1
|
6
(22)
|
|
|
Argumentai: Žemės įstatymo Nr. I-446 2, 10, 11, 12, 13, 22, 27, 30, 34, 35, 37, 39,
40, 41, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52 straipsnių pakeitimo ir VI skyriaus
papildymo 351 ir 352 straipsniais įstatymo projekto Nr.
XIVP-2765 (toliau – Įstatymo projektas) 6 straipsniu siūloma papildyti Žemės
įstatymo 22 straipsnio 2 dalį 8, 9 ir 10 punktais ir 21, 22
ir 23 dalimis bei praplėsti atvejų, kai servitutas gali būti
nustatomas administraciniu aktu, sąrašą.
2023 m. birželio 1 d. įsigalios Lietuvos Respublikos Seimo 2023 m. balandžio 6 d. priimtas
Lietuvos Respublikos žemės įstatymo
Nr. I-446 13, 22, 40 ir 42 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XIV-1877
(toliau – Įstatymas Nr. Nr. XIV-1877), kuriuo:
-
praplėstas atvejų, kai
servitutas gali būti nustatomas administraciniu aktu, sąrašas ir papildytas Žemės įstatymo 22 straipsnis
2 dalies 8 punktu, numatant galimybę administraciniu aktu nustatyti servitutus „valstybinės
žemės sklypams, taip pat savivaldybių ir privačios žemės sklypams, jeigu
šiuos valstybinės žemės sklypus išnuomojant, perduodant neatlygintinai
naudotis ar patikėjimo teise valdyti, o savivaldybių ir privačios žemės
sklypus perleidžiant iš valstybės į savivaldybės ar privačią nuosavybę bei
atkuriant nuosavybės teises, teritorijų planavimo dokumento ar žemės valdos
projekto rengimo metu nebuvo suprojektuoti sprendiniai dėl patekimo per šiuos
žemės sklypus į kitą žemės sklypą ar statinį arba sprendiniai buvo
suprojektuoti, tačiau nebuvo priimti administraciniai aktai, reikalingi šiems
sprendiniams įgyvendinti.“
-
papildytas Žemės įstatymo 22 straipsnis 21 dalimi
ir nustatyta, kad „savivaldybių ir privačios žemės
sklypams servitutai administraciniu aktu nustatomi tik tada, kai servitutas
negali būti suprojektuotas laisvos valstybinės žemės fondo žemei (tais
atvejais, kai viešpataujančiuoju tampantis daiktas nesiriboja su laisvos
valstybinės žemės fondo žeme arba ribojasi su ja, bet dėl laisvoje
valstybinėje žemėje esančių šlaitų, griovių, pelkėtų vietų, miško ar kitų
vietovės ypatumų servituto nustatymas šiai žemei neužtikrintų tinkamo
viešpataujančiuoju tampančio daikto naudojimo pagal paskirtį). Teritorijų planavimo
dokumentų arba žemės valdos projektų ir žemės sklypų planų rengimas šio
straipsnio 2 dalies
8 punkte nustatytu atveju finansuojamas valstybės ir (ar) savivaldybių
biudžetų lėšomis Vyriausybės nustatyta tvarka. Fizinių ir (ar) juridinių
asmenų pageidavimu teritorijų planavimo dokumentai arba žemės valdos
projektai ir žemės sklypų planai gali būti rengiami jų lėšomis.“
-
pakeista Žemės įstatymo 42 straipsnio 2 dalis ir
nustatyta, kad „valstybinės ir savivaldybės žemės sklypų formavimo ir
pertvarkymo projektai rengiami projektą inicijavusių asmenų lėšomis.
Valstybinės žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo projektai Vyriausybės
nustatytais atvejais rengiami asmenų, naudojančių arba pageidaujančių įsigyti
žemės sklypus ar norinčių naudotis šiais žemės sklypais, lėšomis. Privačių
žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo projektai rengiami žemės sklypų
savininkų lėšomis, išskyrus šio įstatymo 22 straipsnio
2 dalies 8 punkte nustatytą atvejį.“
Teisės aktų projektų rengimo
rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro
2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų
projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, 139 punkte nustatyta, kad jeigu
teisės aktas buvo pakeistas ir pakeitimai dar neįsigalioję, tačiau reikia
keisti kai kuriuos neįsigaliojusio teisės akto straipsnius, jų dalis ar
punktus, tokiu atveju keičiamas dar neįsigaliojęs teisės aktas.
