LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Ekonomikos komitetas
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKESČIO UŽ APLINKOS TERŠIMĄ ĮSTATYMO NR. VIII-1183 6 STRAIPSNIO IR 1 IR 2 PRIEDĖLIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO XIIIP-3709
2019-09-18 Nr. 108-P-25
2019-11-13 Nr. 108-P-32
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo (2019-09-18): Komiteto pirmininkas Rimantas Sinkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Dainius Kreivys, Komiteto nariai: Antanas Baura, Eugenijus Gentvilas, Zbignev Jedinskij, Andrius Kupčinskas, Bronius Bradauskas, Bronislovas Matelis, Rūta Miliūtė, Virgilijus Poderys, Jurgis Razma, Virginijus Sinkevičius, Remigijus Žemaitaitis.
Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Žilvinas Klimka, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė .
Kviestieji asmenys: Ekonomikos ir inovacijų ministerijos Inovacijų ir pramonės departamentas skyriaus vedėja Ilona Golovačiova, skyriaus patarėja Gerda Krukonienė, skyriaus vyr. specialistė Jolanta Baskutienė, Aplinkos ministerija viceministrė Justina Grigaravičienė, Aplinkos apsaugos politikos įgyvendinimo koordinavimo grupės vadovas Raimondas Sakalauskas, Ekonominių priemonių taikymo politikos skyriaus vyr. specialistė Virginija Kalesinskienė, UAB „Vilniaus vandenys“ teisininkė Julija Džiaugė, Lietuvos pramonininkų konfederacija Raminta Radavičienė, Vilma Platelienė, Rimantas Tuskevičius, Lietuvos vandens tiekėjų asociacijos prezidentas Bronius Miežutavičius, direktorius Vaidotas Ramonas ir advokatė Beata Vilienė.
1. Komiteto posėdyje dalyvavo (2019-11-13): Komiteto pirmininkas Rimantas Sinkevičius, Komiteto nariai: Antanas Baura, Zbignev Jedinskij, Andrius Kupčinskas, Bronislovas Matelis, Rūta Miliūtė, Jurgis Razma.
Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Žilvinas Klimka, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė .
Kviestieji asmenys: Aplinkos ministerija kancleris Arminas Mockevičius, Ekonominių priemonių taikymo politikos skyriaus vyr. specialistė Virginija Kalesinskienė, Lietuvos vandens tiekėjų asociacijos prezidentas advokatė Beata Vilienė, Lietuvos pramonininkų konfederacija Raminta Radavičienė, Lietuvos žemės ūkio rūmai Aušra Žliobaitė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-07-26 |
1 |
|
|
1. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 9 dalyje siūloma nustatyti, kad „mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo 1 priedėlyje nustatyti tarifai mokesčio mokėtojo indeksuojami kasmet, pasibaigus mokestiniam laikotarpiui, taikant indeksavimo koeficientą <...>“. Šios projekto nuostatos nėra aiškios tuo aspektu, kad pagal galiojantį teisinį reguliavimą yra indeksuojami ne tik mokesčio už aplinkos teršimą iš stacionarių taršos šaltinių tarifai, nurodyti įstatymo 1 priedėlyje, bet ir kitų šiame įstatyme nustatytų mokesčių už aplinkos teršimą (mokesčio už aplinkos teršimą iš mobilių taršos šaltinių, mokesčių už aplinkos teršimą gaminių ar pakuotės atliekomis) tarifai, išskyrus mokesčio už aplinkos teršimą sąvartyne šalinamomis atliekomis tarifus. Atkreiptinas dėmesys, kad nei iš projekto nuostatų, nei jo aiškinamajame rašte nurodytų argumentų ir motyvų nėra pakankamai aišku, ar projektu atsisakoma kitų mokesčių už aplinkos teršimą tarifų indeksavimo, ar ne. Atsižvelgiant į tai, svarstytina šių projekto nuostatų atitiktis teisėkūros tikslingumo, aiškumo ir sistemiškumo principams. Be to, šiose projekto nuostatose kalbiniu aspektu tikslintina formuluotė „Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo 1 priedėlyje nustatyti tarifai“, nes nėra aišku, ar šiose nuostatose nurodytas pilnas keičiamo įstatymo pavadinimas, kurio nurodyti nereikia, ar vis dėlto turimi omeny mokesčio už aplinkos teršimą tarifai, nustatyti šio įstatymo 1 priedėlyje. |
