AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS APDOVANOJIMŲ ĮSTATYMO NR. IX-957 4, 7, 11, 16, 19 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO, ĮSTATYMO PAPILDYMO AŠTUNTUOJU IR DEVINTUOJU SKIRSNIAIS IR 42 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTO

 

1.      Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys

        

         Projektą rengti paskatino ne vienerius metus vykusios diskusijos su Lietuvos kariuomenės kūrėjais savanoriais bei Šaulių sąjungos nariais apdovanojimų Lietuvos kariuomenės kūrėjų savanorių bei šaulių apdovanojimais klausimu.

         Šiuo metu susiduriama su problema, skirtingu metu gauti tų pačių pavadinimų apdovanojimai, nėra vienodai traktuojami.

         Nepaisant to, kad atkūrus Lietuvos nepriklausomybę, 1991 m. rugsėjo 12 d. Lietuvos Respublikos ordinų, medalių ir kitų pasižymėjimo ženklų įstatymu atkuriant Lietuvos valstybės apdovanojimus, buvo atkurti 1930 ir 1939 m. įstatymu įtvirtinti valstybiniai apdovanojimai, tarp kurių buvo ir Lietuvos kariuomenės kūrėjų savanorių medalis, Šaulių žvaigždė, Šaulių žvaigždės medalis.

         Jų statusas buvo pakeistas, Seimui 2002 m. birželio 18 d. priėmus Lietuvos Respublikos valstybės apdovanojimų įstatymą, kurio IV skyriaus „Baigiamosios nuostatos“ 42 str. nustatyta, kad „Lietuvos kariuomenės kūrėjų savanorių medaliu, Šaulių žvaigžde ir Šaulių žvaigždės medaliu apdovanoja krašto apsaugos ministras“. Taip šie iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos buvę Lietuvos valstybės apdovanojimai buvo išbraukti iš valstybinių apdovanojimų (kuriais apdovanoja Respublikos Prezidentas) sąrašo.

         Atsižvelgiant į Lietuvos kariuomenės kūrėjų savanorių nuopelnus Lietuvos valstybingumui bei Šaulių sąjungos narių indėlį, ugdant mūsų tautos pilietiškumą bei stiprinant visuomenės atsparumą ir pasirengimą gintis, siekiama sugrąžinti galimybę nusipelniusius asmenis apdovanoti valstybiniais apdovanojimais (kuriais apdovanoja Respublikos Prezidentas).

 

2.      Parengto projekto tikslai

 

         Siekiama atkurti galimybę nusipelniusius Lietuvos kariuomenės kūrėjus savanorius bei Šaulių sąjungos narius apdovanoti valstybiniais apdovanojimais (kuriais apdovanoja Respublikos Prezidentas).

 

3.      Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai?

 

         Lietuvos Respublikos valstybės apdovanojimų įstatymo IV skyriaus „Baigiamosiose nuostatose“ 42 straipsnyje nustatyta, kad „Lietuvos kariuomenės kūrėjų savanorių medaliu, Šaulių žvaigžde ir Šaulių žvaigždės medaliu apdovanoja krašto apsaugos ministras“.

 

4.      Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama?

 

         Projekte siūloma pakeisti ir papildyti Lietuvos Respublikos valstybės apdovanojimų įstatymo 4, 7, 11, 16, 19 ir 42  straipsnius, įstatymo III skyrių papildyti aštuntuoju ir devintuoju skirsniais.

         Pagal naujas įstatymo nuostatas:

         1) atkuriamas Lietuvos kariuomenės kūrėjų savanorių medalio, Šaulių žvaigždės ir Šaulių žvaigždės medalio iki 2002 m. pabaigos galiojęs valstybinių apdovanojimų teisinis statusas; šie apdovanojimai grąžinami į valstybinių apdovanojimų, kuriais apdovanoja Respublikos Prezidentas, sąrašą.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta?

 

Priėmus Įstatymo projektą neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai?

 

Įtakos kriminogeninei situacijai, korupcijai nenumatoma.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai?

 

Įstatymo projektas neturės įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą: kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios?

 

Priėmus Įstatymo projektą, kitų teisės aktų priimti, keisti ar pripažinti negaliojančiais nereikės.

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka?

 

Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas, o Įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus?

 

Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir yra suderintas su Europos Sąjungos teisės aktais.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, kas ir kada juos turėtų priimti?

Įstatymui įgyvendinti Respublikos Prezidentas iki 2022 m. gruodžio 31 d. turės priimti šio įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)?

 

Įstatymo įgyvendinimas papildomų biudžeto lėšų nepareikalaus.

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados.

 

Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta

 

Seimo nariai:

Paulė Kuzmickienė

Vytautas Juozapaitis

Andrius Vyšniauskas

Eugenijus Jovaiša