LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

kaimo reikalų komiteto

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (1)

DĖL Žemės įstatymo Nr. I-446 7, 13, 32, 34, 35, 49, 50, 51 ir 52 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto nr. XIVP-1176(2)

 

2022-06-22 Nr. 110-P-21

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Viktoras Pranckietis, Komiteto pirmininko pavaduotojas Vidmantas Kanopa, Komiteto nariai: Juozas Baublys, Jonas Gudauskas, Vigilijus Jukna, Andrius Vyšniauskas.

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-06-17.

8 (51)

1

(1)

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 8 straipsnio 1 dalyje turėtų būti dėstoma tik keičiamo įstatymo 51 straipsnio 1 dalies nuostata iki dvitaškio, nes šios dalies punktuose naujų pakeitimų nėra. Atitinkamai tikslintina projekto 8 straipsnio 1 dalies pakeitimų esmė, joje vietoj žodžio „dalį“ įrašant žodžius „dalies nuostata iki dvitaškio“.

Pritarti

Pasiūlymas:

8 straipsnis. 51 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 51 straipsnio 1 dalies nuostatą iki dvitaškio ir ją išdėstyti taip:

„1. Pradėjęs rengti žemės konsolidacijos projektą, jo rengėjas organizuoja konsolidacijos projekte dalyvaujančių asmenų – konsoliduojamų privačios žemės sklypų savininkų, savivaldybės tarybos įgalioto asmens, jeigu konsoliduojami savivaldybės žemės sklypai, valstybinės žemės patikėtinių įgaliotų asmenų, jeigu konsoliduojami valstybinės žemės sklypai, – susirinkimus. Susirinkimui pirmininkauja susirinkimo dalyvių išrinktas asmuo. Susirinkimo sprendimai teisėti, jeigu šiems sprendimams pritaria ne mažiau kaip trys ketvirtadaliai visų sutikimą dalyvauti žemės konsolidacijos projekte pateikusių žemės savininkų, kurių žemės sklypai priskirti žemės konsolidacijos projekto teritorijai. Kai žemės konsolidacijos projekto teritorijai priskiriami valstybinės ir savivaldybės žemės sklypai, susirinkimo sprendimai teisėti, jeigu jame dalyvauja Valstybės žemės fondo valstybės įmonės Žemės ūkio duomenų centro įgaliotas asmuo, valstybinės žemės patikėtinių įgalioti asmenys, jeigu konsoliduojamų valstybinės žemės sklypų patikėtinis yra ne Valstybės žemės fondas valstybės įmonė Žemės ūkio duomenų centras, ir savivaldybės tarybos įgaliotas asmuo, jeigu konsoliduojami savivaldybės žemės sklypai, ir jeigu šiems sprendimams pritaria Valstybės žemės fondo valstybės įmonės Žemės ūkio duomenų centro įgaliotas asmuo, valstybinės žemės patikėtinių įgalioti asmenys ir savivaldybės tarybos įgaliotas asmuo bei ne mažiau kaip trys ketvirtadaliai visų sutikimą dalyvauti žemės konsolidacijos projekte pateikusių žemės savininkų, kurių žemės sklypai priskirti žemės konsolidacijos projekto teritorijai. Žemės sklypo bendraturčiai balsuodami susirinkime turi vieną balsą. Žemės savininkas, turintis kelis žemės sklypus, priklausančius nuosavybės teise jam vienam ir (ar) kartu su kitais bendraturčiais, balsuodamas susirinkime turi vieną balsą. Susirinkimas turi teisę priimti sprendimus šiais žemės konsolidacijos projekto rengimo klausimais:

1) dėl žemės vertinimo;

2) dėl projektuojamų bendro naudojimo kelių ir servituto teise naudojamų kelių išdėstymo;

3) dėl konsoliduojamų žemės sklypų vietos ir ribų projektavimo;

4) dėl kadastrinių matavimų darbų laiko ir konsoliduotų žemės sklypų naudojimo pradžios;

5) dėl bendrų teritorijos tvarkymo darbų įgyvendinant projekto sprendinius;

6) kitais su projekto rengimu susijusiais klausimais.

