Projektas XIVP-95(2)

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO
71
 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR KODEKSO PAPILDYMO 711 STRAIPSNIU

ĮSTATYMAS

 

2021 m. d. Nr.

Vilnius

 

1 straipsnis. 71 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 71 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

71 straipsnis. Narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimas be gydytojo paskyrimo

1. Narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimas be gydytojo paskyrimo arba už administracinių nusižengimų (išskyrus šio kodekso 227 straipsnio 3 dalyje, 379 straipsnio 2 dalyje, 401 straipsnio 6, 21 dalyse, 406 straipsnio 5 dalyje, 420 straipsnio 3, 4 dalyse, 422 straipsnio 3, 5 dalyse, 423 straipsnio 3 dalyje, 424 straipsnio 4 dalyje, 427 straipsnio 1 dalyje, 428 straipsnio 5, 8 dalyse numatytus nusižengimus) padarymą sulaikytų ir apsvaigimu nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų įtariamų asmenų vengimas pasitikrinti dėl apsvaigimo

užtraukia įspėjimą arba baudą nuo trisdešimt iki dviejų šimtų eurų.

 

·   Seimo nariai: Vilija Aleknaitė Abramikienė, Paulius Saudargas 2021-10-13:

1. 71 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:

“1. Narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimas be gydytojo paskyrimo arba už administracinių nusižengimų (išskyrus šio kodekso 227 straipsnio 3 dalyje, 379 straipsnio 2 dalyje, 401 straipsnio 6, 21 dalyse, 406 straipsnio 5 dalyje, 420 straipsnio 3, 4 dalyse, 422 straipsnio 3, 5 dalyse, 423 straipsnio 3 dalyje, 424 straipsnio 4 dalyje, 427 straipsnio 1 dalyje, 428 straipsnio 5, 8 dalyse numatytus nusižengimus) padarymą sulaikytų ir apsvaigimu nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų įtariamų asmenų vengimas pasitikrinti dėl apsvaigimo

užtraukia įspėjimą arba baudą nuo trisdešimt penkiasdešimt iki dviejų šimtų penkiasdešimt eurų.“

Komiteto nuomonė - Pritarti iš dalies.

Komiteto pasiūlymas:

1. 71 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:

“1. Narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimas be gydytojo paskyrimo arba už administracinių nusižengimų (išskyrus šio kodekso 227 straipsnio 3 dalyje, 379 straipsnio 2 dalyje, 401 straipsnio 6, 21 dalyse, 406 straipsnio 5 dalyje, 420 straipsnio 3, 4 dalyse, 422 straipsnio 3, 5 dalyse, 423 straipsnio 3 dalyje, 424 straipsnio 4 dalyje, 427 straipsnio 1 dalyje, 428 straipsnio 5, 8 dalyse numatytus nusižengimus) padarymą sulaikytų ir apsvaigimu nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų įtariamų asmenų vengimas pasitikrinti dėl apsvaigimo

užtraukia įspėjimą arba baudą nuo trisdešimt iki dviejų šimtų penkiasdešimt eurų.“

 

2. Šio straipsnio 1 dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas pakartotinai,

užtraukia baudą nuo dviejų šimtų iki trijų šimtų eurų.

 

·   Seimo nariai: Vilija Aleknaitė Abramikienė, Paulius Saudargas 2021-10-13:

2. 71 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip:

„2. Šio straipsnio 1 dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas pakartotinai,

užtraukia baudą nuo dviejų šimtų iki trijų šimtų penkiasdešimt eurų.“

Komiteto nuomonė - Pritarti.

 

3. Už šio straipsnio 2 dalyje numatytą administracinį nusižengimą gali būti taikoma administracinio poveikio priemonė – įpareigojimas dalyvauti alkoholizmo ir narkomanijos prevencijos, ankstyvosios intervencijos, sveikatos priežiūros, resocializacijos, bendravimo su vaikais tobulinimo, smurtinio elgesio keitimo ar kitose programose (kursuose).

4. Asmuo, kuris savanoriškai kreipėsi į sveikatos priežiūros įstaigą dėl asmens sveikatos priežiūros paslaugų suteikimo dėl narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo be gydytojo paskyrimo, atleidžiamas nuo administracinės atsakomybės už šiame straipsnyje numatytus veiksmus.