Pritarti |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-07-26 |
4 |
|
|
2. Svarstytina, ar, atsižvelgiant į projekto 1 straipsniu išbraukiamas keičiamo įstatymo 6 straipsnio 9 dalies nuostatas „indeksuojami Vyriausybės ar jos įgaliotų institucijų nustatyta tvarka“, projekto 4 straipsnio nereikėtų papildyti įstatymą įgyvendinančiomis nuostatomis, kuriose būtų nustatyta, kad iki įstatymo įsigaliojimo Vyriausybė ar jos įgaliotos institucijos turėtų priimti įstatymą įgyvendinančius teisės aktus (šiuo atveju pakeistų ar pripažintų netekusią galios nustatytą mokesčių indeksavimo tvarką). |
Pritarti |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-07-26 |
4 |
1 |
|
3. Projekto 4 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad įstatymas įsigalioja 2020 m. sausio 1 d. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 dalį „Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys naujus mokesčius, naujus mokesčio tarifus, mokesčio lengvatas, sankcijas už mokesčių įstatymų pažeidimus arba iš esmės pakeičiantys apmokestinimo tam tikru mokesčiu tvarką ar apmokestinimo teisinio reglamentavimo bei taikymo principus, įsigalioja ne anksčiau kaip po šešių mėnesių nuo oficialaus paskelbimo dienos. Ši nuostata netaikoma su atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu susijusiems Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymų pakeitimo (papildymo) įstatymams“. |
Pritarti |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2019-07-26 |
2,3 |
|
|
4. Atsižvelgiant į teisės technikos taisykles, projektas tikslintinas: 4.1. įstatymo pavadinime žodis „ir“ rašytinas didžiosiomis raidėmis, vietoj žodžio „priedėlio“ įrašytinas žodis „priedėlių“, o žodis „įstatymas“ rašytinas naujoje eilutėje. 4.2. projekto 2 ir 3 straipsniuose įrašytini priedėlių pavadinimai bei dešiniajame kampe nurodomos priedėlių žymos; 4.3. įstatymą pasirašančiojo asmens pareigos rašytinos mažosiomis raidėmis. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
UAB „Vilniaus vandenys“ 2019-07-19 |
2 |
|
|
Atkreiptinas dėmesys, kad taršos tarifų ženklus padidėjimas , kuris yra siūlomas Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo Nr. VIII-1183 (toliau – Įstatymo) 6 straipsnio ir 1 ir 2 priedėlių pakeitimo projekte, turės reikšmingą finansinį poveikį (taip pat ir galimai per tarifą reguliuojamoms kainoms), todėl siūlo tikslinti Įstatymo projekte numatytą reglamentavimą, numatant mažesnį taršos tarifų augimą. Be to, Bendrovė siūlo numatyti palaipsniui kintantį taršos tarifų augimą. Paminėtina, kad toks ženklus taršos tarifų didinimas gali neigiamai atsiliepti ūkio subjektų finansiniam stabilumui, nes galimi atvejai, kai patvirtinus siūlomus taršos tarifus ūkio subjektai turės prievolę šioms išlaidoms numatyti net kelis kartus daugiau lėšų savo biudžete. Dėl pasikeitusių aplinkos teršimo mokesčių tarifų gali ženkliai išaugti produktų ir paslaugų kainos vartotojams. Be to, padidėjus finansinei naštai bus tik dar labiau sumažintos ūkio subjektų finansinės galimybės investuoti į prevencines ir taršą mažinančias priemones |
