LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO „DĖL KREIPIMOSI Į NACIONALINIAM SAUGUMUI UŽTIKRINTI SVARBIŲ OBJEKTŲ APSAUGOS KOORDINAVIMO KOMISIJĄ PAKARTOTINAI ATLIKTI REVOLUT PATIKRĄ DĖL ATITIKTIES NACIONALINIO SAUGUMO INTERESAMS“ PROJEKTO
2019-04-08 Nr. XIIIP-3352
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Atkreiptinas dėmesys, kad Seimo nutarimas yra poįstatyminis teisės aktas, kuriam taikomi imperatyvūs reikalavimai – teisėkūros principai, įtvirtinti Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje. Pagal vieną šių principų – aiškumo - teisės aktuose nustatytas teisinis reguliavimas turi būti suprantamas, tikslus, aiškus ir nedviprasmiškas, todėl tiek projekto pavadinime, tiek ir jo nuostatose tiksliai ir aiškiai įvardytina, dėl kokių objektų ar subjektų patikros kreipiamasi į Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisiją (toliau – Komisija) – prekės ženklo Revolut, juridinio asmens Revolut Ltd ar kt. Dėl tos pačios priežasties projekto preambulėje siūlytina konkrečiai įvardyti įmones, kurios apibrėžiamos abstrakčiai - Lietuvoje registruotos Revolut Ltd valdomos įmonės.
2. Projekto 1 straipsnyje numatyta kreiptis į Komisiją, kad ji dar kartą įvertintų, ar Revolut veikla atitinka nacionalinio saugumo interesus. Pastebėtina, kad Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymo 12 straipsnio 10 dalyje numatyta, kad Komisijos išvada, kurioje pripažįstama, kad investuotojas atitinka nacionalinio saugumo interesus, yra laikoma galutiniu sprendimu dėl investuotojo atitikties nacionalinio saugumo interesams. Atsižvelgiant į tai, siūlytina įvardinti projekto preambulėje minimas svarbias aplinkybes, paaiškėjusias po licencijų išdavimo Lietuvoje registruotoms Revolut Ltd valdomoms įmonėms, bei iki kreipimosi jau turėtą informaciją, nes priešingu atveju pagrindo kreiptis į Komisiją nebūtų.
3. Projekto 2 straipsnio 1 punkte numatyta, jog „Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba Revolut veiklą vertina kaip rizikingą, tačiau tarnybos nuomonė Komisijoje nebuvo tinkamai pristatyta ir aptarta“. Atkreiptinas dėmesys, kad Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymo 12 straipsnio 7 dalyje yra numatyta, jog atliekant investuotojo patikrą dėl atitikties nacionalinio saugumo interesams, Komisijai išvadas teikia Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamentas, Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija, Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija, Policijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, Lietuvos Respublikos generalinė prokuratūra, Komisijos sprendimu – kitos institucijos. Šio straipsnio 10 dalyje numatyta, kad Komisija išvadą dėl investuotojo atitikties nacionalinio saugumo interesams priima įvertinusi kompetentingų valstybės institucijų pateiktas išvadas. Pastebėtina, jog minėtame įstatyme nėra kalbama apie tinkamą institucijų nuomonės pristatymą bei aptarimą, tačiau nurodoma, kad Komisija prieš priimdama savąją išvadą, įvertina kompetentingų institucijų šiuo klausimu pateiktas išvadas. Todėl manytina, kad teiginys dėl tinkamo tarnybos nuomonės pristatymo yra vertinamojo pobūdžio, tad siūlytina jo atsisakyti.
4. Paisant išvados 1 pastaboje nurodyto teisėkūros aiškumo principo projekto 2 straipsnio 2 punkte konkrečiai ir aiškiai nurodytini asmenys ir šių asmenų einamos (užimamos) pareigos, dėl kurių gali kilti čia nurodomos rizikos.
5. Atsižvelgiant į projekto 2 ir 3 straipsniuose dėstomų nuostatų turinį, jos perkeltinos į projekto preambulę, nes šiuose straipsniuose pateikiamos priežastys bei svarbios aplinkybės, dėl kurių, Seimo nuomone, Komisija turėtų dar kartą įvertinti, ar įmonės Revolut Ltd veikla atitinka nacionalinio saugumo interesus.
6. Vadovaujantis Teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintų Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, projektas koreguotinas taip:
6.1. projekto 2 straipsnio 1 punkte nurodytinas pilnas institucijos pavadinimas bei sukurtinas trumpinys „(toliau – tarnyba)“;
6.2. projekto 2 straipsnio 3 punkte sukurtinas trumpinys „(toliau – priežiūros tarnyba)“;
6.3. siūlytina norminiais terminais keisti projekte vartojamas nenorminio pobūdžio formuluotes „Rusijos“ ir „Lietuvos“;
6.4. siūlytina atsisakyti projekte vartojamų formuluočių „ypatingai artimų“, „(tikėtina, iš Revolut vidaus)“, „neproporcingų įvairių“, „Tuo tarpu reputacija ir valdymo kokybė yra du svarbiausi reikalavimai siekiant gauti banko veiklos licenciją“, „daug dėmesio“, nes jos yra vertinamojo pobūdžio.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. [email protected]
J. Meškienė, tel. (8 5) 239 6089, el. p. jurgita.meskiene@lrs.lt
S. Zamara, tel. (8 5) 239 6895, el. p. svetlana.zamara@lrs.lt