 

·  Seimo narys Tomas Bičiūnas 2021-03-23:

Pakeisti 2 straipsnį jį išdėstant taip:

 

2 straipsnis. Lietuvos Respublikos Administracinių nusižengimų kodekso papildymas 4831 straipsniu

Papildyti Lietuvos Respublikos Administracinių nusižengimų kodeksą 4831 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

„4831 straipsnis. Narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimas viešose vietose arba apsvaigusio nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų asmens pasirodymas viešose vietose

1. Narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimas gatvėse, stadionuose, skveruose, parkuose, visų rūšių viešajame transporte, automobilių salonuose, išskyrus autotransporto priemones, kurių salonas yra stacionariai atskirtas nuo vairuotojo vietos, parodose, mugėse ir masiniuose renginiuose, mažmeninės prekybos ir viešo maitinimo vietose, sporto varžybų metu salėse ir kitose vietose, arba apsvaigusio asmens pasirodymas viešose vietose įžeidžiant žmogaus orumą ir dorovę, arba už administracinių nusižengimų (išskyrus šio kodekso 227 straipsnio 3 dalyje, 379 straipsnio 2 dalyje, 401 straipsnio 6, 21 dalyse, 406 straipsnio 5 dalyje, 420 straipsnio 3, 4 dalyse, 422 straipsnio 3, 5 dalyse, 423 straipsnio 3 dalyje, 424 straipsnio 4 dalyje, 427 straipsnio 1 dalyje, 428 straipsnio 5, 8 dalyse numatytus nusižengimus) padarymą sulaikytų ir apsvaigimu nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų įtariamų asmenų vengimas pasitikrinti dėl apsvaigimo,

užtraukia baudą nuo dvidešimt septyni šimtai penkiasdešimt iki vieno šimto tūkstančio penkių šimtų  eurų.

2. Šio straipsnio 1 dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas pakartotinai,

užtraukia baudą nuo vieno šimto tūkstančio penkių šimtų iki trijų šimtų tūkstančių eurų.

Komiteto nuomonė - Nepritarti.

Komiteto argumentai:

Komitetas iš dalies pritardamas Teisės departamento bei Seimo nario A.Dumbravos pasiūlymui, siūlo nustatyti tokias baudas už narkotinių ir psichotropinių vartojimą be gydytojo paskyrimo (ANK 71 str.):

1 dalyje – įspėjimą arba baudą nuo 30 iki 200 eurų;

2 dalyje (už pakartotinumą) – nuo 200 iki 300 eurų.

 

·  Seimo narys Algimantas Dumbrava 2021-04-29:

Baudos dydis 20 eurų yra labai menka suma, nemotyvuojanti nedaryti administracinio nusižengimo, todėl siūlau šią sumą padidinti:

 

Pakeisti 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. Lietuvos Respublikos Administracinių nusižengimų kodekso 71 straipsnio pakeitimas

Pakeisti Lietuvos Respublikos Administracinių nusižengimų kodekso 71 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„71 straipsnis. Nedidelio kiekio narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų disponavimas be tikslo jas platinti

1. Nedidelio kiekio narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų gaminimas, perdirbimas, įgijimas, laikymas, gabenimas ir siuntimasis be tikslo jas parduoti ar kitaip platinti, užtraukia įspėjimą arba baudą nuo dvidešimt vieno šimto iki vieno šimto dviejų šimtų eurų.

2. Šio straipsnio 1 dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas pakartotinai,

užtraukia baudą nuo vieno šimto trijų šimtų iki dviejų keturių šimtų eurų.

Komiteto nuomonė - Pritarti iš dalies.

Komiteto pasiūlymas:

1 dalyje – įspėjimą arba baudą nuo 30 iki 250 eurų;

2 dalyje (už pakartotinumą) – nuo 250 iki 400 eurų.

