LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

jaunimo ir sporto reikalų komisijos

 

PAPILDOMOS KOMISIJOS IŠVADA

DĖL Jaunimo politikos pagrindų įstatymo 2, 3 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto nr. xiiip-4601

2020-06-03  Nr. 116-P-6

Vilnius

 

1. Komisijos posėdyje dalyvavo: Komisijos pirmininkas K. Smirnovas; Komisijos pirmininko pavaduotojas V. Alekna; Komisijos nariai:               A. Gaidžiūnas, J. Jarutis, S. Jovaiša, V. Kamblevičius, D. Kepenis, A. Kupčinskas, J. Liesys, A. Mazuronis, R. Miliūtė, A. Salamakinas, V. Simulikas, G. Vasiliauskas;  Seimo kanceliarijos patarėja J. Petniūnaitė; kviestieji asmenys: Socialinės apsaugos ir darbo viceministras E. Bingelis, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Lygių galimybių, moterų ir vyrų lygybės skyriaus vedėja J. Sakalauskienė, jaunimo reikalų departamento prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktorius J. Laniauskas, jaunimo tarptautinės bendradarbiavimo agentūros direktorė G. Lomanaitė, Lietuvos jaunimo organizacijų tarybos prezidentas L. K. Vaičiakas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komisijos nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-03-16

1

1

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijos, įstatymų ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1.     Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos teisės aktuose nėra apibrėžtos projekte vartojamos „skaitmeninių medijų“ ir „išmaniųjų technologijų“ sąvokos, siekiant teisinio aiškumo, siūlytume projekte šias sąvokas apibrėžti arba projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 51 dalyje skliausteliuose bent pateikti šių objektų pavyzdžius.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-03-16

2

2

 

2.     Projekto 2 straipsnio 2 dalimi yra siūloma pripažinti netekusia galios keičiamo įstatymo 3 straipsnio 4 dalį, kurioje nustatomos viešosios įstaigos Jaunimo tarptautinio bendradarbiavimo agentūros (toliau – JTBA) vykdomos viešojo administravimo funkcijos. Vadovaujantis projekto 4 straipsnio 1 dalimi, ši nuostata įsigalios kartu su kitomis projekto nuostatomis – 2021 m. liepos 1 d. Tačiau projekto aiškinamajame rašte yra nurodyta, kad iki prijungimo prie Jaunimo reikalų departamento JTBA bus 2020 metų II-III ketvirčiuose pertvarkyta į biudžetinę įstaigą. Tai reiškia, kad JTBA neteks viešosios įstaigos statuso anksčiau, negu įsigalios teikiamas projektas, o keičiamame įstatyme liks galioti 3 straipsnio 4 dalis ir bus neaišku, kokia įstaiga laikotarpiu nuo JTBA pertvarkymo iki projekto įsigaliojimo vykdys nurodytąsias viešojo administravimo funkcijas. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tobulintinos.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komisijos sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: Pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti atsižvelgiant į Komisijos pasiūlymus ir Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms Komisija pritarė.

6.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komisijos nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Jaunimo ir sporto reikalų komisija

2020-06-03

1

 

1

 

Argumentai:

Praktinė jaunimo ir su jaunimu dirbančių organizacijų kasdienė veikla, įtemptas darbas COVID-19 sąlygomis parodė, kad išmaniosios technologijos, skaitmeniniai įrankiai yra neatsiejama darbo su jaunimu dalis ir poreikis naudoti išmanaus darbo su jaunimu  metodus  išlieka vystant bet kokią darbo su jaunimu formą, ar tai būtų mobilus, ar gatvės ar kitos formos darbas su jaunimu. Todėl išmanusis darbas su jaunimu, kaip siūloma įstatymo rengėju labiau laikytinas metodu, nei darbo su jaunimu forma. Todėl, atsižvelgiant į tarptautinę ir nacionalinę praktiką, siūlome teikiamame projekte įvardinti išmanųjį darbą su jaunimu įvardinti ne kaip darbo su jaunimu formą, o įtraukiant jį kaip metodą integruotai naudojamą per visas kitas darbo su jaunimu esamas formas.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„51. Išmanusis darbas su jaunimu – darbas su jaunimu, naudojant skaitmenines medijas ir išmaniąsias technologijas Išmanaus darbo su jaunimu metodai  - darbo su jaunimu veikla, kuria plėtojamos jauno žmogaus asmeninės, socialinės ir profesinės kompetencijos, pasitelkiant informacines ir išmaniąsias technologijas.

Pritarti

 

2.

