LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

KAIMO REIKALŲ KOMITETO

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL 2024 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projekto NR. XIVP-3128

 

2023-10-25 Nr. 110-P-32

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Viktoras Pranckietis, pirmininko pavaduotojas Vidmantas Kanopa, komiteto nariai: Juozas Baublys, Jonas Gudauskas, Sergejus Jovaiša, Vigilijus Jukna, Kęstutis Mažeika.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-10-09

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime.

Atsižvelgti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Savivaldybių žemės ūkio skyrių darbuotojų asociacija,

2023-10-15

 

 

 

 

Argumentai: Jau daugiau kaip 10 metų trūksta finansavimo priskirtoms valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) deleguotoms funkcijoms vykdyti. Kiekvienais metais vis didėja atotrūkis tarp skiriamų lėšų deleguotoms funkcijoms ir lėšų poreikio. 2022 metams žemės ūkio funkcijoms atlikti skirta 9041,0 tūkst. Eur dotacijų. Savivaldybių Žemės ūkio skyriai kiekvienais metais turėtų mažinti etatus, priskirtoms valstybinėms (perduotoms savivaldybėms) funkcijoms atlikti. Kad jos būtų atliekamos laiku ir kokybiškai savivaldybių administracijos papildomai skiria nemažus finansus skyriams išlaikyti. Pagal metodiką sąlyginio darbuotojų skaičiaus savivaldybėse apskaičiavimo 2020-2022 metų valstybinėms (perduotoms savivaldybėms) žemės ūkio funkcijoms atlikti tvarkos aprašuose sąlyginių darbuotojų skaičius didėja: 2020 m. – 786.8, 2021m. -813,9, 2022 m.836,6 sąlyginis darbuotojas. Tačiau skiriamas finansavimas per mažas ir būtina atstatyti ankstesnių metų finansavimą, kuris buvo sumažintas.

2023 metams buvo papildomai skirti 2 milijonai eurų padidinant finansavimą, kad butų sumažinta našta savivaldybėms prisidedant prie deleguotų funkcijų vykdymo . Viso buvo skirta 11342,0 tūkst. Eurų. 2024 metams numatomas finansavimas paliekamas 2022 metų lygio, kurį sudaro 9041,0 tūkst.eurų. Tai reiškia, kad teks dar mažinti etatus, nes ir taip dirba darbuotojų mažiau nei paskaičiuota pagal metodiką. Su tokiu finansavimu teks atsisakyti dalies deleguotų funkcijų arba jas atliks nekokybiškai. Kiekvienais metais sudėtingėja pasėlių draudimo dokumentų priėmimas, tikrinimas, vertinimas ir kitos procedūros reikalauja daugiau darbo ir šią paslaugą jau turi atlikti vienas specialistas, nes procedūros sudėtingos ir besidraudžiančių pasėlius daugėja. Taip pat pasėlių deklaravimas su kiekvienu pareiškėju užtrunka ilgiau, nes jis sudėtingesnis.

Pagal metodiką darbo užmokestis apskaičiuojamas remiantis dvejų praėjusių ir einamųjų metų pirmų ketvirčių vidutinio mėnesinio bruto darbo užmokesčio šalies ūkyje. Skaičiuojant 2024 m. lėšų poreikį imama 2022 m. I ketvirtis – 1729,9 Eur., 2023 m. I ketvirtis - 2000,0 Eur. Palyginimui 2022 m. II ketvirtis- 1780,5 Eur., o 2023 m. II ketvirtis -1959,9 Vidurkis pagal kurį skaičiuojamas darbo užmokestis 2023 m. yra tik 1684 Eur. Kaip matome, darbo užmokestis šalies ūkyje kyla, bet tik ne Žemės ūkio funkcijoms vykdyti. Kadangi darbo užmokestis šalies ūkyje pastoviai kyla, tai reškia, kad funkcijoms vykdyti savivaldybės gauna sumažintus lėšų poreikius. Kaip pvz. jei skaičiuojant lėšų poreikį 2024 m. darbo užmokesčiui būtų paimtas 2023 m. I ketvirčio vidutinis mėn. bruto darbo užmokestis, tai sąlyginio darbuotojo mėn. darbo užmokestis padidėtų 179,4 Eur. Savivaldybėse sąlyginių darbuotojų skaičius 2022 m. buvo 836,6, o 2024 metais 834,20 sąlyginis darbuotojas. Tai reiškia, kad savivaldybės realiai praranda 1795,7 tūkst. Eur. Dar reikia priimti dėmesin, kad kasmet kyla darbo užmokestis. Jei ministerija nenumato finansavimo didinimo, skaičiavimo metodika praranda prasmę. Be to jau nuo 2009 m. savivaldybės negauna pilno finansavimo, paskaičiuoto pagal metodiką, apie tai ministerija užmiršo. Manome, kad susidarius tokiai situacijai ministerija turi atstatyti iki sumažinimo skirtą finansavimą valstybinėms funkcijoms vykdyti.