 

·  Seimo narys Algimantas Dumbrava 2021-04-29:

Pakeisti 2 straipsnį jį išdėstant taip:

 

2 straipsnis. Lietuvos Respublikos Administracinių nusižengimų kodekso papildymas 4831 straipsniu

Papildyti Lietuvos Respublikos Administracinių nusižengimų kodeksą 4831 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

„4831 straipsnis. Narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimas viešose vietose arba apsvaigusio nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų asmens pasirodymas viešose vietose

1. Narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimas gatvėse, stadionuose, skveruose, parkuose, visų rūšių viešajame transporte, automobilių salonuose, išskyrus autotransporto priemones, kurių salonas yra stacionariai atskirtas nuo vairuotojo vietos, parodose, mugėse ir masiniuose renginiuose, mažmeninės prekybos ir viešo maitinimo vietose, sporto varžybų metu salėse ir kitose vietose, arba apsvaigusio asmens pasirodymas viešose vietose įžeidžiant žmogaus orumą ir dorovę, arba už administracinių nusižengimų (išskyrus šio kodekso 227 straipsnio 3 dalyje, 379 straipsnio 2 dalyje, 401 straipsnio 6, 21 dalyse, 406 straipsnio 5 dalyje, 420 straipsnio 3, 4 dalyse, 422 straipsnio 3, 5 dalyse, 423 straipsnio 3 dalyje, 424 straipsnio 4 dalyje, 427 straipsnio 1 dalyje, 428 straipsnio 5, 8 dalyse numatytus nusižengimus) padarymą sulaikytų ir apsvaigimu nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų įtariamų asmenų vengimas pasitikrinti dėl apsvaigimo,

užtraukia baudą nuo dvidešimt vieno šimto iki vieno šimto dviejų šimtų  eurų.

2. Šio straipsnio 1 dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas pakartotinai,

užtraukia baudą nuo vieno šimto trijų šimtų iki keturių šimtų eurų.

Komiteto nuomonė - Pritarti iš dalies.

Komiteto pasiūlymas:

1 dalyje – įspėjimą arba baudą nuo 30 iki 200 eurų;

2 dalyje (už pakartotinumą) – nuo 200 iki 300 eurų.

 

2 straipsnis. Kodekso papildymas 711 straipsniu

Papildyti Kodeksą 711 straipsniu:

711 straipsnis. Neteisėtas disponavimas nedideliu kiekiu narkotinių ar psichotropinių medžiagų be tikslo jas platinti

1. Nedidelio kiekio narkotinių ar psichotropinių medžiagų neteisėtas gaminimas, perdirbimas, įgijimas, laikymas, gabenimas ar siuntimas be tikslo jas platinti

užtraukia įspėjimą arba baudą nuo trisdešimt iki dviejų šimtų penkiasdešimt eurų.

 

·   Seimo nariai: Vilija Aleknaitė Abramikienė, Paulius Saudargas 2021-10-13:

1. 71straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:

„1. Nedidelio kiekio narkotinių ar psichotropinių medžiagų neteisėtas gaminimas, perdirbimas, įgijimas, laikymas, gabenimas ar siuntimas be tikslo jas platinti

užtraukia įspėjimą arba baudą nuo trisdešimt penkiasdešimt iki dviejų šimtų penkiasdešimt trijų šimtų penkiasdešimt eurų.“

Komiteto nuomonė - Pritarti.

 

2. Šio straipsnio 1 dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas pakartotinai, užtraukia baudą nuo dviejų šimtų penkiasdešimt iki keturių šimtų eurų.

 

·   Seimo nariai: Vilija Aleknaitė Abramikienė, Paulius Saudargas 2021-10-13:

2. 71straipsnio 2 dalį išdėstyti taip:

„2. Šio straipsnio 1 dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas pakartotinai,

užtraukia baudą nuo dviejų šimtų penkiasdešimt trijų šimtų iki keturių penkių šimtų eurų.“

Komiteto nuomonė - Pritarti.

 

3. Už šio straipsnio 2 dalyje numatytą administracinį nusižengimą gali būti taikoma administracinio poveikio priemonė – įpareigojimas dalyvauti alkoholizmo ir narkomanijos prevencijos, ankstyvosios intervencijos, sveikatos priežiūros, resocializacijos, bendravimo su vaikais tobulinimo, smurtinio elgesio keitimo ar kitose programose (kursuose).

4. Asmuo, kuris savanoriškai kreipėsi į valstybės instituciją norėdamas atiduoti neteisėtai pasigamintas, perdirbtas, įgytas, laikytas, gabentas ar parsiųstas narkotines ar psichotropines medžiagas, atleidžiamas nuo administracinės atsakomybės už šiame straipsnyje numatytus veiksmus.

5. Už šio straipsnio 1, 2 dalyse numatytus administracinius nusižengimus privaloma skirti narkotinių ar psichotropinių medžiagų konfiskavimą.

