1.
|
Seimo narė Ewelina Dobrowolska
2023-06-27
|
3
|
7
|
|
N
|
Argumentai:
Lietuvos Respublikos
apylinkių teismų įsteigimo ir jų veiklos teritorijų nustatymo įstatymo Nr.
I-2375 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2824(2) (toliau – Projektas
Nr. XIVP-2824(2)) 3 straipsnio 3 dalyje numatyta, kad šio įstatymo nuostatos
neturi įtakos iki 2023 m. gruodžio 31 d. paskirtų apylinkių teismų, kurių
struktūra keičiama šio įstatymo 1 straipsniu, teisėjų įgaliojimų vykdymui.
Iki 2023 m. gruodžio 31 d. paskirti apylinkių teismų, kurių struktūra
keičiama šio įstatymo 1 straipsniu, teisėjai toliau dirba po šio įstatymo
įsigaliojimo veikiančiame atitinkamame apylinkės teisme ir yra laikomi
paskirtais į tą apylinkės teismą ar tuos teismo rūmus, kurių veiklos
teritorijoje veikė teismo rūmai, į kuriuos jie buvo paskirti. Vadovaujantis
šiomis Projektu Nr. XIVP-2824(2) siūlomomis nuostatomis, turėtų būti
pakeičiami ir Respublikos Prezidento dekretai, kuriais paskirti atitinkamų
apylinkių teismų teisėjai, nurodant naują po pertvarkos veiksiantį apylinkės
teismą ar teismo rūmus. Siekiant teisinio aiškumo dėl teisėjų teisėtų
lūkesčių principo įgyvendinimo, siūlytina nuostatas dėl Respublikos
Prezidento dekretų pakeitimo įtvirtinti Projekto Nr. XIVP-2824(2) nuostatose
dėl būsimo įstatymo taikymo.
Pasiūlymas:
Projekto Nr.
XIVP-2824(2) 3 straipsnį papildyti 7 dalimi:
„7. Atsižvelgiant į šio straipsnio 3 dalies
nuostatas, iki 2023 m. gruodžio 31 d. parengiami Respublikos Prezidento
dekretų, kuriais iki 2023 m. gruodžio 31 d. paskirti apylinkių teismų, kurių
struktūra keičiama šio įstatymo 1 straipsniu, teisėjai, pakeitimai, nurodant
po šio įstatymo įsigaliojimo veikiantį atitinkamą apylinkės teismą ar teismo
rūmus.“
|
Pritarti
|
Balsavimo
rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 0.
|
2.
|
Seimo narė Ewelina Dobrowolska
2023-06-27
|
3
|
8
|
|
N
|
Projekto Nr. XIVP-2824(2)) 3 straipsnio 4
dalyje numatyta, kad šio įstatymo nuostatos neturi įtakos iki 2024 m.
birželio 30 d. paskirtų apylinkių teismų, kurių struktūra keičiama šio
įstatymo 2 straipsniu, teisėjų įgaliojimų vykdymui. Iki 2024 m. birželio 30
d. paskirti apylinkių teismų, kurių struktūra keičiama šio įstatymo 2
straipsniu, teisėjai toliau dirba po šio įstatymo įsigaliojimo veikiančiame
atitinkamame apylinkės teisme ir yra laikomi paskirtais į tą apylinkės teismą
ar tuos teismo rūmus, kurių veiklos teritorijoje veikė teismo rūmai, į
kuriuos jie buvo paskirti. Kaip minėta, vadovaujantis šiomis Projektu Nr.
XIVP-2824(2) siūlomomis nuostatomis, turėtų būti pakeičiami ir Respublikos
Prezidento dekretai, kuriais paskirti atitinkamų apylinkių teismų teisėjai,
nurodant naują po pertvarkos veiksiantį apylinkės teismą ar teismo rūmus.
Siekiant teisinio aiškumo dėl teisėjų teisėtų lūkesčių principo įgyvendinimo,
siūlytina ir šiuo atveju nuostatas dėl Respublikos Prezidento dekretų
pakeitimo įtvirtinti Projekto Nr. XIVP-2824(2) nuostatose dėl būsimo įstatymo
taikymo. Antrame pertvarkos etape, kuris įtvirtinamas Projekto Nr.
XIVP-2824(2) 2 straipsniu, tam tikrais atvejais naujai veikiantys teismai ar
teismo rūmai turės kelias patalpas, todėl siūlytina nurodyti, kad tokiais
atvejais keičiamuose Respublikos Prezidento dekretuose nurodomos gyvenamosios
vietovės, kuriose esančiose teismo ar teismo rūmų patalpose teisėjas dirbs.
