LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ ĮSTATYMO NR. I-1491 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-12-07 Nr. XIVP-3346

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti Viešųjų pirkimų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnį 361 dalimi ir joje apibrėžti sąvoką „trumpoji žemės ūkio ir maisto produktų tiekimo grandinė“ nustatant, kad tai „labai mažai, mažai ir vidutinei įmonei keliamus reikalavimus, nurodytus Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatyme, atitinkančio žemės ūkio veiklos subjekto (arba jų grupės) ar jo narių <...> žemės ūkio ir maisto produktų tiekimas <...>“. Teikiamas siūlymas svarstytinas keliais aspektais.

Pirma, pažymėtina, jog keičiamo įstatymo 71 straipsnio 6 dalies 18 punkte yra nustatyta, kad supaprastintų pirkimų atvejais neskelbiamų derybų būdu taip pat gali būti perkami maisto produktai, kai jie įsigyjami iš trumposios maisto tiekimo grandinės. Projektu siūlomoje nuostatoje vartojama formuluotė „žemės ūkio ir maisto produktai“. Atsižvelgus į tai, kad projekto aiškinamajame rašte nenuosekliai vartojamos abi formuluotės (ir „maisto produktai“, ir „žemės ūkio ir maisto produktai“) bei į tai, kad Nesąžiningos prekybos praktikos žemės ūkio ir maisto produktų tiekimo grandinėje draudimo įstatymo 2 straipsnio 9 dalyje apibrėžiama sąvoka „žemės ūkio ir maisto produktai“, projektas ir (arba) keičiamas įstatymas tobulintini nuosekliai vartojant sąvokas.

Antra, atkreiptinas dėmesys, jog Žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 2 straipsnio 23 dalyje nustatyta, kad „žemės ūkio veiklos subjektas – žemės ūkio veikla arba žemės ūkio ir alternatyviąja veikla užsiimantis fizinis ar juridinis asmuo arba fizinių ar juridinių asmenų grupė, taip pat Lietuvoje registruotas užsienio juridinio asmens filialas, kurių žemės ūkio valda yra įregistruota Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre“. Atsižvelgus į tai, kad žemės ūkio veiklos subjektas gali būti ir fizinis asmuo, projekte turėtų būti nustatyti reikalavimai ne tik juridiniam asmeniui atitikti labai mažai, mažai ir vidutinei įmonei keliamus reikalavimus, nurodytus Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatyme, tačiau ir reikalavimas fiziniam asmeniui atitikti tapačius reikalavimus. Atitinkamai ši pastaba taikytina nustatant reikalavimus tarpininkui, kuris taip pat gali būti ir fizinis asmuo.

Trečia, iš projekto nuostatų neaišku, kaip turėtų būti taikomas siūlomas teisinis reguliavimas tuo atveju, jeigu žemės ūkio veiklos subjektas būtų Lietuvoje registruotas užsienio juridinio asmens filialas – kaip būtų vertinama jo atitiktis Smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatyme nustatytiems reikalavimams.

Ketvirta, iš projekto nuostatų nėra aišku, kokie reikalavimai būtų taikomi žemės ūkio veiklos subjektų grupei – ar visų grupės subjektų rodikliai (pagal kuriuos subjektas priskiriamas labai mažai, mažai ar vidutinei įmonei) būtų vertinami kartu, ar kiekvieno atskirai. Projektas tobulintinas pašalinant šį neaiškumą.

Penkta, iš projekto nuostatų nėra aišku, kas būtų laikoma „žemės ūkio veiklos subjekto nariais“ – tokia sąvoka neapibrėžta nei keičiamame įstatyme, nei keičiamo įstatymo 2 straipsnio 49 dalyje nurodytuose įstatymuose.

2.    Siekiant teisinio aiškumo, projekto 2 straipsnio 1 dalyje vietoj formuluotės „tiekiamų produktų kokybė bei kaina tiekiant žemės ūkio ir maisto produktus“ įrašytina formuluotė „tiekiamų žemės ūkio ir maisto produktų kokybė ir kaina tiekiant šiuos produktus“.

3.    Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo, projekto 3 straipsnis neturėtų būti papildytas nuostatomis dėl jo taikymo, reglamentuojant, koks teisinis reguliavimas taikomas iki įstatymo įsigaliojimo pradėtoms viešųjų pirkimų procedūroms.

4.    Atkreiptinas dėmesys, jog Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų įstatymo 79 straipsnio 6 dalies 12 punkte nustatyta, kad supaprastintų pirkimų atvejais neskelbiamų derybų būdu taip pat gali būti perkami maisto produktai, kai jie įsigyjami iš trumposios maisto tiekimo grandinės, o šio įstatymo 2 straipsnio 28 punkte nustatyta, kad kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžiamos Viešųjų pirkimų įstatyme. Atsižvelgus į tai, kad keičiamame įstatyme apibrėžta sąvoka „trumpoji žemės ūkio ir maisto produktų tiekimo grandinė“, o formuluotė „trumpoji maisto tiekimo grandinė“ yra tik jos trumpinys, Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų įstatymo 79 straipsnio 6 dalies 12 punktas atitinkamai tikslintinas.

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

N. Azguridienė, tel. +370 5 209 6546, el. p. neringa.azguridiene@lrs.lt

A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. +370 5 209 6164, el. p. [email protected]