AIŠKINAMASIS RAŠTAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
ŠVIETIMO ĮSTATYMO NR. I-1489 61 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:
Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 61 straipsnio 1 dalyje[1] numatyta, kad, formuojant savivaldybės švietimo politiką, į tai gali būti įtraukiama visuomenė steigiant švietimo ir atskirų švietimo sričių tarybas. Į savivaldybės švietimo tarybą įeina mokiniai, mokytojai, tėvai, socialiniai partneriai, švietimo teikėjai ar jų asociacijos.
Bendriems[2] švietimo tikslams susitelkusios minėtos komandos analizuoja, kaip vykdoma bendroji švietimo politika, aptaria jos strateginius tikslus ir pažangos uždavinius, projektus bei telkia vietos visuomenę jiems siekti. Nors tarybų pasiūlymai ir nutarimai yra rekomenduojamojo pobūdžio, peržvelgus veikiančių tarybų sudėtį, funkcijas, teikiamus siūlymus ir kt., galima daryti prielaidą, kad savivaldybėse yra palanki terpė švietimo politikai formuoti, įgyvendinti bei daryti įtaką savivaldybių politikams, priimantiems su švietimu susijusius sprendimus. Tačiau tam labai svarbios įvairių suinteresuotų pusių iniciatyvos, gebėjimai, žinios bei lyderystė.
Nors galimybės veikti švietimo taryboms yra, tačiau savivaldybių interneto svetainėse pateiktoje informacijoje matyti, kad iš 60 savivaldybių švietimo tarybos veikla vykdoma tik 9-iose.
Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo Nr. I-1489 61 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto (toliau – Įstatymo projektas) tikslas - sukurti teisines prielaidas demokratiniam švietimo tarybų sudarymui, užtikrinti tikslingą, grįstą objektyviu atstovavimo poreikiu, privalomą švietimo tarybos sudarymą.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:
Įstatymo projektą Lietuvos moksleivių sąjungos iniciatyva parengė Seimo narė Vilija Targamadzė.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:
Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 61 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad savivaldybės visuomenės dalyvavimui skatinti formuojant savivaldybės švietimo politiką, veikti šios politikos vykdymą gali būti steigiamos savivaldybės švietimo ir atskirų švietimo sričių tarybos.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:
Įstatymo projektu siūloma nustatyti privalomą savivaldybės švietimo tarybos steigimą.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:
Neigiamų priimto įstatymo projekto pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:
Priimtas įstatymas neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:
Priimtas įstatymas neturės neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.
8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams:
Teikiamas įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.
9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:
Priėmus šį įstatymą kitų įstatymų keisti, panaikinti ar priimti nereikės.
10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:
Įstatymo projektas parengtas, laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projektu siūlomos naujos sąvokos svarstymo metu bus įvertintos Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.
11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:
Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisės aktams.
12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:
Įstatymui įgyvendinti atsakingos institucijos turės patikslinti priimtus įgyvendinamuosius teisės aktus.
13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):
Įstatymo projektui įgyvendinti papildomų valstybės ir savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų nereikės.
14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:
Įstatymo projektas rengtas konsultuojantis su Lietuvos moksleivių sąjunga. Su visuomene bus konsultuojamasi, įstatymo projektą paskelbus Lietuvos Respublikos Seimo Teisės aktų informacinėje sistemoje.
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:
„Švietimo taryba, „savivaldos institucija “.
16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:
Nėra
[1] Lietuvos Respublikos švietimo įstatymas, in: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.1480/QGrwKrGkRl?jfwid=-s9gg1qhuf
[2] Švietimo tarybos savivaldybėse: nauda ir sėkmė priklauso nuo politikų požiūrio ir švietimo bendruomenės lyderystės, in: https://www.svietimonaujienos.lt/svietimo-tarybos-savivaldybese-nauda-ir-sekme-priklauso-nuo-politiku-poziurio-ir-svietimo-bendruomenes-lyderystes/