LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (2)

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL APYLINKIŲ TEISMŲ ĮSTEIGIMO IR JŲ VEIKLOS TERITORIJŲ NUSTATYMO ĮSTATYMO NR. I-2375 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2824(2)

 

2023-06-28 Nr. 102-P-33

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Arvydą Anušauską pavaduojanti Jurgita Sejonienė, Aušrinę Armonaitę pavaduojanti Morgana Danielė, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

Seimo narė, teisingumo ministrė E. Dobrowolska, Teisėjų tarybos pirmininkė S. Rudėnaitė, pirmininkės pavaduotoja E. Tamošiūnienė,  Teisingumo ministerijos Teisėkūros politikos grupės vadovė J. Šlikienė, šios grupės vyriausioji patarėja R. Gabrilavičiūtė, šios grupės patarėja S. Delekaitė, Nacionalinės teismų administracijos Teismų veiklos skyriaus vedėja R. Valkavičienė.

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai: negauta.

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narė Ewelina Dobrowolska

2023-06-27

 

 

3

7

 

N

Argumentai:

Lietuvos Respublikos apylinkių teismų įsteigimo ir jų veiklos teritorijų nustatymo įstatymo Nr. I-2375 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2824(2)  (toliau – Projektas Nr. XIVP-2824(2)) 3 straipsnio 3 dalyje numatyta, kad šio įstatymo nuostatos neturi įtakos iki 2023 m. gruodžio 31 d. paskirtų apylinkių teismų, kurių struktūra keičiama šio įstatymo 1 straipsniu, teisėjų įgaliojimų vykdymui. Iki 2023 m. gruodžio 31 d. paskirti apylinkių teismų, kurių struktūra keičiama šio įstatymo 1 straipsniu, teisėjai toliau dirba po šio įstatymo įsigaliojimo veikiančiame atitinkamame apylinkės teisme ir yra laikomi paskirtais į tą apylinkės teismą ar tuos teismo rūmus, kurių veiklos teritorijoje veikė teismo rūmai, į kuriuos jie buvo paskirti. Vadovaujantis šiomis Projektu Nr. XIVP-2824(2) siūlomomis nuostatomis, turėtų būti pakeičiami ir Respublikos Prezidento dekretai, kuriais paskirti atitinkamų apylinkių teismų teisėjai, nurodant naują po pertvarkos veiksiantį apylinkės teismą ar teismo rūmus. Siekiant teisinio aiškumo dėl teisėjų teisėtų lūkesčių principo įgyvendinimo, siūlytina nuostatas dėl Respublikos Prezidento dekretų pakeitimo įtvirtinti Projekto Nr. XIVP-2824(2) nuostatose dėl būsimo įstatymo taikymo.

 

Pasiūlymas:

Projekto Nr. XIVP-2824(2) 3 straipsnį papildyti 7 dalimi:

 „7. Atsižvelgiant į šio straipsnio 3 dalies nuostatas, iki 2023 m. gruodžio 31 d. parengiami Respublikos Prezidento dekretų, kuriais iki 2023 m. gruodžio 31 d. paskirti apylinkių teismų, kurių struktūra keičiama šio įstatymo 1 straipsniu, teisėjai, pakeitimai, nurodant po šio įstatymo įsigaliojimo veikiantį atitinkamą apylinkės teismą ar teismo rūmus.

 

Pritarti

 

Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 0.

 

2.

Seimo narė Ewelina Dobrowolska

2023-06-27

 

3

8

 