Analogiškos nuostatos jau yra siūlomos susijusiame Lietuvos Respublikos
teismų įstatymo Nr. I-480 57, 101 ir 119 straipsnių pakeitimo įstatymo
projekte Nr. XIVP-2826(2). Atkreiptinas dėmesys, kad tokia nuostata nebus
aktuali pirmame reformos etape, kuris įtvirtinamas Projekto Nr. XIVP-2824(2)
1 straipsniu, nes pirmame etape bus atsisakoma neefektyvių teismo rūmų
pastatų, todėl konkrečiu atveju liks tik vienos rūmų patalpos.
Pasiūlymas:
Projekto Nr. XIVP-2824(2) 3 straipsnį papildyti
8 dalimi:
„8. Atsižvelgiant į šio straipsnio 4 dalies nuostatas,
iki 2024 m. birželio 30 d. parengiami Respublikos Prezidento dekretų, kuriais
iki 2024 m. birželio 30 d. paskirti apylinkių teismų, kurių struktūra
keičiama šio įstatymo 2 straipsniu, teisėjai, pakeitimai, nurodant po šio
įstatymo įsigaliojimo veikiantį atitinkamą apylinkės teismą ar teismo rūmus. Jei
teismo ar teismo rūmų patalpos yra kelios, keičiamuose Respublikos Prezidento
dekretuose nurodomos gyvenamosios vietovės, kuriose esančiose teismo ar
teismo rūmų patalpose teisėjas dirbs.“
|
Pritarti
|
Balsavimo
rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 0.
|
3.
|
Seimo narė Ewelina Dobrowolska
2023-06-27
|
3
|
|
|
T
|
Argumentai:
Atsižvelgiant į tai, kad Projektą Nr.
XIVP-2824(2) siūloma papildyti įgyvendinamosiomis nuostatomis, tikslintinas 3
straipsnio pavadinimas.
Pasiūlymas:
Projekto Nr. XIVP-2824(2) 3
straipsnio pavadinimą išdėstyti taip:
„3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas“
|
Pritarti
|
Balsavimo
rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 0.
|
4.
|
Seimo narė Ewelina Dobrowolska
2023-06-27
|
3
|
1
|
|
|
Argumentai:
Atsižvelgiant į tai, kad Projektą Nr.
XIVP-2824(2) siūloma papildyti įgyvendinamosiomis nuostatomis, kurios turi
įsigalioti iš karto priėmus įstatymą, tikslintina 3 straipsnio 1 dalis.
Pasiūlymas:
Projekto Nr. XIVP-2824(2) 1 dalį išdėstyti taip:
„1. Šis įstatymas, išskyrus
1 straipsnį ir šio straipsnio 3,
ir 5, 7 ir 8 dalis, įsigalioja 2024 m. liepos 1 d.“
|
Pritarti
|
Balsavimo
rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 0.
|
5.
|
Seimo narys
Antanas Matulas
2023-06-27
|
1
|
|
5
|
|
Argumentai
Įstatymo
pakeitimo projekto (toliau – projektas)
aiškinamajame rašte nurodoma, kad siūlomi teismų jungimai yra parengti
įvertinus bylų mažėjimo tendencijas. Tačiau pateiktoje lentelėje, kurioje
analizuojamas apylinkių teismuose ir atskiruose jų rūmuose skirtingais metais
gautų bylų duomenys rodo, kad Pasvalio rajono apylinkės teisme nagrinėjamų
bylų skaičius didesnis, nei Anykščių, Joniškio ar Molėtų rajono teismuose.
Nepaisant to, pastarųjų teismo rūmų jungimo klausimas arba nėra svarstomas,
arba teismo rūmų infrastruktūra po jungimo yra išlaikoma.
Pasvalio rajonas yra šalia vieno judriausių magistralinio kelio „Via
Baltica“. Rajonas ribojasi su Latvija, „Via Baltica“ kelyje aktyviai veikia
muitinės kontrolė, kuri sulaiko nemažai pažeidėjų. Dėl jų sulaikymo
reikalingi greiti teismo sprendimai.
Projekto
siūlomų sprendimų įgyvendinimas ypatingai nepalankus policijai ir vietiniams
gyventojams dėl viešojo tarpmiestinio susisiekimo Biržų kryptimi
nepatrauklumo ir ribotumo, visi transporto srautai nukreipti į
administracijos centrą – Panevėžį.