6. Kokį narkotinių ar psichotropinių medžiagų kiekį laikyti nedideliu, nustatoma remiantis Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos patvirtintomis rekomendacijomis.“

 

·  Seimo narys Tomas Bičiūnas 2021-03-23:

atsižvelgdamas į 2020-12-10 Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadą teikiu siūlymą:

 

 Pakeisti 1 straipsnį jį išdėstant taip:

 

1 straipsnis. Lietuvos Respublikos Administracinių nusižengimų kodekso 71 straipsnio pakeitimas

Pakeisti Lietuvos Respublikos Administracinių nusižengimų kodekso 71 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„71 straipsnis. Nedidelio kiekio narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų disponavimas be tikslo jas platinti

1. Nedidelio kiekio narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų gaminimas, perdirbimas, įgijimas, laikymas, gabenimas ir siuntimasis be tikslo jas parduoti ar kitaip platinti,

užtraukia įspėjimą arba baudą nuo dvidešimt penkių šimtų iki vieno šimto tūkstančio eurų.

2. Šio straipsnio 1 dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas pakartotinai,

užtraukia baudą nuo vieno šimto tūkstančio iki dviejų šimtų tūkstančių eurų.

Komiteto nuomonė - Nepritarti.

Komiteto argumentai:

Komitetas pritaria siūlymams didinti administracines baudas už disponavimą nedideliu kiekiu narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų be tikslo platinti bei vartojimą be gydytojo paskyrimo, tačiau siūlo atsižvelgti į tai, kad neproporcingai didelių baudų skyrimas pažeidžiamiems asmenims, kurie generuoja itin mažas pajamas ar negeneruoja jų visai,  nepadės pasiekti įstatymo tikslo – į pagalbą žmogui nukreiptos narkotikų politikos.

Komitetas iš dalies pritardamas Seimo nario A.Dumbravos pasiūlymui, ANK 711 straipsnios sankcijoje siūlo nustatyti tokias baudas:

1 dalyje – įspėjimą arba baudą nuo 30 iki 250 eurų;

2 dalyje (už pakartotinumą) – nuo 250 iki 400 eurų.

 

·  Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2021-04-07 Nr. 219:

4.   ANK projekte siekiama už nedidelio kiekio narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų disponavimą be tikslo jas platinti taikyti administracinę atsakomybę vietoje šiuo metu numatytos baudžiamosios atsakomybės. Dekriminalizuojamo baudžiamojo nusižengimo, numatyto BK 259 straipsnio 2 dalyje, sankcijoje numatyta minimali bauda – nuo 750 eurų. ANK projekte už aptariamą veiką numatyta maksimali bauda – 100 eurų. Taigi ANK projekte numatytas baudos maksimalus dydis yra 7,5 karto mažesnis už BK 259 straipsnio 2 dalyje įtvirtintą minimalų baudos dydį. Atsižvelgiant į tai, kad ANK projekte maksimalų baudos dydį yra siūloma gerokai mažinti, šis aspektas turi būti detaliau pagrįstas arba gali būti sprendžiama dėl ANK projekte numatyto maksimalaus baudos dydžio padidinimo, jį labiau priartinat prie dekriminalizuojamo baudžiamojo nusižengimo minimalios baudos ribos.

Komiteto nuomonė - Pritarti iš dalies.

Komiteto pasiūlymas:

1 dalyje – įspėjimą arba baudą nuo 30 iki 250 eurų;

2 dalyje (už pakartotinumą) – nuo 250 iki 400 eurų.

Prieš įsigaliojant LR Administracinių nusižengimų kodeksui, LR Administracinių teisės pažeidimų kodekso 44 str.  už neteisėtą narkotinių ar psichotropinių medžiagų įgijimą ar laikymą nedideliais kiekiais  be tikslo parduoti ar kitaip platinti buvo numatyta bauda iki 289 eurų. 

2020 m. NTAKD duomenimis, neteisėtas disponavimas narkotikais be tikslo juos platinti, tarp visų nusikalstamų veikų, susijusių su neteisėtu disponavimu narkotikais, 2019 m. sudarė 77 proc.

Tai rodo, jog didžioji dalis asmenų, kuriems yra taikoma teisinė atsakomybė už su narkotinių medžiagų disponavimu susijusias veikas, patys vartoja narkotines medžiagas ir yra nuo jų priklausomi, t. y. priklauso pažeidžiamoms grupėms.

