LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL PRIVALOMOJO TURTO IR VERSLO VERTINIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3007(2)

 

2023-12-21  Nr. 109-P-49

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Dalia Asanavičiūtė (pavaduojanti Dainių Kreivį), Antanas Čepononis, Mindaugas Lingė, Matas Maldeikis, Radvilė Morkūnaitė - Mikulėnienė, Vytautas Mitalas, Juozas Varžgalys.

Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai Alina Brazdilienė, Agnė Gedraitytė, Dalia Mudėnienė, Mindaugas Pečiulis, padėjėja Jolanta Matiliauskienė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai: Negauta.

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Biudžeto ir finansų komitetas, 2023 m. gruodžio 21 d.

1

1

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, jog Seimo plenarinio posėdžio metu buvo pritarta Seimo narių E.Gentvilo ir K.Starkevičiaus siūlymui, siūloma tikslinti įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalį.

Pasiūlymas:

Siūloma tikslinti įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Šio įstatymo tikslas – sudaryti teisines prielaidas skaitmeniniams sprendimams, kurie leistų užtikrinti patikimą privalomąjį turto arba verslo vertinimą.“

Pritarti.

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

2.

Biudžeto ir finansų komitetas, 2023 m. gruodžio 21 d.

1

2

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, jog Seimo plenarinio posėdžio metu buvo pritarta Seimo narių E.Gentvilo ir K.Starkevičiaus siūlymui, siūloma tikslinti įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalį.

Pasiūlymas:

Siūloma tikslinti įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Šis įstatymas nustato reikalavimus turto ir verslo vertintojams, privalomajam turto arba verslo vertinimui ir privalomojo turto arba verslo vertinimo ataskaitai (toliau – vertinimo ataskaita), taip pat vertinimo ataskaitos teikimo, saugojimo ir viešinimo reikalavimus, turto arba verslo vertintojų teisę gauti duomenis privalomajam turto arba verslo vertinimui atlikti, Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos funkcijas bei vertinimo ataskaitų informacinės sistemos (toliau – informacinė sistema) valdymą ir tvarkymą.

Pritarti.

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

3.

Biudžeto ir finansų komitetas, 2023 m. gruodžio 21 d.

2

2

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, jog Seimo plenarinio posėdžio metu buvo pritarta Seimo narių E.Gentvilo ir K.Starkevičiaus siūlymui dėl privalomos profesinės savivaldos, siūloma papildyti įstatymo projekto 2 straipsnį nauja 2 dalimi.

Pasiūlymas:

Siūloma papildyti įstatymo projekto 2 straipsnį nauja 2 dalimi (atitinkamai buvusias 2-12 dalis, laikyti 3-13 dalimis) ir ją išdėstyti taip:

„2. Lietuvos Respublikos turto ir verslo vertintojų rūmai (toliau – Vertintojų rūmai) – pagal Lietuvos Respublikos turto ir verslo vertintojų rūmų įstatymą įsteigtas viešasis juridinis asmuo, vienijantis atestuotus turto ir verslo vertintojus ir įgyvendinantis atestuotų turto ir verslo vertintojų profesinę savivaldą.

Pritarti.

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

4.

Biudžeto ir finansų komitetas, 2023 m. gruodžio 21 d.

5

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, jog Seimo plenarinio posėdžio metu buvo pritarta Seimo narių E.Gentvilo ir K.Starkevičiaus siūlymui dėl privalomos profesinės savivaldos bei siekiant teisinio aiškumo, siūloma tikslinti įstatymo projekto 5 straipsnį.

Pasiūlymas:

Siūloma tikslinti įstatymo projekto 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

5 straipsnis. Vertintojo kvalifikacija

1. Vertintojo kvalifikacija pagrindžiama Jungtinei vertintojų asociacijai Vertintojų rūmams pateikiant:

1) pažymėjimą, kuriuo patvirtinama, kad išlaikytas vertintojo kvalifikacijos egzaminas;

2) pažymėjimą, kuriuo patvirtinama, kad per kalendorinius metus išklausytas ne trumpesnis negu 20 valandų kvalifikacijos tobulinimo kursas vertinimo temomis.

2. Vertintojo kvalifikacinį egzaminą organizuoja ir kvalifikacijos kėlimo priežiūrą atlieka Jungtinė vertintojų asociacija Vertintojų rūmai ir (arba) jos pasitelkti tretieji asmenys.

3. Jungtinė vertintojų asociacija, siekdama Vertintojų rūmai, siekdami informuoti visuomenę apie asmenis, turinčius vertintojo kvalifikaciją, tvarko ir savo interneto svetainėje skelbia kvalifikaciją turinčių asmenų sąrašą, nurodydama vardus ir pavardes.

4. Vertintojo kvalifikacijos egzaminas ir vertintojų kvalifikacijos tobulinimo priežiūra organizuojami, vertintojo kvalifikaciją turinčių asmenų sąrašas skelbiamas ir tvarkomas Vyriausybės įgaliotos institucijos patvirtintose vertintojo pasirinkimo gairėse (toliau – Gairės) Vertintojų rūmų nustatyta tvarka.

