PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ALKOHOLIO KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-857 2, 16, 161, 17, 18,  22, 28, 29 IR 34 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO

 projektO Nr. XIIP-4096(2)

 

 

2017-05-19

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1

1

2

 

Argumentai:

Įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalimi siūloma iš Įstatymo išbraukti „Nestacionariosios mažmeninės prekybos vietos“ ir „Nestacionariosios viešojo maitinimo vietos“ sąvokas.

Atkreiptinas dėmesys, kad šios sąvokos vartojamos kituose Įstatymo straipsniuose, kurie Įstatymo projektu nekeičiami (pvz. Įstatymo 5 str. 1 d., 18 str. 3 d. 6 p.). Todėl būtina jas palikti Įstatyme.

Be to, „Nestacionariosios viešojo maitinimo vietos“ sąvoką Įstatyme reikia palikti dėl pasiūlymo 3 punkte išdėstytų argumentų.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalį.

,,2. Pripažinti netekusiomis galios 2 straipsnio 20 ir 21 dalis.“

  20. Nestacionarioji mažmeninės prekybos vieta – mažmeninės prekybos vieta, įrengta Nekilnojamojo turto registre neregistruojamame laikinajame statinyje.

21. Nestacionarioji viešojo maitinimo vieta – viešojo maitinimo vieta, įrengta Nekilnojamojo turto registre neregistruojamame laikinajame statinyje.“

 

2

2

 

 

Argumentai:

Siūlomas draudimas uždrausti vasaros lauko kavines neproporcingas Įstatymo projekto rengėjų deklaruojamam tikslui, nes nesprendžiama piktnaudžiavimo alkoholiu problema, o vietoj to žlugdomas smulkusis verslas, varžomos su alkoholio vartojimu problemų neturinčių asmenų teisės pasirinkti laisvalaikio praleidimo formą.

Uždraudus pardavinėti silpnus alkoholinius gėrimus lauko kavinėse, Lietuva nuskambėtų kaip įvažiuojamajam turizmui nepatraukli valstybė. Taip pat būtų mažinama galimybė jaunimui įsidarbinti vasarą.

Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalyje taip pat siūloma keisti Įstatymo 16 straipsnio 3 dalį leidžiant prekybą silpnais alkoholiniais gėrimais tik tose mugėse ir tuose masiniuose renginiuose, patekimas į kuriuos yra mokamas ir ribojamas. Priėmus siūlomą ribojimą, daugelis festivalių, miesto švenčių, mugių netektų pagrindinių rėmėjų ir dėl to žlugtų. Manytina, kad viešoji tvarka ir visuomenės saugumas tokiuose renginiuose turi būti užtikrinamas stiprinant alkoholinių gėrimų vartojimo juose kontrolę, didinant policijos pajėgas, tačiau visiškas draudimas prekiauti silpnais alkoholiniais gėrimais tokiose mugėse ir renginiuose būtų akivaizdžiai neproporcinga ir perteklinė priemonė.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsnį.

,,2  straipsnis. 16 straipsnio pakeitimas

1.   Pakeisti 16 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais leidžiama verstis tik turint licenciją verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais. Licencijas ir jų dublikatus išduoda, papildo, rekvizitus patikslina atitinkamos savivaldybės vykdomoji institucija. Licencijos verstis sezonine mažmenine prekyba alumi, alaus mišiniais su nealkoholiniais gėrimais, natūralios fermentacijos sidru, kurio tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 7,5 procento, ir alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 22 procentų, kurortuose ir kitose savivaldybių tarybų nustatytose poilsio bei turizmo teritorijose išduodamos įmonėms, Europos juridiniams asmenims ir jų filialams savivaldybių tarybų nustatyto kurortinio, poilsio bei turizmo sezono laikotarpiui. Vienkartinės licencijos verstis mažmenine prekyba natūralios fermentacijos alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 13 procentų, parodose, natūralios fermentacijos alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 7,5 procento, mugėse ir masiniuose renginiuose, į kuriuos patekimas yra mokamas ir ribojamas, ir mugėse taip pat verstis mažmenine prekyba visais alkoholiniais gėrimais parodose ir mugėse, vykstančiose stacionariuose pastatuose, išduodamos teisę verstis mažmenine prekyba atitinkamų grupių alkoholiniais gėrimais turinčioms įmonėms, Europos juridiniams asmenims ir jų filialams ne ilgesniam kaip renginio trukmės laikui. Kitos licencijos verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais išduodamos įmonėms, Europos juridiniams asmenims ir jų filialams neterminuotam laikui.“