Kaip nurodyta įstatymų pakeitimo projekto aiškinamajame rašte, įstatymų projektas yra skirtas įgyvendinti į sveikatą orientuotą politiką ir pradėti spręsti sveikatai kylančias rizikas ar jau esamas sveikatos bei socialines problemas. 

Neproporcingai didelių baudų skyrimas pažeidžiamiems asmenims, kurie generuoja itin mažas pajamas ar negeneruoja jų visai,  nepadės pasiekti įstatymo tikslo – į pagalbą žmogui nukreiptos narkotikų politikos.

 

·  Seimo narė Morgana Danielė 2021-06-29:

1. Papildyti 71straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„711 straipsnis. Neteisėtas disponavimas nedideliu kiekiu narkotinių ar psichotropinių medžiagų be tikslo jas platinti

1. Nedidelio kiekio narkotinių ar psichotropinių medžiagų neteisėtas gaminimas, perdirbimas, įgijimas, laikymas, gabenimas ar siuntimas be tikslo jas platinti

užtraukia įspėjimą arba baudą nuo trisdešimt iki dviejų šimtų penkiasdešimt eurų.

2. Šio straipsnio 1 dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas pakartotinai, užtraukia baudą nuo dviejų šimtų penkiasdešimt iki keturių šimtų eurų.

3. Už šio straipsnio 2 dalyje numatytą administracinį nusižengimą gali būti taikoma administracinio poveikio priemonė – įpareigojimas dalyvauti alkoholizmo ir narkomanijos prevencijos, ankstyvosios intervencijos, sveikatos priežiūros, resocializacijos, bendravimo su vaikais tobulinimo, smurtinio elgesio keitimo ar kitose programose (kursuose).

4. Asmuo, kuris savanoriškai kreipėsi į valstybės instituciją norėdamas atiduoti neteisėtai pasigamintas, perdirbtas, įgytas, laikytas, gabentas ar parsiųstas narkotines ar psichotropines medžiagas, atleidžiamas nuo administracinės atsakomybės už šiame straipsnyje numatytus veiksmus.

5. Už šio straipsnio 1, 2 dalyse numatytus administracinius nusižengimus privaloma skirti narkotinių ar psichotropinių medžiagų ir jų gamybos įrangos konfiskavimą.

6. Kokį narkotinių ar psichotropinių medžiagų kiekį laikyti nedideliu, nustatoma remiantis Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos patvirtintomis rekomendacijomis.“

Komiteto nuomonė - Nepritarti.

Komiteto argumentai:

Atkreiptinas dėmesys, kad Baudžiamasis kodeksas nustato atsakomybę už neteisėtą narkotinių ar psichotropinių medžiagų gamybos įrangos gaminimą, laikymą:, gabenimą ir kt.:

„262 straipsnis. Įrenginių narkotinėms ar psichotropinėms medžiagoms gaminti gaminimas arba narkotinių ar psichotropinių medžiagų gamybos technologijų ar instrukcijų rengimas

Tas, kas neteisėtai gamino, laikė, gabeno ar realizavo aparatus ar kitus įrenginius narkotinėms ar psichotropinėms medžiagoms gaminti arba neteisėtai rengė ar platino narkotinių ar psichotropinių medžiagų gamybos technologijas ar instrukcijas,

baudžiamas bauda arba areštu, arba laisvės atėmimu iki ketverių metų.“

 

       Atsižvelgiant į tai, jeigu asmuo su savimi turi narkotinių ar psichotropinių medžiagų gamybos įrangą, tokio asmens atsakomybės (kartu ir gamybos įrangos) klausimas turi būti sprendžiamas jau ne administracinių nusižengimų teisenoje, o baudžiamajame procese, t. y. asmuo yra traukiamas baudžiamojon atsakomybėn pagal BK 262 straipsnį. Tuo tarpu gamybos įrangos likimas sprendžiamas remiantis BPK 94 straipsnio 1 dalies 2 punkto nuostatomis:

„2) daiktai, kurių apyvarta uždrausta, perduodami valstybės institucijoms arba sunaikinami;“

 

3 straipsnis. 589 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 589 straipsnio 331 punktą ir jį išdėstyti taip:

„331) Kalėjimų departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos ir jam pavaldžių įstaigų – dėl šio kodekso 71, 711, 76, 77, 108, 109, 115, 137, 226, 481, 485, 490 straipsniuose, 506 straipsnio 4, 41 dalyse, 507, 508 straipsniuose numatytų administracinių nusižengimų;“.

