpusavyje.

Atsižvelgti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento

2022-04-28 išvada Nr. XIVP-1617

 

 

 

4. Projekto 2 straipsnyje dėstomoje keičiamo įstatymo 69 straipsnio 8 dalyje taip pat siūloma nustatyti, kad „Energetikos įstatymo 19 straipsnio 3 dalies nuostata netaikoma, jeigu patvirtinus arba pakeitus elektros energijos kainos dalies kompensavimo buitiniams vartotojams dydį yra nustatoma arba perskaičiuojama visuomeninė elektros energijos kaina ir tarifai.“ Pastebėtina, kad Energetikos įstatymo 19 straipsnio 3 dalyje nustatyta: „Valstybės reguliuojamos kainos turi būti skelbiamos viešai ne vėliau kaip prieš mėnesį iki jų taikymo pradžios, jeigu kituose įstatymuose nenustatyta kitaip, ir taikomos nuo mėnesio pirmos dienos“. Projekte nenustatoma, nuo kada įsigalioja visuomeninės elektros energijos kainos dalinis kompensavimas buitiniams vartotojams (kitą dieną po Energetikos įstatymo 192 straipsnio 7 dalyje nurodytos informacijos paskelbimo, nuo kito mėnesio pirmos dienos po informacijos paskelbimo, o gal gali būti kompensuojama ir už praėjusį laikotarpį). Projektas tikslintinas, nustatant visuomeninės elektros energijos tiekimo kainos  dalinio kompensavimo iš valstybės biudžeto lėšų taikymo pradžios terminą.

Spręsti pagrindiniame komitete

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti įstatymo projektui ir siūlyti jį tobulinti atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktus pasiūlymus.

6.2. Pasiūlymai: nėra.

7. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 1, susilaikė – 1.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: M. Majauskas, V. Gapšys, A. Palionis.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Mykolas Majauskas

 

 

 

 

 

Biuro patarėja G. Genelienė