LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

 

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBĖS ĮMONIŲ ĮSTATYMO NR. I-722 10 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. xiiip-4084

 

 

2020-06-10  Nr. 113-P-26

Vilnius

 

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkė Guoda Burokienė, komiteto pirmininko pavaduotojas Algis Strelčiūnas, komiteto nariai: Valentinas Bukauskas, Ričardas Juška, Vytautas Kamblevičius, Gintautas Kindurys, Vanda Kravčionok, Kęstutis Masiulis.

Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Eglė Jonevičienė, Ieva Lavišienė, Rasa Mačiulytė, Kristina Šimkutė, Juras Taminskas,
padėjėja Genovaitė Jasaitienė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos savivaldybių asociacijos direktorė Roma Žakaitienė ir Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja Vida Ablingienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2019-11-06

 

1

1

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 1 straipsnio 1 dalimi Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo (toliau - keičiamo įstatymo) 10 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,valdybos, kurios konkrečią sudėtį, vadovaudamosi šiuo straipsniu, nustato įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija, nariais turi būti skiriami:“. Minėta nuostata nėra pakankamai aiški, nes neaišku, ar valstybės ar savivaldybės įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija turėtų nustatyti personalinę valdybos sudėtį, ar konkrečias asmenų, nurodytų keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalies 2 ir 3 punktuose, proporcijas valdybos sudėtyje. Atsižvelgus į tai, projekto nuostata tikslintina. Be to, tuo atveju, jeigu turimas tikslas nustatyti atitinkamas proporcijas, tai nėra aišku, kokiais konkrečiai kriterijais remiantis įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija tokias proporcijas nustatytų. Projektą reikėtų papildyti, nustatant aiškius tokių proporcijų nustatymo kriterijus. Kitu atveju, siūlomas teisinis reguliavimas galėtų kelti abejonių dėl jo atitikimo valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo principams, nustatytiems Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 9 straipsnyje.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2019-11-06

1

3

 

2. Projekto 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad valdybos nariu negali būti skiriamas įmonės vadovas. Galiojančio keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad valdybos nariu gali būti skiriamas ir įmonės vadovas. Taigi galiojančiame įstatyme nustatyta daug lankstesnė formuluotė, leidžianti valstybės ir savivaldybės įmonės teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai, įvertinus visas aplinkybes, pačiai nuspręsti, ar skirti įmonės vadovą valdybos nariu. Tuo tarpu pagal projektu siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą valstybės ir savivaldybės įmonių savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija tokios galimybės neturėtų. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar siūlomas nustatyti ribojimas atitinka Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 1 ir 5 punktuose nustatytus teisėkūros tikslingumo ir efektyvumo principus.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2019-11-06

2

 

 

3. Iš projekto nuostatų nėra aišku, ar, įsigaliojus įstatymui, turėtų būti keičiamos įmonių valdybų sudėtys, atsižvelgiant į įmonių savininko teises ir pareigas įgyvendinančių institucijų nustatytas naujas atskirų asmenų grupių atstovavimo valdybose proporcijas bei į tai, kad vadovaujantis projekto 1 straipsnio 3 dalies nuostatomis valdybos nariu negalėtų būti skiriamas įmonės vadovas, ar iki įstatymo įsigaliojimo sudarytos valdybos atliktų savo funkcijas iki kadencijos, kurioms jos sudarytos, pabaigos arba iki bus sudarytos naujos valdybos. Atsižvelgus į tai, projekto 2 straipsnis turėtų būti pildytinas įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, o jo pavadinimą siūlytume dėstyti taip: ,,2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas“.

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2019-11-06

2

 

 

4. Projekto 2 straipsnio 1 dalyje po žodžio ,,įstatymas“ įrašytini žodžiai ,,išskyrus šio straipsnio 2 dalį“.

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2019-11-06

*

 

 

5. Keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad valstybės įmonės savininkė yra valstybė. Valstybės įmonės savininko teises ir pareigas valstybė įgyvendina per Vyriausybės įgaliotą valstybės instituciją. Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad valstybės turto savininko funkcijas įgyvendina Lietuvos Respublikos Seimas ir Vyriausybė įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar dėl teikiamo įstatymo projekto nereikėtų gauti Vyriausybės išvados.

Įvertinta

Argumentai:

Komitetas pasirengimo svarstyti šį įstatymo projektą metu priėmė sprendimą, kad dėl teikiamo įstatymo projekto nereikia kreiptis į Vyriausybę dėl jos išvados gavimo.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos teisės departamentas,

2019-10-28

*

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo Nr. I-722 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-4084 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pastabų neturime.

Atsižvelgti

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: grąžinti įstatymo projektą iniciatoriams tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms pritarė komitetas, taip pat, įvertinus tai, kad galiojančio keičiamo įstatymo nuostatos neriboja nepriklausomų ir kompetentingų valdybos narių pritraukimo į valdybas ir veiklos jose, depolitizuoja, skaidrina ir efektyvina valdybų darbą, numato galimybę, o ne imperatyvą, kad įmonės vadovas, kaip asmuo, kuris veikia įmonės ir jos akcininkų naudai, įmonę ir jį sieja išskirtiniai pasitikėjimo santykiai, galėtų būti ir valdybos nariu, todėl įstatymo projektu teikiami pakeitimai iš esmės sudarytų sąlygas deefektyvinti valdybų darbą, didinti jų politinę priklausomybę.

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Valentinas Bukauskas.

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                                              Guoda Burokienė

 

 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėjas Juras Taminskas