Taigi, Įstatymo projektas, kurio 6 straipsniu siūloma papildyti Žemės įstatymo 22
straipsnio 2 dalį 8, 9 ir 10 punktais ir 21, 22 ir 23
dalimis bei praplėsti atvejų, kai servitutas gali būti nustatomas
administraciniu aktu, sąrašą, neatitinka teisės aktų projektų rengimo teisės
technikos reikalavimų, t. y. neįvertintos Įstatymo Nr. Nr. XIV-1877 nuostatos, be to,
keičiamas ne
neįsigaliojęs Įstatymas
Nr. Nr. XIV-1877, o galiojantis Lietuvos Respublikos žemės įstatymas.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo projekto 6
straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„6 straipsnis. 22 straipsnio
pakeitimas
1. Pakeisti 22 straipsnio 1 dalį
ir ją išdėstyti taip:
„1. Žemės servitutai nustatomi
Civilinio kodekso nustatytais pagrindais. Servitutų nustatymo administraciniu
aktu atvejai ir tvarka nustatomi šiame straipsnyje. Administraciniu aktu
servitutai nustatomi Vyriausybės įgaliotos institucijos sprendimu.“
2. Pakeisti 22 straipsnio 2
dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:
„3) valstybinės žemės sklypams,
taip pat savivaldybių ir privačios žemės sklypams, kai pagal teritorijų
planavimo dokumentus ar žemės valdos projektus numatomas kelio servitutas,
suteikiantis teisę įvairiomis transporto priemonėmis privažiuoti ar
naudojantis juo kaip pėsčiųjų taku prieiti prie kapinių, rekreacinių ir kitų
gyventojams bendrai naudoti skirtų teritorijų bei gamtos ir kultūros paveldo
teritorinių kompleksų ir objektų;“.
3. Pakeisti 22 straipsnio 2
dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:
„4) valstybinės žemės sklypams,
taip pat savivaldybių ir privačios žemės sklypams, kai pagal teritorijų
planavimo dokumentus ar žemės valdos projektus numatomas servitutas,
suteikiantis teisę tiesti centralizuotus (bendrojo naudojimo) inžinerinės
infrastruktūros tinklus (požemines ir antžemines komunikacijas), kelius bei
takus, jais naudotis ir juos aptarnauti;“.
4. Papildyti 22 straipsnio 2
dalį 8, 9 ir 10 punktais:
„8)
valstybinės žemės sklypams, patikėjimo teise valdomiems Vyriausybės įgaliotos
institucijos, nepažeidžiant teisės aktų ir (ar) teritorijų planavimo
dokumentų reikalavimų, jeigu žemės valdos projekte nebuvo numatyti
sprendiniai dėl patekimo per šiuos žemės sklypus į kitą žemės sklypą ar
statinį arba sprendiniai buvo numatyti, tačiau nebuvo priimti
administraciniai aktai, reikalingi servitutams nustatyti;
9) savivaldybių
ar privačios žemės sklypams, nepažeidžiant teisės aktų ir (ar) teritorijų
planavimo dokumentų reikalavimų, jeigu žemės valdos projekte buvo numatyti
sprendiniai dėl patekimo per šiuos žemės sklypus į kitą žemės sklypą ar
statinį ir šie sprendiniai buvo suderinti su tarnaujančio daikto savininku,
tačiau nebuvo priimti administraciniai aktai, reikalingi servitutams
nustatyti;
10) privačios
žemės sklypams, nepažeidžiant teisės aktų ir (ar) teritorijų planavimo
dokumentų reikalavimų, jeigu rengiant žemės valdos projektą nebuvo numatyti
sprendiniai dėl
patekimo per šiuos žemės sklypus į kitą žemės sklypą ar statinį.“
5. Papildyti 22 straipsnį 21,
22 ir 23 dalimis:
„21. Savivaldybių
ir privačios žemės sklypams servitutai administraciniu aktu nustatomi tik
tada, kai servitutas negali būti suprojektuotas laisvos valstybinės žemės
fondo žemei (tais atvejais, kai viešpataujančiuoju tampantis daiktas
nesiriboja su laisvos valstybinės žemės fondo žeme arba ribojasi su ja, bet
dėl laisvoje valstybinėje žemėje esančių šlaitų, griovių, pelkėtų vietų,
miško ar kitų vietovės ypatumų servituto nustatymas šiai žemei neužtikrintų
tinkamo viešpataujančiuoju tampančio daikto naudojimo pagal paskirtį).
