PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

EKONOMINIŲ IR KITŲ TARPTAUTINIŲ SANKCIJŲ ĮGYVENDINIMO ĮSTATYMO NR. IX-2160 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (NAUJA REDAKCIJA) (NR. XIVP-1490(2))

 

2022 m. balandžio __ d.

Vilnius

 

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Str.

Str. d.

p.

3

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad Finansų ministerija nėra tarptautinių sankcijų priežiūrą vykdančia institucija, kurios atžvilgiu fiziniai ir juridiniai asmenys turi pareigą teikti reikalingus duomenis, ir siekiant užtikrinti sklandų juridinio asmens laikinąjį administravimą tikslinga įstatymo projekte numatyti fizinių ir juridinių asmenų pareigą Finansų ministerijai ir paskirtam laikinajam administratoriui teikti reikalingus duomenis.

 

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projekto 3 straipsniu išdėstyto 131 straipsnį 13 dalimi:

„3 straipsnis. Įstatymo papildymas 13straipsniu.

Papildyti Įstatymą 13straipsniu:

13straipsnis. Laikinasis administratorius

1. Lietuvos Respublikos finansų ministras, išskyrus šio straipsnio 13 dalyje nurodytą atvejį, turi teisę paskirti laikinąjį administratorių juridiniam asmeniui, kai jo atžvilgiu, juridinio asmens savininko ar juridinį asmenį kontroliuojančio asmens atžvilgiu, Lietuvos Respublikoje įgyvendinamos tarptautinės sankcijos, ir kai laikinasis administravimas yra būtinas, siekiant išvengti neigiamų socialinių, ekonominių, ekologinių ar kitų svarbių pasekmių visuomenei ar valstybei ir užtikrinti, kad būtų laikomasi Lietuvos Respublikoje įgyvendinamų tarptautinių sankcijų. Apie iškilusį poreikį paskirti laikinąjį administratorių Finansų ministeriją nedelsdama informuoja šio įstatymo 12 straipsnyje nurodyta institucija, atsakinga už tarptautinių sankcijų įgyvendinimo priežiūrą. Laikinuoju administratoriumi gali būti paskirtas juridinis asmuo arba fizinis asmuo.

2. Laikinuoju administratoriumi skiriamas fizinis asmuo ar laikinuoju administratoriumi skiriamo juridinio asmens vadovas turi būti nepriekaištingos reputacijos. Asmuo negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos, jeigu:

1) asmuo įsiteisėjusiu teismo nuosprendžiu yra pripažintas kaltu dėl sunkaus ar labai sunkaus nusikaltimo, nepaisant to, ar teistumas išnykęs ar panaikintas;

2) asmuo įsiteisėjusiu teismo nuosprendžiu yra pripažintas kaltu dėl apysunkio nusikaltimo ir turi neišnykusį ar nepanaikintą teistumą;

3) asmuo yra pripažintas neveiksniu ar ribotai veiksniu bet kurioje srityje arba jam taikomos priverčiamosios medicinos priemonės;

4) asmuo dėl Lietuvos Respublikai priešiškų interesų bendradarbiauja ar yra bendradarbiavęs, palaiko ar palaikė ryšius su užsienio valstybės žvalgybos ar saugumo tarnyba arba su asmenimis, bendradarbiaujančiais ar palaikančiais ryšius su užsienio valstybės žvalgybos ar saugumo tarnyba;

5) asmuo dalyvauja ar dalyvavo teroristinės organizacijos ar teroristinės grupės veikloje arba palaiko ar palaikė ryšius su asmeniu, priklausančiu teroristinei organizacijai ar grupei;

6) asmeniui taikomos organizuoto nusikalstamumo prevencijos priemonės pagal Lietuvos Respublikos organizuoto nusikalstamumo prevencijos įstatymą; 

7) asmuo piktnaudžiauja alkoholiu, vartoja narkotines, psichotropines ar kitas psichiką veikiančias medžiagas ne medicinos tikslais;

8) asmuo daugiau negu vieną kartą per pastaruosius 3 metus buvo baustas už administracinio nusižengimo, susijusio su alkoholio, narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimu, padarymą.