Jaunimo ir sporto reikalų komisija

2020-06-03

1

2

 

Argumentai:

Šiais didelio informacijos srauto laikais jaunimas susiduria su dideliu informacijos pertekliumi, informacija jį įvairiais kanalais, per daugelį įvairių šaltinių, jaunimas pats jos ieškosi įvairiais būdais,  ne visada  jam tai pavyksta padaryti tinkamai, informacija dažnai gali būti neaktuali ir neteisinga. Ne vienerius metus Lietuvoje yra vystoma jaunimo informavimo ir konsultavimo sistema, kurioje jaunas žmogus kartu su jaunimo informavimo ir konsultavimo darbuotoju gali rasti atsakymus į jam kylančius klausimus, informacija, kuri yra suteikiama jaunam -žmogui yra aktuali, teisinga, koncentruota ir daugialypė (jaunimas konsultuojamas  mokslo, sveikatos, savanorystės ir kitais jam aktualiais klausimais bendrinėmis ir specializuotomis temomis). Nesant galimybės suteikti tinkamą informaciją einamuoju momentu, jaunimo informavimo ir konsultavimo darbuotojas jauną žmogų nukreipia atitinkamai ten, kur jam ši informacija gali būti suteikta. Jaunimo informavimas ir konsultavimas yra sparčiai besiplečianti sritis visoje Europoje, kuri siekia sudaryti sąlygas jaunam žmogui gauti patikimą ir patikrintą informaciją.

Ši darbo su jaunimu forma naudojama ir plėtojama ir Lietuvoje jau ne vienerius metus, tačiau iki šiol nebuvo įtvirtinta Lietuvos Respublikos jaunimo politikos pagrindų įstatyme kaip tokia, atsižvelgiant į aukščiau išdėstytus argumentus, siūlytina įtraukti jaunimo informavimą ir konsultavimą, kaip vieną iš darbo su jaunimu formų į įstatymą ir taip sudaryti tinkamas sąlygas jo tolesniam vystymui.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Papildyti 2 straipsnį 71 dalimi:

„71. Jaunimo informavimas ir konsultavimas su jaunimu dirbančios organizacijos darbuotojo vykdomas darbas su jaunimu, įskaitant nuotolinį darbą, apimantis informacijos jauniems žmonėms, sprendžiant jiems rūpimus klausimus, teikimą vienoje vietoje darbo su jaunimu forma, apimanti aktualios ir reikiamos informacijos jaunam žmogui pateikimą įvairiomis jaunam žmogui aktualiomis temomis, leidžianti jaunam žmogui, dirbant kartu su jaunimo informavimo ir konsultavimo darbuotoju, gauti atsakymus į rūpimus klausimus, užtikrinant jauno žmogaus nukreipimą į organizacijas ir institucijas, kuriose jis gali gauti jam reikalingą pagalbą.“

Pritarti

 

3.

 

1

 

 

Argumentai:

Jaunimo politikos pagrindų įstatymo 5 straipsnio 2 dalis numato, kad ,,Jeigu savivaldybės jaunimo organizacijų tarybos nėra ar ji nedelegavo atstovų, jaunimo atstovai išrenkami viešame visuotiniame jaunimo organizacijų ir su jaunimu dirbančių organizacijų, mokinių ir (ar) studentų savivaldos atstovų, veikiančių savivaldybės teritorijoje, susirinkime. Už šio susirinkimo organizavimą yra atsakingas savivaldybės jaunimo reikalų koordinatorius.“

Praktikoje mokinių savivalda nėra apibrėžta ne viename teisės akte ir tai sudaro teisinių neaiškumų tinkamai interpretuoti šį darinį, o ir užtikrinti tinkamą jos narių delegavimą į minėtą tarybą.

Dėl šių priežasčių ir siekiant teisinio aiškumo siūlome įstatyme įtvirtinti mokinių savivaldos sąvoką ir taip užtikrinti tinkamą mokinių savivaldos veikimą ir jos narių dalyvavimą minėtoje savivaldos tarybos veikloje.

 

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamą įstatymo 2 straipsnį 91 dalimi:

„91. Mokinių savivalda - viena iš mokyklos savivaldos institucijų, sudaroma demokratinių rinkimų būdu išrinktų ir (ar) savanorystės pagrindu veikiančių aktyvių, socialiai atsakingų mokinių, atstovaujanti mokinių interesams, sprendžianti mokiniams aktualias problemas, kartu prisidedanti prie jaunimo politikos formavimo ir įgyvendinimo. Mokinių savivaldos veikla yra reglamentuojama mokinių savivaldos nuostatais, tvirtinamais tos mokyklos (švietimo įstaigos) tarybos.“

Pritarti

 

4.

