LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
SOCIALINIŲ REIKALŲ IR DARBO KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS Valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų
narių atlygio už darbą įstatymo nr. xiii-198 1, 3, 5, 6, 7, 9, 12, 14 STRAIPSNIŲ IR 1, 2, 3, 4, 5 priedų PAKEITIMO ĮSTATYMO
PROJEKTO NR. XIVP-964
2021-11-12 Nr. 103-P-45
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mindaugas Lingė – komiteto pirmininkas, Vilija Aleknaitė-Abramikienė, Rima Baškienė, Algimantas Dumbrava, Justas Džiugelis, Vaida Giraitytė-Juškevičienė, Gintautas Kindurys, Linas Kukuraitis, Monika Ošmianskienė, Gintarė Skaistė, Algirdas Sysas, Jonas Varkalys; komiteto biuras: Evelina Bulotaitė – biuro vedėja, patarėjos: Dalia Aleksejūnienė, Diana Jonėnienė, Asta Kazlauskienė, Ieva Kuodienė, padėjėjos Renata Liekienė, Indrė Žukauskaitė; kviestieji asmenys: Vytautas Šilinskas – socialinės apsaugos ir darbo viceministras, Vita Baliukevičienė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo teisės skyriaus vedėja, Sigita Ščajevienė – vidaus reikalų viceministrė, Daiva Kamarauskienė – Finansų ministerijos Biudžeto departamento direktorė, Artūras Šimkus – Sveikatos apsaugos ministerijos Pirminės sveikatos priežiūros ir slaugos skyriaus patarėjas, Jolita Gečienė – Anykščių socialinės globos namų direktorė, Rimvydas Žiemys – Didvydžių socialinės globos namų direktorius, Vytautas Vigelis - Nijolės Genytės socialinės globos namų direktorius.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-10-18 |
3 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šią pastabą. Įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymo 5 straipsnio 2 dalyje siūlomos nuostatos „Nesant darbuotojų atstovų, darbuotojai apie nustatomą ar keičiamą darbo apmokėjimo sistemą turi būti informuojami tiesiogiai arba visuotiniame darbdavio darbuotojų susirinkime“ reikėtų atsisakyti, nes šioje dalyje jau nustatyta, kad darbuotojų informavimo ir konsultavimo procedūros vykdomos Lietuvos Respublikos darbo kodekso nustatyta tvarka. Pažymėtina, kad darbuotojų informavimo ir konsultavimo procedūros priklauso ir nuo darbuotojų skaičiaus, be to, įstatymuose negali būti nustatytos taisyklės, nederančios su aukštesnę teisinę galią turinčiu Darbo kodeksu. |
Nepritarti. |
Įstatymo 5 straipsnio 2 dalyje numatyta, kad prieš nustatant ar keičiant darbo apmokėjimo sistemą, turi būti įvykdytos darbuotojų informavimo ir konsultavimo procedūros Lietuvos Respublikos darbo kodekso nustatyta tvarka. Tačiau Darbo kodekse nėra numatytos konsultavimo ir informavimo taisyklės (procedūra), jeigu įstaigoje nėra darbo tarybos arba profesinės sąjungos. Darbo kodekso 206 str. 1 d. 3 p. nurodyta, kad darbdavys, įdarbinantis vidutiniškai dvidešimt ir daugiau darbuotojų, privalo informuoti darbo tarybą ir su ja konsultuotis priimdamas sprendimus dėl darbo apmokėjimo sistemos, kai nėra tai nustatančios kolektyvinės sutarties. To paties straipsnio 4 dalyje nurodyta, kad kai įmonėje, įstaigoje ar organizacijoje nėra darbo tarybos arba jos funkcijas įgyvendinančio darbuotojų patikėtinio, darbdavys privalo pateikti informaciją darbdavio lygmeniu veikiančiai profesinei sąjungai. Kaip minėta, taisyklių, kaip turi būti informuojami darbuotojai ir su jais konsultuojamasi, jeigu nėra darbuotojų atstovų, Darbo kodekse nėra. Todėl įstatymo projektu siūloma vietoj 5 str. 2 d. skliausteliuose esančios nuostatos „prieš nustatant ar keičiant biudžetinių įstaigų vadovų darbo apmokėjimo sistemą, savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija informuoja apie tai jos valdymo sričiai priskirtų biudžetinių įstaigų vadovus“, kuri nėra visiškai teisinga, nes biudžetinių įstaigų vadovai gali turėtu savo atstovus, siūlome numatyti bendrą nuostatą „Nesant darbuotojų atstovų, darbuotojai apie nustatomą ar keičiamą darbo apmokėjimo sistemą turi būti informuojami tiesiogiai arba visuotiniame darbdavio darbuotojų susirinkime“. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Savivaldybių socialinių globos įstaigų vadovų asociacija; Socialinių paslaugų įstaigų vadovų asociacija; Asociacijos „Rūpestinga globa“ ir kt. 2021-07-20 |