5. Jungtinė vertintojų asociacija, organizuodama  Vertintojų rūmai, organizuodami vertintojo kvalifikacijos suteikimą ir vertintojo kvalifikaciją turinčių asmenų sąrašo skelbimą ir tvarkymą, turi užtikrinti savo veiklos tęstinumą ir kartą per metus pateikti Vyriausybės įgaliotai institucijai informaciją apie Gairėse nustatytos egzamino organizavimo tvarkos laikymąsi savo funkcijų vykdymą. Vyriausybės įgaliotos institucijos prašymu ši informacija turi būti teikiama ir dažniau.

Pritarti.

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

5.

Biudžeto ir finansų komitetas, 2023 m. gruodžio 21 d.

7

3

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, jog Seimo plenarinio posėdžio metu buvo pritarta Seimo narių E.Gentvilo ir K.Starkevičiaus siūlymui, siūloma tikslinti įstatymo projekto 7 straipsnio 3 dalį.

Pasiūlymas:

Siūloma tikslinti įstatymo projekto 7 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Vertinimo ataskaitą pasirašo su vertinimo užsakovu sutartį sudaręs ir vertinimą atlikęs vertintojas fizinis asmuo ir, jei su vertinimo užsakovu sutartį sudarė vertintojas juridinis asmuo, šio juridinio asmens vadovas arba kitas įgaliotas atstovas.

Pritarti.

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

6.

Biudžeto ir finansų komitetas, 2023 m. gruodžio 21 d.

8

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, jog Seimo plenarinio posėdžio metu buvo pritarta Seimo narių E.Gentvilo ir K.Starkevičiaus siūlymui dėl privalomos profesinės savivaldos bei siekiant teisinio aiškumo, siūloma tikslinti įstatymo projekto 8 straipsnį.

Pasiūlymas:

Siūloma tikslinti įstatymo projekto 8 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

8 straipsnis. Vyriausybės įgaliota institucija

1. Vyriausybės įgaliota institucija atlieka šias funkcijas:

1) pasikonsultavusi su Jungtine vertintojų asociacija Vertintojų rūmais rengia ir skelbia Tarptautinių vertinimo standartų ir Europos vertinimo standartų taikymo Lietuvoje rekomendacijas;

2) rengia ir tvirtina Gaires prižiūri kaip Vertintojų rūmai atlieka jiems pavestas funkcijas;

3) Viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka nagrinėja skundus ir (arba), siekdama apginti viešąjį interesą, inicijuoja į vertinimo ataskaitų informacinę sistemą pateiktos vertinimo ataskaitos nagrinėjimą dėl galimų šio įstatymo ir (arba) kitų teisės aktų, nustatančių reikalavimą atlikti vertinimą, nuostatų pažeidimų, išskyrus skundus dėl vertinimo ataskaitoje nustatytos vertės teisingumo;

4) išnagrinėjusi skundą ir (arba) vertinimo ataskaitą, prieš priimdama sprendimą, gauna Jungtinės vertintojų asociacijos Vertintojų rūmų nuomonę ir priima sprendimą pradėti administracinio nusižengimo teiseną (tyrimą) arba jos (jo) nepradėti.

2. Gairės viešojo sektoriaus subjektams taikomos be išimčių (įprastai) arba pagal taisyklę „laikykis arba paaiškink“. Taisyklė „laikykis arba paaiškink“ suprantama taip, kad nukrypimas nuo Gairių turi būti racionaliai pagrįstas ir paaiškintas.

2. Vyriausybės įgaliotai institucijai pateiktus skundus dėl vertinimo gali nagrinėti tik asmenys, kurie tenkina Lietuvos Respublikos turto ir verslo vertintojų rūmų įstatyme nustatytas su išsilavinimu, kvalifikacija ir darbo patirtimi susijusias sąlygas, taikomas vertintojo atestacijos pažymėjimui gauti.

3. Vyriausybės įgaliota institucija, atlikdama savo funkcijas, turi teisę:

1) dalyvauti Vertintojų rūmų visuotiniuose narių susirinkimuose ir kolegialių organų posėdžiuose be balsavimo teisės;

2) teikti Vertintojų rūmams nurodymus dėl Vertintojų rūmų netinkamo jiems pavestų funkcijų atlikimo;

3) turėti kitų šiame įstatyme ir kituose teisės aktuose nustatytų teisių.

4. Jeigu Vertintojų rūmai laiku neįvykdo Vyriausybės įgaliotos institucijos pateiktų nurodymų, Vyriausybės įgaliota institucija kreipiasi į Finansų ministeriją dėl Vertintojų rūmams pavestų funkcijų atšaukimo inicijavimo.“

Pritarti.

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

7.

Biudžeto ir finansų komitetas, 2023 m. gruodžio 21 d.

