LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Aplinkos apsaugos komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TERITORIJŲ PLANAVIMO IR STATYBOS VALSTYBINĖS PRIEŽIŪROS ĮSTATYMO NR. XII-459 2, 3 IR 28 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1629

 

2022-06-22  Nr. 107-P-23

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, Komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Arūnas Valinskas (pavaduojantis Agnę Bilotaitę), Ligita Girskienė, Petras Gražulis, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus.

Komiteto biuras: biuro vedėja Birutė Pūtienė, patarėjai: Jolita Jakučionytė, Aistrida Latvėnė, Rasa Matusevičiūtė, Audrius Želvys, padėjėja Vida Katinaitė.

Kviestieji asmenys: aplinkos ministras Simonas Gentvilas, AM Teisės ir personalo skyriaus vyr. specialistė Erika Giedraitienė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-05-16

1(2)

2(3)

(4)

(1, 3)

 

 

Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad teritorijų planavimo valstybinės priežiūros institucijų pareigūnai yra Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, įgalioti atlikti šiame įstatyme ir kituose teisės aktuose nurodytas teritorijų planavimo valstybinės priežiūros funkcijas. Projekto 2 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad Nacionalinė žemės tarnyba prie Aplinkos ministerijos atlieka teritorijų planavimo valstybinę priežiūrą, kai rengiamos žemėtvarkos schemos ir kaimo plėtros žemėtvarkos projektai. Atkreiptinas dėmesys, kad kartu su teikiamu projektu susijusio Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 pakeitimo įstatymo projekto (reg. Nr. XIVP-1625) (toliau – projektas Nr. XIVP-1625) 1 straipsniu keičiamo Žemės įstatymo 32 straipsnio 3 dalies 9 punktas nustato, kad Nacionalinė žemės tarnyba prie Aplinkos ministerijos atlieka valstybinę žemėtvarkos planavimo dokumentų priežiūrą, o pagal projekto Nr. XIVP-1625 2 straipsnio 9 dalimi keičiamo Žemės įstatymo 32 straipsnio 4 dalies 2 punkto nuostatas, įsigaliosiančias 2023 m. gegužės 1 d., Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos atlieka valstybinę žemėtvarkos planavimo dokumentų ir jų rengimo procesų priežiūrą (iš esmės tą patį nustato, ir projekto Nr. XIVP-1625 2 straipsnio 12 dalimi keičiamo Žemės įstatymo 43 straipsnio 3 dalies nuostatos, įsigaliosiančios 2023 m. gegužės 1 d.). Atkreiptinas dėmesys, kad pagal projekto Nr. XIVP-1625 1 straipsniu keičiamo Žemės įstatymo 37 straipsnio 1 dalį žemėtvarkos planavimo dokumentų sistemą sudaro specialiojo teritorijų planavimo žemėtvarkos dokumentai (žemėtvarkos schemos ir kaimo plėtros žemėtvarkos projektai) ir žemės valdos projektai. Iš teikiamo projekto ir projekto Nr. XIVP-1625 minėtų nuostatų nėra aišku, ar sąvokos „teritorijų planavimo valstybinė priežiūra“ ir „valstybinė žemėtvarkos planavimo dokumentų ir jų rengimo procesų priežiūra“ savo turiniu yra tapačios ta apimtimi, kiek tai susiję su žemėtvarkos schemų ir kaimo plėtros žemėtvarkos projektų rengimo valstybine priežiūra, ar jos suvokiamos kažkaip kitaip. Jei šios sąvokos minėta apimtimi yra tapačios, tai teikiamo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 4 dalies ir projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 ir 2 dalių nuostatos turėtų būti derinamos su projekto Nr. XIVP-1625 2 straipsnio 9 ir 12 dalimis keičiamo Žemės įstatymo 32 straipsnio 4 dalies 2 punkto ir 43 straipsnio 3 dalies nuostatomis, kurios nustato, kad nuo 2023 m. gegužės 1 d. valstybinę žemėtvarkos planavimo dokumentų ir jų rengimo procesų priežiūrą, t. y. teritorijų planavimo valstybinę priežiūrą, kai rengiamos žemėtvarkos schemos ir kaimo plėtros žemėtvarkos projektai, atliktų tik viena institucija – Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos.

Be to, atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad projekto Nr. XIVP-1625 2 straipsnio 11 dalimi keičiamo Žemės įstatymo 43 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad „Valstybinės žemėtvarkos planavimo dokumentų priežiūros tvarką nustato Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymas“. Kaip jau minėta, pagal Žemės įstatymo nuostatas žemėtvarkos planavimo dokumentų sistemą sudaro specialiojo teritorijų planavimo žemėtvarkos dokumentai (žemėtvarkos schemos ir kaimo plėtros žemėtvarkos projektai) ir žemės valdos projektai. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar, derinant keičiamo įstatymo nuostatas su minėtomis projekto Nr. XIVP-1625 nuostatomis, Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymo nuostatos, susijusios su teritorijų planavimo dokumentų valstybine priežiūra, neturėtų būti peržiūrėtos ir patikslintos taip, kad pagal jas Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos galėtų atlikti ne tik specialiojo teritorijų planavimo žemėtvarkos dokumentų, bet ir žemės valdų projektų, kurie nėra teritorijų planavimo dokumentai, priežiūrą.

Apsispręsti pagrindiniame komitete

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-05-16

3

(28)

 

 

Projekto 3 straipsniu siūloma pakeisti keičiamo įstatymo 28 straipsnio nuostatas. Abejotinas šio straipsnio pakeitimo tikslingumas, nes keičiamo įstatymo 28 straipsnis buvo skirtas 2013 m. liepos 2 d. Seimo priimto naujo Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymo įgyvendinimui, t. y. šiuo straipsniu buvo suformuluotas pasiūlymas atitinkamoms valstybės institucijoms iki minėto įstatymo įsigaliojimo priimti šio įstatymo įgyvendinimui reikalingus teisės aktus. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 28 straipsnis jau yra realizuotas, svarstytina, ar projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 28 straipsnio nereikėtų pripažinti netekusiu galios. Jeigu projektu siekiama, kad atitinkamos valstybės institucijos iki teikiamo įstatymo projekto įsigaliojimo taip pat priimtų šį įstatymą įgyvendinančius teisės aktus, tai siūlytina projekto 4 straipsnį papildyti nuostatomis, nustatančiomis įstatymo įgyvendinimą, kuriose būtų nurodyta kurios valstybės institucijos ir iki kada turi priimti šiuos teisės aktus.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: Pritarti iniciatorių pateiktam Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymo Nr. XII-459 2, 3 ir 28 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-1629 ir siūlyti pagrindiniam Komitetui jį patobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktas pastabas.

6.2. Pasiūlymai: nėra.

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Aistė Gedvilienė.

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                                       Aistė Gedvilienė

 

 

 

Biuro patarėja A. Latvėnė