|
|
|
Šiuo raštu kreipiasi dėl: 1) Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymo (toliau tekste - Įstatymas) pakeitimo /papildymo, numatant valstybės ir savivaldybės socialines paslaugas teikiančių įstaigų vadovams pareiginės algos pastoviosios dalies koeficientų didinimą; 2) Įstatymo 7 str. 7 punkto, koregavimo, kuriame nurodyta, kad - 1, 2, 3 ir 4 prieduose Socialinių paslaugų srities darbuotojams nustatyti minimalieji pareiginės algos pastoviosios dalies koeficientai didinami 20 procentų - didėjant minimaliems pareiginės algos pastoviosios dalies koeficientų dydžiams, atitinkamu dydžiu turi būti didinama ir darbuotojų pareiginės algos pastovioji dalis. (Būtinas minimaliųjų pareiginės algos pastoviosios dalies koeficientų didinimas ne tik socialinių paslaugų srities darbuotojams, bet ir visiems darbuotojams, dirbantiems socialines paslaugas teikiančioje įstaigoje). <...> Šiuo metu socialinių paslaugų srities įstaigų vadovų darbo užmokesčio koeficiento minimalios ribos prasideda nuo 6,5 Eur, kas pinigine išraiška sudaro 1150,5 Eur, kai šiuo metu valstybės nustatytas vidutinio darbo užmokesčio dydis - 1352,7 EUR. Pažymėtina, kad socialinių darbuotojų padėjėjų minimali riba (nuo 2021.07.01d.) 5,46, o socialinių darbuotojų - 6,5. Kitaip sakant, susilygina su socialinių paslaugų įstaigų vadovų darbo užmokesčio minimaliomis ribomis. Atvejų vadybininkų toks koeficientas, patvirtintas Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2019 m. gruodžio 5 d. įsakyme Nr. A l-745 yra 7,03 ir tai yra gerokai daugiau nei įstaigos vadovo minimalioji pareiginės algos pastoviosios dalies riba. <...> Todėl būtina inicijuoti Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymo pakeitimą / papildymą ir didinti ne tik socialinės srities darbuotojų, o visų darbuotojų, dirbančių socialines paslaugas teikiančioje įstaigoje minimaliuosius pareiginės algos pastoviosios dalies koeficientus <...>.“ |
Pritarti iš dalies. |
Įstatymo projektu siūloma didinti ir valstybės bei savivaldybių įstaigų vadovų koeficientus +1 koeficientiniu dydžiu. Minimalus siūlomas įstaigų vadovų koeficientas būtų 7,5. Didindami ne tik socialinės srities darbuotojų, o visų darbuotojų, dirbančių socialines paslaugas teikiančioje įstaigoje minimaliuosius pareiginės algos pastoviosios dalies koeficientus, iškreipsime sistemingumo principą, toks didinimas nebus teisingas su tas pačias funkcijas vykdančių darbuotojų (pvz. teisininkų, buhalterių, ūkvedžių, kt.), dirbančių ne socialinių paslaugų įstaigose, koeficientais. |
2. |
Nijolės Genytės socialinės globos namai 2021-11-10 |
|
|
|
Nuo 2021 m. liepos 1 d. įsigaliojus Valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymo NR. X III-198 1, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 16 straipsnių ir 1, 2, 3, 4, 5 priedų pakeitimo įstatymui Nr. X IV -127, Nijolės Genytės socialinės globos namuose (toliau - Globos namai), socialinio darbuotojo padėjėjams darbo užmokestis padidėjo 30 procentų. Globos namuose dirbantiems slaugytojo padėjėjams darbo užmokestis nepakito nes jie, pagal galiojančius teisės aktus, nėra priskiriami prie socialinių paslaugų srities darbuotojų, todėl jiems minėtas koeficientų didinimas netaikomas. Dėl to toje pačioje įstaigoje dirbantys slaugytojo padėjėjai gauna mažesnį darbo užmokestį, nei tas pačias darbo funkcijas atliekantis socialinio darbuotojo padėjėjai.