2.   Pakeisti 16 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais leidžiama verstis tik turint licenciją verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais. Licencijas ir jų dublikatus išduoda, papildo, rekvizitus patikslina atitinkamos savivaldybės vykdomoji institucija. Licencijos verstis sezonine mažmenine prekyba alumi, alaus mišiniais su nealkoholiniais gėrimais, natūralios fermentacijos sidru, kurio tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 7,5 procento, ir alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 22 procentų, kurortuose ir kitose savivaldybių tarybų nustatytose poilsio bei turizmo teritorijose išduodamos įmonėms, Europos juridiniams asmenims ir jų filialams savivaldybių tarybų nustatyto kurortinio, poilsio bei turizmo sezono laikotarpiui. Vienkartinės licencijos verstis mažmenine prekyba natūralios fermentacijos alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 13 procentų, parodose, natūralios fermentacijos alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 7,5 procento, mugėse ir masiniuose renginiuose ir mugėse, į kuriuos patekimas yra mokamas ir ribojamas, taip pat verstis mažmenine prekyba visais alkoholiniais gėrimais parodose ir mugėse, vykstančiose stacionariuose pastatuose, išduodamos teisę verstis mažmenine prekyba atitinkamų grupių alkoholiniais gėrimais turinčioms įmonėms, Europos juridiniams asmenims ir jų filialams ne ilgesniam kaip renginio trukmės laikui. Kitos licencijos verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais išduodamos įmonėms, Europos juridiniams asmenims ir jų filialams neterminuotam laikui.

 

3.

4

 

 

Argumentai:

Pasiūlymą grindžiantys argumentai išdėstyti pasiūlymo 2 punkte.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 4 straipsnį:

     ,,4 straipsnis. 17 straipsnio pakeitimas

     Pakeisti 17 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

     „4. Fiziniams asmenims draudžiama Lietuvos Respublikoje įsigyti alkoholinius gėrimus, teisės aktų nustatyta tvarka nepaženklintus specialiais ženklais – banderolėmis. Fiziniams asmenims draudžiama gabenti ir laikyti viešose vietose, išskyrus prekybos alkoholiniais gėrimais vietas, alkoholinius produktus viešai matomoje pakuotėje. Fiziniams asmenims draudžiama vartoti, laikyti ir gabenti alkoholio produktus atidarytoje pakuotėje automobilių salonuose, išskyrus autotransporto priemones, kurių salonas yra stacionariai atskirtas nuo vairuotojo vietos. Fiziniams asmenims, turintiems verslo liudijimą, suteikiantį teisę verstis išvežiojamąja prekyba maisto produktais, ir vykdantiems verslo liudijime numatytą veiklą, draudžiama jų darbo metu specialiai šiai prekybai pritaikytose automobilinėse parduotuvėse laikyti ir gabenti alkoholio produktus, taip pat taksi vairuotojams jų darbo metu draudžiama taksi automobiliuose laikyti ir gabenti alkoholio produktus. Draudžiama fiziniams asmenims išnešti iš viešojo maitinimo vietų jose įsigytus alkoholinius gėrimus pirmadieniais–šeštadieniais iki 10 valandos ir nuo 20 21 valandos, o sekmadieniais – iki 10 valandos ir nuo 15 valandos iki pirmadienio 10 valandos. Fiziniams asmenims taikomą alkoholio produktų laikymo ir gabenimo tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.“

 

4

5

1

 

Argumentai:

Pasiūlymą grindžiantys argumentai išdėstyti pasiūlymo 2 punkte.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 5 straipsnio 1 dalį.