3. Laikinuoju administratoriumi skiriamam fiziniam asmeniui ar laikinuoju administratoriumi skiriamo juridinio asmens vadovui taikomi ir tinkamos kvalifikacijos bei patirties reikalavimai, jo neturi saistyti interesų konfliktas su juridiniu asmeniu, kurį jis administruoja, ir Finansų ministerija. Asmens kvalifikacija ir patirtis vertinamos atsižvelgiant į asmens išsilavinimo lygį ir pobūdį, kvalifikacijos tobulinimą, profesinės veiklos ar darbo patirties pobūdį ir trukmę bei į kitus veiksnius, kurie gali turėti įtakos tinkamam veiklos vykdymui. Pretendentus į laikinuosius administratorius finansų ministrui pasiūlo viešoji įstaiga Valdymo koordinavimo centras per 3 darbo dienas nuo informacijos apie poreikį pateikti kandidatūrą gavimo, išskyrus šio straipsnio 13 dalyje nurodytą atvejį. 

4. Laikinasis administratorius skiriamas finansų ministro sprendimu. Finansų ministras nustato laikinojo administratoriaus paskyrimo terminą, įgaliojimus, funkcijas ir veiksmus, kuriuos laikinasis administratorius gali atlikti tik Finansų ministerijai iš anksto pritarus. Šioje dalyje nurodytu sprendimu, kai tai būtina, taip pat gali būti nustatyta, kad laikinai sustabdomi tam tikrų ar visų juridinio asmens organų įgaliojimai ir juos laikinai perima laikinasis administratorius arba kad tam tikriems juridinio asmens organų sprendimams priimti reikia gauti laikinojo administratoriaus pritarimą. Finansų ministras apie priimtą sprendimą dėl laikinojo administratoriaus paskyrimo, pakeitimo ar jo įgaliojimų pasibaigimo privalo ne vėliau kaip kitą darbo dieną pranešti juridinių asmenų registro tvarkytojui, kuris faktą dėl laikinojo administratoriaus paskyrimo, pakeitimo ar jo įgaliojimų pasibaigimo nedelsdamas, bet ne vėliau kaip kitą darbo dieną, įrašo juridinių asmenų registre. Sprendime turi būti nurodyta: juridinio asmens pavadinimas, kodas, paskirto laikinojo administratoriaus vardas ir pavardė, asmens kodas, gyvenamoji vieta (jeigu jis yra fizinis asmuo) ar pavadinimas ir kodas (jeigu jis yra juridinis asmuo).

5. Laikinojo administratoriaus veiklos sąlygos nustatomos laikinojo administravimo sutartyje, sudaromoje tarp Lietuvos Respublikos finansų ministerijos ir laikinojo administratoriaus. Šioje sutartyje taip pat nustatomas laikinojo administratoriaus atlyginimas ir kitos išlaidos (įskaitant išlaidas dėl paslaugų teikėjų teikiamų paslaugų), atsižvelgiant į laikinojo administratoriaus veiklos mastą, kvalifikaciją ir veiklos terminus, jų apmokėjimo tvarka, taip pat aptariama laikinojo administratoriaus atsistatydinimo ir atšaukimo tvarka. Atlyginimas išmokamas ir išlaidos padengiamos (įskaitant išlaidas dėl paslaugų teikėjų teikiamų paslaugų) iš juridinio asmens lėšų. Jeigu juridinis asmuo laikinajam administratoriui nesumoka laiku, laikinajam administratoriui privalo sumokėti Lietuvos Respublikos finansų ministerija, kuri turi teisę reikalauti iš juridinio asmens atlyginti sumokėtas sumas.

6. Laikinasis administratorius skiriamas ne ilgesniam negu vienų metų laikotarpiui. Išimtiniais atvejais laikinojo administratoriaus paskyrimo terminas finansų ministro sprendimu gali būti pratęstas. Laikinasis administratorius gali būti bet kuriuo metu pakeičiamas ar atšaukiamas, o, išnykus jo paskyrimo poreikiui, privalo būti atšaukiamas nedelsiant.