Jaunimo ir sporto reikalų komisija

2020-06-03

2

1

 

Argumentai:

Siekiant užtikrinti bendrą koordinavimo su pilietine visuomene veiklos principą, svarbu užtikrinti galimybes jaunimo organizacijų atstovams dalyvauti Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos valdyme, taip stiprinant pilietinės visuomenės  interesų atstovavimą priimant sprendimus ir dalyvaujant jų įgyvendinime.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Jaunimo politiką įgyvendina Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija, kurioje veikia lygybės ir pariteto principais iš valstybės institucijų, Lietuvos savivaldybių asociacijos, Lietuvos jaunimo organizacijų tarybos ir Pasaulio lietuvių jaunimo sąjungos deleguotų atstovų sudaroma patariamoji kolegiali institucija - Jaunimo reikalų taryba.“

Pritarti

 

5.

Jaunimo ir sporto reikalų komisija

2020-06-03

2

 

 

Argumentai:

Jaunimo politika yra horizontali - tarpsektorinė politikos sritis, apimanti įvairias viešosios politikos sritis,  nacionalinį bei regioninį lygmenis. Atsižvelgiant į tai labai svarbu, kad jaunimo politika būtų kokybiškai koordinuojama ir  būtų užtikrinamas jos tolygus vystymas tiek nacionaliniu, tiek regioniniu mastu. Šiuo keitimu siūlomos dvi dalys, kurios užtikrins kokybišką jaunimo politikos koordinavimą nacionaliniu ir regioniniu lygmenimis.

Siekiant užtikrinti jaunimo politikos koordinavimą regioniniu mastu siūloma užtikrinti individualių, kiekvienai savivaldybei pagal jos specifiką pritaikytų  rekomendacijų teikimą savivaldybėms, tinkamam jaunimo politikos įgyvendinimui užtikrintini. 

Siekiant užtikrinti tinkamą horizontalios tarpsektorinės  jaunimo politikos priemonių planavimą, įgyvendinimą, o vėliau ir įgyvendinamų priemonių  monitoringą nacionaliniu mastu siūloma įtvirtinti, jog Socialinės apsaugos ir darbo ministerija  kiekvienais metais teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei jaunimo politikos ataskaitą ir rekomendacijas dėl jaunimo politikos įgyvendinimo. Vyriausybės kontrolės lygmeniu, tai leis įvertinti kaip ir kokiomis priemonėmis įvairios institucijos prisideda prie jaunimo politikos įgyvendinimo, kokie nacionalinio tarpsektoriniu principu grindžiamo lygmens sprendimai reikalingi siekiant stiprinti ir efektyvinti tiek jaunimo politikos formavimą, tiek jos įgyvendinimą.

 

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamą įstatymo 3 straipsnį 6 ir 7 dalimis:

„6. Jaunimo politiką įgyvendinanti Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija kiekvienais metais iki balandžio 1 d. teikia savivaldybės administracijoms individualias jaunimo politikos įgyvendinimo rekomendacijas, kurių pagrindu turi būti užtikrinama valstybinė (valstybės perduota savivaldybėms) jaunimo politikos įgyvendinimo funkcija.

7.Socialinės apsaugos ir darbo ministerija  kiekvienais metais iki gegužės 15 d. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei praėjusių kalendorinių metų jaunimo politikos įgyvendinimo ataskaitą ir rekomendacijas dėl jaunimo politikos įgyvendinimo.“

Pritarti

 

6.

Jaunimo ir sporto reikalų komisija

2020-06-03

3

 

 

Argumentai: Žr. Komisijos pasiūlymą Nr. 1.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Išskiriamos šios darbo su jaunimu formos:

1) atvirasis darbas su jaunimu;

2) darbas su jaunimu gatvėje;

3) mobilusis darbas su jaunimu;

4) jaunimo praktinių įgūdžių ugdymas;

5) jaunimo informavimas ir konsultavimas;

6) išmanusis darbas su jaunimu kitos formos.

7) kitos formos.“

 

Pakeisti įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Atliekant darbą su jaunimu, turi būti vykdomas neformalusis jaunimo ugdymas ir taikomi išmanaus darbo su jaunimu metodai.

Pritarti

 

7.

Jaunimo ir sporto reikalų komisija

2020-06-03

 

 

 

Argumentai:

Įgyvendinat Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos projektą „Jaunimo politikos įgyvendinimo efektyvumo didinimas ir taip šio projekto vykdymo etape sujungiant VšĮ „Jaunimo tarptautinio bendradarbiavimo agentūrą” (toliau – JTBA),  su Jaunimo reikalų departamentu prie Socialinės apsaugos ir darbo minsiterijos (toliau – JRD) Lietuvos jaunimo organizacijų taryba (toliau – LiJOT) perduoda JTBA dalininkystės teises valstybei, šiuo atveju SADM.