 

1.   Pakeisti 18 straipsnio 1 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:

5) natūralios fermentacijos alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 7,5 procento, – mugėse ir masiniuose renginiuose, į kuriuos patekimas yra mokamas ir  ribojamas.“

 

5

5

2

 

Argumentai:

Pasiūlymą grindžiantys argumentai išdėstyti pasiūlymo 2 punkte.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 5 straipsnio 2 dalį:

      „2. Pakeisti 18 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Lietuvos Respublikoje prekiauti leidžiama:

1) alkoholiniais gėrimais – stacionariosiose alkoholinių gėrimų parduotuvėse, stacionariųjų parduotuvių alkoholinių gėrimų skyriuose, stacionariosiose viešojo maitinimo vietose, kaimo gyvenamosiose vietovėse esančių stacionariųjų parduotuvių nespecializuotuose skyriuose, tarptautinio susisiekimo traukiniuose, siaurojo geležinkelio traukiniuose ir laivuose, kuriuose yra atskirai įrengtos viešojo maitinimo vietos, orlaiviuose, vežančiuose keleivius tarptautiniais maršrutais, parodose ir mugėse, vykstančiose stacionariuose pastatuose, viešbučių kambariuose įrengtuose mini baruose, taip pat specialiosiose prekybos vietose;

2) gamyklų supilstytais į tarą natūralios fermentacijos sidru, alumi ir alaus mišiniais su nealkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 7,5 procento – paviljonuose, automobilinėse parduotuvėse (iš kurių yra aptarnaujami kaimo gyventojai savivaldybės tarybos nustatyta tvarka);

3) alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 22 procentų, – nestacionariosiose viešojo maitinimo vietose savivaldybės tarybos nustatyto kurortinio, poilsio ir turizmo sezono laikotarpiu;

4) natūralios fermentacijos alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 13 procentų, – parodose;

5) natūralios fermentacijos alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 7,5 procento, – mugėse ir masiniuose renginiuose į kuriuos patekimas yra mokamas ir ribojamas,  ir mugėse.

 

6

5

3

 

Argumentai:

Pasiūlymą grindžiantys argumentai išdėstyti pasiūlymo 2 punkte.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 5 straipsnio 3 dalį.

3. Pakeisti 18 straipsnio 3 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

3) mugėse ir masiniuose renginiuose, į kuriuos patekimas yra mokamas ir ribojamas, ir mugėse (išskyrus natūralios fermentacijos alkoholinius gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 7,5 procento), parodose (išskyrus natūralios fermentacijos alkoholinius gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 13 procentų);“. 

 

7

5

5

 

Argumentai:
     Įstatymo projektu nepagrįstai siūloma riboti vakarinį prekybos alkoholiniais gėrimais laiką.  

Didesnis nuo alkoholio priklausomų asmenų srautas parduotuvėse stebimas rytiniu, o ne vakariniu laiku. Todėl  draudimas prekiauti alkoholiniais gėrimais jau nuo 20 valandos nespręstų piktnaudžiavimo alkoholiu ir su tuo susijusios žalos problemos, o vietoj to sąlygotų didelius nuostolius mažosioms parduotuvėms, kurios būtų priverstos trumpinti vakarinį darbo laiką (kas neigiamai atsilieptų ir užimtumui regionuose), taip pat sukeltų nepatogumų pirkėjams, neturintiems problemų dėl alkoholio vartojimo (kurių, beje, vadovaujantis viešai prieinamais tyrimais, yra dauguma), nes didėtų eilės parduotuvėse vakariniu laiku ir pan.

