LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Ekonomikos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL  LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGIJOS IŠTEKLIŲ RINKOS ĮSTATYMo Nr. XI-2023 2, 3, 10, 13 straipsniŲ, šeštojo ir septintojo skirsnių pakeitimo ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-2700

 

2018-12-05  Nr. 108-P-48

Vilnius

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:  Komiteto pirmininkas Rimantas Sinkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Dainius Kreivys,  Komiteto nariai: Antanas Baura, Eugenijus Gentvilas,  Zbignev Jedinskij, Andrius Kupčinskas, Gabrielius Landsbergis, Bronius Markauskas, Bronislovas Matelis, Virgilijus Poderys, Jurgis Razma.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė,  Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė,  Darius Šaltmeris, Žilvinas Klimka, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys:  Energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas, Energetikos viceministras Egidijus Purlys, Energetikos ministerijos Naftos ir dujų skyriaus vedėjo pavaduotojas Karolis Švaikauskas, Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos narys Donatas Jasas,  Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos Šilumos ir vandens departamento vyriausiasis patarėjas, laikinai vykdantis Šilumos ir vandens departamento direktoriaus funkcijas, Dalius Krinickas, Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos Šilumos ir vandens departamento Šilumos kainų ir investicijų skyriaus vedėjas Aivaras Ciesiūnas, Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos Šilumos ir vandens departamento Šilumos gamintojų ir konkurencijos skyriaus vedėjas Matas Taparauskas,  Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos Dujų ir elektros departamento direktorė Jurga Grudzinskaiė-Gainovskė, Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos Dujų ir elektros departamento Dujų skyriaus vedėjas Rimas Valungevičius, Respublikos Prezidentės patarėja Kristina Biraitė,  Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijos patarėja Šarūnė Navickaitė-Dulaitienė, Seimo Teisės departamento Privatinės teisės skyriaus vedėja Daina Petrauskaitė, UAB LITGAS generalinis direktorius Tadas Adomaitis, UAB GET Baltic generalinė direktorė  Giedrė Kurmė, Lietuvos pramonininkų asociacijos Ekonomikos komiteto narys Pijus Ralys, AB „Achema“ advokatas Vaidas Radvila, AB „Achema“ atstovė Vilma Platelienė, Lietuvos šilumos tiekėjų asociacijos prezidentas dr. Valdas Lukoševičius.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2018-10-17

5

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo šeštojo skirsnio 23 straipsnyje siūloma nustatyti, kad šilumos tiekėjai, reguliuojami nepriklausomi šilumos gamintojai ir bendri šilumos ir elektros energijos gamintojai, kurie per metus reguliuojamai veiklai suvartoja 50 GWh gamtinių dujų ar daugiau, privalo gamtinių dujų biržoje per kalendorinius metus įsigyti ne mažiau kaip 50 procentų reguliuojamai elektros ir (ar) šilumos energijos gamybos veiklai reikalingo gamtinių dujų kiekio. Pasiūlymo turinys diskutuotinas.

Svarstytina, ar nuostatoje neturėtų būti nurodytas tam tikras laikotarpis, pavyzdžiui, treji pastarieji metai, kurių bėgyje suvartotas dujų kiekio vidurkis turėtų siekti 50 GWh ar daugiau. Tokia nuostata užtikrintų įstatymo įgyvendinimo stabilumą ir užtikrintų aiškumą tais atvejais, kai dujų suvartojimas vienais ar kitais metais svyruotų ties 50 GWh riba. Be to, įstatymo 7 straipsnis turėtų būti papildytas nuostata, aptariančia analizuojamos nuostatos taikymą ir nustatančia atskaitos laikotarpį, kai nuostata turėtų būti pradėta taikyti. Tai yra nuostatoje derėtų nurodyti, ar pirmieji metai, kai turi būti skaičiuojamas dujų suvartojimo kiekis, bus 2019 metia, kai įsigalios įstatymas, ir įpareigojimas įsigyti gamtines dujas gamtinių dujų biržoje bus taikomas nuo 2020 metų, ar vis dėlto įstatymo nuostatoje nurodytas kiekis 50 GWh ar daugiau turi būti skaičiuojamas už 2018 metus.

