PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

PAKUOČIŲ IR PAKUOČIŲ ATLIEKŲ TVARKYMO ĮSTATYMO NR. IX-517 2, 4, 42, 7, 10, 112 STRAIPSNIŲ IR 2 PRIEDO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-172

 

 

2021- 02-03

Vilnius

 

 

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.N

1

 

 

       Argumentai:

 

       Pasiūlymo tikslas – mažinti gamintojų ir importuotojų organizacijų (toliau – Organizacijos) turimą diskreciją bei sudaryti galimybes savivaldybėms, suinteresuotoms vieningu ir sklandžiu komunalinių atliekų tvarkymo sistemos organizavimu ir funkcionavimu, savarankiškai nustatyti atliekų turėtojų poreikius ir sklandų atliekų tvarkymo sistemos organizavimą užtikrinančias sąlygas bei įpareigoti Organizacijas pilna apimtimi finansuoti tokios pakuočių atliekų tvarkymo sistemos funkcionavimą, ypač įvertinant aplinkybes, kad gaminių ir pakuočių atliekų tvarkymo sistemos finansavimas yra pamatinė gamintojų ir importuotojų pareiga, įtvirtinta ne tik Lietuvos Respublikos teisės aktuose, bet įgyvendinama vartotojų sumokėta kaina už perkamą prekę atitinkamoje pakuotėje (pakuotės sutvarkymo kaina yra įtraukta į pačios pakuotės ir/ar prekės tokioje pakuotėje kainą).

Savivaldybių praktikoje kyla problemos, susijusios su tinkamu komunaliniame atliekų sraute susidarančių pakuočių ir pakuočių atliekų (toliau – PA) tvarkymo organizavimu: nepakankamas PA infrastruktūros  (bendro ir individualaus naudojimo konteinerių) tinklas; neužtikrintas sklandus ir pakankamas, atitinkantis atliekų turėtojų poreikius, PA infrastruktūros tinklo aptarnavimas; neužtikrintas pakankamas PA surinkimo konteinerių aptarnavimo dažnis ir jo keitimo pagal besikeičiančią situaciją galimybė; nepakankamas PA surinkimo infrastruktūros, jos plėtros ir minėtos infrastruktūros eksploatavimo išlaidų finansavimas iš Organizacijas atstovaujančių įstaigų pusės; PA surinkimo paslaugų sutarčių vykdymo kontrolės ir kokybės neužtikrinimas; nevaldymas duomenų apie PA, susidarančias komunaliniame atliekų sraute  ir šių atliekų surinkimą; paslaugų teikėjų, surenkančių ir tvarkančių PA, atsakomybės nebuvimas, piktnaudžiavimas sutarties sudarymo laisvės principu ir kt.

 

      Siūloma įtvirtinti pareigą savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniams asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) savarankiškai vykdyti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti ir naudojimo organizavimą, savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniams asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) sudarant sutartis su pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą ir tvarkymą vykdysiančiais paslaugų tiekėjais bei numatant prievolę Organizacijoms tokių paslaugų tiekimą finansuoti pilna apimtimi.

 

 

       Pasiūlymas:

 

1.      Papildyti 1 straipsnį nauja 14 dalimi:

„14. Pripažinti 2 straipsnio 14 dalį netekusia galios.

14. Pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo sutartis – trišalė sutartis tarp savivaldybės (arba tarp savivaldybės (kelių savivaldybių) įsteigto juridinio asmens, kuriam pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) ir gamintojų ir importuotojų organizacijos, ir atliekų tvarkytojo dėl pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, perdirbimo, naudojimo. Pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo sutartyje turi būti nurodyta: sutarties sudarymo, įsigaliojimo ir nutraukimo tvarka; infrastruktūros plėtros ir naudojimo sąlygos; paslaugų teikimo tvarka ir sąlygos; kainos nustatymo tvarka; atsiskaitymo tvarka; šalių teisės, pareigos ir atsakomybė už įsipareigojimų nevykdymą; pretenzijų pateikimo, nagrinėjimo ir ginčų sprendimo tvarka; sutarties galiojimo terminas, jos keitimo ar nutraukimo sąlygos ir tvarka. Pavyzdinę sutarties formą tvirtina Vyriausybė arba jos įgaliota institucija.