Funkcijoms finansuoti pagal metodiką reikia:

1. Darbo užmokesčiui 1959,9 x 836 x 12 mėn. = 19666,80 tūkst. Eur.

2. Kitoms išlaidoms 25 proc. nuo darbo užmokesčio = 4917 tūkst. Eur.

3. Viso – 24584,0 tūkst. Eur.

 

Prašome skirti finansavimą pagal metodiką, nes savivaldybės valstybės deleguotoms funkcijoms negali kiekvienais metais skirti vis daugiau lėšų papildomam žemės ūkio funkcijų atlikimo finansavimui. Savivaldybės papildomai skiria lėšų nuo 15 iki 50 procentų valstybės skiriamų dotacijų.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti iš dalies

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Žr. Kaimo reikalų komiteto 1 pasiūlymą

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: pritarti Lietuvos Respublikos 2024 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3128 ir komiteto išvadoms pagal Kaimo reikalų komiteto kuruojamas sritis, siūlyti pagrindiniam Biudžeto ir finansų komitetui įstatymo projektą tobulinti, atsižvelgiant į Kaimo reikalų komiteto pasiūlymą.

6.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Kaimo reikalų komitetas,

2023-10-25

 

 

 

 

Argumentai: Pastaruosius kelerius metus lėšos valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) žemės ūkio funkcijoms vykdyti buvo numatomos mažesnės, negu apskaičiuotos pagal Lėšų, skirtų valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) žemės ūkio funkcijoms atlikti, apskaičiavimo metodiką, kuri patvirtinta Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2006 m. birželio 12 d.  įsakymu Nr. 3D-240 „Dėl valstybinėms (perduotoms savivaldybėms) žemės ūkio funkcijoms atlikti skirtų lėšų apskaičiavimo metodikų patvirtinimo“. Šios lėšos skiriamos savivaldybių žemės ūkio skyriuose ir seniūnijose dirbančių darbuotojų darbo užmokesčiui, socialinio draudimo įmokoms, kitų darbų, prekių ir paslaugų išlaidoms apmokėti, patirtoms vykdant valstybės deleguotąsias žemės ūkio funkcijas.

Patvirtinus Metodiką 2006 metais vidutinis darbo užmokestis, kuris sudaro didžiąją dalį skiriamų lėšų, buvo 500 Eur,  funkcijoms vykdyti buvo skirta 6 574 tūkst. Eur (2022 m. skirta 9 041 tūkst. Eur; 2023 m. skirta 11 342 tūkst. Eur; ). Kasmet didėjant vidutiniam mėnesiniam bruto darbo užmokesčiui šalies ūkyje (be individualiųjų įmonių), didėja poreikis darbo užmokesčiui, tačiau papildomos lėšos nebuvo skiriamos. Lėšos, apskaičiuotos pagal Metodiką, proporcingai sumažinamos kiekvienai savivaldybei.

Pagal Metodiką, 2024 m. pilnaverčiam valstybinių žemės ūkio funkcijų vykdymui reikėtų papildomai 10 579 tūkst. Eur.

Komiteto teikiamas pasiūlymas leistų bent iš dalies patenkinti trūkstamą poreikį. Siūloma papildomai skirti 2 500 tūkst. Eur.

 

Pasiūlymas: 2024 m. papildomai skirti 2 500 tūkst. Eur valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) žemės ūkio funkcijoms vykdyti (savivaldybėse ir seniūnijose dirbančių žemės ūkio specialistų darbo užmokesčiui).

 

Lėšų šaltinis: įplaukos iš valstybinės žemės nuomininkų už galimybę statyti naujus ir (ar) rekonstruoti esamus statinius ir įrenginius valstybinėje žemėje nekeičiant žemės paskirties, pagal 2021 m. kovo 1 d. įsigaliojusio Žemės įstatymo Nr. I-446 9 ir 24 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 91 straipsniu įstatymo Nr. XIV-717 nuostatas. Per 2023 m. devynis mėnesius į valstybės ir savivaldybių biudžetus lygiomis dalimis jau surinkta viso 9 mln. Eur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

7. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 1.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Viktoras Pranckietis.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                             Viktoras Pranckietis

 

 

 

 

 

Komiteto biuro vedėja Augustė Matulevičienė