Todėl siekiant užtikrinti sklandų policijos darbą ir gyventojams teikiamų
paslaugų prieinamumą, patogumą ir išvengti papildomų finansinių išlaidų,
siūlau:
Pasiūlymas
Papildyti 1 straipsnio 5 punktą ir jį išdėstyti taip:
5) Panevėžio apylinkės teismas. Šį teismą sudaro Panevėžio apylinkės
teismo Biržų rūmai, Panevėžio apylinkės teismo Panevėžio rūmai, Panevėžio
apylinkės teismo Pasvalio rūmai ir Panevėžio apylinkės teismo Rokiškio
rūmai; šio teismo buveinė yra Panevėžio apylinkės teismo Panevėžio rūmuose;
Pakeisti 2 straipsnio, 5 dalies, 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
1) Biržų rūmų veiklos teritorija – Biržų rajono savivaldybės
teritoriją. ir Pasvalio rajono savivaldybės teritoriją;
|
Nepritarti
|
Argumentai:
Aiškinamajame
rašte yra paaiškinta ir pagrįsta, kodėl reikia atsisakyti neefektyvaus
Pasvalio rūmų pastato. Visi nurodyti pagrindiniai kriterijai, kuriais
remiantis siūloma atsisakyti neefektyvaus teismo pastato, turėtų būti
vertinami sistemiškai (teismo paslaugų prieinamumas, bylų srautai, teismo
sudėtis ir žmogiškieji ištekliai, teismo infrastruktūra ir kt.).
Pasvalio rūmuose
šiuo metu dirba 2 teisėjai, o teismo rūmai neatitinka Europos Tarybos Europos
veiksmingo teismingumo komisijos (CEPEJ) tarptautinių rekomendacijų (teisme
turėtų būti 20 teisėjų, o rūmuose – 7 teisėjai), todėl veikia neefektyviai.
Be to, Pasvalio rūmų infrastruktūra yra reikalaujanti daug išlaikymo kaštų
(sudaro 16 988,04 eurų per metus), o Nacionalinės teismų administracijos
duomenimis, pastatui jau šiuo metu yra reikalingas remontas, kuris
preliminariais skaičiavimais galėtų kainuoti apie 132 000 eurų.
Be visų kitų
sisteminių kriterijų, buvo vertintos ir susisiekimo galimybės, atstumai tarp
miestų, galimos laiko sąnaudos. Pasvalio rūmų atsisakymo atveju paskaičiuota,
kad iki Biržų rūmų proceso dalyviams preliminariai būtų galima nuvykti per
mažiau nei 30 minučių, atstumas nuo Pasvalio iki Biržų yra apie 30 km. Tuo
pačiu patikrinus viešai skelbiamus viešojo transporto tvarkaraščius,
nustatyta, kad iš Pasvalio į Biržus viešasis transportas kursuoja kas
valandą.
Taip pat
pabrėžtina, kad šiuo metu vis daugiau teismo posėdžių yra organizuojama
nuotoliniu būdu. Be to, yra galimybė su Nacionaline teismų administracija
sudaryti sutartį dėl savivaldybės patalpų suteikimo išvažiuojamųjų teismo
posėdžių organizavimui ir, kai nebūtų galimybės nagrinėti bylą nuotoliniu
būdu ar asmuo negalėtų atvykti į teismo rūmus, bylos nagrinėti į Pasvalį
atvyktų teisėjas.
Praktikoje
posėdžiai dėl suėmimų dažniausiai vyksta naudojant nuotolinio ryšio
priemones, o išimtiniais atvejais įtariamieji, konvojuojami į tą teismą
(rūmus), kur budi ikiteisminio tyrimo teisėjas, o ne kur yra artimiausi
teismo rūmai. Be to, Pasvalyje jau ir šiuo metu nėra areštinės, todėl
policijos darbui teismo rūmų pastato panaikinimas įtakos neturės. Papildomai
atkreiptinas dėmesys, kad per 2022 m. Pasvalio rūmuose gauti tik 3
pareiškimai dėl suėmimo arba suėmimo pratęsimo bei tik 32 baudžiamosios
bylos, nagrinėjamos pagal bendrąsias proceso taisykles.
Balsavimo
rezultatai: (buvo teiktas balsavimas, ar pritarti
Seimo nario pasiūlymui) už – 2, prieš – 1, susilaikė – 5.
|