2. Pakeisti 51 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. Sutikimą dalyvauti žemės konsolidacijos projekte pateikę asmenys savo pasiūlymus, pastabas ir pretenzijas dėl rengiamo žemės konsolidacijos projekto Valstybės žemės fondui valstybės įmonei Žemės ūkio duomenų centrui ir Nacionalinei žemės tarnybai gali pateikti iki projekto viešo svarstymo pabaigos.“

3. Pakeisti 51 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

„7. Kai asmenys, pateikę sutikimą dalyvauti žemės konsolidacijos projekte, atsisako jame dalyvauti, Valstybės žemės fondo valstybės įmonės Žemės ūkio duomenų centro vadovas priima sprendimą pakeisti žemės konsolidacijos projekto teritorijos ribas, išbraukiant žemės sklypus, priklausančius žemės konsolidacijos projekte atsisakiusiems dalyvauti asmenims, ir patikslinti žemės konsolidacijos projektą. Tokiais atvejais taikomas šio Įstatymo 49 straipsnio 7 dalies reikalavimas, kad teritorija žemės konsolidacijos projektui rengti, apimanti numatomus konsoliduoti žemės sklypus, turi būti ne mažesnė kaip 100 ha, o šio Įstatymo 49 straipsnio 12 dalyje nustatyta sąlyga, kad teritorijos žemės konsolidacijos projektui rengti ribos gali būti keičiamos iki sprendimo pritarti žemės konsolidacijos projekto žemės vertinimo planui, netaikoma. Valstybės žemės fondas Valstybės įmonė Žemės ūkio duomenų centras per 5 darbo dienas nuo sprendimo pakeisti teritoriją žemės konsolidacijos projektui rengti priėmimo dienos Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui pateikia prašymą išregistruoti juridinį faktą apie žemės sklypo (sklypų) priskyrimą žemės konsolidacijos projekto teritorijai.“

2

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-06-17.

 

 

 

 

2. Pažymėtina, kad teikiame projekte, kitaip nei jo pirmajame variante, yra keičiamas valstybės įmonės Žemės informacijos centras pavadinimas į pavadinimą valstybės įmonė Žemės ūkio duomenų centras. Projekto 10 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad šis įstatymas įsigalioja 2023 m. sausio 1 d. Šios projekto nuostatos diskutuotinos šiais aspektais:

2.1. Atkreiptinas dėmesys, kad Seime yra svarstomi Vyriausybės pateikti Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 pakeitimo įstatymo projektas (nauja redakcija) Nr. XIVP-1625 (toliau – įstatymo projektas Nr. XIVP-1625) ir jį lydintys įstatymų projektai Nr. XIVP-1626 – XIVP-1644. Įstatymo projektu Nr. XIVP-1625 keičiamo Žemės įstatymo 7, 13, 32, 34, 35, 49, 50, 51 ir 52 straipsniuose minimas valstybės įmonės Žemės informacijos centras pavadinimas bei atliekami kiti pakeitimai. Šio įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad įstatymas įsigalioja 2023 m. sausio 1 d. Be to, įstatymo projekto Nr. XIVP-1625 2 straipsnyje išdėstomi keičiamo Žemės įstatymo 7, 8, 9, 32, 43 straipsnių pakeitimai bei pildomas įstatymas nauju VI1 skyriumi, kurio nuostatose taip pat minimas valstybės įmonės pavadinimas – Žemės informacijos centras, ir kurių įsigaliojimas numatomas 2023 m. gegužės 1 d. Jei įstatymo projekte Nr. XIVP-1625 nebūtų pakeistas valstybės įmonės pavadinimas į teikiame projekte siūlomą pavadinimą, tai susidarytų tokia situacija, kad 2023 m. sausio 1 d. įsigaliotų Žemės įstatymo nauja redakcija, kurioje būtų minimas valstybės įmonės Žemės informacijos centras pavadinimas; 2023 m. sausio 3 d. įsigaliotų teikiamo projekto pakeitimai, kuriuose būtų minimas valstybės įmonės Žemės ūkio duomenų centras pavadinimas; o 2023 m. gegužės 1 d. įsigaliotų tokia Žemės įstatymo redakcija, kurioje vienose normose būtų minimas valstybės įmonės Žemės informacijos centras pavadinimas (pvz., Žemės įstatymo 7, 8, 9, 32, 43 straipsniai bei skirsnis VI1, o kitose būtų minimas valstybės įmonės Žemės ūkio duomenų centras pavadinimas (pvz., Žemės įstatymo 13, 35, 49, 50, 51, 52 straipsniai). Toks teisinis reguliavimas, kai kalbant apie tą pačią valstybės įmonę įstatymo nuostatose vartojami du skirtingi jos pavadinimai, neatitiktų teisėkūros aiškumo ir sistemiškumo principų. Atsižvelgiant į tai, teikiamo projekto ir įstatymo projekto Nr. XIVP-1625 nuostatos (ne tik valstybės įmonės pavadinimas, bet ir kiti pakeitimai) turėtų būti derinamos tarpusavyje.