22. Servitutas
nustatomas administraciniu aktu šio straipsnio
2 dalies 10 punkte nurodytu atveju tik tuo atveju, kai Vyriausybės įgaliotai
institucijai pateiktas tarnaujančiojo daikto savininko sutikimas.
23. Servitutas
administraciniu aktu šio straipsnio 2 dalies 10 punkte nurodytais atvejais
nustatomas tik tada, kai pateiktas viešpataujančiuoju tampančio daikto
savininko prašymas ir Vyriausybės įgaliotos institucijos vadovas arba jo
įgaliotas valstybės tarnautojas Vyriausybės nustatyta tvarka nustato, kad,
nenustačius servituto, viešpataujančiojo žemės sklypo ar statinio savininkas
neturės galimybės naudoti jam priklausančio žemės sklypo ar statinio pagal
pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ar statinio paskirtį. Šio straipsnio 2
dalies 10 punkte nurodytais atvejais teritorijų planavimo dokumentų arba
žemės valdos projektų ir žemės sklypų planų rengimas finansuojamas valstybės
ir (ar) savivaldybių biudžetų lėšomis Vyriausybės nustatyta tvarka. Fizinių
ir (ar) juridinių asmenų pageidavimu teritorijų planavimo dokumentai arba
žemės valdos projektai ir žemės sklypų planai gali būti rengiami jų lėšomis.“
6. 4. Pakeisti 22 straipsnio 3 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„3. Viešpataujančiuoju tampančio
daikto savininkas savo valią išreiškia Vyriausybės įgaliotai institucijai
pateikdamas prašymą dėl siūlomo servituto pagal parengtą teritorijų planavimo
dokumentą ar žemės valdos projektą nustatymo. Kai siūloma nustatyti
savivaldybių ir privačios žemės sklypams, kad būtų galima privažiuoti ar
prieiti prie kapinių, rekreacinių ir kitų gyventojams bendrai naudoti skirtų
teritorijų, gamtos ir kultūros paveldo teritorinių kompleksų ir objektų, taip
pat centralizuotiems (bendrojo naudojimo) inžinerinės infrastruktūros
tinklams (požeminėms ir antžeminėms komunikacijoms), keliams ir takams
tiesti, jais naudotis ir juos aptarnauti, prašymą dėl siūlomo servituto pagal
teritorijų planavimo dokumentą ar žemės valdos projektą nustatymo pateikia
esamų statinių, prie kurių reikia prieiti ar privažiuoti, savininkai arba
patikėjimo teisės subjektai; kai rekreacinėse bei kitose gyventojų bendram
naudojimui skirtose teritorijose, gamtos ir kultūros paveldo teritorinių
kompleksų ir objektų teritorijose statinių nėra, – šiose teritorijose esančių
žemės sklypų savininkai arba valstybinės žemės patikėtiniai, o kai žemės
sklype numatoma tiesti centralizuotus (bendrojo naudojimo) inžinerinės
infrastruktūros tinklus (požemines ir antžemines komunikacijas), kelius ir
takus, – šių darbų užsakovas. Kai siūloma nustatyti servitutą prieiti ar
privažiuoti prie gamtos ir kultūros paveldo teritorinių kompleksų ir objektų,
įrašytų į Vyriausybės įgaliotos institucijos patvirtintą sąrašą, valią dėl
servituto reikalingumo išreiškia valstybės ar savivaldybės institucija,
atsakinga už šių kompleksų ir objektų apsaugą. Kai siūloma nustatyti
servitutą prieiti ar privažiuoti, tiesti inžinerinės infrastruktūros tinklus
(požemines ir antžemines komunikacijas), kelius ir takus prie žemės sklypų,
reikalingų karinei infrastruktūrai, nurodytai Lietuvos Respublikos
mobilizacijos ir priimančiosios šalies paramos įstatymo 6 straipsnio 10
punkte nurodytame sąraše (toliau – žemės sklypai, reikalingi karinei
