LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽMONIŲ UŽKREČIAMŲJŲ LIGŲ PROFILAKTIKOS IR KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1553 18, 26 IR 40 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2021-03-15 Nr. XIVP-338
Vilnius
Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamoje įstatymo 18 straipsnio 1 dalyje nereikėtų atskleisti formuluotės „papildomai pasitikrinusiems“ turinį, t.y. iš siūlomo reguliavimo nėra aišku, ar tam tikrose darbų ir veiklų srityse dirbantys darbuotojai turėtų kartą kažkuriuo metu papildomai pasitikrinti, ar, vis dėlto, preziumuojama, kad darbuotojai turėtų paskui ir toliau periodiškai tikrintis, kas, atsižvelgiant į siūlomo reguliavimo tikslą, mūsų manymu, būtų logiška. Jei siekiama nustatyti galimą periodišką darbuotojų tikrinimąsi, nuostata turėtų būti patikslinta. Analogiško turinio pastaba taikytina ir dėl keičiamo įstatymo 18 straipsnio 11 dalies, kurioje taip pat numatytas vienkartinis sveikatos pasitikrinimas.
2. Atsižvelgiant į tai, kad poįstatyminiais teisės aktais negalima aiškinti ir (ar) plėsti įstatyminių normų turinio bei į tai, kad Nacionalinis visuomenės sveikatos centras ne savo nuožiūra turi priimti sprendimus dėl įstatymo taikymo apimties, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 11 dalyje siūlome aiškiau apibrėžti kriterijus, pagrindus ar sąlygas, kuriems esant Nacionalinis visuomenės sveikatos centras būtų įgaliotas nustatyti tam tikro rato darbuotojų (tenkinančius nurodytus pagrindus ar sąlygas) privalomą sveikatos pasitikrinimą dėl užkrečiamos ligos.
3. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 6 dalies antrajame sakinyje brauktini žodžiai „arba darbdavio lėšomis“, nes siūloma formuluotė klaidingai suponuoja, kad darbuotojų papildomi sveikatos patikrinimai dėl užkrečiamosios ligos, dėl kurios yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas, gali būti apmokami ir darbdavio lėšomis. Pažymėtina, kad pirmajame keičiamos dalies sakinyje jau įtvirtintas imperatyvas, kad išlaidas už periodinius sveikatos patikrinimus ir vidutinį darbo užmokestį darbuotojams už sveikatos patikrinimams sugaištą laiką apmoka darbdavys, todėl antrojo sakinio nuostata, numatanti, kad išlaidos už papildomus sveikatos patikrinimus (kurie, savo ruožtu, taip pat matyt iš dalies bus periodiniai) darbdavio lėšomis ne turi būti, o gali būti apmokamos, yra netiksli ir klaidinanti. Siekiant teisinio aiškumo, siūlome papildyti šios dalies pirmąjį sakinį jame numatant, kad darbdavys apmoka ne tik periodinius, tačiau ir papildomus sveikatos patikrinimus dėl užkrečiamos ligos. Taip išdėsčius pirmąjį sakinį, o antrajame sakinyje išbraukus žodžius „arba darbdavio lėšomis“, tiesiog būtų įtvirtinta speciali norma, numatanti, kad tam tikrais Vyriausybės nustatytais atvejais papildomo darbuotojų sveikatos tikrinimo dėl užkrečiamos ligos išlaidos galės būti apmokamos valstybės biudžeto lėšomis (t.y. ne darbdavio, kaip numatyta pirmajame sakinyje). Jeigu būtų neatsižvelgta į šią pastabą, antrąjį sakinį reikėtų tikslinti ir jį dėstyti taip: „Darbuotojų papildomi sveikatos patikrinimai dėl užkrečiamosios ligos, dėl kurios yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas, apmokami darbdavio arba gali būti finansuojami valstybės biudžeto lėšomis Vyriausybės nustatyta tvarka“.
4. Atsižvelgiant į teisės technikos taisyklių reikalavimus ir įvertinus tai, kad įstatymo projekto 1 straipsniu siūloma keisti daugiau nei pusę keičiamo įstatymo 18 straipsnio sudėtinių dalių, siūlytina visą 18 straipsnį dėstyti nauja redakcija.
5. Atsižvelgiant į tai, kad projekto įgyvendinimui reikės priimti poįstatyminius teisės aktus, siūlytina įstatymo projektą papildyti straipsniu, numatančiu vėlesnę įstatymo įsigaliojimo datą, iki kurios institucijoms, rengiančioms poįstatyminius teisės aktus, būtų sudaryta galimybė parengti ir patvirtinti šiuos teisės aktus. Be to, atskira šio straipsnio dalimi, institucijos turėtų būti įpareigotos tokius teisės aktus priimti.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6536, el. p. [email protected]
I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. [email protected]