N

Projekto Nr. XIVP-2824(2)) 3 straipsnio 4 dalyje numatyta, kad šio įstatymo nuostatos neturi įtakos iki 2024 m. birželio 30 d. paskirtų apylinkių teismų, kurių struktūra keičiama šio įstatymo 2 straipsniu, teisėjų įgaliojimų vykdymui. Iki 2024 m. birželio 30 d. paskirti apylinkių teismų, kurių struktūra keičiama šio įstatymo 2 straipsniu, teisėjai toliau dirba po šio įstatymo įsigaliojimo veikiančiame atitinkamame apylinkės teisme ir yra laikomi paskirtais į tą apylinkės teismą ar tuos teismo rūmus, kurių veiklos teritorijoje veikė teismo rūmai, į kuriuos jie buvo paskirti.  Kaip minėta, vadovaujantis šiomis Projektu Nr. XIVP-2824(2) siūlomomis nuostatomis, turėtų būti pakeičiami ir Respublikos Prezidento dekretai, kuriais paskirti atitinkamų apylinkių teismų teisėjai, nurodant naują po pertvarkos veiksiantį apylinkės teismą ar teismo rūmus. Siekiant teisinio aiškumo dėl teisėjų teisėtų lūkesčių principo įgyvendinimo, siūlytina ir šiuo atveju nuostatas dėl Respublikos Prezidento dekretų pakeitimo įtvirtinti Projekto Nr. XIVP-2824(2) nuostatose dėl būsimo įstatymo taikymo. Antrame pertvarkos etape, kuris įtvirtinamas Projekto Nr. XIVP-2824(2) 2 straipsniu, tam tikrais atvejais naujai veikiantys teismai ar teismo rūmai turės kelias patalpas, todėl siūlytina nurodyti, kad tokiais atvejais keičiamuose Respublikos Prezidento dekretuose nurodomos gyvenamosios vietovės, kuriose esančiose teismo ar teismo rūmų patalpose teisėjas dirbs. Analogiškos nuostatos jau yra siūlomos susijusiame Lietuvos Respublikos teismų įstatymo Nr. I-480 57, 101 ir 119 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIVP-2826(2). Atkreiptinas dėmesys, kad tokia nuostata nebus aktuali pirmame reformos etape, kuris įtvirtinamas Projekto Nr. XIVP-2824(2) 1 straipsniu, nes pirmame etape bus atsisakoma neefektyvių teismo rūmų pastatų, todėl konkrečiu atveju liks tik vienos rūmų patalpos.

Pasiūlymas:

Projekto Nr. XIVP-2824(2) 3 straipsnį papildyti 8 dalimi:

8. Atsižvelgiant į šio straipsnio 4 dalies nuostatas, iki 2024 m. birželio 30 d. parengiami Respublikos Prezidento dekretų, kuriais iki 2024 m. birželio 30 d. paskirti apylinkių teismų, kurių struktūra keičiama šio įstatymo 2 straipsniu, teisėjai, pakeitimai, nurodant po šio įstatymo įsigaliojimo veikiantį atitinkamą apylinkės teismą ar teismo rūmus. Jei teismo ar teismo rūmų patalpos yra kelios, keičiamuose Respublikos Prezidento dekretuose nurodomos gyvenamosios vietovės, kuriose esančiose teismo ar teismo rūmų patalpose teisėjas dirbs.

 

Pritarti

 

Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 0.

 

 

3.

Seimo narė Ewelina Dobrowolska

2023-06-27

 

3

 

 

T

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad Projektą Nr. XIVP-2824(2) siūloma papildyti įgyvendinamosiomis nuostatomis, tikslintinas 3 straipsnio pavadinimas.

 

Pasiūlymas:

Projekto Nr. XIVP-2824(2) 3 straipsnio pavadinimą išdėstyti taip:

3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas“

 

Pritarti

 

Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 0.

 

4.

Seimo narė Ewelina Dobrowolska

2023-06-27

 

3

1

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad Projektą Nr. XIVP-2824(2) siūloma papildyti įgyvendinamosiomis nuostatomis, kurios turi įsigalioti iš karto priėmus įstatymą, tikslintina 3 straipsnio 1 dalis.

Pasiūlymas:

Projekto Nr. XIVP-2824(2) 1 dalį išdėstyti taip:

„1. Šis įstatymas, išskyrus 1 straipsnį ir šio straipsnio 3, ir 5, 7 ir 8 dalis, įsigalioja 2024 m. liepos 1 d.“

 

Pritarti

 

Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 0.

 

5.

Seimo narys

Antanas Matulas

2023-06-27

 

1

 

5

 

Argumentai

Įstatymo pakeitimo projekto (toliau projektas) aiškinamajame rašte nurodoma, kad siūlomi teismų jungimai yra parengti įvertinus bylų mažėjimo tendencijas. Tačiau pateiktoje lentelėje, kurioje analizuojamas apylinkių teismuose ir atskiruose jų rūmuose skirtingais metais gautų bylų duomenys rodo, kad Pasvalio rajono apylinkės teisme nagrinėjamų bylų skaičius didesnis, nei Anykščių, Joniškio ar Molėtų rajono teismuose. Nepaisant to, pastarųjų teismo rūmų jungimo klausimas arba nėra svarstomas, arba teismo rūmų infrastruktūra po jungimo yra išlaikoma.

     Pasvalio rajonas yra šalia vieno judriausių magistralinio kelio „Via Baltica“. Rajonas ribojasi su Latvija, „Via Baltica“ kelyje aktyviai veikia muitinės kontrolė, kuri sulaiko nemažai pažeidėjų. Dėl jų sulaikymo reikalingi greiti teismo sprendimai.