Be to, toks drastiškas vakarinio prekybos laiko ribojimas skatintų nelegalios prekybos alkoholiniais gėrimais šuolį.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 5 straipsnio 5 dalį:

    ,, 5. Pakeisti 18 straipsnio 3 dalies 11 punktą ir jį išdėstyti taip:

„11) pirmadieniais-šeštadieniais iki 10 valandos ir nuo 20 21 valandos, o sekmadieniais – iki 10 valandos ir nuo 15 valandos iki pirmadienio 10 valandos mažmeninės prekybos vietose (išskyrus savivaldybių tarybų ribojamus atvejus). Šis draudimas netaikomas alkoholiniams gėrimams, parduodamiems tarptautinio susisiekimo traukiniuose, laivuose, orlaiviuose, vežančiuose keleivius tarptautiniais maršrutais, viešbučių kambariuose įrengtuose mini baruose, neapmuitinamose parduotuvėse ir specialiosiose prekybos vietose;”.

 

8

5

6

 

Argumentai:

Pasiūlymą grindžiantys argumentai išdėstyti pasiūlymo 7 punkte.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 5 straipsnio 6 dalį:

 

     ,,5. Pakeisti 18 straipsnio 3 dalies 13 punktą ir jį išdėstyti taip:

13) pirmadieniais-šeštadieniais iki 10 valandos ir nuo 20 21 valandos, o sekmadieniais – iki 10 valandos ir nuo 15 valandos iki pirmadienio 10 valandos viešojo maitinimo vietose, turinčiose licencijas mažmeninei prekybai alkoholiniais gėrimais. Šis draudimas netaikomas viešojo maitinimo vietose, turinčiose licencijas mažmeninei prekybai alkoholiniais gėrimais, parduodamiems pilstomiems alkoholiniams gėrimams ir tik vartoti vietoje.“

 

9

5

7

 

Argumentai:

Pasiūlymą grindžiantys argumentai išdėstyti pasiūlymo 2 punkte.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 5 straipsnio 7 dalį.

7.   Pakeisti 18 straipsnio 3 dalies 14 punktą ir jį išdėstyti taip:

14) švenčių, masinių renginių, parodų, koncertų, teatro spektaklių, cirko ir kitų renginių, dėl kurių yra priimtas savivaldybės tarybos sprendimas, numatytas šio straipsnio 8 dalyje, metu

 

10

5

8

 

Argumentai:

Pasiūlymą grindžiantys argumentai išdėstyti pasiūlymo 2 punkte.

 

Pasiūlymas:

Išbraukti Įstatymo projekto 5 straipsnio 8 dalį.

8.   Papildyti 18 straipsnio 3 dalį 15 punktu:

15) masinių renginių, į kuriuos patekimas yra nemokamas ir nėra ribojamas, metu šių renginių vietose.“

 

11

5

9

 

Argumentai:

Pasiūlymą grindžiantys argumentai išdėstyti pasiūlymo 2 punkte.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 5 straipsnio 9 dalį.

9. Pakeisti 18 straipsnio 4 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

1) pilstomus alkoholinius gėrimus. Šis draudimas netaikomas alkoholiniams gėrimams, parduodamiems stacionariosiose viešojo maitinimo vietose, stacionariuose pastatuose vykstančiose parodose ir mugėse, tarptautinio susisiekimo traukiniuose, siaurojo geležinkelio traukiniuose ir laivuose, kuriuose yra atskirai įrengtos viešojo maitinimo vietos, orlaiviuose, vežančiuose keleivius tarptautiniais maršrutais, alkoholiniams gėrimams (kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 22 procentų), parduodamiems nestacionariosiose viešojo maitinimo vietose savivaldybės tarybos nustatyto kurortinio, poilsio ir turizmo sezono laikotarpiu, taip pat pilstomiems alui, alaus mišiniams su nealkoholiniais gėrimais ir natūralios fermentacijos sidrui, parduodamiems firminėse alkoholinių gėrimų gamybos įmonių parduotuvėse, pilstomiems alui, alaus mišiniams su nealkoholiniais gėrimais ir natūralios fermentacijos sidrui (kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 7,5 procento), parduodamiems parodose, mugėse ir masiniuose renginiuose, į kuriuos patekimas yra mokamas ir ribojamas parodose ir mugėse;“.

 

12

5

10

 

Argumentai:

Pasiūlymą grindžiantys argumentai išdėstyti pasiūlymo 2 punkte.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 5 straipsnio 10 dalį.