Pritarti iš dalies |
Žr. Komiteto pasiūlymą |
2. |
UAB „Vilniaus vandenys“ 2019-07-19 |
4 |
|
|
Pažymėtina, kad Įstatymo projekte numatyta siūlomų pakeitimų įsigaliojimo data - 2020 m. sausio 1 d. Be to, reglamentuota, kad šio Įstatymo projekto nuostatos bus taikomos apskaičiuojant ir deklaruojant 2020 metų ir vėlesnių mokestinių laikotarpių mokestį už aplinkos teršimą. Bendrovė pažymi, kad toks neproporcingai skubotas tarifų didinimas neskatina ūkio subjektų investuoti į prevencines ir taršą mažinančias priemones, o tik užkrauna didelę ir ūkio subjektų biudžete nenumatytą finansinę naštą. Siūlome Įstatymo projekte numatytą įsigaliojimo datą atidėti iki – 2021 m. sausio 1 d. Vėlesnis įsigaliojimo laikotarpis yra būtinas tam, kad ūkio subjektai turėtų galimybę įsivertinti dėl pasikeitusio reglamentavimo reikšmingai padidėjusią finansinę naštą, peržiūrėti savo biudžetą ir skirti lėšų prevencinių, taršą mažinančių priemonių įsidiegimui. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, Bendrovė prašo įvertinti bei atsižvelgti į aukščiau išdėstytus argumentus ir nepritarti siūlomam Įstatymo projekto pakeitimui. |
Pritarti iš dalies |
Žr. Komiteto pasiūlymą |
3. |
Lietuvos pramonininkų konfederacija 2019-09-13 |
2,3 |
|
|
Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad galiojantys mokesčio už aplinkos teršimą tarifai nekeisti nuo 2005 metų ir dėl to neva jie turi būti keičiami. Pagal pateiktą pasiūlymą mokesčio tarifai už skirtingas išmetamų teršalų rūšis pagal Projektą turėtų didėti ženkliai, nuo kelių iki keliolikos kartų, o tokie siūlymai remiasi atlikta mokesčių, taikomų už aplinkos taršą kaimyninėse šalyse, analize. Suprantame Projektų rengėjų tikslą paskatinti investicijas į mažiau taršias technologijas, tačiau atkreipiame dėmesį, nėra jokių duomenų, kad Projektų rengėjai, siūlydami atitinkamus mokesčio tarifų dydžius, būtų pilnai įvertinę visą mokestinę naštą, tenkančią verslo subjektams Lietuvoje ir tose pačiose kaimyninėse šalyse, t. y. kokius mokesčius jie sumoka į valstybės biudžetą, kaip apmokestintas darbo užmokestis, pelnas, dividendai ir kt. Tam, kad būtų galima remtis kaimyninių valstybių pavyzdžiu, būtina vertinti visą mokestinę aplinką, o ne atskirus mokesčius ar net tų mokesčių elementus. Atkreiptinas dėmesys, kad kai kuriems teršalams mokesčio tarifai visiškai nepagrįstai padidinti, pvz.: į aplinkos orą išmetamiems lakiesiems organiniams junginiams (toliau – LOJ), nediferencijuotiems pagal sudėtį. Pagal galiojantį Mokesčio už aplinkos teršimą įstatymą (toliau – Įstatymas) šis teršalas priskiriamas IV grupės teršalams, kuriems tarifas yra 4 Eur/t, Projekte jo tarifas didinamas daugiau kaip 100 kartų, t. y. iki 450 Eur/t. Projektų rengėjai nepagrindė, kodėl Lietuvoje tarifas už išmetimus į atmosferą LOJ bus 5 kartus didesnis negu Latvijoje (85,37 EUR/t) ir 3,6 kartus didesnis negu Estijoje (122,32 EUR/t). Pvz., pagal viešai prieinamus duomenis viena Lietuvos naftos perdirbimo įmonė pagal Projekte nustatytus tarifus už taršą LOJ sumokėtų – 4,6 mln. Eur vietoj mokamų 50 000 Eur, t. y. jos finansinė našta padidės apie šimtą kartų. Remiantis išdėstytu aukščiau, pažymėtina, kad siūlomi tarifai už LOJ yra neadekvatūs ir nepagrįsti. Taip pat neaišku, kokiu pagrindu LOJ, kurie pagal Įstatymą yra priskirti IV teršalų grupei (šiai grupei priskiriami mažiausiai kenksmingi teršalai), Projekte staiga tampa vienais iš kenksmingiausių teršalų, kuriems mokesčio