LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Aplinkos apsaugos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (1)
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MAISTO ĮSTATYMO NR. VIII-1608 1, 2, 4, 9 IR 122 STRAIPSNIŲ IR KETVIRTOJO1 SKIRSNIO PAVADINIMO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-2055 (3)
2024-03-20 Nr. 107-P-7
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Aidas Gedvilas, Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Romualdas Vaitkus, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus.
Komiteto biuras: vedėja Birutė Pūtienė, patarėja Rasa Matusevičiūtė, padėjėja Vida Katinaitė.
Kviestieji asmenys: Aplinkos ministras Simonas Gentvilas, viceministrė Raminta Radavičienė. VšĮ Žiedinė ekonomika vadovas Domantas Tracevičius, Lietuvos prekybos įmonių asociacijos direktorė Rūta Vainienė.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
Seimo kanceliarijos teisės departamentas 2024-01-08 |
4 |
1 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Projekto 4 straipsnio 1 dalimi keičiamo Maisto įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 9 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad už keičiamo įstatymo 4 straipsnio 5 dalyje nustatytų reikalavimų laikymosi priežiūrą būtų atsakinga Vyriausybės įgaliota institucija. Siūloma nuostata diskutuotina. Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad minėtų sutarčių su paramos gavėjais sudarymas reglamentuojamas keičiamo įstatymo 4 straipsnio 4 dalyje (projekto 3 straipsnis), todėl tikslintina projekto 4 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje pateikiama nuoroda, vietoj skaičiaus „5“ įrašant skaičių „4“. Antra, pažymėtina, kad keičiamo įstatymo 9 straipsnyje, reglamentuojančiame valdymo institucijų kompetenciją, yra nurodoma konkrečių institucijų kompetencija maisto teisinio reguliavimo srityje, todėl svarstytina, ar vadovaujantis sistemiškumo principu, keičiamo įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje vietoj „Vyriausybės įgaliotos institucijos“ nereikėtų nurodyti konkrečios institucijos, atliekančios maisto teikimo paramai sutarčių, nurodytų keičiamo įstatymo 4 straipsnio 4 dalyje, sudarymo ir vykdymo priežiūrą. Trečia, keičiamo įstatymo 9 straipsnio 6 dalies nuostatą dėl keičiamo įstatymo 4 straipsnio 4 dalyje nustatytų „reikalavimų laikymosi priežiūros“ siūlytina derinti su projekto 7 straipsnio 2 dalimi, kurioje nurodoma, kad Vyriausybės įgaliota institucija priima teisės aktą, kuriame būtų nustatyta privalomų sudaryti sutarčių priežiūros tvarka. Atsižvelgiant į tai, keičiamo įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje siūlytina nustatyti, kad Vyriausybės įgaliota institucija būtų atsakinga už keičiamo įstatymo 4 straipsnio 4 dalyje nurodytų maisto perdavimo paramos gavėjams sutarčių sudarymo ir laikymosi priežiūrą.
|
Pritarti iš dalies |
Komiteto pasiūlymas:
Siūloma Projekto 4 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip: „4 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas 1. Papildyti 9 straipsnį nauja 6 dalimi: „6.
Atsižvelgiant į tai, kad Projektas patikslintas pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2023 m. lapkričio 8 d. nutarimo Nr. 851 „Dėl Lietuvos Respublikos maisto įstatymo Nr. VIII-1608 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2055(2)“ nuostatas, kuriomis siūloma Vyriausybės įgaliotai institucijai nustatyti tik sutarčių sudarymo priežiūrą, bet ne visos sutarties vykdymo kontrolę (laikymosi priežiūrą), siūlytina keičiamo įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje numatyti atsakomybę tik už maisto perdavimo paramos gavėjams sutarčių sudarymo priežiūrą.
