LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GERIAMOJO VANDENS TIEKIMO IR NUOTEKŲ TVARKYMO ĮSTATYMO NR. X-764 13, 14 IR 16 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-146(2)

 

2021-09-29  Nr. 109P-42

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius, Matas Maldeikis, Liudas Jonaitis, Antanas Čepononis, Vytautas Gapšys, Vytautas Mitalas, Valius Ąžuolas, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021 m. kovo 24 d.

3

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Teikiamas įstatymo projektas yra Gėlo požeminio vandens gavybos gręžinių įteisinimo laikinojo įstatymo projekto (reg. Nr. XIVP-144(2)) (toliau - Įstatymo projektas Nr. XIVP-144(2)) lydintysis įstatymo projektas. Pastarojo įstatymo projekto 8 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad įstatymas įsigalioja 2021 m. lapkričio 1 d. ir galioja iki 2024 m. spalio 30 d. Tuo tarpu projektų aiškinamajame rašte nurodoma, kad teikiamo įstatymo projekte „numatytas 3 metų laikotarpis, t. y. įtvirtinta data, kad iki 2023 m. gruodžio 31 d. savivaldybė arba jos kontroliuojama vandens tiekimo įmonė turi perimti iš bendruomenių ar kitų asmenų geriamojo vandens tiekimui reikalingą infrastruktūrą, siejamas su Laikinojo įstatymo projekto įgyvendinimu. Įvertinant tai, kad Laikinojo įstatymo projekto nuostatos galiotų iki 2023 m. gruodžio 31 d. t. yiki šio laikotarpio numatyta galimybė įteisinti valdomą gręžinį ir susitvarkyti kitus požeminio vandens ištekliams išgauti reikalingus dokumentus, netaikant administracinės ir juridinių asmenų atsakomybės ir didesnio tarifo mokesčio už be leidimo išgautą gamtos išteklių kiekį, kol vyks gręžinio legalizavimo procedūros, manome, kad siekiant užtikrinti kokybišką geriamojo vandens tiekimo paslaugų teikimą, per šį laikotarpį savivaldybė arba jos kontroliuojama vandens tiekimo įmonė yra pajėgi perimti geriamojo vandens tiekimui reikalingą infrastruktūrą.“ Atkreiptinas dėmesys, kad Įstatymo projekto Nr. XIVP-144(2) 8 straipsnio 1 dalyje ir aiškinamajame rašte nurodytas Įstatymo projekto Nr. XIV-144(2) galiojimo terminas nesutampa. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 16 straipsnio 6 dalyje vietoj joje nurodytos datos „2023 m. gruodžio 31 d.“ nereikėtų nurodyti datos „2024 m. spalio 30 d.“ arba nurodyti kitą datą, jei Įstatymo projekto Nr. XIVP-144(2) galiojimo data būtų keičiama.

Pritarti.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021 m. kovo 24 d.

 

 

 

2. Kaip jau minėta, teikiamas statymo projektas yra Įstatymo projekto Nr. XIVP-144(2) lydintysis įstatymo projektas. Pastarojo įstatymo projekto 8 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad įstatymas įsigalioja 2021 m. lapkričio 1 d. Tuo tarpu teikiamame įstatymo projekte įstatymo įsigaliojimo data nėra nustatoma. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar teikiamame įstatymo projekte taip pat nereikėtų nustatyti, kad įstatymas įsigalioja 2021 m. lapkričio 1 d.

Pritarti.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021 m. kovo 24 d.

 

 

 

   3. Pažymėtina, kad 2020 m. spalio 20 d. Seime yra registruotas Vyriausybės teiktas Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 13, 14 ir 16 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIIIP-5318), kurio nuostatos identiškos teikiamo įstatymo projekto nuostatoms, todėl atkreiptinas dėmesys į Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalį.

Pritarti.

 

4.

LR Teisingumo ministerija, 2021 m. balandžio 16 d.

 

 

 

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo pateiktą derinti Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 13, 14 ir 16 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-146(2) pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų dėl atitikties Europos Sąjungos teisei neturime.

