PASIŪLYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TABAKO, TABAKO GAMINIŲ IR SU JAIS SUSIJUSIŲ GAMINIŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1143 11 IR 26 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3847(2)
2024-10-14
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1. |
2 |
2 |
|
Argumentai: 1. Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 11 ir 26 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto NR. XIVP-3847(2) (toliau – Įstatymo projektas) 2 straipsnio 2 dalyje numatytas siūlymas naikinti visų turimų licencijų verstis tabako gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių gamyba, didmenine ir mažmenine prekyba galiojimą, padarius Įstatymo 14 straipsnio 3 dalies 1, 4 punktuose nustatytų tabako gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių, neapdoroto tabako pardavimo, laikymo ar gabenimo draudimų pažeidimą arba padarius 141 straipsnio 1, 2, 3, 4 dalyse nustatytų su tabako gaminių atsekamumu susijusių reikalavimų pažeidimą, yra konkrečiam pažeidimui neproporcinga sankcija. 2. Siūlymas naikinti visas licencijas už prekybą falsifikuotais ar kontrabandiniais tabako gaminiais, su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, t.y. už Įstatymo 14 straipsnio 3 dalies 2 ir 3 punktuose numatytų reikalavimų pažeidimą, yra sveikintinas, nes šie pažeidimai yra ypač pavojingi ir žalingi visuomenei. Tačiau licencijų panaikinimas visoms prekybos tinklo parduotuvėms nustačius tik vienoje jų prekybos be įsigijimo dokumentų faktą (Įstatymo 14 straipsnio 3 dalies 1 punkto pažeidimas) arba radus vieną cigarečių pakelį su nuplėšta banderole (Įstatymo 14 straipsnio 3 dalies 4 punkto pažeidimas) arba be atsekamumo duomenų (Įstatymo 141 straipsnio 1, 2, 3, 4 dalyse numatytų reikalavimų pažeidimas) yra pažeidimui neproporcinga sankcija, nes tokie pažeidimai paprastai yra susiję su konkrečia prekybos vieta (o ne su visu prekybos tinklu) ir paprastai padaromi dėl neatsargumo bei dažniausiai sąlygojami gamintojo klaida (pvz. cigarečių pakelis be atsekamumo duomenų), o ne mažmeninę prekybą vykdančios įmonės tyčiniais veiksmais. Pagal suformuotą Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktiką, draudimas laikyti tabako gaminius, neturint juridinę galią turinčių privalomų tokių produktų įsigijimo arba gabenimo dokumentų yra formalus, nėra siejamas su konkrečiomis pasekmėmis arba tabako gaminių laikymo tikslais, motyvais bei šių gaminių valdymo faktu ar laikymo trukme (žr., pvz., Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2015 m. gegužės 11 d. nutartį administracinėje byloje Nr. A-281-261/2015, 2016 m. sausio 4 d. nutartį administracinėje byloje Nr. A-43-520/2016, 2020 m. birželio 10 d. nutartį administracinėje byloje Nr. A-530-822/2020). Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktikoje taip pat pripažįstama, kad viešojo administravimo subjektas, kuris yra įgaliotas spręsti dėl licencijos verstis mažmenine prekyba tabako gaminiais galiojimo panaikinimo, neturi pasirinkimo teisės spręsti panaikinti ar ne licenciją, jeigu buvo padaryti Tabako kontrolės įstatymo 14 straipsnio 3 dalies 1 punkte nurodyti teisės pažeidimai, ir jis privalo licencijas panaikinti. Taigi, priėmus Įstatymo projektą ir vadovaujantis cituota teismų praktika, privalės būti panaikinamos visos prekybos tinklo licencijos, pvz., radus vienoje parduotuvėje vieną cigarečių pakelį be atsekamumo duomenų, nesvarbu, kad netinkamas ženklinimas sąlygotas gamintojo klaidos. Todėl laikantis iš konstitucinio teisinės valstybės principo kylančio proporcingumo principo, pagal kurį ūkinės veiklos laisvės negalima varžyti labiau, nei būtina konstituciškai reikšmingiems žmonių sveikatos ir aplinkos apsaugos tikslams pasiekti (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2006 m. gegužės 31 d. nutarimas byloje Nr. 42/03), siūloma Įstatymo projekte atsisakyti visų licencijų panaikinimo padarius Įstatymo 14 straipsnio 3 dalies 1, 4 punktuose nustatytų tabako gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių, neapdoroto tabako pardavimo, laikymo ar gabenimo draudimų pažeidimą arba padarius 141 straipsnio 1, 2, 3, 4 dalyse nustatytų su tabako gaminių atsekamumu susijusių reikalavimų pažeidimą. 3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. gruodžio 5 d. nutarimu Nr. 1450 (Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. balandžio 21 d. nutarimo Nr. 261 redakcija) Didmeninės ir mažmeninės prekybos tabako gaminiais ir su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, didmeninės prekybos neapdorotu tabaku licencijavimo taisyklių 3 punkte nustatytos šių rūšių licencijos: licencija verstis didmenine prekyba tabako gaminiais, licencija verstis mažmenine prekyba tabako gaminiais, licencija verstis didmenine prekyba su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, licencija verstis mažmenine prekyba su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, licencija verstis didmenine prekyba neapdorotu tabaku. Manytina, kad Įstatymo projekte numatyta minėta sankcija yra neproporcinga ir neorientuota į pažeidimo pobūdį. Pavyzdžiui, Įstatymo 141 straipsnio 1, 2, 3, 4 dalyse nustatyti atsekamumo reikalavimai taikomi tik tabako gaminiams, todėl šių reikalavimo nesilaikymas, logiškai, negali sąlygoti licencijos verstis su tabako gaminiais susijusiais gaminiais panaikinimo. Ir atvirkščiai, nustačius prekybos falsifikuotomis elektroninėmis cigaretėmis faktą, turėtų būti panaikinama licencija verstis su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, o ne licencija verstis tabako gaminiais. Atsižvelgiant į tai, siūloma Įstatymo projekte įtvirtinti, kad naikinamas tik tos licencijos galiojimas, kuria verčiantis ir buvo padarytas pažeidimas. 4. Atsižvelgiant į tai, kad prekyba falsifikuotais ar kontrabandiniais tabako gaminiais, su tabako gaminiais susijusiais gaminiais yra labiau pavojingi ir žalingi visuomenei pažeidimai, siūlytina Įstatymo projekte diferencijuoti atsakomybę ir didesnes baudas nustatyti būtent už šiuos pažeidimus.
Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Pakeisti 26 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: „5. Už šio Įstatymo 14 straipsnio 3 dalies 1,
|