7. Laikinasis administratorius turi teisę savo nuožiūra pasitelkti paslaugų teikėjų (įskaitant teisės, apskaitos, audito, valdymo konsultantus), kad galėtų tinkamai atlikti savo funkcijas.

8. Laikinasis administratorius imasi visų reikalingų veiksmų, siekdamas užtikrinti, kad būtų laikomasi Lietuvos Respublikoje įgyvendinamų tarptautinių sankcijų ir kad būtų išvengta šio straipsnio 1 dalyje nurodytų neigiamų pasekmių. Jei tai būtina, laikinasis administratorius turi teisę Lietuvos Respublikos finansų įstaigose atidaryti depozitines sąskaitas, kurios būtų naudojamos juridinio asmens veiklos tęstinumui užtikrinti. Iš šiose depozitinėse sąskaitose esančių lėšų draudžiama vykdyti juridinio asmens dalyvių, kurių atžvilgiu Lietuvos Respublikoje įgyvendinamos tarptautinės sankcijos, turtinius reikalavimus.

9. Lietuvos Respublikos finansų ministerija gali reikalauti, kad laikinasis administratorius šios straipsnio 5 dalyje nurodytoje sutartyje nustatytais terminais jai teiktų informaciją apie juridinio asmens finansinę būklę ir per laikinojo administratoriaus paskyrimo terminą atliktus veiksmus.

10. Laikinasis administratorius savo funkcijas privalo atlikti apdairiai ir sąžiningai. Laikinasis administratorius negali jam suteiktų teisių naudoti savo asmeniniams ar trečiųjų asmenų poreikiams tenkinti.

11. Laikinasis administratorius turi teisę atsistatydinti šio straipsnio 5 dalyje nurodytoje sutartyje nustatyta tvarka. Jeigu laikinasis administratorius atsistatydina, finansų ministras nedelsdamas inicijuoja naujo laikinojo administratoriaus paskyrimą.

12. Šio straipsnio nuostatos mutatis mutandis taikomos ir tais atvejais, kai finansų ministras skiria laikinąjį administratorių ekonominiams ištekliams, kurie yra įšaldyti, Lietuvos Respublikoje įgyvendinant tarptautines sankcijas. Finansų ministras apie priimtą sprendimą dėl laikinojo administratoriaus paskyrimo, kuriame turi būti nurodyti įšaldytus ekonominius išteklius identifikuojantys duomenys, sprendimą dėl laikinojo administratoriaus pakeitimo ar jo įgaliojimų pasibaigimo šioje dalyje nurodytiems ekonominiams ištekliams, kurie registruotini viešajame registre ar kuriuos apibūdinantys duomenis kaupiami valstybės informacinėje sistemoje, privalo ne vėliau kaip kitą darbo dieną pranešti atitinkamo viešojo registro ir (ar) informacinės sistemos tvarkytojui, kuris faktą dėl laikinojo administratoriaus paskyrimo, pakeitimo ar jo įgaliojimų pasibaigimo nedelsdamas, bet ne vėliau kaip kitą darbo dieną įrašo atitinkamame viešajame registre ir (ar) informacinėje sistemoje.

13. Juridiniai ir fiziniai asmenys privalo pateikti Finansų ministerijai ir laikinajam administratoriui duomenis, reikalingus skiriant laikinąjį administratorių ar jam vykdant veiklą.

14. Laikinąjį administratorių Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo 42 straipsnyje nurodytam licencijuotam ir Lietuvos banko prižiūrimam finansų rinkų dalyviui, kai jo atžvilgiu, finansų rinkų dalyvio savininko ar finansų rinkų dalyvį kontroliuojančio asmens atžvilgiu, Lietuvos Respublikoje įgyvendinamos tarptautinės sankcijos, ir esant kitoms šio straipsnio 1 dalyje nurodytoms sąlygoms, paskirti turi teisę Lietuvos bankas. Pretendentus į laikinuosius administratorius atrenka Lietuvos bankas. Lietuvos bankui mutatis mutandis taikomos šio straipsnio nuostatos, nustatančios finansų ministro ir Finansų ministerijos teises ir pareigas.

 

 

Teikia:

Seimo narė

 

Gintarė Skaistė