LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

KONSTITUCIJOS 67, 119, 122, 124, 141 IR 143 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-640

 

 

2021-09-15 Nr. 102-P-24

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Aušrinę Armonaitę pavaduojanti Morgana Danielė, Irena Haase, Gabrielių Landsbergį pavaduojantis Andrius Navickas, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Algirdas Stončaitis.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėjos: Aidena Bacevičienė, Meile Čeputienė.

Seimo nariai: Viktorija Čmilytė-Nielsen, Andrius Vyšniauskas, Seimo Pirmininko patarėjai Elena Masnevaitė ir Aleksandr Radčenko, Seimo kanceliarijos Teisės departamento Viešosios teisės skyriaus vyresnysis patarėjas Pranas Žukauskas.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-06-21

2

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

Projekto 2 straipsniu keičiamo Konstitucijos 119 straipsnio 1 dalyje siūloma įtvirtinti, kad Savivaldos teisė laiduojama įstatymo numatytiems valstybės teritorijos administraciniams vienetams. Ji įgyvendinama per atitinkamas savivaldybių tarybas ir savivaldybių merus. Šių institucijų organizavimo ir veiklos tvarka būtų nustatoma įstatymu (3 dalis). Administracinių vienetų teritorinių bendruomenių savivaldos teisę įgyvendintų bendruomenės renkamos dvi vietos valdžios institucijos: kolegiali – savivaldybės taryba ir vienasmenė – savivaldybės meras. Jų rinkimo tvarka, kompetencija, sprendimų įgyvendinimas ir veiklos tvarka būtų nustatyta įstatymu. Vertindami šias projektu teikiamas nuostatas, atkreipiame dėmesį, kad:

- projekte šalia konstitucinės institucijos „savivaldybės taryba“ įrašoma „savivaldybės mero“ institucija. „Savivaldybės mero“ kaip konstitucinės institucijos statusas aprašomas tik bendrais bruožais: tai turėtų būti įstatymo tvarka į šias pareigas renkamas Lietuvos Respublikos pilietis; kadencijos trukmė 4 metai, savivaldybių merai dėl jų teisių pažeidimo galėtų kreiptis į teismą ir kt. Jokių nuostatų, kurios nurodytų „mero“ konstitucinę kompetenciją įgyvendinant savivaldos teisę, principo, kuriuo būtų grindžiamas dviejų savivaldos teisę įgyvendinančių vietos valdžios institucijų (savivaldybės tarybos ir savivaldybės mero) santykiai,  įgaliojimų sudaryti  institucijas, vykdančias įstatymus, Vyriausybės nutarimus, taip pat savivaldybės tarybos ir savivaldybės mero priimtus sprendimus nesama. Aiškinamajame rašte nurodoma, kad „siūloma patikslinti Konstitucijos 119 straipsnį 3 dalį ir nustatyti, jog savivaldos institucijų (savivaldybės tarybos ir savivaldybės mero) organizavimo ir veiklos tvarką nustato įstatymas. Taip būtų sudaromos prielaidos Seimui įstatymu įtvirtinti optimaliausią savivaldos institucijų sąrangą (savivaldos institucijų įgaliojimus, kompetenciją, atskaitingumą bei tarpusavio santykius). Atsižvelgiant į šį pakeitimą atsisakoma ir Konstitucijos 119 straipsnio 4 dalies kaip perteklinės (joje šiuo metu reglamentuojamus teisinius santykius sureguliuos atitinkamas įstatymas, atsižvelgiant į pasirinktą savivaldybės tarybos ir mero tarpusavio santykių, atskaitomybės bei įgaliojimų modelį)“. Šiuo aspektu, atkreipiame dėmesį į tai, kad savivaldybių kompetencija Konstitucijoje yra apibrėžta: 40 straipsnio 1 dalyje, kurioje nurodytos savivaldybių mokymo ir auklėjimo įstaigos; 41 straipsnio 2 dalyje, kurioje nurodytos savivaldybių bendrojo lavinimo, profesinės bei aukštesniosios mokyklos; 47 straipsnio 2 dalyje, kurioje nustatyta, kad savivaldybėms gali būti leidžiama įsigyti nuosavybėn ne žemės ūkio paskirties žemės sklypus, reikalingus jų tiesioginei veiklai skirtiems pastatams ir įrenginiams statyti bei eksploatuoti;  121 straipsnio 1 dalyje, kurioje nustatyta, kad savivaldybės sudaro ir tvirtina savo biudžetą; 121 straipsnio 2 dalyje, kurioje nustatyta, kad savivaldybių tarybos turi teisę įstatymo numatytose ribose ir tvarka nustatyti vietines rinkliavas, savo biudžeto sąskaita savivaldybių tarybos gali numatyti mokesčių bei rinkliavų lengvatas. Konstitucinis Teismas 2010 m. kovo 31 d. nutarime konstatavo, kad priimti sprendimus Konstitucijoje, inter alia jos 40 straipsnio 1 dalyje, 41 straipsnio 2 dalyje, 47 straipsnio 2 dalyje, 119 straipsnio 4 dalyje (teikiamos pataisos kontekste būtų neaktualų), 121 straipsnio 1 bei 2 dalyse ir 122 straipsnyje (teikiamo pataisos kontekste 122 straipsnyje nurodytus sprendimus priimtų ir savivaldybės meras), nurodytais savivaldos klausimais gali tik savivaldybių tarybos. Tai yra savivaldybių tarybų išimtinė konstitucinė kompetencija. Pagal Konstituciją įstatymų leidėjas negali nustatyti, kad sprendimus tarybos išimtinės konstitucinės kompetencijos klausimais priima ne savivaldybių tarybos, bet jų sudaryti ir joms atskaitingi vykdomieji organai ar kitos savivaldybių institucijos; pačios savivaldybių tarybos taip pat negali nei savivaldybių taryboms atskaitingiems vykdomiesiems organams, nei kitoms savivaldybių institucijoms perduoti teisės priimti tokius sprendimus, o įstatymų leidėjas negali nustatyti tokio teisinio reguliavimo, pagal kurį savivaldybių taryboms būtų leidžiama teisę priimti tokius sprendimus perduoti savivaldybių taryboms atskaitingiems vykdomiesiems organams arba kitoms savivaldybių institucijoms (Konstitucinio Teismo 2004 m. vasario 11 d. sprendimas). Taigi šią išimtinę konstitucinę savivaldybių tarybų kompetenciją galima pakeisti tik pakeitus minėtas Konstitucijos nuostatas. Apibendrinant, galima teigti, kad Konstitucijoje savivaldybės ir savivaldybės tarybos kompetencija yra apibrėžta, o mero ne.  Ji būtų apibrėžiama ne Konstitucijos, o įstatymo lygmeniu. Tai gali turėti įtakos savivaldos modelio teisinio reguliavimo stabilumui ir šio modelio įgyvendinimo tvarumui.

Nepritarti

Sistemiškai vertinant esamą kontekstą (2021 m. balandžio 19 d. Konstitucinio Teismo nutarimas) yra svarbūs keli aspektai, t. y.:

1) Konstitucijos pataisų, kuriomis būtų įteisinti tiesioginiai merų rinkimai, svarba (minėtas Konstitucinio Teismo nutarimas įsigalios 2023 m. gegužės 3 d., o tai reiškia, kad 2023 m. tiesioginiai savivaldybių merų rinkimai bus įmanomi tik tuo atveju, jeigu iki tol bus padarytos atitinkamos Konstitucijos pataisos);

2) Konstitucijos pataisų priėmimo, kuriam yra reikalinga itin sutelkta politinė valia, procedūriniai ypatumai;

3) Konstitucijos 119 straipsnio trečiosios dalies nuostata, suteikianti teisę pačiam įstatymų leidėjui nustatyti savivaldos institucijų organizavimo ir veiklos tvarką įstatymu.