<...> Pagal aukščiau minėtą įstatymą slaugytojo padėjėjo, kuriam nustatytas pareiginės algos pastoviosios dalies koeficientas 4,3 darbo užmokestis „ant popieriaus yra 761 euras, o su tokiu pat koeficientu socialinio darbuotojo padėjėjo - nuo 2021 m. liepos 1 d. skaičiuojamas 30 procentų didesnis ir sudaro 989 eurus. Taigi, atlyginimų skirtumas tarp panašių pareigybių sudaro 228 eurus. Siūlome socialinės globos įstaigose dirbančius slaugytojo padėjėjus priskirti prie socialinių paslaugų srities darbuotojų (individualios priežiūros personalas) ir sumažinti šiuo metu esantį nepagrįstą darbo užmokesčio skirtumą tarp socialinės globos įstaigose dirbančių dviejų panašių pareigybių - slaugytojo padėjėjo ir socialinio darbuotojo padėjėjo arba nustatyti, kad slaugytojo padėjėjams, dirbantiems socialinės globos įstaigose, minimalieji pareiginės algos pastoviosios dalies koeficientai taip pat būtų didinami 30 proc. |
Nepritarti. |
Dėl siūlymo socialinės globos įstaigose dirbančius slaugytojo padėjėjus priskirti prie socialinių paslaugų srities darbuotojų (individualios priežiūros personalas) - slaugytojo padėjėjas dirba komandoje su slaugytoju (jei nėra slaugytojo, tai nėra ir slaugytojo padėjėjo). Jų atskirti negalime, bus neteisinga, jei vienas bus sveikatos priežiūros specialistas, o kitas socialinių paslaugų srities darbuotojas. Dėl siūlymo nustatyti, kad slaugytojo padėjėjams, dirbantiems socialinės globos įstaigose, minimalieji pareiginės algos pastoviosios dalies koeficientai taip pat būtų didinami 30 proc. –nors slaugytojų kvalifikacija yra aukštesnė, priėmus siūlomą Įstatymo pakeitimą, slaugytojų padėjėjų pareiginės algos pastoviosios dalies minimalieji koeficientai (C lygio kvalifikuoti darbuotojai, Įstatymo 4 priedas) taptų aukštesni nei slaugytojų minimalieji koeficientai (A ir B lygio specialistai, Įstatymo 3 priedas), tokiu būdu iškreipiant proporcingumo ir teisingumo principus. Be to, pritarimas šiam siūlymui pareikalautų papildomų valstybės biudžeto lėšų. Preliminariais skaičiavimais tam reikėtų apie 5 mln. eurų (slaugytojų padėjėjų biudžetinėse įstaigose yra apie 1500). |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Papildomais paskirtų Komitetų išvados ir pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas 2021-11-03 |
|
|
|
Pritarti įstatymo projektui Nr. XIVP-964 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą ir Seimo nario G. Kindurio pasiūlymą. |
Pritarti iš dalies. |
Komitetas pritarė iniciatorių pateiktam Įstatymo projektui, tačiau Seimo narių pasiūlymams Komitete nepritarta (žr. pagrindinio Komiteto išvadą). |
2. |
Biudžeto ir finansų komitetas 2021-11-10 |
|
|
|
Pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIVP-964. |
Pritarti. |
|
3. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2021-11-10 |
|
|
|
Iš esmės pritarti Valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymo Nr. XIII-198 1, 3, 5, 6, 7, 9, 12, 14 straipsnių ir 1, 2, 3, 4, 5 priedų pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-964 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti pagal pasiūlymus, kuriems pritarė Švietimo ir mokslo komitetas. |
Pritarti iš dalies. |
Komitetas pritarė iniciatorių pateiktam Įstatymo projektui, tačiau Seimo narių pasiūlymams Komitete nepritarta (žr. pagrindinio Komiteto išvadą). |
7. Komiteto sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir Komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Justas Džiugelis.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta .
PRIDEDAMA. Komiteto suredaguotas Įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Mindaugas Lingė
SRDK biuro patarėja Ieva Kuodienė