2. Pakeisti 589 straipsnio 34 punktą ir jį išdėstyti taip:

„34) Karo policijos – dėl šio kodekso 45 straipsnio 4 dalyje, 46 straipsnio 3 dalyje, 71, 711, 108 straipsniuose, 385 straipsnio 4, 5 dalyse, 393 straipsnio 2, 3, 8, 9 dalyse, 416, 417, 420, 422, 423, 424 straipsniuose, 426 straipsnio 1, 2, 3, 5 dalyse, 427, 481, 5052 straipsniuose, 506 straipsnio
3, 4, 41 dalyse, 508 straipsnyje, 526 straipsnio 3 dalyje, 556, 557, 5571, 562 straipsniuose numatytų administracinių nusižengimų;“.

3. Pakeisti 589 straipsnio 40 punktą ir jį išdėstyti taip:

„40) Lietuvos Respublikos muitinės – dėl šio kodekso 47 straipsnio 3 dalyje, 49 straipsnio 5 dalyje, 63 straipsnio 6 dalyje, 64 straipsnyje, 65 straipsnio 3 dalyje, 66 straipsnio 5 dalyje, 69, 711, 121, 122, 125 straipsniuose, 140 straipsnio 1, 2 dalyse, 141, 1411, 143, 173, 174, 176, 187, 208 straipsniuose, 209 straipsnio 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 dalyse, 210, 211, 212, 213, 214, 215, 216, 217, 2171, 218, 219, 224 straipsniuose, 234 straipsnio 1 dalyje, 245 straipsnyje, 251 straipsnio 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 dalyse, 284 straipsnio 5, 6 dalyse, 285 straipsnio 1 dalyje, 303 straipsnio 1, 2, 3 dalyse, 3042 straipsnio 2 dalyje, 308 straipsnio 6 dalyje, 3081 straipsnio 2, 3, 5, 7, 8 dalyse, 309 straipsnio 6, 9 dalyse, 310 straipsnio 12, 13 dalyse, 312 straipsnio 1, 3, 4 dalyse,
341 straipsnyje, 342 straipsnio 5, 6 dalyse, 408, 412 straipsniuose, 426 straipsnio 4 dalyje,
431 straipsnio 1, 2 dalyse, 436, 437, 450 straipsniuose, 459 straipsnio 4, 5, 6, 9 dalyse, 463, 464, 475, 504, 505 straipsniuose, 506 straipsnio 4, 41 dalyse, 508, 5101, 515 straipsniuose numatytų administracinių nusižengimų;“.

4. Pakeisti 589 straipsnio 49 punktą ir jį išdėstyti taip:

„49) policijos – dėl šio kodekso 45 straipsnio 4 dalyje, 46 straipsnio 3 dalyje, 48, 62, 63, 65, 69, 71, 711, 72, 73, 74 straipsniuose, 75 straipsnio 1 dalyje, 76, 77, 78, 80, 88, 89, 95 straipsniuose, 98 straipsnio 1 dalyje, 108, 109, 115, 122, 125, 127, 130, 131, 133, 134, 137, 142, 143, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 166, 167, 168, 169, 170, 171 straipsniuose, 172 straipsnio 1, 2 dalyse, 173, 174, 176, 182, 183, 192, 206, 207, 208, 209, 2091, 214, 219, 220, 224, 225, 226, 227, 228, 229, 230, 231, 232, 233, 234, 2341, 2342 straipsniuose, 281 straipsnio 1, 2 dalyse, 282, 290, 306, 307, 321, 336, 339, 340, 342, 346, 366, 367, 368 straipsniuose, 369 straipsnio 5, 6, 11, 12, 15, 16 dalyse, 414, 415, 416, 417, 420, 421, 422, 423, 424 straipsniuose, 426 straipsnio 1, 2, 3, 5 dalyse, 427, 428, 429, 430, 431, 432, 433 straipsniuose, 434 straipsnio 1, 3 dalyse, 436, 438 straipsniuose, 439 straipsnio 2 dalyje, 450, 451, 452, 453, 454, 455, 456, 458, 459, 460, 461, 462, 463, 473, 474 straipsniuose, 479 straipsnio 3, 4 dalyse, 480 straipsnio 1 dalyje, 481, 482, 483, 484, 4841, 485, 486, 487, 488, 489, 490, 491, 492, 493, 494, 4941, 495 straipsniuose, 496 straipsnio 1, 2 dalyse, 506 straipsnio 1, 2, 4, 41, 5, 6 dalyse, 508, 5101, 511, 512, 513, 518, 519, 520, 521, 523, 524 straipsniuose, 526 straipsnio 3 dalyje, 527, 528, 530, 534, 535, 538, 540, 546, 553, 5551 straipsniuose numatytų administracinių nusižengimų;“.

