1.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2019-02-22
|
|
|
|
Įvertinę
projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės
technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1.
Projekto
2 straipsniu keičiamo įstatymo 88 straipsnio 1 dalies 1 punkte siūloma
įtvirtinti nuostatą, kuria būtų apribojama savivaldybės tarybos nario ir
savivaldybės tarybos nario – mero, kuriam pagal Vietos savivaldos įstatymo 251
straipsnį pradėta ir nepasibaigusi jų įgaliojimų netekimo procedūra, teisė
atsistatydinti iš užimamų pareigų. Vyriausioji rinkimų komisija (toliau –
VRK) tokio asmens prašymo atsistatydinti nepriimtų. Šioje nuostatoje
nurodyto asmens teisės atsistatydinti iš užimamų pareigų ribojimas neturi
konstitucinio pagrindo, kuris prieš asmens valią priverstų jį dirbti tam
tikrą darbą (eiti tam tikras pareigas) ir neatitiktų Konstitucijos 48
straipsnyje įtvirtintos teisės pasirinkti laisvai darbą, kuri ex lege
yra neatskiriama nuo asmens laisvo apsisprendimo dirbti tam tikrą darbą (eiti
tam tikras pareigas) ar jo nedirbti (neiti tam tikrų pareigų). Kartu
pažymime, taikant siūlomo teisinio reguliavimo ir Seimo statute įtvirtinto
teisinio reguliavimo lyginamąjį metodą, matyti, kad pagal Seimo statuto 243
straipsnį asmuo
(Respublikos Prezidentas, Konstitucinio Teismo pirmininkas ir teisėjai,
Aukščiausiojo Teismo pirmininkas ir teisėjai, Apeliacinio teismo pirmininkas
ir teisėjai, Seimo nariai, šiurkščiai pažeidę Konstituciją arba sulaužiusius
priesaiką, taip pat paaiškėjus, jog padarytas nusikaltimas), kuriam taikoma
apkalta, turi teisę bet kurioje apkaltos proceso dalyje, tačiau tik iki
balsavimo pradžios atsistatydinti iš pareigų ar atsisakyti Seimo nario
mandato, pateikdamas dėl to pareiškimą raštu. Toks pareiškimas turi būti
nedelsiant patenkintas. Asmeniui
atsistatydinus apkaltos procesas nutraukiamas, ir tai įforminama Seimo
nutarimu. Jame nurodoma, kad asmuo, kuriam taikoma apkalta, pateikė
pareiškimą atsistatydinti, kad šio asmens pareiškimas tenkinamas ir kad
apkaltos procesas Seime nutraukiamas. Taigi, mūsų nuomone, nėra pagrindo
nustatyti diferencijuotą teisinį reguliavimą politikų (savivaldybės tarybos
nario ir savivaldybės tarybos nario – mero, kuriam pagal Vietos savivaldos
įstatymo 251 straipsnį pradėta ir nepasibaigusi jų įgaliojimų
netekimo procedūra ir Seimo nario, kuriam taikoma apkalta) teisei
atsistadidinti (atsisakyti mandato) iš užimamų pareigų (iki balsavimo
pradžios) įgyvendinti.