tarifas keliamas drastiškai. Atkreiptinas dėmesys, kad dauguma pramonės įmonių į taršos sumažinimą investuoja kasmet, diegiami ir geriausi prieinami gamybos būdai atskirose pramonės šakose. Šis Projekto siūlymas visiškai iškreipia konkurencines veiklos sąlygas regione, ženkliai apsunkindamas Lietuvos subjektų padėtį kaimyninių šalių ir jų įmonių atžvilgiu. Dėl nurodytų priežasčių, siūlome Projekte numatomą LOJ tarifą sumažinti, atsižvelgiant į regione vyraujančius tarifus, pvz., nustatyti Latvijoje ir Estijoje taikomų tarifų vidurkį. |
Pritarti iš dalies |
Žr. Komiteto pasiūlymą |
4. |
Lietuvos pramonininkų konfederacija 2019-09-13 |
4 |
1 |
|
Projekto 4 straipsnio 1 dalyje siūlomas nustatyti įstatymo įsigaliojimo terminas 2020 m. prieštarauja Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 daliai, numatančiai, kad „Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys naujus mokesčius, naujus mokesčio tarifus, mokesčio lengvatas, sankcijas už mokesčių įstatymų pažeidimus arba iš esmės pakeičiantys apmokestinimo tam tikru mokesčiu tvarką ar apmokestinimo teisinio reglamentavimo bei taikymo principus, įsigalioja ne anksčiau kaip po šešių mėnesių nuo oficialaus paskelbimo dienos. Ši nuostata netaikoma su atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu susijusiems Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymų pakeitimo (papildymo) įstatymams“. Dėl nurodytų priežasčių, siūlome Projekto 4 straipsnio 1 dalyje nurodyti, kad įstatymas įsigalioja po šešių mėnesių nuo oficialaus jo paskelbimo dienos. |
Pritarti iš dalies |
Žr. Komiteto pasiūlymą |
4. |
Lietuvos vandens tiekėjų asociacija 2019-09-17 |
2,3 |
|
|
<...> Asociacija drastiškam mokesčio už aplinkos teršim ą tarifų didinimui, ypač vandentvarkos sektoriui, ar esam ų lengvatų naikinimui nepritaria, nes tai nesiderina su įstatymo 1 straipsnio 2 punkte įvardinta įstatymo paskirtimi „ekonominėmis priemonėmis siekti mažinti aplinkos teršimų, < „ > .neviršyti nustatytų teršalų išmetimo į aplinkų normatyvų". Kai teršalų išmetimo į aplinką normatyvai neviršijam i, mokesčių tarifų didinimas yra tik papildoma mokesčių našta vandens tiekėjams, lemianti paslaugų kainų didėjimą. Manome, kad su mokestinėmis prievolėmis susiję sprendimai turi būti priimam i ypač atsakingai ir apgalvotai, įvertinant vidaus rinkos, ūkio subjektų bei vartotojų galimybės prisitaikyti prie didėjančių sąnaudų/išlaidų pokyčio. |
Pritarti iš dalies |
Žr. Komiteto pasiūlymą |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: -,
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: -,
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
str. |
str. d. |
p. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. |
Ekonomikos komitetas |
2 |
|
|
Argumentai. Išdėstymas mokesčio tarifų per trijų metų laikotarpį leis įmonėms tinkamai pasiruošti ir investuoti į taršos mažinimą.
Pasiūlymas.
„I. Teršalai išmetami į atmosferą
II. Teršalai, išmetami į vandens telkinius, žemės paviršių ir jos gelmes
|
Pritarti |
|
6.1. Sprendimas: pasiūlyti pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui tobulinti įstatymo projektą, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir Ekonomikos komiteto siūlymus, kuriems pritarė Komitetas.
6.2. Pasiūlymai: -.
7. Balsavimo rezultatai: už – 6, susilaikė –1.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Bronius Bradauskas.
Komiteto pirmininkas Rimantas Sinkevičius
Komiteto biuro patarėjas Žilvinas Klimka.