Be to, atkreiptinas dėmesys į tai, kad Konstitucinis Teismas 2004 m. vasario 11 d. sprendime, konstatuodamas savivaldybių institucinės sąrangos ypatumus, vadovavosi tuo metu galiojančiomis Konstitucijos nuostatomis. Konstitucinis Teismas yra pasisakęs, kad „Įgyvendinti savivaldos teisės neįmanoma be demokratinio atstovavimo. Savivaldybių tarybos, kaip savivaldos institucijos, yra atstovaujamosios institucijos; jos tiesiogiai numatytos Konstitucijoje; jokios kitos savivaldos institucijos, išskyrus savivaldybių tarybas, Konstitucijoje nėra nurodytos (pabraukta TTK) (Konstitucinio Teismo 2010 m. kovo 31 d., 2002 m. gruodžio 24 d., 2004 m. gruodžio 13 d. nutarimai)“.

Jeigu Konstitucijos pataisos būtų priimtos, meras taptų konstitucine institucija ir tokio konstitucinio reguliavimo pakeitimas galimai keistų ir konstitucinę doktriną dėl savivaldybių tarybų išimtinės konstitucinės kompetencijos, kadangi konstitucinės nuostatos jau būtų kitokios.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-06-21

2

2

 

Projekto 2 straipsnio 2 dalyje dėstomoje Konstitucijos 119 straipsnio 2 dalyje siūloma įtvirtinti, kad Savivaldybių tarybų narius – Lietuvos Respublikos piliečius ir kitus nuolatinius administracinio vieneto gyventojus, savivaldybių merus – Lietuvos Respublikos piliečius pagal įstatymą ketveriems metams renka Lietuvos Respublikos piliečiai ir kiti nuolatiniai administracinio vieneto gyventojai, remdamiesi visuotine, lygia ir tiesiogine rinkimų teise, slaptu balsavimu. Palyginus šias nuostatas matyti, kad jose siūloma įtvirtinti skirtingus pasyviosios rinkimų teisės reikalavimus asmenims, kurie siekia būti išrinkti „savivaldybės tarybos nariais“  ir „savivaldybių merais“. Savivaldybės tarybos nariais galėtų būti renkami „Lietuvos Respublikos piliečiai ir kiti nuolatiniai administracinio vieneto gyventojai“, o asmenims, kurie  galėtų būti  renkami savivaldybės meru yra nustatytas papildomas Lietuvos Respublikos pilietybės reikalavimas (kuris nenustatytas asmenims, kurie gali būti renkami kitais savivaldybės tarybos nariais) ir nenustatomas nuolatinio gyventojo administraciniame vienete reikalavimas (kuris nustatomas asmenims, kurie gali būti renkami kitais savivaldybės tarybos nariais). Taigi, asmens, kuris galėtų būti renkamas savivaldybės meru pasyviosios rinkimų teisės turėjimas būtų siejamas tik su „Lietuvos Respublikos pilietybės“ turėjimu (konstitucinė išimtis vienasmenei savivaldos institucijai). Atsižvelgiant į tai, kad tiek savivaldybės taryba, tiek ir savivaldybės meras yra savivaldos institucijos, asmenims, kurie siekia būti renkami savivaldybės meru (taip pat kaip ir savivaldybės tarybos nariams), taip pat turi būti nustatomas iš savivaldos konstitucinės sampratos kylantis specifinis reikalavimas - asmens nuolatinis gyvenimas atitinkamame administraciniame vienete.

 

Nepritarti

Konstitucijoje šiuo metu  nuostatų dėl savivaldybių merų, o taip pat ir dėl jų rinkimų tvarkos, nėra. Jeigu būtų priimtos siūlomos Konstitucijos pataisos savivaldybių merai būtų konstituciškai institucionalizuoti, kas iš esmės keičia jų statusą, o tuo pačiu gali nustatyti ir skirtingus  pasyviosios rinkimų teisės reikalavimus asmenims, kurie siekia būti išrinkti (lyginant su savivaldybių tarybų nariais).