Be
to, vertinama projekto nuostata ta apimtimi, kuria siūloma nustatyti, kad
„Vyriausioji rinkimų komisija jo pareiškimo atsistatydinti nepriima“ riboja
ne tik asmens teisę kreiptis į šią institucija, bet ir šios institucijos
įstatymuose nustatytus valdingus įgaliojimus priimti ir nagrinėti jai
teikiamų asmenų prašymus, skundus ir priimti dėl jų sprendimus. Konstitucijos
33 straipsnio antroji dalis laiduoja piliečiams skundo teisę, t. y. teisę
apskųsti valstybės įstaigų ar pareigūnų sprendimus. Tirti piliečių skundus ir
prašymus – kiekvienos valstybės institucijos pareiga (Konstitucinio Teismo
1994 m. vasario 14 d. nutarimas). Kitaip būtų paneigtos Konstitucijos 5
straipsnio 3 dalies nuostatos, kad valdžios įstaigos tarnauja žmonėms, taip
pat šio straipsnio 2 dalies nuostatos, kad valdžios galias riboja
Konstitucija. Konstitucinis Teismas ne kartą yra konstatavęs, kad valdžios
atsakomybė visuomenei – vienas iš teisinės valstybės principo elementų,
įtvirtintas Konstitucijoje nustačius, kad valdžios įstaigos tarnauja žmonėms,
kad piliečiai turi teisę tiek tiesiogiai, tiek per demokratiškai išrinktus
atstovus dalyvauti valdant savo šalį, kritikuoti valstybės įstaigų ar
pareigūnų darbą, apskųsti jų sprendimus, taip pat garantuojant piliečiams
galimybę ginti savo teises teisme, peticijos teisę, teisės aktuose
reglamentuojant piliečių prašymų ir skundų nagrinėjimo procedūrą ir kt. Tokią
valstybės institucijoms ir įstaigoms teikiamų asmenų prašymų ir skundų
nagrinėjimo procedūrą reglamentuoja jų veiklą reglamentuojantys įstatymai,
taip pat Viešojo administravimo įstatymas, kuriuo savo veikloje turi
vadovautis ir VRK. Atsižvelgus į tai, taip pat į tai, kad asmens teisės
teikti prašymą valstybės institucijai teisinė prasmė ir reikšmė nėra tapati
tokį prašymą gavusios ir išnagrinėjusios valstybės institucijos pareigai tokį
prašymą besąlygiškai tenkinti, vertinama nuostata negali būti formuluojama
kaip draudimas VRK priimti savivaldybės tarybos nario ar savivaldybės tarybos
nario - mero teikiamą atsistatydinimo pareiškimą.
|
Pritarti
|
Konstitucijos 48 straipsnio 1
dalyje įtvirtinta asmens teisė laisvai pasirinkti darbą ar verslą.
Konstitucinis Teismas yra pažymėjęs, kad ši nuostata yra bendro pobūdžio
norma (1999 m. kovo 4 d., 2004 m. gruodžio 13 d., 2015 m. lapkričio 4 d.
nutarimai), kuri reiškia galimybę savo nuožiūra, t. y. laisvai
apsisprendžiant, pasirinkti užsiėmimo rūšį (ar eiti tam tikras pareigas, ar
ne) (1996 m. liepos 10 d., 2004 m. gruodžio 13 d., 2015 m. lapkričio 4 d.
nutarimai).
Konstitucinė kiekvieno žmogaus
laisvė pasirinkti darbą bei verslą suponuoja įstatymų leidėjo pareigą
sudaryti teisines prielaidas įgyvendinti šią laisvę; sudarydamas jas įstatymų
leidėjas turi įgaliojimus <..> nustatyti teisės laisvai pasirinkti
darbą bei verslą įgyvendinimo sąlygas; tai darydamas jis turi paisyti
Konstitucijos (inter alia 2002 m. lapkričio 25 d., 2008 m. vasario 20 d.,
2010 m. kovo 22 d. nutarimai). Taip pat Konstitucinis Teismas nutarimuose
yra pažymėjęs, kad Konstitucijos 48 straipsnio 1 dalies nuostatos aiškinamos
kartu su konstituciniais teisinės valstybės, lygiateisiškumo, teisingumo,
proporcingumo principais ir kyla inter alia šie reikalavimai įstatymų
leidėjo nustatomam teisiniam reguliavimui ir, kad konstitucinis
proporcingumo principas yra neatsiejamas nuo kitų Konstitucijos normų ir
principų, inter alia konstitucinių lygiateisiškumo, teisingumo principų (2009
m. gruodžio 11 d. nutarimas, 2010 m. balandžio 20 d. sprendimas, 2013 m.
liepos 1 d. nutarimas).
Manytina, kad nėra pagrindo
nustatyti diferencijuotą teisinį reguliavimą politikų (savivaldybės
tarybos nario ir savivaldybės tarybos nario – mero, kuriam pagal Vietos
savivaldos įstatymo 251 straipsnį pradėta ir nepasibaigusi jų
įgaliojimų netekimo procedūra ir Seimo nario, kuriam taikoma apkalta) teisei
atsistatydinti (atsisakyti mandato) iš užimamų pareigų (iki
balsavimo pradžios) įgyvendinti, juolab nustatant griežtesnius
standartus savivaldybės politikams.
|