10. Pakeisti 18 straipsnio 4 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

1) pilstomus alkoholinius gėrimus. Šis draudimas netaikomas alkoholiniams gėrimams, parduodamiems stacionariosiose viešojo maitinimo vietose, stacionariuose pastatuose vykstančiose parodose ir mugėse, tarptautinio susisiekimo traukiniuose, siaurojo geležinkelio traukiniuose ir laivuose, kuriuose yra atskirai įrengtos viešojo maitinimo vietos, orlaiviuose, vežančiuose keleivius tarptautiniais maršrutais, alkoholiniams gėrimams (kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 22 procentų), parduodamiems nestacionariosiose viešojo maitinimo vietose savivaldybės tarybos nustatyto kurortinio, poilsio ir turizmo sezono laikotarpiu taip pat pilstomiems alui, alaus mišiniams su nealkoholiniais gėrimais ir natūralios fermentacijos sidrui, parduodamiems firminėse alkoholinių gėrimų gamybos įmonių parduotuvėse, pilstomiems alui, alaus mišiniams su nealkoholiniais gėrimais ir natūralios fermentacijos sidrui (kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 7,5 procento), parduodamiems parodose, mugėse ir masiniuose renginiuose, į kuriuos patekimas yra mokamas ir ribojamas parodose ir mugėse;“.

 

13

5

11

 

Argumentai:

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.5 straipsniu, 18 metų sulaukę asmenys įgyja visišką civilinį veiksnumą, gali sudaryti santuoką ir bet kokius sandorius, balsuoti rinkimuose. 19 metų sulaukę asmenys šaukiami į nuolatinę privalomąją karo tarnybą.

Draudimas pilnamečiui asmeniui įsigyti alkoholinius gėrimus vertintinas kaip nepagrįstas asmens laisvių ribojimas.

Pažymėtina, jog tokio draudimo netaiko nei viena Europos Sąjungos valstybė.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 5 straipsnio 11 dalį.

11. Pakeisti 18 straipsnio 4 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

3) alkoholinius gėrimus asmenims, jaunesniems kaip 18 20 metų;“.

 

14

5

13

 

Argumentai:

Pasiūlymą grindžiantys argumentai išdėstyti pasiūlymo 2 punkte.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 5 straipsnio 13 dalį.

13. Pakeisti 18 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:

8. Savivaldybių tarybos turi teisę riboti ar uždrausti prekybą alkoholiniais gėrimais švenčių, parodų, koncertų, teatro spektaklių, cirko ir kitų masinių renginių, į kuriuos patekimas yra mokamas ir ribojamas,  parodų, koncertų, teatro spektaklių, cirko ir kitų renginių metu.

 

15

5

14

 

Argumentai:

     Suteikimas savivaldybėms teisės nustatyti vietas ir (ar) teritorijas, kuriose draudžiama prekiauti alkoholiniais gėrimais yra perteklinė priemonė, nes galiojančio Įstatymo 18 straipsnio 3 dalies 1 punkte jau yra įtvirtinta  savivaldybių tarybų teisė nustatyti, kokiu atstumu nuo ugdymo įstaigų ar maldos namų teritorijų draudžiama prekiauti alkoholiniais gėrimais.  Be to, Įstatymo 18 straipsnio 8 dalis numato savivaldybių tarybų teisę riboti ar uždrausti prekybą alkoholiniais gėrimais švenčių ir masinių renginių dienomis, o 18 straipsnio 9 dalis – teisę riboti konkrečių parduotuvių ar kavinių laiką, kuriuo leidžiama  prekiauti alkoholiniais gėrimais, neišduoti  licencijos  verstis  mažmenine  prekyba  alkoholiniais gėrimais. Taigi, galiojantis teisinis reguliavimas suteikia savivaldybėms plačią diskrecijos teisę, šią teisę realizuojant vadovaujantis aiškiais kriterijais bei nustatant vietas ir (ar) teritorijas, kuriose draudžiama prekiauti alkoholiniais gėrimais ir (ar) riboti konkrečių ūkio subjektų prekybinę veiklą.