2.2. Atkreiptinas dėmesys, kad teikiamu projektu ir su juo susijusių įstatymų projektų Nr. XIVP-1165(2) – XIVP-1177(2) nuostatose atliekami pakeitimai, iš esmės susiję tik su valstybės įmonės pavadinimo pakeitimu. Atsižvelgiant į tai, kad įstatymų projektų Nr. XIVP-1165(2) – XIVP-1177(2), kuriuose numatoma trijų valstybės įmonių pertvarka, nuostatose siūloma nustatyti įstatymų įsigaliojimo data yra 2023 m. sausio 3 d., o įstatymų projektų Nr. XIVP-1625 – XIVP-1644, kuriuose įtvirtinama žemės administravimo pertvarka, nuostatose siūloma nustatyti įstatymų įsigaliojimo data - 2023 m. sausio 1 d.; į tai, kad abiejuose įstatymų projektų paketuose yra besidubliuojančių įstatymų projektų (pvz., projektai Nr. XIVP-1176(2) ir Nr. XIV-1625, projektai Nr. XIVP-1177(2) ir Nr. XIVP-1628, projektai Nr. XIVP-1173(2) ir Nr. XIVP-1636), taip pat į Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalį, svarstytina, ar, tikslinga šiuos įstatymų projektų paketus Seime priimti atskirai, o ne juos apjungti (besidubliuojančių projektų nuostatas sujungti viename kuriame iš besidubliuojančių projektų) ir priimti kaip vieną įstatymų projektų paketą, kuris įsigaliotų 2023 m. sausio 1 d., juose būtų suderintas valstybės įmonės pavadinimas ir kiti pakeitimai. Be to, atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad įstatymo projekto Nr. XIVP-1625 3 straipsnyje siūloma pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 7 straipsnio pakeitimo įstatymą Nr. XIV-695, kuris įsigalioja 2023 m. sausio 2 d. Šio įstatymo įsigaliojimo data sąlygojo tai, kad teikiamo projekto įsigaliojimo data numatyta 2023 m. sausio 3 d., todėl pripažinus minėtą įstatymą netekusiu galios, nėra pagrindo teikiamame projekte nustatyti vėlesnę įstatymo įsigaliojimo datą.

Pritarti iš dalies

Žemės įstatymo Nr. I-446 pakeitimo įstatymo projektui (nauja redakcija) Nr. XIVP-1625 ir jį lydintiesiems įstatymų projektams Nr. XIVP-1626 – XIVP-1644 Seime yra įvykusi tik pateikimo procedūra. Šiuos įstatymų projektus siūloma suderinti su šiuo įstatymo projektu jų svarstymo pagrindiniame komitete metu.

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

4. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 0.

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Viktoras Pranckietis

 

 

Komiteto biuro patarėjas Rolandas Juknevičius