2019-04-23

 

 

PASIŪLYMAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MAŽMENINĖS PREKYBOS ĮMONIŲ NESĄŽININGŲ VEIKSMŲ DRAUDIMO ĮSTATYMO NR. XI-626 3, 4, 5, 7, 8, 9, 12, 13 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 91, 92 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-2986

 

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Straipsnis

Straipsnio dalis

Punktas

 

2

2

 

ARGUMENTAI:

Projektu siūloma Konkurencijos tarybai priskirti naują funkciją – Vyriausybės patvirtintų mažmeninės prekybos įmonių ir tiekėjų ūkinės veiklos gerosios praktikos gairių („Gairės“) taikymo stebėseną. Šios naujos funkcijos priskyrimas Konkurencijos tarybai yra netikslingas dėl šių argumentų.

 

Pirma, šios funkcijos vykdymas gali sukliudyti Konkurencijos tarybai efektyviai atlikti Konkurencijos įstatymo ir šio Įstatymo pažeidimų tyrimus. Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo („LVAT“) praktikoje pripažįstama, jog Konkurencijos tarybos vykdoma stebėsena yra ex ante mažmeninės prekybos įmonių („MPĮ“) sutarčių nuostatų teisėtumo kontrolės forma, nes MPĮ tipinių sutarčių nuostatų analizė ir apibendrinimas stebėsenos pažymose (t.y. nenurodymas šiose pažymose, kad MPĮ tipinių sutarčių nuostatos pažeidžia Įstatymo reikalavimus) yra pakankamas pagrindas atsirasti teisėtiems MPĮ lūkesčiams, jog jos sudaromos sutartys atitinka Įstatymo 3 straipsnio 1 dalies reikalavimus. LVAT konstatavo, kad vėlesnis tokių MPĮ veiksmų pripažinimas pažeidžiančiais Įstatymo reikalavimus pažeidžia MPĮ teisėtus lūkesčius, todėl panaikino Konkurencijos tarybos taikytą sankciją[1]. Taigi, Konkurencijos taryba jos vykdomos Gairių taikymo stebėsenos tikslu konstatavusi, jog MPĮ tipinių sutarčių nuostatos ar MPĮ veiksmai atitinka Gairėse numatytą gerąją praktiką (ir nenurodžiusi, jog šios sutarčių nuostatos ar MPĮ veiksmai pažeidžia Įstatymo 3 straipsnio 1 dalies reikalavimus), vėliau negalės, atlikdama Įstatymo pažeidimo tyrimą dėl tų pačių sutarčių nuostatų ar MPĮ veiksmų, jų pripažinti pažeidžiančiais Įstatymo 3 straipsnio 1 dalies reikalavimus. Pabrėžtina, jog MPĮ veiksmų atitikties ūkinės veiklos sąžiningos praktikos principui, įtvirtintam Įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje, vertinimui būtina atlikti  tyrimą dėl konkrečių MPĮ veiksmų atitikties Įstatymo reikalavimams, t. y. išsamiai išanalizuoti visas tos situacijos aplinkybes ir Konkurencijos tarybai priimti atitinkamą kolegialų sprendimą. Toks tyrimas dėl jo apimties ir sudėtingumo (pagal projektu keičiamo Įstatymo 7 straipsnio 6 dalį)  gali trukti iki 18 mėnesių. Dėl šių priežasčių išankstinis MPĮ veiksmų vertinimas stebėsenos forma, o neatlikus išsamaus konkrečios situacijos nagrinėjimo, galėtų sukelti ūkio subjektams nepagrįstus lūkesčius dėl jų veiksmų teisėtumo ir tokiu būdu apsunkinti Įstatymo kontrolę.

Antra. 2019 m. gegužę įsigalios Europos Parlamento ir Tarybos Direktyva dėl nesąžiningos prekybos praktikos maisto tiekimo grandinėje. Direktyvą perkėlus į Lietuvos teisę, bus išplėstas maisto produktų pirkėjui draudžiamų atlikti veiksmų sąrašas, o maisto produktų pirkėjų, kuriems taikomi Direktyvoje įtvirtinti apribojimai, skaičius reikšmingai padidės. Atsižvelgiant į tai Gairių kūrimas ir jų stebėsenos funkcija atrodo  mažai veiksminga, bet reikalaujanti administracinių resursų, lyginant su tiesioginiu Direktyvos įgyvendinimu.

Pasiūlymas rengtas konsultuojantis su Lietuvos prekybos įmonių asociacija ir LR Konkurencijos Taryba.

 

PASIŪLYMAS:

Įstatymo projekto 2 straipsnį išdėstyti taip:

2 straipsnis. 4 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 4 straipsnio 2 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

„4) atlieka neplaninius mažmeninės prekybos įmonių ir tiekėjų sudarytų sutarčių, galimų ūkinės veiklos sąžiningai praktikai prieštaraujančių veiksmų, nurodytų šio įstatymo 3 straipsnio 1, 2 ir 4 dalyse, iki ir po sutarties sudarymo patikrinimus Konkurencijos tarybos nustatyta tvarka, ir tokių patikrinimų rezultatus teikia Vyriausybės paskirtai teisinio reguliavimo stebėseną koordinuojančiai institucijai kartu su šio įstatymo įgyvendinimo stebėsenos pažyma;“.

2. Papildyti 4 straipsnio 2 dalį nauju 5 punktu:

,,5) atlieka Vyriausybės patvirtintų mažmeninės prekybos įmonių ir tiekėjų verslo santykių gerosios praktikos gairių taikymo stebėseną Konkurencijos tarybos nustatyta tvarka ir skelbia apie jos rezultatus Konkurencijos tarybos interneto svetainėje;“.

3. Buvusį 4 straipsnio 2 dalies 5 punktą laikyti 6 punktu.

 

 

 

Teikia:

Seimo narys                                                                                        Simonas Gentvilas

 

 



[1] Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2017 m. rugsėjo 27 d. nutartis administracinėje byloje Nr. eA-1537- 858/217, UAB „RIMI LIETUVA“ v Konkurencijos taryba.