12

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, jog Seimo plenarinio posėdžio metu buvo pritarta Seimo narių E.Gentvilo ir K.Starkevičiaus siūlymui dėl privalomos profesinės savivaldos bei siekiant teisinio aiškumo, siūloma išbraukti įstatymo projekto 12 straipsnį.

Pasiūlymas:

Siūloma išbraukti įstatymo projekto 12 straipsnį (atitinkamai buvusius 13-15 straipsnius laikyti 12-14 straipsniais):

    „12 straipsnis. Jungtinės vertintojų asociacijos steigimas

1. Jungtinė vertintojų asociacija steigiama Lietuvos Respublikos civilinio kodekso ir Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymo nustatyta tvarka.

2. Jungtinės vertintojų asociacijos steigėjos yra turto arba verslo vertintojus vienijančios asociacijos ir (arba) fiziniai asmenys, turintys vertintojo kvalifikaciją, įgytą pagal Lietuvos Respublikos turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatymą.

3. Vyriausybės įgaliota institucija per 2 mėnesius nuo šio straipsnio įsigaliojimo dienos pateikia steigėjams siūlymus dėl Jungtinės vertintojų asociacijos steigimo sutarties, Jungtinės vertintojų asociacijos įstatų projektų, jos steigiamojo susirinkimo organizavimo.

4. Vyriausybės įgaliota institucija nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos perduoda Jungtinei vertintojų asociacijai vertintojų asistentų, vertintojų, vertintojų ekspertų, išlaikiusių nekilnojamojo turto, kilnojamojo turto ir verslo vertinimo kvalifikacinius egzaminus, sąrašus, turtą ir verslą vertinančių įmonių sąrašus, kvalifikacinių egzaminų dokumentaciją.

Pritarti.

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

8.

Biudžeto ir finansų komitetas, 2023 m. gruodžio 21 d.

12

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, jog Seimo plenarinio posėdžio metu buvo pritarta Seimo narių E.Gentvilo ir K.Starkevičiaus siūlymui dėl privalomos profesinės savivaldos bei siekiant teisinio aiškumo, siūloma tikslinti įstatymo projekto 12 straipsnį.

Pasiūlymas:

Siūloma tikslinti įstatymo projekto 12 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

12 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

1. Šis įstatymas, išskyrus 12 straipsnio 1–3 dalis ir šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2025 m. gegužės 1 d.

2. Vyriausybė ir jos įgaliotos institucijos iki 2025 m. sausio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

3. Vyriausybė iki 2024 m. gegužės 1 d. parengia ir Lietuvos Respublikos Seimui pateikia Lietuvos Respublikos turto ir verslo vertintojų rūmų įstatymo projektą.

4. Vyriausybės įgaliota institucija nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos perduoda Vertintojų rūmams vertintojų asistentų, vertintojų, vertintojų ekspertų, išlaikiusių nekilnojamojo turto, kilnojamojo turto ir verslo vertinimo kvalifikacinius egzaminus, sąrašus, turtą ir verslą vertinančių įmonių sąrašus, kvalifikacinių egzaminų dokumentaciją.

5. Įsigaliojus šiam įstatymui:

1) kituose teisės aktuose:

a) nuorodos į Turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatymą laikomos nuorodomis į Lietuvos Respublikos privalomojo turto ir verslo vertinimo įstatymą;

b) nuorodos į sąvokas „individualusis turto arba verslo vertinimas“, „turto arba verslo vertinimas“, „Turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatyme nustatytas individualus turto vertinimo būdas“, „Turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatyme nurodyti vertės nustatymo metodai ir nustatyta tvarka“, „Turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatymo nustatyta tvarka“, „vertė, apskaičiuota Turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatymo nustatyta tvarka“, „vertė, nustatoma pagal Turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatymą“, „rinkos kaina, nustatoma pagal Turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatymą“, „nepriklausomas turto vertinimo būdas“ laikomos nuorodomis į sąvoką „privalomasis turto arba verslo vertinimas“, nuorodos į sąvokas „išorės turto arba verslo vertintojas“, „turto vertintojas“, „nepriklausomas turto vertintojas“, „nepriklausoma turto arba verslo vertinimo įmonė“ laikomos nuorodomis į sąvoką „turto arba verslo vertintojas“;

2) nutraukiami Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos ir Turto arba verslo vertintojų garbės teismo veiksmai ir procedūros, pradėti pagal Turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatymą;

3) fiziniai asmenys, turintys nekilnojamojo, kilnojamojo turto ir (arba) verslo vertintojo kvalifikaciją ir nekilnojamojo, kilnojamojo turto ir (arba) verslo vertintojo eksperto kvalifikaciją, įgytą pagal Turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatymą, laikomi asmenimis, turinčiais vertintojo kvalifikaciją.

Pritarti.

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                         Mindaugas Lingė

 

Biuro patarėjos Agnė Gedraitytė ir Dalia Mudėnienė