LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS APSAUGOS VALSTYBINĖS KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. IX-1005 41 IR 43 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
Įstatymo PROJEKTO
2024-11-05 Nr. XIVP-4272
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Atsižvelgiant į tai, kad projektu keičiamame Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatyme (toliau – keičiamas įstatymas) yra vartojamos ir Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatyme apibrėžtos sąvokos („nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbios įmonės“ bei „nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbūs įrenginiai ir turtas“), projektas turėtų būti papildytas nauju 1 straipsniu, kuriuo turėtų būti keičiama keičiamo įstatymo 2 straipsnio 10 dalis, nustatant joje, kad kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžiamos ir Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatyme.
2. Atsižvelgiant į tai, kad projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 41 straipsnio 1 dalyje numatytos sąlygos – atsižvelgti į individualias pažeidėjo savybes bei atsižvelgti į pavojų keliančio objekto savybes, yra ne kumuliatyvios, o alternatyvios (nes esant tik pavojų keliančiam ir nuotoliniu ar autonominiu būdų valdomam objektui, pats pažeidėjas gali būti ir nenustatytas apskritai), šioje dalyje po žodžių „individualias pažeidėjo savybes“ vietoj jungtuko „ir“ rašytini jungtukai „ir (ar)“.
3. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 41 straipsnio 1 dalies paskutiniajame sakinyje nustatyta, kad fizinė prievarta naudojama tik tada, kai psichinė prievarta buvo neveiksminga arba neįmanoma arba kai bet koks delsimas kelia pavojų aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūno ar kito asmens gyvybei, ar sveikatai arba šio straipsnio 5 ir 6 dalyse nustatytais atvejais. Tuo tarpu šio straipsnio 5 dalies 1 punkte vėl pakartota, kad fizinę prievartą aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnas turi teisę panaudoti saugodamasis ar siekdamas apsaugoti kitus asmenis nuo gresiančio pavojaus gyvybei, sveikatai ar turtui. Vertinant šias nuostatas tarpusavyje, nėra aiškus keičiamo įstatymo 41 straipsnio 1 dalies nuostatos turinio skirtumas (santykis) nuo 41 straipsnio 5 dalies 1 punkte įtvirtinto savarankiško fizinės prievartos panaudojimo pagrindo. Jeigu abejose nuostatose siekiama įtvirtinti tą patį fizinės prievartos panaudojimo pagrindą, siekiant teisinio aiškumo keičiamo įstatymo 41 straipsnio 1 dalyje žodžius „arba kai bet koks delsimas kelia pavojų aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūno ar kito asmens gyvybei, sveikatai“ siūlytina išbraukti kaip perteklinius ir klaidinančius. Jeigu vis dėlto abejose nuostatose numatomi savo turiniu skirtingi fizinės prievartos panaudojimo pagrindai, tai reikėtų aiškiai atskleisti.
Analogiško turinio pastaba taikytina ir dėl projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 43 straipsnio 1 dalies ir 2 dalies bei 3 dalies 1 punkto tarpusavio santykio.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
I. Girdžiūnaitė, tel. (0 5) 209 6895, el. p. [email protected]
M. Masteikienė, tel. (0 5) 209 6843, el. p. [email protected]
E. Mušinskis, tel. (0 5) 209 6356, el. p. [email protected]