Atsižvelgti.

 

5.

LR Specialiųjų tyrimų tarnyba, 2021 m. birželio 21 d. antikorupcinio vertinimo išvada Nr. 4-01-4751

 

 

 

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA DĖL GĖLO POŽEMINIO VANDENS GAVYBOS GRĘŽINIŲ ĮTEISINIMO LAIKINOJO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-144(2) IR SU JUO SUSIJUSIŲ PROJEKTŲ (NR. XIVP-145(2) IR NR. XIVP-146(2)

Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – Specialiųjų tyrimų tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis, Lietuvos Respublikos Seimo Aplinkos apsaugos komiteto prašymu, atliko Lietuvos Respublikos gėlo požeminio vandens gavybos gręžinių įteisinimo laikinojo įstatymo projekto Nr. XIVP-144(2) (toliau – Gręžinių įteisinimo projektas), Lietuvos Respublikos mokesčio už valstybinius gamtos išteklius įstatymo Nr. I-1163 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-145(2) (toliau – Mokesčio įstatymo projektas) ir Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 13, 14 ir 16 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-146(2) (toliau – Geriamojo vandens tiekimo įstatymo projektas) (toliau kartu – Projektai) antikorupcinį vertinimą.

Atlikus Projektų antikorupcinį vertinimą, nustatyta, kad dėl siūlomo reglamentavimo gali būti sudaromos išskirtinės palankesnės sąlygos naudoti gėlo vandens gręžinius tiems asmenims, kurie juos yra įsirengę ir naudoja be reikalingų leidimų, asmenų, kurie gėlo vandens gręžinius yra įsirengę ir juos naudoja laikydamiesi nustatyto teisinio reglamentavimo, atžvilgiu, todėl kai kurios Projektų nuostatos vertintinos kaip ydingos antikorupciniu požiūriu.

Siekdami mažinti korupcijos rizikos veiksnių atsiradimo tikimybę, taip pat siekdami teisinio reguliavimo skaidrumo ir atsparumo korupcijai, didinti pasitikėjimą valstybės institucijomis, teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Kritinės antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:

Kritinių antikorupcinių pastabų neteikiama.

<...>

3.Kitos pastabos ir pasiūlymai:

Kitų pastabų ir pasiūlymų neteikiama.

Mokesčio įstatymo projektui ir Geriamojo vandens tiekimo įstatymo projektui pastabų ir pasiūlymų neturime.

Atlikus antikorupcinį vertinimą darytina išvada, kad Gręžinių įteisinimo projekto nuostatos dėl nepakankamai aiškaus ir detalaus teisinio reglamentavimo gali sudaryti išskirtines sąlygas asmenims, kurie naudoja gėlo vandens gręžinius nesilaikydami nustatyto teisinio reglamentavimo. Atsižvelgdami į antikorupcinio vertinimo metu nustatytus teisinio reglamentavimo trūkumus ir pateiktus argumentus siūlome tobulinti Gręžinių įteisinimo projekto nuostatas.

Atsižvelgti.

LR Specialiųjų tyrimų tarnybos 2021 m. birželio 21 d. antikorupcinio vertinimo išvadoje Nr. 4-01-4751 pastabų ir pasiūlymų įstatymo projektui Nr. XIVP-146(2) nepateikta.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos savivaldybių asociacija,

2021-09-17

 

3

 

 

<...>

Savivaldybės prašo, kad Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 13, 14 ir 16 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIVP-146(2) nurodytas infrastruktūros perdavimo terminas „iki 2023 m. gruodžio 31 d.“ būtų pratęstas iki „2025 m. gruodžio 31 d.“. Savivaldybėse gali būti įvairus infrastruktūros kiekis ir jos perėmimas į savivaldybių nuosavybę gali nevykti greitai ir sklandžiai dėl infrastruktūros perėmimo sąlygų, proceso organizavimo terminų ir pan.

<...>

Apsispręsti pagrindiniame komitete.

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: Negauta.

