PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. I-1367 15 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

NR. XIVP-257

 

2021-12-13

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

15

1

 

Argumentai:

    Siūloma įvesti LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų kadencijų skaičiaus ribojimą. Pagal teikiamą pasiūlymą, tas pats asmuo negalės vadovauti įstaigai daugiau nei dvi penkerius metus trunkančias kadencijas iš eilės. Taip bus užtikrinta vadovų rotacija ir kaita.
    Šiuo metu Lietuvos sveikatos priežiūros įstaigose matome ne vieną atvejį, kai jų vadovai savo pareigas užima kelis dešimtmečius iš eilės. Neribojant kadencijų skaičiaus, sukuriama tam tikra vadovo neliečiamybė, o valdymui užsitęsiant keliasdešimt metų, mažėja pokyčių tikimybė. Užimant vieną poziciją ilgą laiką, mažėja motyvacija siekti geresnių rezultatų, diegti naujoves bei gerąsias valdymo praktikas, taikstomasi su esama situacija. Vadovų kadencijų skaičiaus ribojimas spręs šią problemą, nes vadovai taps labiau suinteresuoti pasiekti kuo geresnių rezultatų, siekiant kaupti patirtį, galinčią būti naudinga jau kitoje gydymo įstaigoje ar siekiant pratęsti savo vadovavimą dar vienai (antrajai) kadencijai dabartinėje įstaigoje.

    Įvedus vadovų kadencijų skaičiaus ribojimą sveikatos priežiūros sistemoje, taip pat bus užtikrintas keitimasis gerosiomis praktikomis tarp skirtingų šalies įstaigų. Naujas vadovas, anksčiau kaupęs patirtį kitose sveikatos priežiūros įstaigose, naujoje įstaigoje galės geriau įvertinti situaciją iš šalies bei pritaikyti gerąsias praktikas, veikusias ankstesnėse darbovietėse.
    Svarbu pastebėti, kad ilgai besitęsiant vieno asmens vadovavimui, kyla klausimų dėl nepotizmo. Todėl kadencijų skaičiaus ribojimas taip pat didins sveikatos apsaugos sistemos skaidrumą.

    Pažymėtina tai, kad daugelyje viešojo sektoriaus įstaigų (Valstybės kontrolė, teismai, prokuratūros ir kt.) vadovų kadencijos jau yra ribojamos – vadovų įstaigų veiklą reglamentuojančiuose specialiuose įstatymuose ir nuostatuose ribojamas kadencijų vadovavimo skaičius.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 15 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovai į darbą priimami viešo konkurso būdu. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų, išskyrus viešąsias įstaigas, kuriose dirba dešimt ar mažiau sveikatos priežiūros specialistų, turinčių medicinos praktikos licenciją, vadovai į darbą priimami viešo konkurso būdu penkeriems metams. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovu tas pats asmuo gali būti skiriamas ne daugiau kaip dviem kadencijoms iš eilės. Viešą konkursą organizuoja ir jo nuostatus tvirtina atitinkamos įstaigos steigėjas arba visuotinis dalininkų susirinkimas likus ne mažiau kaip 6 mėnesiams iki LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinės ir viešosios įstaigos vadovo kadencijos pabaigos.“

2.

15

2

 

Argumentai:

 

    Siūloma įvesti Valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų padalinių ir filialų vadovų kadencijų skaičiaus ribojimą. Pagal teikiamą siūlymą vienas asmuo negalės vadovauti padaliniui ir filialui daugiau nei dvi penkerius metus trunkančias kadencijas iš eilės. Taip bus užtikrinta padalinių ir filialų vadovų rotacija ir kaita.

    Šiuo metu Lietuvos sveikatos priežiūros įstaigose matome ne vieną atvejį, kai jų padalinių ir filialų vadovai savo pareigas užima kelis dešimtmečius iš eilės. Neribojant kadencijų skaičiaus, sukuriama tam tikra vadovo neliečiamybė, o valdymui užsitęsiant keliasdešimt metų, mažėja pokyčių tikimybė. Užimant vieną poziciją ilgą laiką, mažėja motyvacija siekti geresnių rezultatų, diegti naujoves bei gerąsias valdymo praktikas, taikstomasi su esama situacija. Vadovų kadencijų skaičiaus ribojimas spręs šią problemą, nes vadovai taps labiau suinteresuoti pasiekti kuo geresnių rezultatų, siekiant kaupti patirtį, galinčią būti naudinga jau kitoje gydymo įstaigoje ar siekiant pratęsti savo vadovavimą dar vienai (antrajai) kadencijai dabartinėje įstaigoje.

    Įvedus sveikatos priežiūros įstaigų padalinių ir filialų vadovų kadencijų skaičiaus ribojimą sveikatos priežiūros sistemoje, taip pat bus užtikrintas keitimasis gerosiomis praktikomis tarp skirtingų šalies įstaigų. Naujas vadovas, anksčiau kaupęs patirtį kitose sveikatos priežiūros įstaigose, naujoje įstaigoje galės geriau įvertinti situaciją iš šalies bei pritaikyti gerąsias praktikas, veikusias ankstesnėse darbovietėse.

    Svarbu pastebėti, kad ilgai besitęsiant vieno asmens vadovavimui, kyla klausimų dėl nepotizmo. Todėl kadencijų skaičiaus ribojimas taip pat didins sveikatos apsaugos sistemos skaidrumą.

    Pažymėtina tai, kad daugelyje viešojo sektoriaus įstaigų (Valstybės kontrolė, teismai, prokuratūros ir kt.) vadovų kadencijos jau yra ribojamos – vadovų įstaigų veiklą reglamentuojančiuose specialiuose įstatymuose ir nuostatuose ribojamas kadencijų vadovavimo skaičius.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 15 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų padalinių (įstaigos struktūrinių vienetų) ir filialų vadovai,  į darbą priimami viešo konkurso būdu. Viešųjų įstaigų (įskaitant universitetų ligonines), išskyrus viešąsias įstaigas, kuriose dirba dešimt ar mažiau sveikatos priežiūros specialistų, turinčių medicinos praktikos licenciją, padalinių (įstaigos struktūrinių vienetų) ir filialų vadovai į darbą priimami viešo konkurso būdu penkeriems metams. Valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų padalinių ir filialų vadovu tas pats asmuo gali būti skiriamas ne daugiau kaip dviem kadencijoms iš eilės. Viešą konkursą organizuoja ir jo nuostatus tvirtina atitinkamos įstaigos vadovas likus ne mažiau kaip 6 mėnesiams iki įstaigos padalinio (įstaigos struktūrinio vieneto) ar filialo vadovo kadencijos pabaigos. Įstaigos vadovas turi teisę organizuoti padalinių ir filialų vadovų atestaciją.“

 

 

Teikia

 

Seimo narė                                                        Ieva Pakarklytė