LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Socialinių reikalų ir darbo komitetas
Papildomo komiteto IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKSLO IR STUDIJŲ ĮSTATYMO NR. XI-242 82 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 821 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-2958
2019-09-18 Nr. 103-P-38
Vilnius
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-26 |
|
|
|
Išvada dėl <...> įstatymo projekto Nr. XIIIP-2958: Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 82 straipsnis reglamentuoja stipendijas ir kitą paramą studentams bei šio straipsnio 1 dalyje nustatoma, kad studentams gali būti mokamos socialinės, skatinamosios stipendijos ir studijų stipendijos ir toliau šiame straipsnyje yra aptariama jų mokėjimo tvarka, siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo, siūlytina socialinės stipendijos mokėjimo sąlygas reglamentuoti keičiamo įstatymo 82 straipsnyje (keičiant šio straipsnio 2 dalį ir straipsnį pildant naujomis dalimis), o ne jį pildyti nauju 821 straipsniu. Pritarus šiai pastabai, atitinkamai reikėtų tikslinti įstatymo projekto pavadinimą. |
Pritarti. |
|
2. |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-26 |
|
|
|
2. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 821 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad socialines stipendijas gali būti mokamos pirmosios, antrosios ir trečiosios pakopų studentams. Atkreiptinas dėmesys, kad 2018 m. lapkričio 20 d. buvo priimtas Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 4, 48, 52, 53, 58, 59, 77, 78, 79 ir 82 straipsnių pakeitimo įstatymas, kuriame įtvirtinta ketvirtoji studijų pakopa – trumpoji pakopa. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekte neturėtų būti įtvirtinta galimybė socialines stipendijas gauti ir pagal trumposios pakopos studijas studijuojantiems studentams. |
Pritarti. |
|
3. |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-26 |
|
|
|
3. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 821 straipsnio 2 dalies pirmojoje pastraipoje siūloma nustatyti, kad socialines stipendijas gali gauti studentai, atitinkantys bent vieną iš tam tikrų kriterijų. Norime pažymėti, kad tokia dispozityvinė formuluotė, netiesiogiai suponuojanti viešojo administravimo subjekto įgalinimus savo nuožiūra nuspręsti kuriems studentams, atitinkantiems įstatyme nustatytus kriterijus, skirti ir mokėti socialinę stipendiją, yra teisiškai ydinga. Manytume, kad įstatyme turi būti įtvirtintos imperatyvaus pobūdžio normos, nustatančios pareigą viešojo administravimo subjektui skirti ir mokėti stipendiją studentams, kurie atitinka būtinąsias įstatyme nustatytas sąlygas. Atsižvelgiant į tai, vietoj formuluotės „socialines stipendijas gali gauti studentai“ įrašytina formuluotė „socialinės stipendijos skiriamos studentams“. |
Pritarti. |
|
4. |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-26 |
|
|
|
4. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 821 straipsnio 3 dalies 1 punkte siūloma nustatyti, kad socialinės stipendijos neturi teisės gauti studentai Mokslo ir studijų įstatymo 80 straipsnio 1 ir 2 dalyse nustatytais atvejais. Vertinant šias nuostatas, nėra aišku, kodėl socialinės stipendijos neturėtų teisės gauti keičiamo įstatymo 80 straipsnio 1 dalyje nurodyti studentai, t.y. asmenys vienu metu studijuojantys pagal dvi ar daugiau tos pačios pakopos studijų programas, iš kurių bent viena jų finansuojama valstybės biudžeto lėšomis. Taigi, pagal siūlomą reguliavimą, socialinę stipendiją turėtų teisę gauti pagal vieną studijų programą valstybės finansuojamoje studijų vietoje studijuojantis studentas, tuo tarpu pagal dvi studijų programas studijuojantis asmuo – tokios teisės nebeturėtų. Manytume, kad toks reglamentavimas pažeistų studentų lygiateisiškumo principą. Atkreiptinas dėmesys, kad siūlomas reguliavimas nedera ir su keičiamo įstatymo 821 straipsnio 4 dalimi, kurioje numatyta galimybė skirti socialinę stipendiją studentui, vienu metu studijuojančiam pagal kelias studijų programas. |
Pritarti. |
|
5. |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-26 |
|
|
|
5. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 821 straipsnio 3 dalies 1 punkte vietoj žodžių „Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų“ įrašytinas žodis „šio“.
