AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

SVEIKATOS DRAUDIMO ĮSTATYMO nR. I-1343 6 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:

Nėra užtikrinamas lygiavertiškumas ir lygiateisiškumas visų Lietuvos piliečių ir nėra užtikrinama visiems vienoda galimybė į nemokamą gydymą, kuri nurodyta yra Konstitucijos 53 str. „Valstybė rūpinasi žmonių sveikata ir laiduoja medicinos pagalbą bei paslaugas žmogui susirgus. Įstatymas nustato piliečiams nemokamos medicinos pagalbos valstybinėse gydymo įstaigose teikimo tvarką.“

Pagal pasirašytas dvišales sutartis tarp  Lietuvos Respublikos ir kitų šalių  dėl socialinės apsaugos, yra numatyta tvarka, kuria vadovaujantis yra mokamos senatvės pensijos. Šiose  sutartyse  pvz. pasirašytose su Baltarusija, Ukraina  yra nurodyta, kad pagal abiejų Šalių ar pagal vienos šalies teisės aktus gaunantiems pensijas asmenims taikomi tos Šalies, kurios teritorijoje jie nuolat gyvena sveikatos draudimo teisės aktai. Vadovaujantis minėtų sutarčių nuostatomis pensinio amžiaus asmenims, turėtų būti užtikrinamas sveikatos draudimas, jeigu jie nuolat gyvena Lietuvos Respublikoje, tačiau dabar galiojantis sveikatos draudimo įstatymas to nenumato. Asmenys, gaunantys kitos šalies pensiją, nuolat gyvenantys Lietuvoje, turintys mūsų šalies pilietybę, nėra apdrausti privalomu sveikatos draudimu, nors daugelis iš jų iki išvykimo į kitą šalį turi darbo stažą  Lietuvoje. Kitų šalių pensijos, kurias gauna mūsų šalies piliečiai yra gana mažos (pvz. Baltarusijos pensija iki 150,0 EUR) iš kurių norint gauti medicinos paslaugas jie privalo mokėti sveikatos draudimo mokestį.

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

Pirminė projekto rengėja Seimo narė Vida Ačienė. 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:

„ 4. Apdraustaisiais, kurie draudžiami valstybės lėšomis (išskyrus asmenis, kurie privalo mokėti privalomojo sveikatos draudimo įmokas arba už kuriuos šios įmokos yra mokamos pagal šio Įstatymo 17 straipsnio 1–7 ir 9 dalis), laikomi:

1) asmenys, gaunantys Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytą bet kurios rūšies pensiją ar šalpos kompensaciją;

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

„ 4. Apdraustaisiais, kurie draudžiami valstybės lėšomis (išskyrus asmenis, kurie privalo mokėti privalomojo sveikatos draudimo įmokas arba už kuriuos šios įmokos yra mokamos pagal šio Įstatymo 17 straipsnio 1–7 ir 9 dalis), laikomi:

2)      Lietuvos Respublikos piliečiai nuolat gyvenantys Lietuvoje,  gaunantys kitos šalies pensiją ar šalpos kompensaciją pagal pasirašytas dvišales Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos sutartis.

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

Priėmus įstatymą, neigiamų pasekmių nenumatoma.

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

Priimtas įstatymas kriminogeninei situacijai, korupcijai įtakos neturės.

 

 

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

Įstatymas neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturės.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

Keičiama  Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 6 straipsnio 4 dalis.

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

Įstatymo projektas parengtas, laikantis nustatytų reikalavimų.

 

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms bei Europos Sąjungos dokumentams.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, - kas ir kada juos turėtų priimti:

      Įstatymui įgyvendinti lydimųjų teisės aktų rengti nereikės.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

Įstatymui įgyvendinti iš valstybės biudžeto lėšų reikės labai nedaug.

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimų ar išvadų nebuvo gauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

„Privalomasis sveikatos draudimas“, „apdraustųjų asmenų kategorijos“.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

Nėra.

 

 

Teikia

 

Seimo narė                                                                                              Vida Ačienė