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Vilniaus miesto savivaldybės administracijos Energetikos skyrius,

2021-09-17

 

3

 

 

<...> Gėlo požeminio vandens gavybos gręžinių įteisinimo laikinasis įstatymas (projektas), pagal aiškinamąjį raštą, skirtas neregistruotų gręžinių įteisinimui ir  institucijų taikomų sankcijų už požeminio vandens išteklių gavybą neturint gręžinio paso ar privalomo leidimo požeminio vandens ištekliams išgauti, apribojimui.

Tačiau, sprendžiant gręžinių įteisinimo klausimą, neaišku, kokiu pagrindu yra keičiama Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo 16 straipsnio 6 dalis, nustatant, kad „Geriamojo vandens tiekimo ir (arba) nuotekų tvarkymo infrastruktūra, kuri nuosavybės teise priklauso kitiems asmenims ir yra reikalinga bei tinkama viešajam geriamojo vandens tiekimui ir (arba) nuotekų tvarkymui, ir (arba) paviršinių nuotekų tvarkymo infrastruktūra, kuri nuosavybės teise priklauso kitiems asmenims ir yra reikalinga bei tinkama paviršinių nuotekų tvarkymui, turi būti savivaldybės institucijos iniciatyva iki 2023 m. gruodžio 31 d. perduodama savivaldybei arba viešajam geriamojo vandens tiekėjui ir nuotekų tvarkytojui ar paviršinių nuotekų tvarkytojui“.

Ši straipsnio dalis nustato visos vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo infrastruktūros perdavimą, kuris pastoviai yra vykdomas pagal pasirašytas geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo infrastruktūros statybos sutartis, susitarimus su statytojais ir perdavimo terminai yra fiksuoti sutartyse, taip pat pagal savivaldybių infrastruktūros plėtros įstatymu pasirašytas ir pasirašomas sutartis, kuriose gali būti nustatyti terminai vėlesni nei įstatymo redakcijoje.

Todėl nepritariame geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo  16 straipsnio 6 dalies pakeitimui, nustatant infrastruktūros perdavimo terminą.

<...>

Apsispręsti pagrindiniame komitete.

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

LR Vyriausybės 2021 m. rugpjūčio 11 d. nutarimas Nr. 654

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. balandžio 14 d. sprendimo Nr. SV-S-78 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1–3 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė

n u t a r i a:

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos gėlo požeminio vandens gavybos gręžinių įteisinimo laikinojo įstatymo projektui Nr. XIVP-144(2) (toliau – Įstatymo projektas XIVP-144(2)), Lietuvos Respublikos mokesčio už valstybinius gamtos išteklius įstatymo Nr. I-1163 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-145(2) ir Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo Nr. X-764 13, 14 ir 16 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-146(2) (toliau – Geriamojo vandens tiekimo įstatymo projektas Nr. XIVP-146(2)) (toliau kartu – įstatymų projektai) ir pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui juos tobulinti pagal šias pastabas ir pasiūlymus:

<...>

7. Geriamojo vandens tiekimo įstatymo projekto Nr. XIVP-146(2) 3 straipsnyje, Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo 16 straipsnio 6 dalyje nurodoma, kad geriamojo vandens tiekimo ir (arba) nuotekų tvarkymo infrastruktūra, kuri nuosavybės teise priklauso kitiems asmenims ir yra reikalinga bei tinkama viešajam geriamojo vandens tiekimui ir (arba) nuotekų tvarkymui, ir (arba) paviršinių nuotekų tvarkymo infrastruktūra, kuri nuosavybės teise priklauso kitiems asmenims ir yra reikalinga bei tinkama paviršinių nuotekų tvarkymui, turi būti savivaldybės institucijos iniciatyva iki 2023 m. gruodžio 31 d. perduodama savivaldybei arba viešajam geriamojo vandens tiekėjui ir nuotekų tvarkytojui ar paviršinių nuotekų tvarkytojui vadovaujantis Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo infrastruktūros objektų išpirkimo tvarkos apraše nustatyta tvarka. Atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo 16 straipsnio 6 dalyje numatytas visos geriamojo vandens tiekimo ir (arba) nuotekų tvarkymo infrastruktūros perdavimas, dėl to gali būti neįmanoma geriamojo vandens tiekimo ir (arba) nuotekų tvarkymo infrastruktūros perėmimo proceso baigti iki 2023 m. gruodžio 31 d., todėl siūlytina Geriamojo vandens tiekimo įstatymo projekto Nr. XIVP-146(2) 3 straipsnyje numatyti, kad geriamojo vandens tiekimo ir (arba) nuotekų tvarkymo infrastruktūra, kuri nuosavybės teise priklauso kitiems asmenims ir yra reikalinga bei tinkama viešajam geriamojo vandens tiekimui ir (arba) nuotekų tvarkymui, ir (arba) paviršinių nuotekų tvarkymo infrastruktūra, kuri nuosavybės teise priklauso kitiems asmenims ir yra reikalinga bei tinkama paviršinių nuotekų tvarkymui, turi būti savivaldybės institucijos iniciatyva iki 2027 m. gruodžio 31 d. perduota savivaldybei arba viešajam geriamojo vandens tiekėjui ir nuotekų tvarkytojui ar paviršinių nuotekų tvarkytojui vadovaujantis Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo infrastruktūros objektų išpirkimo tvarkos apraše nustatyta tvarka.

Pritarti.

 

2.

LR Seimo narių Astos Kubilienės, Algirdo Stončaičio, Rimantės Šalaševičiūtės ir Aušrinės Norkienės 2021 m. rugpjūčio 23 d. siūlymas

3

 

 

Argumentai: 

Atsižvelgiant į tai, kad didelė dalis sodų bendrijų turi savo vandens tiekimo infrastruktūrą ir ja daugelį metų efektyviai rūpinasi, manytina, kad joms pagrįstai gali būti taikomos sustiprintos garantijos dėl vandens tiekimo infrastruktūros perdavimo savivaldybėms t.y. tokia infrastruktūra perduodadama tik esant konkrečios sodų bendrijos sutikimui.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„3 straipsnis. 16 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 16 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Geriamojo vandens tiekimo ir (arba) nuotekų tvarkymo infrastruktūra, kuri nuosavybės teise priklauso kitiems asmenims ir yra reikalinga bei tinkama viešajam geriamojo vandens tiekimui ir (arba) nuotekų tvarkymui, ir (arba) paviršinių nuotekų tvarkymo infrastruktūra, kuri nuosavybės teise priklauso kitiems asmenims ir yra reikalinga bei tinkama paviršinių nuotekų tvarkymui, turi būti savivaldybės institucijos iniciatyva iki 2023 m. gruodžio 31 d. perduodama savivaldybei arba viešajam geriamojo vandens tiekėjui ir nuotekų tvarkytojui ar paviršinių nuotekų tvarkytojui vadovaujantis Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo infrastruktūros objektų išpirkimo tvarkos apraše nustatyta tvarka. Jei šie infrastruktūros objektai yra įrengti sodininkų bendrijoje, jų perdavimui yra būtina gauti bendrijos sutikimą.  Jeigu dėl geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo infrastruktūros ar paviršinių nuotekų tvarkymo infrastruktūros išpirkimo ir perdavimo savivaldybės arba viešojo geriamojo vandens tiekėjo ir nuotekų tvarkytojo ar paviršinių nuotekų tvarkytojo nuosavybėn susitarti nepavyksta, savivaldybės institucijos iniciatyva turi būti sudaromos sutartys dėl geriamojo vandens tiekimo ir (arba) nuotekų tvarkymo infrastruktūros naudojimo (nuomos, panaudos, jungtinės veiklos) ir geriamojo vandens tiekimo ir (arba) nuotekų tvarkymo paslaugų teikimo.“

Apsispręsti pagrindiniame komitete..

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: Pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIVP-146(2) ir siūlyti pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas bei suinteresuotų subjektų siūlymus, kuriems komitetas pritaria.

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Antanas Čepononis, Liudas Jonaitis.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                 Mykolas Majauskas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biudžeto ir finansų komiteto biuro patarėja Agnė Gedraitytė