     Be to, suteikimas savivaldybėms teisės nustatyti vietas ir (ar) teritorijas, kuriose draudžiama prekiauti alkoholiniais gėrimais, galimai lemtų subjektyvių sprendimų priėmimą bei neabejotinai turėtų neigiamą įtaką korupcijos ir piktnaudžiavimo tarnybine padėtimi lygiui šalyje.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 5 straipsnio 14 dalį.

14. Pakeisti 18 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip:

9. Savivaldybių tarybos, siekdamos užtikrinti viešąją tvarką ir visuomenės saugumą ir įvertinusios prekybos alkoholiniais gėrimais vietą, gyventojų, bendrijų, bendruomenių ar jų atstovų, asociacijų ar kitų institucijų raštu pareikštą nuomonę, policijos komisariatų pasiūlymus, turi teisę riboti laiką, kuriuo leidžiama prekiauti alkoholiniais gėrimais, nustatyti vietas ir (ar) teritorijas, kuriose draudžiama prekiauti alkoholiniais gėrimais, neišduoti licencijos verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais.“

 

16

6

2

 

Argumentai:

Pasiūlymą grindžiantys argumentai išdėstyti pasiūlymo 2 punkte.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 6 straipsnio 2 dalį.

2.   Pakeisti 22 straipsnio 1 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:

6) švenčių, masinių renginių, į kuriuos patekimas yra nemokamas ir nėra ribojamas,  šių renginių vietose, taip pat švenčių, parodų, koncertų, teatro spektaklių, cirko ir kitų renginių, dėl kurių yra priimtas savivaldybės tarybos sprendimas, numatytas šio įstatymo 18 straipsnio 8 dalyje, metu;”

 

17

6

3

 

Argumentai:

Pasiūlymą grindžiantys argumentai išdėstyti pasiūlymo 2 unkte.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 6 straipsnio 3 dalį.

3.   Pakeisti 22 straipsnio 1 dalies 7 punktą ir jį išdėstyti taip:

7) parodose, mugėse ir masiniuose renginiuose, į kuriuos patekimas yra mokamas ir ribojamas, išskyrus alkoholinius gėrimus, įsigytus parodose, mugėse ir masiniuose renginiuose, į kuriuos patekimas yra mokamas ir ribojamas ir kuriuose savivaldybių tarybų nustatyta tvarka įmonėms, Europos juridiniams asmenims ar jų filialams yra išduotos licencijos prekiauti alkoholiniais gėrimais.“

 

 

18

6

4

 

Argumentai:

Pasiūlymą grindžiantys argumentai išdėstyti pasiūlymo 13 punkte.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 6 straipsnio 4 dalį.

4. Pakeisti 22 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Lietuvos Respublikoje draudžiama asmenims iki 18 20 metų vartoti alkoholinius gėrimus ar jų turėti. Draudimas turėti alkoholinių gėrimų netaikomas asmenims nuo 18 metų, jeigu alkoholinių gėrimų turėjimas yra tokių asmenų darbo veiklos (pobūdžio) dalis darbo vietoje ir darbo metu.“

 

19

6

5

 

Argumentai:

Pasiūlymą grindžiantys argumentai išdėstyti pasiūlymo 13 punkte.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 6 straipsnio 5 dalį.

5. Pakeisti 22 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Licencijas verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais turinčios įmonės, Europos juridiniai asmenys ir jų filialai, vykdantys viešojo maitinimo veiklą, privalo užtikrinti, kad prekybos alkoholiniais gėrimais vietose asmenys iki 18 20 metų nevartotų alkoholinių gėrimų.“

 

20

7

 

 

Argumentai:

Pasiūlymą grindžiantys argumentai išdėstyti pasiūlymo 13 punkte.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 7 straipsnį.