Svarbu pabrėžti, kad taip sumažėjus pilietinės visuomenės įsitraukimui (šiuo atveju – LiJOT)  galimybei dalyvauti sprendimų, susijusių su jaunimu, priėmime, tinkamam atstovavimui institucinėse struktūrose, svarbu rasti ir užtikrinti tinkamus kelius ir būdus, kad pilietinės visuomenes balsas būtų girdimas ir tinkamai atstovaujamas, tiek formuojant, tiek įgyvendinant jaunimo politiką tiek nacionaliniu, tiek regioniniu lygmenimis. 

Pilietinės galios indekso tyrimai taip pat pastebi, kad pilietinės visuomenės dalyvavimas priimant sprendimus ir stebint jų įgyvendinimą – abipusiai naudingas procesas, prisidedantis tiek prie pilietinės visuomenės stiprinimo, tiek prie geriau vertinamo valdžios institucijų darbo, nes priimami sprendimai labiau atitinka visuomenės lūkesčius bei poreikius.

http://www.civitas.lt/time-line/pilietines-galios-indeksas-2016-m/

Dėl šių svarbių  priežasčių bei atsižvelgdami į Komisijos siūlymą Nr. 4, siūlome įstatyme įtvirtinti aiškias Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos,  veikiančios  lygybės ir pariteto principais iš valstybės institucijų ir Lietuvos jaunimo organizacijų tarybos atstovų sudaromos patariamosios kolegialios institucijos - Jaunimo reikalų tarybos funkcijas.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„LIETUVOS RESPUBLIKOS

JAUNIMO POLITIKOS PAGRINDŲ ĮSTATYMO NR. IX-1871 2, 3, 4 IR 7 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMAS“

 

Papildyti įstatymo projektą nauju 4 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

4 straipsnis. 4 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 4 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Jaunimo reikalų taryba – visuomeninė jaunimo politiką įgyvendinančios Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos patariamoji institucija, sudaryta vadovaujantis lygybės ir pariteto principu sudaroma principais iš valstybės institucijų, Lietuvos savivaldybių asociacijos, Lietuvos jaunimo organizacijų tarybos ir Pasaulio lietuvių jaunimo sąjungos deleguotų atstovų.

2. Pakeisti 4 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Jaunimo reikalų taryba nagrinėja su jaunimo politika Lietuvos Respublikoje susijusius klausimus ir teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei, ministerijoms, kitoms valstybės ir savivaldybių institucijoms bei įstaigoms pasiūlymus dėl jaunimo politikos, jos įgyvendinimo, jaunimo politikos įgyvendinimo priemonių finansavimo prioritetų, bendradarbiavimo su užsienio lietuvių jaunimo organizacijomis, su jaunimo politikos įgyvendinimu susijusių teisės aktų projektų. Jaunimo reikalų taryba atlieka šias funkcijas:
1) teikia siūlymus dėl jaunimo politiką įgyvendinančios Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos vizijos, misijos, prioritetų, strateginių tikslų;
2) vertina jaunimo politikai Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos skirtų asignavimų jaunimo politiką įgyvendinančios Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos projektus bei teikia savo siūlymus dėl jų tobulinimo;
3) teikia siūlymus Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai dėl jaunimo politiką įgyvendinančios Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos strateginių ir metinių veiklos planų vykdymo;
4) dalyvauja formuojant jaunimo politiką;
5) nagrinėja su jaunimo politika susijusius klausimus ir teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei, ministerijoms, kitoms valstybės ir savivaldybių institucijoms bei įstaigoms pasiūlymus dėl jaunimo politikos įgyvendinimo, jaunimo politikos priemonių finansavimo prioritetų, bendradarbiavimo su užsienio lietuvių jaunimo organizacijomis, su jaunimo politikos įgyvendinimu susijusių teisės aktų projektų;
6) teikia siūlymus dėl jaunimo politiką įgyvendinančios Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos vadovo pateiktos įstaigos veiklos metinės ataskaitos ir teikia rekomendacijas Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai dėl ataskaitos įgyvendinimo įvertinimo;
7) teisės aktų nustatyta tvarka dalyvauja renkant jaunimo politiką įgyvendinančios Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos vadovą;
8) vykdo jaunimo politikos įgyvendinimo stebėseną, inicijuoja jaunimo politikos srities tyrimus, vertina ir teikia išvadas Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai dėl atliktų tyrimų;
9) svarsto jaunimo politiką įgyvendinančios Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos biudžeto sąmatų projektus ir teikia siūlymus Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai dėl jaunimo politiką įgyvendinančiai Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotai institucijai skiriamų asignavimų tinkamo panaudojimo.“

 

Buvusį įstatymo projekto 4 straipsnį laikyti 5 straipsniu.

Pritarti

 

 

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komisijos paskirti pranešėjai: Kęstutis Smirnovas.

 

Komisijos pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Kęstutis Smirnovas

 

 

 

Seimo kanceliarijos patarėja Jurgita Petniūnaitė