Taip pat atsižvelgiant į nurodytą argumentą, siūlytina patikslinti Projekto 7 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija iki
2024 m. spalio 31 d. priima teisės aktą, kuriame nustatoma Keičiamo įstatymo 9 str. 6 d. patikslinta pagal Teisės departamento pastabą – Vyriausybės įgaliota institucija pakeista į Žemės ūkio agentūrą prie Žemės ūkio ministerijos, todėl siūlytina atitinkamai tikslinti Projekto 7 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu. |
|
2. |
Seimo kanceliarijos teisės departamentas 2024-01-08 |
6 |
1 |
|
|
2. Tikslintinas projekto 6 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 122 straipsnio pavadinimas, vietoje žodžių „tokio maisto“ konkrečiai įvardijant maistą, kuriam taikomos straipsnio nuostatos. |
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas:
„122 straipsnis. Baudos ir įspėjimai už
šio įstatymo pažeidimus, susijusius su maisto ar su maistu besiliečiančių
gaminių ir medžiagų sauga ir (ar) suklastoto maisto gamyba ir pateikimu į
rinką ir prievole mažmeninės prekybos įmonei sudaryti sutartis su paramos
gavėju dėl neatlygintino
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu. |
3. |
Seimo kanceliarijos teisės departamentas 2024-01-08 |
6 |
2 |
|
|
3. Projekto 6 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 122 straipsnio 7 dalies formuluotė tikslintina, aiškiai formuluojant pažeidimo sudėtį (pirmiausia nurodant subjektą, veiką ir atsisakant jos aprašymo skliausteliuose) bei nurodant sankcijas (įspėjimą ir baudas) skiriantį subjektą ir terminą, per kurį turi būti skiriamas įspėjimas.
|
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Siūloma patikslinta formuluotė: 2. Papildyti 122 straipsnį nauja 7 dalimi: „7. Žemės ūkio agentūra, nustačiusi šio įstatymo pažeidimą, susijusį su sutarties su paramos gavėju dėl labdarai ir (ar) paramai skirto maisto perdavimo nesudarymu, skiria įspėjimą arba baudą. Pirmą kartą pažeidimą padariusi mažmeninės prekybos įmonė įspėjama raštu ir jai nustatomas ne trumpesnis kaip 7 kalendorinių dienų ir ne ilgesnis kaip 30 kalendorinių dienų terminas nustatytam pažeidimui pašalinti. Pažeidimo nepašalinus, skiriama nuo vieno tūkstančio iki trijų tūkstančių eurų bauda.“
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu. |
4. |
Seimo kanceliarijos teisės departamentas 2024-01-08 |
6 |
2 |
|
|
4. Projekto 6 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 122 straipsnio 7 dalyje siūloma nustatyti, kad „pažeidimo nepašalinus arba pažeidimą padarius pakartotinai, skiriama nuo vieno tūkstančio iki trijų tūkstančių eurų bauda“. Atkreiptinas dėmesys, kad šioje keičiamo straipsnio dalyje pažeidimas (vadovaujantis jo aprašymu skliaustuose) yra apibrėžiamas tik kaip mažmeninės prekybos įmonės sutarties nesudarymas. Taigi iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kaip sutarties nesudarymą galima padaryti pakartotinai. Be to, svarstytina, ar vadovaujantis projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 4 dalyje nurodytais reikalavimais maisto perdavimo paramai sutarčiai, šios sutarties nesudarymas galėtų būti vienintelis mažmeninės prekybos įmonės pažeidimas, už kurį Vyriausybės įgaliota institucija, vykdydama minėtų sutarčių priežiūrą, galėtų skirti sankcijas. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos atitinkamai tikslintinos. |
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Patikslinta formuluotė pateikta prie Seimo kanceliarijos Teisės departamento 3 pastabos.
Vyriausybės įgaliota institucija, kuri yra Žemės ūkio agentūra prie Žemės ūkio ministerijos, turės įgaliojimus taikyti sankcijas tik už sutarties nesudarymo faktą, sutarties vykdymo kontrolės neatliks.
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu. |
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė
Aplinkos apsaugos komiteto biuro patarėja (ES) Rasa Matusevičiūtė