|
Pritarti. |
|
6. |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-26 |
|
|
|
6. Pažymėtina, kad keičiamo įstatymo nuostatose nėra apibrėžti bei reguliuojami „studijų sustabdymo“ teisiniai santykiai, numatyti projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 821 straipsnio 3 dalies 2 punkte. |
Pritarti. |
|
7. |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-26 |
|
|
|
7. Svarstytina, ar nereikėtų patikslinti keičiamo įstatymo 821 straipsnio 5 dalies 2 punkte nurodytų sąlygų, kurioms esant socialinės stipendijos mokėjimas nutraukiamas, t.y. nurodyti ir tuos atvejus, kai paaiškėja, kad studentas nebeatitinka ir nei vieno iš keičiamo įstatymo 821 straipsnio 2 dalyje nurodytų kriterijų. |
Pritarti. |
|
8. |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-26 |
|
|
|
8. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 821 straipsnio 6 dalyje vietoj žodžio „mokėjimo“ siūlome įrašyti žodį „administravimo“, nes tai tiksliau atspindėtų poįstatyminio teisės akto, kuriame turės būti įtvirtinti viešojo administravimo subjekto, įgalioto vykdyti socialinių stipendijų administravimą, įgalinimai, turinį. |
Pritarti. |
|
9. |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-26 |
|
|
|
9. Siūlytina tikslinti įstatymo projekto 3 straipsnio pavadinimą, atsižvelgiant į tai, kad šiame straipsnyje nustatoma ne tik įstatymo įsigaliojimo data, bet ir jo įgyvendinimo taisyklės. |
Pritarti. |
|
10. |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-26 |
|
|
|
10. Įstatymo projekto 3 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytinas žodžių junginys „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“, nes 2 dalies nuostatos turėtų įsigalioti anksčiau nei visas įstatymas. |
Pritarti. |
|
11. |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-26 |
|
|
|
11. Projekto 3 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki 2019 m. rugpjūčio 31 dienos parengia ir patvirtina teisės aktus, reikalingus šio įstatymo nuostatoms įgyvendinti“. Toks siūlomas teisinis reguliavimas yra taisytinas. Projekto 3 straipsnio 2 dalies normą siūlytina dėstyti taip: ,,Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki 2019 m. rugpjūčio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus“. |
Pritarti. |
|
12. |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-26 |
|
|
|
12. Atsižvelgiant į teisės technikos reikalavimus, projekto pavadinime žodis ,,ĮSTATYMAS” rašytinas atskiroje eilutėje ir centre bei projekto 3 straipsnyje esantis žodis „dieną“ keistinas į santrumpą „d.“. |
Pritarti. |
|
13. |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-11-26 |
|
|
|
13. Projekto lyginamajame variante turėtų būti nurodytas pildomo 821 straipsnio pavadinimas. |
Pritarti. |
|
14. |
Europos teisės departamentas prie LR Teisingumo ministerijos, 2018-11-30 |
|
|
|
Išvada dėl <...> įstatymo projekto Nr. XIIIP-2958 derinimo: Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo pateiktą derinti <...> įstatymo projektą Nr. XIIIP‑2958, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų dėl šio projekto atitikties Europos Sąjungos teisei neturime. |
Pritarti. |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
LR Vyriausybė, 2019-07-31 |
|
|
|
|
Nutarimas dėl <...> įstatymo projekto Nr. XIIIP-2958 <...> Nr. 796: <...> Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria: 1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 82 straipsnio pakeitimo ir įstatymo papildymo 821 straipsniu įstatymo projektui Nr. XIIIP-2958 (toliau – Projektas Nr. XIIIP-2958), tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui jį tikslinti pagal šias pastabas 1.1. siekiant įtvirtinti imperatyvaus pobūdžio normą, kad socialinės stipendijos būtų mokamos visiems studentams, kurie atitiktų būtinąsias Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme nustatytas sąlygas, ir atsižvelgiant į tai, kad šiuo metu Mokslo ir studijų įstatymo 82 straipsnio 2 dalyje įtvirtinta, jog socialinės stipendijos gali būti mokamos ir trumposios pakopos studijų studentams, pasiūlyti atitinkamai patikslinti Projektą Nr. XIIIP-2958 ir šio projekto 2 straipsniu pildomo Mokslo ir studijų įstatymo 821 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip: „1. Aukštųjų mokyklų trumposios, pirmosios, antrosios, trečiosios pakopų, vientisųjų ir profesinių studijų studentams iš valstybės biudžeto lėšų mokamos socialinės stipendijos. Socialinės stipendijos dydis – 3,5 bazinės socialinės išmokos dydžio per mėnesį.“; 1.2. pasiūlyti patikslinti Projekto Nr. XIIIP-2958 2 straipsniu pildomo Mokslo ir studijų įstatymo 821 straipsnio 5 dalį, papildant ją punktu, kuriame būtų nustatytas atvejis, kad socialinės stipendijos mokėjimas nutraukiamas, kai studentas nebeatitinka nė vieno iš šio straipsnio 2 dalyje nustatytų kriterijų; 1.3. atsižvelgiant į tai, kad Projektu Nr. XIIIP-2958 siūlomoms nuostatoms įgyvendinti prireiks papildomų valstybės biudžeto lėšų, kurios 2019 m. valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projekte nenumatytos, ir į tai, kad reikia laiko tinkamai pasirengti įstatymo įgyvendinimui informacinėje sistemoje: funkcijoms sukurti ir duomenų mainams užtikrinti, įgyvendinant papildomus kontrolės ir periodinio duomenų keitimosi su kitomis informacinėmis sistemomis – Socialinės paramos šeimai informacine sistema, Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos informacine sistema, Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos informacine sistema, atlikti kitus techninius sprendimus, pasiūlyti Projekto Nr. XIIIP-2958 3 straipsnio 1 dalyje nustatyti kitą įstatymo įsigaliojimo datą – 2020 m. rugsėjo 1 d. (atitinkamai tikslinant ir šio straipsnio 2 dalį). <...> |
Pritarti. |
|
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti pateiktam įstatymo projektui ir siūlyti pagrindiniam – Švietimo ir mokslo – komitetui patobulinti įstatymo projektą pagal LR Vyriausybės išvadą, LR Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados pastabas ir Komiteto pasiūlymą.
6.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
LR Seimo Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2019-09-18 |
3 |
|
|
|
Argumentai ir pasiūlymas: Atsižvelgdami į tai, kad įstatymo įsigaliojimo data jau praėjo, ir į LR Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados 9-12 pastabas, siūlome pakeisti įstatymo projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas 1.
Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį,
įsigalioja 2.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki |
Pritarti. |
|
7. Balsavimo rezultatai: už – 9, prieš – 0, susilaikė – 2.
8. Komiteto paskirta pranešėjas: Jonas Varkalys.
Komiteto pirmininkė Rimantė Šalaševičiūtė
Komiteto biuro patarėja Dalia Aleksejūnienė