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-06-21

6

 

 

Projekto 6 straipsniu keičiamo 143 straipsnio nuostatoje dėl eilinių rinkimų rengimo karo metu ir Seimo ar Respublikos Prezidento sprendimų priėmimą pratęsti šioje nuostatoje nurodytų institucijų įgaliojimus rašoma apie savivaldybių tarybų ar savivaldybių merų įgaliojimų pratęsimą.  Nuostata „pratęsti <...> savivaldybių tarybų ar savivaldybių merų įgaliojimus“ suformuluota taip, kad ji suponuoja Seimo ar Respublikos Prezidento galimybę pasirinkti kurios iš dviejų nurodytų vietos valdžios institucijų įgaliojimus pratęsti  ir kurios nepratęsti: „savivaldybės tarybos“ ar „savivaldybės mero“. Iš šios nuostatos, taip pat iš aiškinamojo rašto neaišku kuo būtų grindžiamas Seimo ar Respublikos Prezidento pasirinkimas. Šios išvados 2 pastaboje minėta, kad Konstitucijoje įtvirtinta išimtinė savivaldybės tarybos kompetencija, o įstatymu draudžiama nustatyti tokį teisinį reguliavimą,  kad sprendimus tarybos išimtinės konstitucinės kompetencijos klausimais priimtų ne savivaldybių tarybos. Taigi, diskutuotina, kaip karo metu būtų įgyvendinama išimtinė savivaldybės tarybos kompetencija, jeigu jos įgaliojimai nebūtų pratęsti.

 

Pritarti

 

Atsižvelgiant į pastabą nekeičiant siūlomo konstitucinio teisinio reguliavimo apimties siūlytina tikslinti taip:

 

6 straipsnis. 143 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 143 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„143 straipsnis

Jeigu karo veiksmų metu turi būti rengiami eiliniai rinkimai, Seimas arba Respublikos Prezidentas priima sprendimą pratęsti Seimo, Respublikos Prezidento ar savivaldybių tarybų ir savivaldybių merų įgaliojimus. Šiuo atveju rinkimai turi būti skiriami ne vėliau kaip po trijų mėnesių karui pasibaigus.“

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė

2021-07-05

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Konstitucijos 67, 119, 122, 124, 141 ir 143 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-640 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

 

Atsižvelgti

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Valstybės valdymo ir savivaldybių reikalų komitetas

2021-08-11

 

 

 

 

Iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam Konstitucijos 67, 119, 122, 124, 141 ir 143 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-640 ir komiteto išvadoms.

Pritarti

 

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti iniciatorių pateiktam ir Komiteto, nekeičiant siūlomo konstitucinio teisinio reguliavimo apimties, suredaguotam ir patikslintam Konstitucijos 67, 119, 122, 124, 141 ir 143 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-640 ir komiteto išvadoms.

 

8. Balsavimo rezultatai:

Balsuota alternatyviai:

1) Už tai, kad pritarti iniciatorių pateiktam ir Komiteto, nekeičiant siūlomo konstitucinio teisinio reguliavimo apimties, suredaguotam ir patikslintam Konstitucijos 67, 119, 122, 124, 141 ir 143 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-640 ir komiteto išvadoms – 7 balsai;

2) Už tai, kad grąžinti iniciatoriams tobulinti  Konstitucijos 67, 119, 122, 124, 141 ir 143 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-640 ir siūlyti jiems, vadovaujantis Seimo statuto 169 straipsnio nuostatomis, įregistruoti naują Konstitucijos keitimo įstatymo projektą – 1 balsas;

3) Už tai, kad atmesti Konstitucijos 67, 119, 122, 124, 141 ir 143 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-640 – 0 balsų.

 

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Julius Sabatauskas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Stasys Šedbaras

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Rita Varanauskienė