2018-06-

PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

ŠVIETIMO ĮSTATYMO NR. I-1489 23, 58, 66 IR 67 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-2174

 

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Str.

Str. d.

P.

41

 

 

 

Argumentai:                

Nevalstybinio švietimo plėtra skatina ugdymo formų įvairovę neperžengiant bendrųjų programų reikalavimų – skatina pedagoginius ieškojimus, labiau atitinka skirtingas šeimų auklėjimo nuostatas, vaikų temperamentą bei individualius polinkius. Platesnės pasirinkimo galimybės tarp įvairių įstaigų modelių, skirtingų ugdymo metodikų skatintų tėvus labiau įsitraukti į mokyklos veiklą, domėtis švietimo sistemos naujovėmis, didintų jų atsakomybę, taip pat didintų ir pedagogų atsakomybę tėvams ir vaikams.

 

Valstybės uždavinys užtikrinti, kad visi vaikai būtų ugdomi tinkamomis sąlygomis ir įgytų kokybišką išsilavinimą. Valstybė ir jos institucijos turi nustatyti tokį švietimo finansavimo modelį, kuris sudarytų lygias galimybes vaikams tobulėti atsižvelgiant į jų individualius poreikius. Todėl suvienodinus valstybinių ir nevalstybinių švietimo įstaigų finansavimą, būtų sudarytos galimybės didesniam vaikų skaičiui įgyti kokybišką išsilavinimą. Įstatymo priėmimas sudarytų galimybes tėvams ir jų vaikams rinktis norimą mokyklą ar darželį, būtų sudarytos nediskriminuojančios sąlygos valstybinių ir nevalstybinių švietimo įstaigų veiklai.

 

Nors vaikų lankančių nevalstybinius darželius ir mokyklas skaičius Lietuvoje auga, jis išlieka vienas mažiausių ES. Nors ūkio lėšų skyrimas ir nevalstybinėms švietimo įstaigoms nepakeistų valstybinių mokyklų  vyravimo, tačiau jis sudarytų palankesnes nevalstybinių mokyklų ir darželių veiklos sąlygas ir suteiktų galimybę ir mažiau pasiturinčioms šeimoms rinktis norimas ugdymo įstaigas.  

 

Svarbu pastebėti, kad tėvai, mokėdami mokesčius, jau sumoka už švietimo paslaugas, todėl ir jų teisė rinktis ir nevalstybines švietimo įstaigas turėtų būti gerbiama, užtikrinant tam reikiamą finansavimą, kaip tai yra daugelyje išsivysčiusių ir aukštus švietimo standartus turinčių Europos valstybių – Suomijoje, Švedijoje, Olandijoje ir kitur. Kartu valstybės skiriamos lėšos būtų panaudojamos tikslingiau. Švietimo įstaigų finansavimo suvienodinimas skatintų ir valstybines (savivaldybių mokyklas) dirbti geriau. 

 

 

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projektą 41 straipsniu:

„41 straipsnis. 67 straipsnio papildymas

Papildyti 67 straipsnio 13 dalimi ir ją išdėstyti taip:

Nevalstybinėms ikimokyklinio ugdymo ir bendrojo ugdymo mokykloms skiriama tiek pat lėšų kiek jų skiriama to paties tipo valstybinėms ar savivaldybių įstaigoms Vyriausybės nustatyta tvarka.

 

 

Teikia

Seimo nariai   

Gintaras Steponavičius

Edmundas Pupinis

Virgilijus Alekna

Simonas Gentvilas

Aušrinė Armonaitė

Arūnas Gelūnas

Gintaras Vaičekauskas

Jonas Liesys

Eugenijus Gentvilas

Laurynas Kasčiūnas