Pritarti

Siūlome vertinti 2 (dviejų) praėjusių metų suvarotjimo vidurkį, taip būtų išlaikytas nuoseklumas ir su EIRĮ 7 straipsnio 4 dalimi (vertinant 2017 m. o ne ankstesnius). Tokiu atveju dar prieš prasidedant metams visiems būtų aišku, kas yra tie įpareigotieji gamintojai, kurie turės pirkti dalį gamtinių dujų per biržą, taip pat būtų teisinis didesnis aiškumas, kad šis įpareigojimas metų eigoje jau nepasikeis.

Komiteto pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamą 23 straipsnio 1 dalį  ir ją išdėstyti taip:

1. Energijos išteklių biržoje gamtinėmis dujomis prekiaujama šiame įstatyme, Gamtinių dujų įstatyme, Prekybos gamtinėmis dujomis taisyklėse ir Energijos išteklių biržos reglamente nustatyta tvarka Šilumos tiekėjai, reguliuojami nepriklausomi šilumos gamintojai ir bendri šilumos ir elektros energijos gamintojai, kurie per metus reguliuojamai veiklai suvartoja 50 GWh gamtinių dujų ar daugiau, privalo gamtinių dujų biržoje per kalendorinius metus įsigyti ne mažiau kaip 50 procentų reguliuojamai elektros ir (ar) šilumos energijos gamybos veiklai reikalingo gamtinių dujų kiekio. Vertinant šioje dalyje minimų ūkio subjektų metinį gamtinių dujų suvartojimą turi būti įskaičiuojamas ūkio subjekto, įskaitant jo filialus, atstovybes ir (ar) skirtingas gamtinių dujų pristatymo vietas,  suvartojamo gamtinių dujų kiekio metinis vidurkis per 2 praėjusius metus.”

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2018-10-17

 

 

 

2. Projekto 7 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad projektu teikiamas įstatymas įsigalioja 2019 m. sausio 1 d.

Pastebėtina, kad pagal Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalį, teisės aktai, keičiantys ar nustatantys naują ūkio subjektų veiklos ar jos priežiūros teisinį reguliavimą, paprastai įsigalioja gegužės 1 dieną arba lapkričio 1 dieną, tačiau visais atvejais ne anksčiau kaip po trijų mėnesių nuo jų oficialaus paskelbimo dienos. Ši nuostata netaikoma, kai nustatomas ūkio subjektams palankesnis teisinis reguliavimas. Atkreiptinas dėmesys, kad analizuojamu projektu ūkio subjektai, nurodyti projekto 5 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 23 straipsnio 1 dalyje, įpareigojami gamtinių dujų biržoje per kalendorinius metus įsigyti ne mažiau kaip 50 procentų reguliuojamai elektros ir (ar) šilumos energijos gamybos veiklai reikalingo gamtinių dujų kiekio. Abejotina, ar nurodyto įpareigojimo nustatymas laikytinas ūkio subjektams palankesniu teisiniu reguliavimu.

Taip pat atkreiptinas dėmesys, jog pagal UAB GET Baltic Prekybos gamtinių dujų biržoje reglamento, suderinto Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2018 m. birželio 28 d. nutarimu Nr. O3E-207 „Dėl UAB GET Baltic Prekybos gamtinių dujų biržoje reglamento derinimo”, (toliau – Reglamentas) 53 punktą prekiauti gamtinių dujų biržoje gali tik dalyvio statusą turintys asmenys. Dalyvio statusas gali būti suteiktas asmeniui, atitinkančiam Reglamente bei Prekybos gamtinėmis dujomis taisyklėse nustatytus reikalavimus ir pasirašiusiam su biržos operatoriumi dalyvio sutartį. Asmuo, norintis tapti dalyviu, turi pateikti Reglamento 70 punkte nurodytus dokumentus. Taigi reikia laiko, kad asmuo galėtų tapti biržos dalyviu. Tačiau projekto aiškinamajame rašte nėra nurodyta, ar projekto 5 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 23 straipsnio 1 dalyje nurodyti asmenys yra biržos dalyviai.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, svarstytina galimybė atidėti įstatymo įsigaliojimo terminą.

