LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIV-1268 1 IR 2 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2474(2)

 

2023-03-22 Nr. 113-P-6

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkas Ričardas Juška, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Domas Griškevičius, Kęstutis Masiulis, Bronislovas Matelis,
Audrius Petrošius, Eugenijus Sabutis, Algis Strelčiūnas, Rita Tamašunienė, Valdemaras Valkiūnas.

Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Rasa Mačiulytė, Skaistė Meškelė, Rasa Šidlauskaitė, Juras Taminskas, padėjėja Vilma Keidūnė.

Kviestieji asmenys: Seimo narys Andrius Vyšniauskas, Seimo narė Orinta Leiputė, Lietuvos savivaldybių asociacijos direktorė Roma Žakaitienė.

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai: nesvarstyta.

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.     

Seimo nariai:

J. Sabatauskas,

O. Leiputė,

A. Veryga,

L. Girskienė,

A. Vyšniauskas,

2023-03-17

1

 

 

N

Argumentai:

Šiuo metu galiojantis reglamentavimas dėl galimybių savivaldybės tarybose suformuoti frakcijas smarkiai suvaržo net didelį rinkėjų pasitikėjimą gaunančioms politinėms organizacijoms galimybę suformuoti frakciją savivaldybės taryboje. Galimybė formuoti frakcijas atstovaujamojoje institucijoje yra vienas iš būdo ir galimybių politinei organizacijai geriau atstovauti rinkėjų interesus.

Dabartinėje įstatymo redakcijoje numatyti reikalavimai frakcijų savivaldybės tarybose sudarymui nėra pagrįsti atstovavimo proporcijomis ir/ar kitais kriterijais. Maža to, savivaldybių tarybų frakcijų sudarymui yra nustatyti dar griežtesni kriterijai, nei frakcijų sudarymui Lietuvos Respublikos Seime. Seime, kurį sudaro 141 narys, norint sudaryti frakciją yra taikomas minimalus 7 narių reikalavimas, kai tuo tarpu savivaldybėje, kurioje yra išrinktas 41 savivaldybės tarybos narys, norint suformuoti frakciją reikia net penkių savivaldybės tarybos narių.

Taikant proporcijos principą ir vadovaujantis Seimo frakcijų steigimui taikomais reikalavimais (frakcijai sudaryti reikalinga 4,7 proc. Seimo narių valia), atsižvelgiant į proporciją, savivaldybių  tarybose turėtų būti nustatomos tokios kvotos: Vilniaus m. savivaldybės taryboje frakciją turėtų sudaryti 3 nariai, o visose likusiose – 2 (atsižvelgiant į protingumo principą, kad frakcija negali būti sudaryta iš vieno tarybos nario).

Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad pagal dabartinę įstatymo redakciją, vietos savivaldybėse frakcijų negali sudaryti net ir pakankamai didelį vietinį rinkėjų palaikymą (pavyzdžiui, net virš 9 proc.) turinčios politinės organizacijos. Taip pat yra daugybe situacijų, kai nepaisant ne vienos politinės jėgos dalyvavimo savivaldybės taryboje, pagal dabartinį reguliavimą, frakcijas gali turėti tik dvi didžiausios jėgos.

Galiausiai, atsižvelgiant į tai, kad tarybų nariai susibūrę į frakcijas turi geresnes galimybes atstovauti rinkėjus, tokių reikalavimų taikymas sukuria situaciją, kuomet daugiau balsų surinkusios politinės jėgos ir jų sudarytos frakcijos, įgyja ir papildomą pranašumą ir geresnes galimybes atstovauti rinkėjų interesą, nei mažiau pasitikėjimo surinkusios.

Pasiūlymas:

1.    Pakeisti Projekto 1 straipsnį ir Vietos savivaldos įstatymo 1straipsnio 15 dalies redakciją išdėstyti taip:

Savivaldybės tarybos narių frakcija – savivaldybės tarybos nariai, savivaldybės tarybos posėdyje viešu pareiškimu, įteiktu posėdžio pirmininkui, deklaravę, kad veiklą savivaldybės taryboje tęsia susivieniję į frakciją. Savivaldybės taryboje, kurią sudaro 27 ir daugiau narių, frakciją sudaro ne mažiau kaip 3 savivaldybės tarybos nariai, kitose savivaldybių tarybose ne mažiau kaip 2 savivaldybės tarybos nariai. Savivaldybės taryboje, kurią sudaro 41 ir daugiau narių, frakciją sudaro ne mažiau kaip 5 savivaldybės tarybos nariai; savivaldybės taryboje, kurią sudaro 27–31 narys, frakciją sudaro ne mažiau kaip 4 savivaldybės tarybos nariai; kitose savivaldybių tarybose – ne mažiau kaip 3 savivaldybės tarybos nariai.

Pritarti

Argumentai:

Komiteto išvadų rengėjų vertinimu, pasiūlymas koreguotinas, nes naujos redakcijos Vietos savivaldos įstatyme nustatyta, kad savivaldybės taryboje gali būti sudaromos tiek savivaldybės tarybos narių frakcijos, tiek savivaldybės tarybos narių grupės. Savivaldybės tarybos narių grupę sudaro ne mažiau kaip 2 susivieniję savivaldybės tarybos nariai, nepriklausantys savivaldybės tarybos narių frakcijai.

Tuo tarpu pasiūlymo iniciatoriai siūlo nustatyti, kad savivaldybėse, kurios tarybą sudaro iki 27 tarybos narių, frakcijai sudaryti turėtų pakakti 2 tarybos narių.

Tokiu pakeitimu būtų sukuriama situacija, kuomet tarybos narių frakcija sugretinama su tarybos narių grupe.

Taigi, siekiant užtikrinti veiksmingą įstatymo taikymą praktikoje, išvadų rengėjai siūlė nustatyti, kad visose savivaldybėse savivaldybės tarybos narių frakcija gali būti sudaroma iš ne mažiau kaip 3 tarybos narių.

 

Balsavimo rezultatai:

alternatyvus balsavimas: A (pritarti išvadų rengėjų pasiūlymui) - 4,
B (pritarti pasiūlymo iniciatorių pasiūlymui) - 5. Pritarta B.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                                 Ričardas Juška

 

 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėjas J. Taminskas