LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

kaimo reikalų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL Nesąžiningos prekybos praktikos žemės ūkio ir maisto produktų tiekimo grandinėje draudimo įstatymo Nr. XIV-409 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Reg. Nr. XIVP-1321

 

2022-05-18 Nr. 110-P-15

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Viktoras Pranckietis, Komiteto pirmininko pavaduotojas Vidmantas Kanopa, Komiteto nariai: Jonas Gudauskas, Kęstutis Mažeika, Andriaus Vyšniausko pavaduotojas Antanas Čepononis.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-02-14.

1 (21)

 

(13)

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodoma, jog įstatymo projektu siekiama patikslinti keičiamo įstatymo 21 straipsnio 13 dalį, „nurodant, kad „Vyriausybė patvirtina baudų už šio įstatymo pažeidimus apskaičiavimo ir skyrimo tvarkos aprašą“, tokiu būdu išvengiant skirtingų žodžio skyrimo interpretacijų“. Siūlomas teisinis reguliavimas diskutuotinas.

1.1. Atkreiptinas dėmesys, jog teisės normos, reglamentuojančios baudų už keičiamo įstatymo pažeidimus apskaičiavimo tvarką, jau yra numatytos galiojančios redakcijos keičiamo įstatymo 21 straipsnio 1-6, 9 ir 10 dalyse. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nepateikta jokių gairių, kokios dar baudų apskaičiavimo taisyklės turėtų būti įtvirtintos poįstatyminiame teisės akte – Vyriausybės nutarime.

1.2. Žodis „skyrimas“, mūsų nuomone, yra neatsiejamai susijęs su baudų apskaičiavimu ir pastarąją sąvoką apima. Tokią išvadą pagrindžia viename iš pagrindinių teisinę atsakomybę reglamentuojančių teisės aktų – Lietuvos Respublikos baudžiamajame kodekse – esantis teisinis reguliavimas, pagal kurį žodis „skyrimas“ suprantamas itin plačiai, t. y. apima ir sankcijos dydžio apskaičiavimo klausimus. Dėl to keltina prielaida, jog įstatymo projekte numatomas teisinis reguliavimas galimai yra perteklinis.

1.3. Bauda yra piniginio pobūdžio sankcija, tiesiogiai varžanti asmens, kuriam ji taikoma, teisę į nuosavybę. Konstitucinio Teismo jurisprudencijoje ne kartą konstatuota, kad nuosavybės teisiniai santykiai gali būti reguliuojami tik įstatymais (Konstitucinio Teismo 1994 m. sausio 19 d., 1994 m. liepos 15 d. nutarimai). Taigi kyla abejonių ir dėl įstatymo projekte numatomos teisės akto, kuriuo būtų reguliuojama baudų apskaičiavimo tvarka, formos tinkamumo.

Nepritarti

Derinant Nesąžiningos prekybos praktikos žemės ūkio ir maisto produktų tiekimo grandinėje draudimo įstatymą įgyvendinančiuosius poįstatyminius teisės aktus, Teisingumo ministerija pateikė pastabą, kad Vyriausybei nėra suteikti įstatyminiai įgaliojimai reglamentuoti baudų apskaičiavimo tvarką. Todėl matoma būtinybė skubiai tikslinti Įstatymą. Tokiai Teisingumo ministerijos pastabai taip pat pritarė Vyriausybė.

2

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-02-14.

2

1

 

2. Įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytini žodžiai „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam Nesąžiningos prekybos praktikos žemės ūkio ir maisto produktų tiekimo grandinėje draudimo įstatymo Nr. XIV-409 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai: nėra.

 

8. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Andrius Vyšniauskas (Antanas Čepononis).

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Nesąžiningos prekybos praktikos žemės ūkio ir maisto produktų tiekimo grandinėje draudimo įstatymo Nr. XIV-409 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Viktoras Pranckietis

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėjas Rolandas Juknevičius