 

Nepritarti

Pažymėtina, kad esamas teisinis reglamentavimas, kuomet energijos gamintojai 100 proc. reguliuojamai veiklai suvartojamų dujų privalo įsigyti iš paskirtojo tiekėjo, jiems iš esmės riboja galimybes dalyvauti konkurencingoje gamtinių dujų rinkoje lygiomis sąlygomis su kitais rinkos dalyviais.

Siūlomas naujas teisinis reguliavimas vertintinas kaip palankesnis, dėl šių žemiau nurodytų reikšmingų aplinkybių:

- prievolės energijos gamintojams įsigyti 100 proc. reguliuojamoje veikloje suvartojamo gamtinių dujų kiekio iš paskirtojo tiekėjo panaikinimas vertinamas kaip rinkos atvėrimas reguliuojamiems energijos gamintojams, bei palankių sąlygų tolimesniam Lietuvos gamtinių dujų rinkos vystymuisi skatinimas;

- panaikinus prievolę pirmumo tvarka įsigyti gamtines dujas iš paskirtojo tiekėjo yra sudaromos galimybės energetikos įmonėms visų pirma lanksčiai reaguoti į besikeičiančias rinkos sąlygas, t.y. įsigyti dujas ekonomiškai naudingiausiu būdu, diversifikuoti įsigijimo šaltinius bei efektyviai valdyti dujų įsigijimo portfelį. Atsižvelgiant į tai, toks teisinis reguliavimas vertintinas kaip palankesnis ūkio subjektams.

Vertinant reguliuojamų energijos gamintojų istorinius pastarųjų metų gamtinių dujų suvartojimo duomenis, visi reguliuojami energijos gamintojai, kuriems būtų taikomas įpareigojimas 50 proc. reguliuojamai elektros ir (ar) šilumos energijos gamybos veiklai reikalingo gamtinių dujų kiekio įsigyti biržoje, jau šiai dienai yra gamtinių dujų biržos GET Baltic dalyviai, taip pat visi jie praeityje yra aktyviai dalyvavę biržos veikloje, t. y. yra teikę pavedimus ir sudarę sandorius, sukaupę reikiamas kompetencijas prekybai biržoje vykdyti.

Atsižvelgiant į tai kas išdėstyta, galima daryti išvadą, kad papildomas laikas biržos dalyvio statuso įgijimui reguliuojamiems energijos gamintojams nėra reikalingas.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2018-10-17

7

2

 

2. Projekto 7 straipsnio 2 dalyje siūlytina nustatyti terminą, iki kada Vyriausybė turi atlikti projektu teikiamo įstatymo 5 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo šeštajame skirsnyje nustatyto teisinio reguliavimo poveikį.

Be to, projekto 7 straipsnio 2 dalies redakcija taisytina, atsižvelgiant į tai, kad nauja teisinis reguliavimas yra nustatomas ne įstatymo 5 straipsnyje, bet įstatymo 5 straipsnyje išdėstyto Energijos išteklių rinkos įstatymo šeštajame skirsnyje.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 7 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki 2019 m. rugpjūčio 1 d. įvertina šio įstatymo 5 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos energijos išteklių rinkos įstatymo 23 straipsnio 1 dalyje nustatomo teisinio reguliavimo poveikį ir prireikus iki 2019 m. spalio 1 d. pateikia Lietuvos Respublikos Seimui pasiūlymus dėl teisinio reguliavimo tobulinimo.“

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:  negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: -

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: -

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: -

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai: -

8. Balsavimo rezultatai:  pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirtas pranešėjas:  Virgilijus Poderys        

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė:  nepateikta.

PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Rimantas Sinkevičius

 

 

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė

Komiteto biuro patarėja (ES) Rasa Ona Duburaitė