LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 343 IR 589 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO, KODEKSO PAPILDYMO 3431 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1248
2022-04-20 Nr. 102-P-15
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, komiteto nariai: Irena Haase, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Algirdas Stončaitis.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėjos: Aidena Bacevičienė, Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.
Žemės ūkio ministerijos Tvarios žemės ūkio gamybos ir maisto pramonės departamento Gyvulininkystės ir gyvūnų gerovės skyriaus patarėjas Saulius Kunickis, Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Veterinarinių vaistų ir pašarų skyriaus patarėjas Sigitas Siriukaitis, Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Teisės skyriaus vyriausioji specialistė Rita Brinienė, Lietuvos Respublikos Prezidento patarėja Inga Grigienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-12-22 |
2 (3431) |
(6) |
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Už įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 3431 straipsnio 5 dalyje numatomą administracinį nusižengimą siūloma nustatyti baudą nuo dviejų šimtų penkiasdešimt iki vieno tūkstančio eurų, o už pakartotinį nusižengimą – baudą nuo penkių šimtų iki dviejų tūkstančių eurų. Pastebėtina, kad ANK specialiojoje dalyje nustatant sankcijų dydžius paprastai laikomasi praktikos, pagal kurią apatinė baudos riba už pakartotinį nusižengimą sutampa arba beveik sutampa su maksimaliu baudos dydžiu už pirmą kartą padarytą nusižengimą. Būtent tokia baudų dydžių proporcija atsispindi ir iš esmės analogiškus nusižengimus numatančiose įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnio 3 bei 4 dalyse. Dėl to manytina, jog įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo 3431 straipsnio 5 dalyje numatomo administracinio nusižengimo pakartotinis padarymas turėtų užtraukti baudą nuo tūkstančio iki dviejų tūkstančių eurų. Analogiško turinio pastaba taikytina ir įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnio 12 bei 13 dalių atžvilgiu. |
Pritarti |
Projekto 2 straipsniu keičiamo 3431 straipsnio 6 dalį išdėstyti taip: „6. Šio straipsnio 5 dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas pakartotinai, užtraukia baudą nuo vieno tūkstančio
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-12-22 |
2 (3431) |
(7,19, 24) |
|
2. Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnio 7 ir 19 dalyse numatomų administracinių nusižengimų padarymo mechanizmas bei šių nusižengimų dalyko ypatumai leidžia manyti, kad tam tikrais atvejais už nurodytų administracinių nusižengimų padarymą turėtų būti taikomas veterinarinių vaistų veikliųjų medžiagų, įskaitant eksportui skirtas veikliąsias medžiagas, bei veterinarinių vaistų konfiskavimas[1]. Atsižvelgiant į tai, siūlytina įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnį papildyti atskira dalimi, numatančia neprivalomo konfiskavimo pagrindus. |
Pritarti |
Siūloma Projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnį papildyti nauja 24 dalimi: „24. Už šio straipsnio 7, 19 dalyje numatytus administracinius nusižengimus gali būti skiriamas veterinarinių vaistų veikliųjų medžiagų, veterinarinių vaistų konfiskavimas.“
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-12-22 |
2 (3431) |
(7, 19) |
|
3. Įstatymo projektas tobulintinas kalbine prasme, jog būtų aišku, kad įstatymo projektu siekiama nustatyti atsakomybę už alternatyvius, o ne kumuliatyvius veiksmus: 3.1. įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnio 7 dalies formuluotėje „ir platinimas“ žodis „ir“ keistinas žodžiu „ar“; 3.2. įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnio 19 dalyje po žodžio importas turėtų būti rašomas ne kablelis, o jungtukas „ar“. |
Pritarti |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-12-22 |
2 (3431) |
(16) |
|
4. Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnio 16 dalyje siūloma nustatyti administracinę atsakomybę už vertimąsi su veterinariniais vaistais susijusia veikla, kuriai reikalinga licencija, be licencijos ar kitokiu neteisėtu būdu. Pažymėtina, jog vertimasis tam tikra veikla be licencijos ar kitokiu neteisėtu būdu gali užtraukti ir baudžiamąją atsakomybę, jeigu tai daroma versliškai ar stambiu mastu[2]. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnio 16 dalyje po žodžio „būdu“ įrašyti žodžius „jeigu tai nebuvo daroma versliškai ar stambiu mastu“. |
Pritarti |
Siūloma patikslinti Projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnio 16 dalį: „16. Vertimasis su veterinariniais vaistais susijusia veikla, kuriai reikalinga licencija, be licencijos ar kitokiu neteisėtu būdu, jeigu tai nebuvo daroma versliškai ar stambiu mastu užtraukia baudą nuo aštuonių šimtų iki dviejų tūkstančių penkių šimtų eurų.“
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-12-22 |
2 (3431) |
(17N) |
|
5. Svarstytinas pakartotinumo kaip atsakomybę kvalifikuojančios aplinkybės įtvirtinimo įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnio 17 dalyje pagrįstumo klausimas. Pastebėtina, kad tokia atsakomybę kvalifikuojanti aplinkybė nėra numatyta galiojančios redakcijos ANK 62 straipsnyje, kuris nustato atsakomybę už panašų administracinį nusižengimą[3]. |
Pritarti |
Siūloma išbraukti Projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnio 17 dalį, atitinkamai pakeičiant žemiau esančių šio straipsnio dalių numeraciją: „
|
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-12-22 |
2 (3431)
3 |
(23, 25)
1,2 |
|
6. Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnio 24 dalyje nuoroda į ANK 3431 straipsnio 3–6 dalis turėtų būti teikiama išvardijant kiekvieną iš šių dalių atskirai („Šio straipsnio 3, 4, 5, 6 <...>“). Būtent tokios juridinės technikos laikomasi kituose galiojančios redakcijos ANK straipsniuose. Analogiška pastaba teiktina ir dėl įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnio 25 dalies, taip pat dėl įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo ANK 589 straipsnio 30 ir 40 punktų. |
Pritarti |
|
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-12-22 |
2 (3431) |
(23) |
|
7. Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnio 24 dalyje žodžiai „numatytą administracinį nusižengimą” turėtų būti rašomi daugiskaitos galininko forma.