 

2.      15 dalį atitinkamai laikyti 16.

 

 

2.

5.

1.

 

      Argumentai:

 

       Išbraukti Įstatymo 10 str. 4 d. 1 p., tokiu būdu eliminuojant prievolę Organizacijoms sudaryti sutartis su visomis savivaldybėmis (arba savivaldybių įsteigtais juridiniais asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) dėl bendradarbiavimo organizuojant komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą ir paruošimą naudoti.

      Išbraukti Įstatymo 10 str. 4 d. 2 p., tokiu būdu eliminuojant numatytą pareigą Organizacijoms sudaryti sutartis pagal Įstatymo 10 str. 4 d. 1 p. nurodytose sutartyse nustatytą tvarką parinktais atliekų surinkėjais dėl komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti ir naudojimo.

 

  Pasiūlymas:

 

1. Pakeisti 10 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Siekdama įvykdyti šio įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 2 punkte gamintojams ir importuotojams nustatytą pareigą, organizacija privalo sudaryti sutartis:

1) su visomis savivaldybėmis (arba savivaldybių įsteigtais juridiniais asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) dėl bendradarbiavimo organizuojant komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą ir paruošimą naudoti. Šiose sutartyse turi būti numatyta bendradarbiavimo eksploatuojant komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų surinkimo sistemą, šviečiant ir informuojant gyventojus pakuočių atliekų tvarkymo klausimais sąlygos, komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų surinkimo sistemos infrastruktūros plėtros finansavimo tvarka, komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų surinkėjų parinkimo tvarka;

2) ne vėliau kaip iki einamųjų kalendorinių metų I ketvirčio pabaigos pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo sutartis su visomis savivaldybėmis (arba savivaldybių įsteigtais juridiniais asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) ir pagal šios dalies 1 punkte nurodytose sutartyse nustatytą tvarką parinktais atliekų surinkėjais dėl komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, ir naudojimo. Šiose sutartyse turi būti numatyta komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimo finansavimo (išlaidų apmokėjimo) tvarka, pakuočių atliekų sutvarkymą patvirtinančių dokumentų pateikimo tvarka ir sutartinių įsipareigojimų vykdymo kontrolės tvarka. Esant daugiau nei vienai organizacijai, šiame punkte nurodytos sutartys pasirašomos vienodomis sąlygomis;“

3) su pagal aplinkos ministro nustatytą tvarką organizacijos išrinktais pakuočių atliekų surinkėjais dėl ne komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimo arba su pagal aplinkos ministro nustatytą tvarką organizacijos išrinktais pakuočių atliekų surinkėjais dėl ne komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, ir pakuočių atliekų naudotojais (perdirbėjais) ir (ar) eksportuotojais dėl surinktų ir paruoštų naudoti pakuočių atliekų panaudojimo (taip, kad būtų užtikrintas pakuočių atliekų rūšiuojamasis surinkimas, vežimas ir paruošimas naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, visose Lietuvos Respublikos savivaldybėse). Šiose sutartyse turi būti numatyta apmokėjimo už ne komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą, paruošimą naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimą tvarka, ne komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų sutvarkymą patvirtinančių dokumentų pateikimo tvarka ir sutartinių įsipareigojimų vykdymo kontrolės tvarka.“

 

 

3.N

5

1

 

  Argumentai:

 