Projekto siūlomų sprendimų įgyvendinimas ypatingai nepalankus policijai ir vietiniams gyventojams dėl viešojo tarpmiestinio susisiekimo Biržų kryptimi nepatrauklumo ir ribotumo, visi transporto srautai nukreipti į administracijos centrą – Panevėžį.

      Todėl siekiant užtikrinti sklandų policijos darbą ir gyventojams teikiamų paslaugų prieinamumą, patogumą ir išvengti papildomų finansinių išlaidų, siūlau:

Pasiūlymas

Papildyti 1 straipsnio 5 punktą ir jį išdėstyti taip:

5) Panevėžio apylinkės teismas. Šį teismą sudaro Panevėžio apylinkės teismo Biržų rūmai, Panevėžio apylinkės teismo Panevėžio rūmai, Panevėžio apylinkės teismo Pasvalio rūmai ir Panevėžio apylinkės teismo Rokiškio rūmai; šio teismo buveinė yra Panevėžio apylinkės teismo Panevėžio rūmuose;

Pakeisti 2 straipsnio, 5 dalies, 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

1) Biržų rūmų veiklos teritorija – Biržų rajono savivaldybės teritoriją. ir Pasvalio rajono savivaldybės teritoriją;

 

Nepritarti

Argumentai:

Aiškinamajame rašte yra paaiškinta ir pagrįsta, kodėl reikia atsisakyti neefektyvaus Pasvalio rūmų pastato. Visi nurodyti pagrindiniai kriterijai, kuriais remiantis siūloma atsisakyti neefektyvaus teismo pastato, turėtų būti vertinami sistemiškai (teismo paslaugų prieinamumas, bylų srautai, teismo sudėtis ir žmogiškieji ištekliai, teismo infrastruktūra ir kt.).

Pasvalio rūmuose šiuo metu dirba 2 teisėjai, o teismo rūmai neatitinka Europos Tarybos Europos veiksmingo teismingumo komisijos (CEPEJ) tarptautinių rekomendacijų (teisme turėtų būti 20 teisėjų, o rūmuose – 7 teisėjai), todėl veikia neefektyviai. Be to, Pasvalio rūmų infrastruktūra yra reikalaujanti daug išlaikymo kaštų (sudaro 16 988,04 eurų per metus), o Nacionalinės teismų administracijos duomenimis, pastatui jau šiuo metu yra reikalingas remontas, kuris preliminariais skaičiavimais galėtų kainuoti apie 132 000 eurų.

Be visų kitų sisteminių kriterijų, buvo vertintos ir susisiekimo galimybės, atstumai tarp miestų, galimos laiko sąnaudos. Pasvalio rūmų atsisakymo atveju paskaičiuota, kad iki Biržų rūmų proceso dalyviams preliminariai būtų galima nuvykti per mažiau nei 30 minučių, atstumas nuo Pasvalio iki Biržų yra apie 30 km. Tuo pačiu patikrinus viešai skelbiamus viešojo transporto tvarkaraščius, nustatyta, kad iš Pasvalio į Biržus viešasis transportas kursuoja kas valandą.

Taip pat pabrėžtina, kad šiuo metu vis daugiau teismo posėdžių yra organizuojama nuotoliniu būdu. Be to, yra galimybė su Nacionaline teismų administracija sudaryti sutartį dėl savivaldybės patalpų suteikimo išvažiuojamųjų teismo posėdžių organizavimui ir, kai nebūtų galimybės nagrinėti bylą nuotoliniu būdu ar asmuo negalėtų atvykti į teismo rūmus, bylos nagrinėti į Pasvalį atvyktų teisėjas.

Praktikoje posėdžiai dėl suėmimų dažniausiai vyksta naudojant nuotolinio ryšio priemones, o  išimtiniais atvejais įtariamieji, konvojuojami į tą teismą (rūmus), kur budi ikiteisminio tyrimo teisėjas, o ne kur yra artimiausi teismo rūmai. Be to, Pasvalyje jau ir šiuo metu nėra areštinės, todėl policijos darbui teismo rūmų pastato panaikinimas įtakos neturės. Papildomai atkreiptinas dėmesys, kad per 2022 m. Pasvalio rūmuose gauti tik 3 pareiškimai dėl suėmimo arba suėmimo pratęsimo bei tik 32 baudžiamosios bylos, nagrinėjamos pagal bendrąsias proceso taisykles.

 

Balsavimo rezultatai: (buvo teiktas balsavimas, ar pritarti Seimo nario pasiūlymui) už – 2, prieš – 1, susilaikė – 5.

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                                      Irena Haase   I                                          Irena             Irena                                                                                                                         

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja I. Leonavičiūtė