PASIŪLYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
PAKUOČIŲ IR PAKUOČIŲ ATLIEKŲ TVARKYMO ĮSTATYMO NR. IX-517 2, 4, 42, 7, 10, 112 STRAIPSNIŲ IR 2 PRIEDO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-172
2021- 02-03
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1.N |
1 |
|
|
Argumentai:
Pasiūlymo tikslas – mažinti gamintojų ir importuotojų organizacijų (toliau – Organizacijos) turimą diskreciją bei sudaryti galimybes savivaldybėms, suinteresuotoms vieningu ir sklandžiu komunalinių atliekų tvarkymo sistemos organizavimu ir funkcionavimu, savarankiškai nustatyti atliekų turėtojų poreikius ir sklandų atliekų tvarkymo sistemos organizavimą užtikrinančias sąlygas bei įpareigoti Organizacijas pilna apimtimi finansuoti tokios pakuočių atliekų tvarkymo sistemos funkcionavimą, ypač įvertinant aplinkybes, kad gaminių ir pakuočių atliekų tvarkymo sistemos finansavimas yra pamatinė gamintojų ir importuotojų pareiga, įtvirtinta ne tik Lietuvos Respublikos teisės aktuose, bet įgyvendinama vartotojų sumokėta kaina už perkamą prekę atitinkamoje pakuotėje (pakuotės sutvarkymo kaina yra įtraukta į pačios pakuotės ir/ar prekės tokioje pakuotėje kainą). Savivaldybių praktikoje kyla problemos, susijusios su tinkamu komunaliniame atliekų sraute susidarančių pakuočių ir pakuočių atliekų (toliau – PA) tvarkymo organizavimu: nepakankamas PA infrastruktūros (bendro ir individualaus naudojimo konteinerių) tinklas; neužtikrintas sklandus ir pakankamas, atitinkantis atliekų turėtojų poreikius, PA infrastruktūros tinklo aptarnavimas; neužtikrintas pakankamas PA surinkimo konteinerių aptarnavimo dažnis ir jo keitimo pagal besikeičiančią situaciją galimybė; nepakankamas PA surinkimo infrastruktūros, jos plėtros ir minėtos infrastruktūros eksploatavimo išlaidų finansavimas iš Organizacijas atstovaujančių įstaigų pusės; PA surinkimo paslaugų sutarčių vykdymo kontrolės ir kokybės neužtikrinimas; nevaldymas duomenų apie PA, susidarančias komunaliniame atliekų sraute ir šių atliekų surinkimą; paslaugų teikėjų, surenkančių ir tvarkančių PA, atsakomybės nebuvimas, piktnaudžiavimas sutarties sudarymo laisvės principu ir kt.
Siūloma įtvirtinti pareigą savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniams asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) savarankiškai vykdyti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti ir naudojimo organizavimą, savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniams asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) sudarant sutartis su pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą ir tvarkymą vykdysiančiais paslaugų tiekėjais bei numatant prievolę Organizacijoms tokių paslaugų tiekimą finansuoti pilna apimtimi.
Pasiūlymas:
1. Papildyti 1 straipsnį nauja 14 dalimi: „14. Pripažinti 2 straipsnio 14 dalį netekusia galios.
2. 15 dalį atitinkamai laikyti 16.
|
2. |
5. |
1. |
|
Argumentai:
Išbraukti Įstatymo 10 str. 4 d. 1 p., tokiu būdu eliminuojant prievolę Organizacijoms sudaryti sutartis su visomis savivaldybėmis (arba savivaldybių įsteigtais juridiniais asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) dėl bendradarbiavimo organizuojant komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą ir paruošimą naudoti. Išbraukti Įstatymo 10 str. 4 d. 2 p., tokiu būdu eliminuojant numatytą pareigą Organizacijoms sudaryti sutartis pagal Įstatymo 10 str. 4 d. 1 p. nurodytose sutartyse nustatytą tvarką parinktais atliekų surinkėjais dėl komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti ir naudojimo.