 

4 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Šis įstatymas įsigalioja 2022 m. sausio 1 d.

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

Respublikos Prezidentas

 

·  Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2021-04-07 Nr. 219:

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. sausio 11 d. sprendimo Nr. SV-S-26  12 ir 13 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 71 straipsnio pakeitimo ir papildymo 4831 straipsniu įstatymo projektui Nr. XIVP-95 (toliau – ANK projektas) ir Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 259 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-96 (toliau – BK projektas) (toliau kartu – Įstatymų projektai), tačiau pasiūlyti juos tobulinti pagal pateiktas pastabas:

1.  BK projektu siūloma dekriminalizuoti Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso (toliau – BK) 259 straipsnio 2 dalyje įtvirtintą baudžiamąjį nusižengimą (neteisėtas nedidelio kiekio narkotinių ar psichotropinių medžiagų gaminimas, perdirbimas, įgijimas, laikymas, gabenimas ar siuntimas neturint tikslo jų parduoti ar kitaip platinti), kartu siūlant už aptariamus neteisėtus veiksmus numatyti administracinę atsakomybę ir papildyti minėtais veiksmais Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 71 straipsnį (ANK projekto 1 straipsnis). ANK projekto 1 straipsniu siekiama ANK įtvirtinti administracinę atsakomybę už nedidelio kiekio narkotinių ar psichotropinių medžiagų gaminimą, perdirbimą, įgijimą, laikymą, gabenimą ar siuntimą neturint tikslo jų parduoti ar kitaip platinti, todėl siūlymas keisti BK 259 straipsnio pavadinimą ir šio straipsnio 1 dalyje įtvirtintų objektyviųjų nusikalstamos veikos požymių aprašymą, numatant, kad baudžiamoji atsakomybė už BK 259 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą nusikaltimą kiltų tuo atveju, jeigu asmuo gamintų, perdirbtų, įgytų, laikytų, gabentų ar siųstų „didesnį nei nedidelis kiekį“ narkotinių ar psichotropinių medžiagų neturint tikslo jų parduoti ar kitaip platinti, laikytinas pertekliniu. Atsižvelgiant į tai, kad ANK projektu siūloma numatyti atsakomybę už neteisėtus veiksmus, atliekamus su „nedideliu“ narkotinių ar psichotropinių medžiagų kiekiu, BK 259 straipsnio 1 dalyje įtvirtintas nusikaltimas savaime užtrauks baudžiamąją atsakomybę tik už neteisėtus veiksmus, atliekamus su didesniu nei nedidelis narkotinių medžiagų kiekiu, neatsižvelgiant į tai, ar bus pakeistas šio straipsnio pavadinimas ir objektyvieji nusikalstamos veikos sudėties požymiai įtvirtinant formuluotę „didesnis nei nedidelis kiekis“. Be to, BK projekto autorių siūloma įtvirtinti formuluotė „didesnis nei nedidelis kiekis“ nėra vartojama baudžiamajame įstatyme ir nedera su baudžiamojo įstatymo normų konstravimo praktika, kadangi konstruojant nusikalstamų veikų sudėtis, kuriose baudžiamosios atsakomybės laipsnis yra graduojamas, atsižvelgiant į kiekybinį rodiklį, tarpiniai dydžiai, esantys tarp minimalios ir maksimalios ribos, BK straipsnio dispozicijoje nėra savarankiškai įtvirtinami. Pavyzdžiui, BK 182 straipsnio 3 dalis numato baudžiamąją atsakomybę už „nedidelės vertės svetimo turto įgijimą“, šio straipsnio 2 dalis numato baudžiamąją atsakomybę už „didelės vertės svetimo turto įgijimą“, tačiau šio straipsnio 1 dalis įtvirtina bendrą nusikalstamų padarinių formą – „svetimo turto įgijimas“, kuri, atsižvelgiant į kitas šio straipsnio dalis, suponuoja baudžiamosios atsakomybės taikymą už didesnio nei nedidelis, bet mažesnio nei didelis svetimo turto įgijimą. Atsižvelgiant į tai, siūlytina atsisakyti tiek BK 259 straipsnio pavadinimo, tiek šio straipsnio 1 dalyje įtvirtinto nusikaltimo objektyviųjų požymių aprašymo keitimo kaip perteklinio ir neatitinkančio baudžiamojo įstatymo normų konstravimo praktikos.