infrastruktūrai), valią dėl servituto reikalingumo išreiškia Krašto apsaugos ministerija
ar kita krašto apsaugos sistemos institucija, naudojanti valstybinės žemės
sklypą. Jeigu viešpataujančiuoju tampančio daikto patikėtinis yra Vyriausybės
įgaliota institucija, jos valia išreiškiama priimant sprendimą dėl servituto
nustatymo. Kai siūloma nustatyti servitutą valstybinės žemės sklypams, taip
pat savivaldybių ir privačios žemės sklypams, kai įgyvendinant ypatingos
valstybinės svarbos projektą numatomas servitutas, suteikiantis teisę tiesti
inžinerinius tinklus ar kelius bei takus, jais naudotis ir juos prižiūrėti,
valią dėl servituto reikalingumo išreiškia valstybės institucija, atsakinga
už ypatingos valstybinės svarbos projekto įgyvendinimą.“
7. 5. Pakeisti 22 straipsnio 9 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„9. Kai servitutai negali būti
nustatyti administraciniu aktu, teisę sudaryti sandorius dėl valstybinės
žemės servitutų nustatymo turi:
1) savivaldybių tarybos –
patikėjimo teise valdomiems valstybinės žemės sklypams, savivaldybės
teritorijoje esančių miestų ir miestelių teritorijų ribose, perduotiems
Vyriausybės nutarimu ir kai savivaldybės patikėjimo teise valdo valstybinės
žemės sklypus kaimiškose teritorijose. Servitutų nustatymo sutartį,
vadovaujantis savivaldybės tarybos sprendimu, sudaro ir pasirašo meras arba
jo įgaliotas savivaldybės administracijos direktorius;
2) Miškų įstatyme nustatyti
subjektai – Vyriausybės nutarimais valstybinės miško žemės sklypams,
perduotiems patikėjimo teise, jų valstybinėms funkcijoms atlikti;
3) Vyriausybės įgaliota
institucija – visais kitais atvejais, kai kitam valstybinės žemės
patikėtiniui teisė sudaryti sandorius dėl valstybinės žemės servitutų
nustatymo nesuteikta, gavus šio valstybinės žemės patikėtinio raštišką
pritarimą dėl siūlomo nustatyti servituto.“
8. 6. Papildyti 22 straipsnį 10 dalimi:
„10. Žemės sklypams, jeigu
teritorijų planavimo dokumente ar žemės valdos projekte nebuvo suprojektuoti
sprendiniai dėl patekimo per šiuos žemės sklypus į kitą žemės sklypą ar
statinį, tarnaujančiojo žemės sklypo savininkui sutinkant, servitutai gali
būti nustatomi sandoriu. Teritorijų planavimo dokumentų arba žemės valdos
projektų ir žemės sklypų planų rengimas finansuojamas valstybės ir (ar)
savivaldybių biudžetų lėšomis Vyriausybės nustatyta tvarka. Fizinių ir (ar)
juridinių asmenų pageidavimu teritorijų planavimo dokumentai arba žemės
valdos projektai ir žemės sklypų planai rengiami jų lėšomis.“
9. 7.
Papildyti 22 straipsnį 11
dalimi:
„11. Prie servitutų nustatymo
sandorių turi būti pridedami žemės sklypų, kuriems nustatomi servitutai,
planai, parengti vadovaujantis teisės aktų, nustatančių kadastrinių matavimų
ir kadastro duomenų surinkimo taisykles, reikalavimais.“
10. 8. Papildyti 22 straipsnį 12 dalimi:
„12. Jei atlikus žemės sklypo,
kuriam nustatytas servitutas, kadastrinius matavimus kartu su šio žemės
sklypo riba keičiasi ir servituto padėtis vietovėje, nekilnojamojo daikto
kadastro duomenis nustatantis asmuo apie nustatytus servituto padėties
pasikeitimus Nekilnojamojo turto kadastro nuostatų nustatyta tvarka
informuoja viešpataujančiojo daikto savininką.“
|