|
Pritarti |
23. |
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-12-22 |
2 (3431) |
(26N) |
|
8. Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnio 26 dalyje numatoma taisyklė dėl administracinių nusižengimų subjektų neatitinka administracinių nusižengimų sudėčių konstravimo ypatumų. Konkretūs subjektai, kurie gali būti traukiami atsakomybėn už atitinkamus administracinius nusižengimus, atsakomybę nustatančiuose ANK specialiosios dalies straipsniuose ar straipsnių dalyse būna įvardijami iškart po žodžio „užtraukia“. Taip pat akcentuotina, jog juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims ANK paprastai nustatomos didesnės baudos lyginant su juridiniuose asmenyse vadovaujančių pareigų neinančiais fiziniais asmenimis.
|
Pritarti iš dalies |
Pritartina siūlymui atsisakyti 26 dalies. “ Nepritartina pastabos daliai dėl baudų diferencijavimo fiziniams ir juridiniams asmenims, nes fiziniai asmenys realiai neturi galimybės veikti kaip vet. farmacijos ūkio subjektai (Lietuvoje tokių subjektų nėra), nuostata, kad vet. farmacijos ūkio subjektas yra fizinis asmuo ateina iš Reglamento (ES) 2019/6.
|
9. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-12-22 |
2 (3431) |
(26N) |
|
9. Jeigu būtų nuspręsta už įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnio 26 dalyje numatomų administracinių nusižengimų padarymą nustatyti diferencijuotas atsakomybės ribas asmenims ir juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims, tuomet, mūsų nuomone, tokio pobūdžio teisinis reguliavimas turėtų būti įtvirtintas ir įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 3431 straipsnio 13 bei17 dalyse.
|
Nepritarti |
žr. argumentus prie TD 8 pastabos. |
10. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-12-22 |
3 |
|
|
10. Įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo ANK 589 straipsnio 30 punkte, priešingai negu galiojančios redakcijos ANK 589 straipsnio 30 punkte, trūksta nuorodos į ANK 256 straipsnį. Iš įstatymo projekto aiškinamojo rašto ir įstatymo projekto lyginamojo varianto nematyti, kad šį straipsnį būtų siekiama išbraukti tikslingai, todėl keltina prielaida, kad ANK 256 straipsnio nenurodymas įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo ANK 589 straipsnio 30 punkte yra techninė klaida.
|
Pritarti |
|
11. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-12-22 |
4 |
|
|
11. 2021 m. gruodžio 16 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 12, 33, 223, 321, 325, 327, 401, 4131, 558, 560, 569, 578, 579, 589, 608, 609, 610, 611, 617, 618, 620, 621, 644, 664, 665 straipsnių, XXXIX skyriaus pavadinimo ir priedo pakeitimo ir 323 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektą (Reg. Nr. XIVP-106(2)), kurio 28 straipsniu (įsigaliojimo data – 2022 m. sausio 1 d.) ANK priedas išdėstytas nauja redakcija. Jeigu Respublikos Prezidentas priimtą įstatymą pasirašys, tuomet turės būti tikslinama įstatymo projekto 4 straipsnyje numatoma įgyvendinamo Europos Sąjungos teisės akto vieta ANK priede.
|
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Kaimo reikalų komitetas 2022-04-06
|
|
|
|
* |
iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 343 ir 589 straipsnių ir priedo pakeitimo, kodekso papildymo 3431 straipsniu įstatymo projektui Nr. XIVP-1248ES ir Komiteto išvadoms bei pasiūlymams, kuriems Komitetas pritarė ir siūlyti Seimo paskirtam pagrindiniam Teisės ir teisėtvarkos komitetui tobulinti įstatymo projektą atsižvelgiant į pasiūlymus, kuriems Komitetas pritarė. |
Pritarti |
|
2. |
Kaimo reikalų komitetas 2022-04-06
|
5 |
|
|
|
Argumentai: Tikslintina Projektu teikiamo Įstatymo įsigaliojimo data.
Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 5 straipsnį: „5 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas Šis įstatymas įsigalioja 2022
m.
|
Pritarti |
|
3. |
Sveikatos reikalų komitetas 2022-03-16 |
|
|
|
* |
1) iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIVP-1248; 2) siūlyti pagrindiniam Seimo paskirtam komitetui tobulinti įstatymo projektą, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pasiūlymus, kuriems Komitetas pritarė. |
Pritarti |
|
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – nėra, susilaikė – nėra.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Agnė Širinskienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Stasys Šedbaras
Komiteto biuro patarėja Loreta Zdanavičienė