Pasiūlymas:
1. Pakeisti 10 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip: „4. Siekdama įvykdyti šio įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 2 punkte gamintojams ir importuotojams nustatytą pareigą, organizacija privalo sudaryti sutartis:
3) su pagal aplinkos ministro nustatytą tvarką
organizacijos išrinktais pakuočių atliekų surinkėjais dėl ne
|
3.N |
5 |
1 |
|
Argumentai:
Įtvirtinus pareigą savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniams asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) savarankiškai vykdyti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti ir naudojimo organizavimą, savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniams asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) sudarant sutartis su pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą ir tvarkymą vykdysiančiais paslaugų tiekėjais būtų užtikrinamas Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 str. 31 d. nuostatos, kuria komunalinių atliekų tvarkymo sistemų diegimas, pakuočių ir pakuočių atliekų surinkimo ir perdirbimo organizavimas, sąvartynų įrengimas ir eksploatavimas yra savivaldybėms pavestos savarankiškos funkcijos, įgyvendinimas. Įstatyminio teisinio reguliavimo pakeitimų pagrindu savivaldybės galėtų nustatyti tokias sutarčių su pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą ir tvarkymą vykdysiančiais paslaugų tiekėjais sąlygas, kurios leistų nustatyti efektyvų PA surinkimo paslaugų teikimo kontrolės mechanizmą, duomenų apie PA sisteminimą, atsakomybę už netinkamą paslaugų teikimą, esamos PA infrastruktūros pakankamumą ir infrastruktūros plėtros gaires, atliekų turėtojų poreikius atitinkantį PA konteinerių ištuštinimo dažnį ir galimybę jį keisti reaguojant į atliekų turėtojų įpročius.
Siūloma įtvirtinti pareigą savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniams asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) savarankiškai vykdyti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti ir naudojimo organizavimą, savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniams asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) sudarant sutartis su pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą ir tvarkymą vykdysiančiais paslaugų tiekėjais bei numatant prievolę Organizacijoms tokių paslaugų tiekimą finansuoti pilna apimtimi.
Pasiūlymas:
Papildyti įstatymo projekto 5 straipsnį nauja 2 dalimi:
„2. Papildyti 10 straipsnį nauja 41 dalimi ir ją išdėstyti taip:
41. Savivaldybės (arba savivaldybių įsteigti juridiniai asmenys, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) savarankiškai vykdo komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti ir naudojimo organizavimą, savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniams asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) sudarant sutartis su pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą ir tvarkymą vykdysiančiais paslaugų tiekėjais.“
|
4. N |
5 |
1 |
|
Argumentai: Argumentai išdėstyti šio pasiūlymo 3 dalyje.
Pasiūlymas:
1. Papildyti įstatymo projekto 5 straipsnį nauja 3 dalimi: „3. Pakeisti 10 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: 5.
3. Atitinkamai Straipsnio 2 ir 3 dalis laikyti 4 ir 5 dalimis.
|
5. |
8 |
|
|
Argumentai:
Siūloma numatyti kitą siūlomiems straipsniams įsigaliojimo datą.
Pasiūlymas: 8 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas
1. Šio įstatymo 4 straipsnis, 5 straipsnio 2. Įstatymo 5 straipsnio 1, 2, 3 ir 4 dalys ir įstatymo 1 straipsnio 14 dalis įsigalioja 2022 m. sausio 1 d. 3. Lietuvos Respublikos aplinkos ministras ir jo įgaliota
institucija, atsižvelgdami į šio straipsnio 4. Užstato už vienkartines pakuotes sistemos administratorius auditorių dokumentus, išvardintus šio įstatymo 6 straipsnyje nurodyto Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 112 straipsnio 11 dalyje, pirmą kartą savo interneto svetainėje paskelbia teikdamas 2022 metų duomenis.
|
Teikia:
Seimo nariai
Aistė Gedvilienė
Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė
Monika Navickienė
Paulė Kuzmickienė
Vytautas Kernagis
Justinas Urbanavičius
Aidas Gedvilas
Ieva Kačinskaitė-Urbonienė (pasirašė 2021-03-17)