      Įtvirtinus pareigą savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniams asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) savarankiškai vykdyti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti ir naudojimo organizavimą, savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniams asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) sudarant sutartis su pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą ir tvarkymą vykdysiančiais paslaugų tiekėjais būtų užtikrinamas Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 str. 31 d. nuostatos, kuria komunalinių atliekų tvarkymo sistemų diegimas, pakuočių ir pakuočių atliekų surinkimo ir perdirbimo organizavimas, sąvartynų įrengimas ir eksploatavimas yra savivaldybėms pavestos savarankiškos funkcijos, įgyvendinimas. Įstatyminio teisinio reguliavimo pakeitimų pagrindu savivaldybės galėtų nustatyti tokias sutarčių su pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą ir tvarkymą vykdysiančiais paslaugų tiekėjais sąlygas, kurios leistų nustatyti efektyvų PA surinkimo paslaugų teikimo kontrolės mechanizmą, duomenų apie PA sisteminimą, atsakomybę už netinkamą paslaugų teikimą, esamos PA infrastruktūros pakankamumą ir infrastruktūros plėtros gaires, atliekų turėtojų poreikius atitinkantį PA konteinerių ištuštinimo dažnį ir galimybę jį keisti reaguojant į atliekų turėtojų įpročius.

 

      Siūloma įtvirtinti pareigą savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniams asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) savarankiškai vykdyti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti ir naudojimo organizavimą, savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniams asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) sudarant sutartis su pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą ir tvarkymą vykdysiančiais paslaugų tiekėjais bei numatant prievolę Organizacijoms tokių paslaugų tiekimą finansuoti pilna apimtimi.

 

 

 Pasiūlymas:

 

    Papildyti įstatymo projekto 5 straipsnį nauja 2 dalimi:   

   

    „2. Papildyti 10 straipsnį nauja 41 dalimi ir ją išdėstyti taip:

 

41. Savivaldybės (arba savivaldybių įsteigti juridiniai asmenys, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) savarankiškai vykdo komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti ir naudojimo organizavimą, savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniams asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) sudarant sutartis su pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą ir tvarkymą vykdysiančiais paslaugų tiekėjais.

 

 

4. N

5

1

 

 

         Argumentai:

         Argumentai išdėstyti šio pasiūlymo 3 dalyje.

 

         Pasiūlymas:

 

1.    Papildyti įstatymo projekto 5 straipsnį nauja 3 dalimi:  

„3. Pakeisti 10 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

5. Organizacija šio straipsnio 4 dalies 2 punkte nurodytas išlaidas ir komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų surinkimo sistemos infrastruktūros plėtrą turi finansuoti proporcingai jos dalyvių ir organizuoti pakuočių atliekų tvarkymą sutartiniais pagrindais pavedusių gamintojų ir importuotojų užimamai rinkos daliai, kuri Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka apskaičiuojama pagal šių gamintojų ir importuotojų bei dalyvių deklaruotą ataskaitiniu laikotarpiu Lietuvos Respublikos vidaus rinkai tiektiems gaminiams supakuoti panaudotų pakuočių kiekį. Organizacijos šio straipsnio 41 dalyje nurodytų paslaugų teikimą turi finansuoti pilna apimtimi.

 

3.      Atitinkamai Straipsnio 2 ir 3 dalis laikyti 4 ir 5 dalimis.

 

 

5.

8

 

 

     Argumentai:

  

     Siūloma numatyti kitą siūlomiems straipsniams įsigaliojimo datą.

 

      Pasiūlymas:

8 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

 

1. Šio įstatymo 4 straipsnis, 5 straipsnio 1 ir 3 5 dalis bei 6 straipsnis įsigalioja 2023 m. sausio 1 d.

2. Įstatymo 5 straipsnio 1, 2, 3 ir 4 dalys ir įstatymo 1 straipsnio 14 dalis  įsigalioja 2022 m. sausio 1 d.

3. Lietuvos Respublikos aplinkos ministras ir jo įgaliota institucija, atsižvelgdami į šio straipsnio 1 ir 2 dalių nuostatas, priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

4. Užstato už vienkartines pakuotes sistemos administratorius auditorių dokumentus, išvardintus šio įstatymo 6 straipsnyje nurodyto Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 112 straipsnio 11 dalyje, pirmą kartą savo interneto svetainėje paskelbia teikdamas 2022 metų duomenis.

 

 

 


 

Teikia:

Seimo nariai                                                                                                             

Aistė Gedvilienė

Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė

Monika Navickienė

Paulė Kuzmickienė

Vytautas Kernagis

Justinas Urbanavičius

Aidas Gedvilas

Ieva Kačinskaitė-Urbonienė (pasirašė 2021-03-17)