Komiteto nuomonė - Atsižvelgti.

 

·  Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2021-04-07 Nr. 219:

2.  Įstatymų projektų aiškinamajame rašte BK projekto autoriai nurodo Valstybinės narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės ir vartojimo prevencijos 2018–2028 m. programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2018 m. gruodžio 13 d. nutarimu Nr. XIII-1765 „Dėl Valstybinės narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės ir vartojimo prevencijos 2018–2028 m. programos patvirtinimo“, 97.2 papunktį, kuriame numatyta priemonė „peržiūrėti baudžiamuosiuose teisės aktuose numatytas sankcijas ir depenalizavimo galimybes, siekiant riboti perteklinį laisvės atėmimo bausmės taikymą ir pernelyg ilgą jo trukmę, kai bausmės tikslų galima siekti taikant švelnesnes arba alternatyvias sankcijas, į pagalbą asmeniui nukreiptas alternatyvas;“. Taip pat BK projekto autoriai Įstatymų projektų aiškinamojo rašto 4 dalyje teigia, kad siūlomais BK pakeitimais „<...> bus sumažintos ir baudžiamosios justicijos sistemos patiriamos finansinės ir laiko sąnaudos šių nusikalstamų veikų tyrimui, nuteistųjų išlaikymui laisvės atėmimo vietų įstaigose, o narkotikų kontrolės politika bus labiau orientuota į visuomenės sveikatą <...>“. Taigi vienas iš BK projekto tikslų – riboti galimybes taikyti laisvės atėmimo bausmes asmenims, kurie disponuoja (ar atlieka kitus BK 259 straipsnyje numatytus neteisėtus veiksmus) narkotinėmis ar psichotropinėmis medžiagomis neturint tikslo jų parduoti ar kitaip platinti. Neabejotina, kad Įstatymų projektais siūlomi ANK ir BK pakeitimai labai prisidės prie šio pozityvaus tikslo įgyvendinimo, tačiau siekiant dar efektyviau apriboti galimybes taikyti laisvės atėmimo bausmes asmenims, kurie yra priklausomi nuo narkotinių ar psichotropinių medžiagų, siūlytina įvertinti galimybę švelninti baudžiamąją atsakomybę už BK 259 straipsnio 1 dalyje įtvirtinto nesunkaus nusikaltimo padarymą. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad galiojančio BK 259 straipsnio 1 dalies sankcijos šiuo metu daugiausia yra orientuotos į būtent su laisvės atėmimu susijusias bausmes (bauda arba areštas, arba laisvės atėmimas iki dvejų metų), o tai ne tik nepagrįstai sukuria prielaidas aptariamiems asmenims itin dažnai taikyti į laisvės atėmimą orientuotas bausmes, bet ir iš esmės prieštarauja nesunkios nusikalstamos veikos paskirčiai – sukurti prielaidas pirmiausia taikyti su laisvės atėmimu nesusijusias bausmes. Konstatuotina, kad, siekiant į asmens gydymą, o ne į jo nubaudimą orientuotos narkotinių ir psichotropinių medžiagų baudžiamosios politikos, tikslinga sukurti platesnes galimybes kaltininkui pirmiausia taikyti su laisvės atėmimu nesusijusias bausmes. Atsižvelgiant į tai, siūlytina papildyti BK 259 straipsnio 1 dalies sankciją švelnesnėmis, su laisvės atėmimu nesusijusiomis bausmėmis – laisvės apribojimu ir viešaisiais darbais.

Komiteto nuomonė - Atsižvelgti.

 

·  Priklausomybių prevencijos komisija 2021-04-21:

siūlyti pagrindiniam Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetui grąžinti Įstatymo projektą Nr. XIVP-95 iniciatoriams patobulinti.

Komiteto nuomonė - Nepritarti.

Komiteto argumentai:

Komitetas patobulino įstatymo projektą.