7    straipsnis. 28 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 28 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Įmonėms, Europos juridiniams asmenims ir jų filialams draudžiama alkoholinių gėrimų pardavimo skatinimo veiklai pasitelkti asmenis iki 18 20 metų.“

 

21

8

1,

2,

3

 

Argumentai:

Teisėkūroje pripažįstami tikslingumo, proporcingumo ir efektyvumo principai. Tai reiškia, kad teisės akto projektas turi būti rengiamas ir teisės aktas priimamas tik tuo atveju, kai užsibrėžtų tikslų negalima pasiekti kitomis priemonėmis.

Teigtina, jog visiškas alkoholio reklamos draudimas yra pernelyg griežta, Įstatymo projekto tikslui neproporcinga priemonė. Manytina, jog alkoholio vartojimo mažinimo tikslas gali būti pasiektas įvedant papildomus alkoholio reklamos ribojimus, tačiau jos nedraudžiant visiškai.

Todėl siūloma griežtinti reikalavimus alkoholio reklamai. Pirmiausia, siūloma drausti visų formų alkoholio reklamą, kurioje dalyvauja bet kokio amžiaus fiziniai asmenys, išskyrus asmens balsą. Šis draudimas grindžiamas tuo, kad žmonių dalyvavimas alkoholio reklamoje dažnai siejamas su tam tikra amžiaus grupe, grožiu, stiliumi, gyvenimo būdu, pramogomis. Asmenų eliminavimas iš alkoholio reklamos leistų atriboti alkoholio tapatinimą su minėtais faktais ir sudarytų sąlygas reklamuoti patį produktą, koncentruojant dėmesį į produkto savybes, jo specifiką, o ne į jo sukeliamą poveikį ar emociją.

Tačiau prekiniai ženklai ant aprangos (gamintojo darbo drabužiai, viešojo maitinimo aptarnaujančio personalo apranga) neturėtų būti laikomi žmogaus atvaizdu naudojimu alkoholio reklamoje.

Antra, Įstatymo projektu siūloma alkoholio reklamą drausti ne tik laikraščių ir jų savarankiškų priedų, žurnalų bei knygų išorinėse viršelių pusėse, bet ir pačiuose laikraščiuose, jų savarankiškuose prieduose, žurnaluose ir knygose. Šis draudimas paaiškintinas tuo, kad laikraščius ir ypač žurnalus skaito ar varto tiek vaikai, tiek jaunimas, todėl draudimas reklamuoti alkoholį tik ant laikraščio ar žurnalo viršelio nepasiekia tikrojo tikslo – riboti alkoholio reklamos sklaidą ir sutapatinimą su laikraščiuose ar žurnaluose vaizduojamų žmonių gyvenimu, stiliumi ar mada.

Trečia, siekiant visapusiškai informuoti visuomenę apie alkoholio vartojimo žalą sveikatai Įstatymo projektu siūloma reikalavimą nurodyti įspėjamąjį tekstą apie žalingą alkoholio poveikį sveikatai numatyti visų rūšių alkoholio reklamai neapsiribojant alaus, alaus mišinių su nealkoholiniais gėrimais bei natūralios fermentacijos vyno ir sidro išorine reklama. Šis pasiūlymas iš esmės įgyvendina Lietuvos sveikatos 2014-2025 metų programos nuostatą informuoti visuomenę apie alkoholio vartojimo žalą sveikatai, plėtojant informavimą ir švietimą sveikos gyvensenos ir sveikatos klausimais.

Manytina, kad Įstatymo projektu siūlomi subalansuoti ir proporcingi reikalavimai reklamai užtikrins, kad reklama būtų legali, išsami, informatyvi, padori, sąžininga ir teisinga, taip pat nukreipta į reklamuojamo produkto savybes, o ne į su produktu siejamą gyvenimo būdą, stilių ar emociją.

