PASIŪLYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠILUMOS ŪKIO ĮSTATYMO NR. IX-1565 20, 23 IR 24 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (NR. XIVP-1678)
2022-06-10
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
|
|
|
|
Argumentai:
Svarstant Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo Nr. IX-1565 20, 23 ir 24 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-1678 (toliau – Projektas Nr. XIVP-1678) reikalinga papildyti Projektą nuostatomis kurios padėtų spręsti šilumos tiekimo įmonių apyvartinių lėšų stygiaus problemą, sąlygojamą esamo teisinio reguliavimo. Galiojantis reguliavimo mechanizmas lemia, kad kuro, naudojamo šilumos gamybai, kainų pokyčiai ne iš karto įskaičiuojami į šilumos energijos vartotojams parduodamą šilumos energijos kainą – šilumos tiekimo įmonė iškart patiria pabrangusias kuro įsigijimo sąnaudas, tačiau patirtos sąnaudos į šilumos kainą vartotojams įtraukiamos tik po dviejų mėnesių, o vartotojai sąskaitas apmoka dar po mėnesio, dėl to šilumos tiekimo įmonei 2-3 mėn. laikotarpyje gali susidaryti reikšmingas apyvartinių lėšų trūkumas (2021-2022 m. šildymo sezone su šia problema susidūrė AB Vilniaus šilumos tinklai, kuomet bendrovei teko skubiai skolintis lėšų siekiant padengti apyvartinių lėšų trūkumą). Apyvartinių lėšų trūkumas šilumos tiekėjams kelia riziką užtikrinant saugų, patikimą ir nenutrūkstamą šilumos tiekimą vartotojams. Teikiami siūlymai dėl reikalingų Lietuvos Respublikos Šilumos ūkio įstatymo 2 ir 32 straipsnių pakeitimų, kuriais būtų papildytas Projektas Nr. XIVP-1678. Teikiamo siūlymo tikslas – panaikinti šilumos tiekėjų faktiškai patiriamų kuro sąnaudų ir per šilumos kainą susirenkamų pajamų neatitikimą, susidarantį dėl dviejų mėnesių kuro kainų įvertinimo šilumos kainoje vėlavimo bei skirtingais mėnesiais svyruojančios kuro struktūros. Šie pakeitimai sudarys sąlygas Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai (toliau – VERT) atitinkamai pakoreguoti Šilumos kainų nustatymo metodikos nuostatas. Šiuo metu galiojantis reglamentavimas, kaip parodė 2021-2022 m. šildymo sezono metu galiojusios šilumos kainos, yra neparankus šilumos vartotojų atžvilgiu, kadangi labiausiai išaugusios išteklių kainos šilumos vartotojų sąskaitose atsispindi būtent šalčiausiais šildymo sezono mėnesiais. Teikiamomis Šilumos ūkio įstatymo 2 ir 32 straipsnių pakeitimo nuostatomis siekiama sudaryti palankesnes sąlygas šilumos gamybos įmonėms subalansuoti ir prognozuoti finansinius srautus bei lanksčiau priimti sprendimus dėl optimalaus kuro įsigijimo būdo ir nustatyti pigiausią kuro struktūrą skirtingais laikotarpiais, pavesti VERT atlikti su tuo susijusius Šilumos kainų nustatymo metodikos pakeitimus. Teikiami siūlymai parengti konsultuojantis su VERT. |
|
2 |
15 |
|
Pasiūlymas: Papildyti Šilumos ūkio įstatymą:
1 straipsnis. 2 straipsnio 15 dalies pakeitimas Pakeisti 2 straipsnio 15 dalį ir ją išdėstyti taip: „15. Kintamoji šilumos bazinės kainos dedamoji – kintanti šilumos
bazinės kainos dalis, išreiškiama formule, kuri koreguojama kasmet,
atsižvelgus į kuro, naudojamo šilumos gamybai bei iš nepriklausomų šilumos
gamintojų perkamos šilumos kiekius
|
|
32 |
16 |
1 |
2 straipsnis. 32 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 32 straipsnio 16 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip: „1) atsižvelgdamos į Tarybos Šilumos kainų nustatymo
metodikoje numatytą tvarką, |
|
32 |
17 |
|
2. Pakeisti 32 straipsnio 17 dalį ir ją išdėstyti taip: „ 17. Duomenis apie įsigyto
kuro kainas
|
|
32 |
18
|
|
3. Pakeisti 32 straipsnio 18 dalį ir ją išdėstyti taip: „18.
Taryba iki
|
|
32 |
19 |
|
4. Pakeisti 32 straipsnio 19 dalį ir ją išdėstyti taip: „19.
Taryba ir savivaldybės šilumos bazinės kainos ar
perskaičiuotų šilumos kainų dedamųjų skaičiavimo metu patikrina
|
|
|
|
|
3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas 1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja nuo 2022 m. liepos 1 d. 2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, jos įgaliotos institucijos ir Valstybinė energetikos reguliavimo taryba iki 2022 m. rugsėjo 15 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. 3.
Valstybinė energetikos reguliavimo taryba, vadovaudamasi šiuo įstatymu,
pakoreguoja šilumos tiekėjų, realizuojančių daugiau kaip 10 GWh šilumos per
metus ir Šilumos ūkio įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje numatytų nepriklausomų
šilumos gamintojų šilumos kainos kintamąsias dedamąsias ir pateikia
informaciją apie jas savivaldybių taryboms arba, Šilumos ūkio įstatymo
nustatytu atveju, šilumos tiekėjams ir nepriklausomiems šilumos gamintojams
ne vėliau kaip iki
|
Teikia
Seimo nariai
Kazys Starkevičius
Dainius Kreivys
Juozas Baublys