 

Pasiūlymas:

1 Pakeisti įstatymo projekto 8 straipsnio 1, 2, 3 dalis ir jas išdėstyti taip:

,,1. Lietuvos Respublikoje draudžiama visų formų alkoholio reklama draudžiama:

1) skirta vaikams ir paaugliams iki 18 metų;

2) kurioje dalyvauja asmenys iki 18 metų;

3) kurioje dalyvauja sportininkai, gydytojai, politikai, meno ir mokslo įžymybės, kiti garsūs visuomenės veikėjai, naudojamas jų asmuo, vardas, atvaizdas ir pan.;

4) siejanti alkoholio vartojimą su fizinės būklės pagerėjimu;

5) siejanti alkoholio vartojimą su vairavimu;

6) siejanti alkoholio vartojimą su psichinės veiklos pagerėjimu, asmeninių problemų sprendimu;

7) siejanti alkoholio vartojimą su stimuliuojančiomis, raminančiomis ir kitomis gydomosiomis savybėmis;

8) siejanti alkoholio vartojimą su socialine sėkme, padidintu seksualiniu aktyvumu;

9) palankiai vaizduojanti nesaikingą alkoholinių gėrimų vartojimą ar neigiamai atsiliepianti apie abstinenciją ir saikingumą;

10) pateikianti didesnę tūrinę etilo alkoholio koncentraciją kaip alkoholinių gėrimų privalumą;

11) pateikianti neteisingą ir (ar) klaidinančią informaciją apie alkoholinius gėrimus.

12) kurioje naudojamas žmogaus atvaizdas. Tokia reklama nelaikomas alkoholinių gėrimų gamintojų ar alkoholiniais gėrimais prekiaujančių įmonių pavadinimai ir registruoti prekių ženklai ant žmogaus darbo aprangos.

2. Alkoholio reklama draudžiama:

1) Lietuvos Respublikos jurisdikcijai priklausančių leidėjų leidžiamuose laikraščiuose ir jų savarankiškuose prieduose, žurnaluose bei knygose, visų laikraščių ir jų savarankiškų priedų, žurnalų bei knygų išorinėse viršelių pusėse;“

2) vaikams ir paaugliams skirtuose laikraščiuose, žurnaluose, knygose, televizijos ir radijo programose;

3) Lietuvos Respublikos jurisdikcijai priklausančių transliuotojų ir retransliuotojų transliuojamose programose nuo 6 valandos iki 23 valandos (išskyrus tiesiogiai ir ištisai transliuojamus ar retransliuojamus tarptautinius meno, kultūros ar sporto renginius);

4) koncertų, cirko, diskotekų, jaunimo sporto ir laisvalaikio renginių, kitų masinių renginių, teatro spektaklių, kino ir videofilmų demonstravimo vietose, išskyrus šių renginių vietose esančias prekybos vietas. Masiniuose renginiuose (išskyrus vaikams ir paaugliams iki 18 metų skirtus renginius) gali būti pateikiamas renginį remiančios ir alkoholinius gėrimus, kuriais leidžiama prekiauti masiniuose renginiuose, gaminančios arba jais prekiaujančios įmonės, Europos juridinio asmens ar jo filialo pavadinimas ir (ar) prekės ženklas, pagal turinį ir formą neprieštaraujantys teisės aktų reikalavimams;

5) švietimo, mokslo ir ugdymo įstaigose;

6) visose sveikatos priežiūros įstaigose;

7) visuomeninio transporto priemonių viduje ir išorėje;

8) degalinėse ir jų teritorijose, išskyrus jose esančias alkoholinių gėrimų prekybos vietas;

9) ant atvirlaiškių, vokų ir pašto ženklų.

3. Alkoholinių gėrimų reklamoje (išskyrus tuos atvejus, kai reklamoje pateikiami tik alkoholinius gėrimus gaminančių arba jais prekiaujančių įmonių pavadinimai ir (ar) jų prekių ženklai) turi būti įspėjamasis tekstas apie žalingą alkoholio poveikį sveikatai. Šio teksto formą, turinį ir jo vietą reklamoje nustato Sveikatos apsaugos ministerija.

 

Įstatymo projekto 2, 3, 4, 5 dalis  atitinkamai laikyti 4, 5, 6, 7 dalimis.

 

 

Teikia

Seimo nariai:

                   Andrius Palionis

                   

                   Rimantė Šalaševičiūtė

                   

                   Artūras Skardžius