LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

EKONOMIKOS komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ALKOHOLIO KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-857 16 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4790

 

2020 m. gegužės 27  d. 108-P-20

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: Komiteto pirmininkas Rimantas Sinkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Dainius Kreivys, Komiteto nariai: Antanas Baura, Eugenijus Gentvilas, Zbignev Jedinskij, Andrius Kupčinskas, Bronislovas Matelis, Rūta Miliūtė, Virgilijus Poderys, Jurgis Razma, Remigijus Žemaitaitis.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Žilvinas Klimka, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Ekonomikos ir inovacijų viceministras Marius Skuodis.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2020-05-07

 

16

3

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, Europos Sąjungos teisės aktams, galiojantiems įstatymams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo (toliau – AKĮ) 16 straipsnio 3 dalį, joje įtvirtinant taisyklę, pagal kurią, esant savivaldybės tarybos sprendimui, įmonės, Europos juridiniai asmenys ir jų filialai, prekiaujantys alkoholiniais gėrimais stacionariosiose viešojo maitinimo vietose, pirkėjus lauko sąlygomis galėtų aptarnauti ir didesniu kaip 40 metrų atstumu nuo stacionariosios viešojo maitinimo vietos įrengtose aptarnavimo vietose (zonose). Svarstytina, ar teikiamos projekto nuostatos dera su AKĮ 1 straipsnio 1 dalyje ir IV skyriuje numatytomis alkoholio vartojimo mažinimo priemonėmis, tikslais ir kt.

 

Nepritarti

Manytina, jog Projektu siūlomos priemonės nedidina alkoholio vartojimo, kadangi viešojo maitinimo vietose įrengtos terasos atstumas nuo pastato neturi įtakos didesniam ar mažesniam alkoholio vartojimui.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2020-05-07

16

3

 

2. Iš projekto 1 straipsnyje vartojamos formuluotės „Savivaldybių tarybos taip pat turi teisę <...> nustatyti mažesnį parduodamų alkoholinių gėrimų etilo alkoholio koncentracijos dydį“ nėra aišku, kokiame teisės akte įtvirtintą alkoholinių gėrimų etilo alkoholio koncentracijos dydį savivaldybės taryba galėtų sumažinti.

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Žr. Ekonomikos komiteto pasiūlymą Nr. 1.

 

Atkreiptinas dėmesys, jog Alkoholio kontrolės įstatyme savivaldybės taryboms yra suteiktos pakankamai plačios teisės riboti alkoholio prekybą savo savivaldybės teritorijoje. Tokios savivaldybių tarybų teisės nustatytos Alkoholio kontrolės įstatymo 18 straipsnio 3 d., 8 d. ir 9 d. apima teisę riboti alkoholio pardavimo laiką, nustatyti teritorijas ar vietas, kur gali būti uždrausta vykdyti prekybą alkoholiniais gėrimais, taip pat turi teisę drausti prekiauti alkoholiniais gėrimais įvairių masinių renginių metu. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad keičiamo įstatymo 16 straipsnio 3 dalyje, papildomas reguliavimas, kad savivaldybių taryba turi teisę uždrausti prekybą alkoholiniais gėrimais lauko sąlygomis, apriboti prekybos alkoholiniais gėrimais lauko sąlygomis laiką, trukmę yra perteklinis. Pažymėtina, kad licencijų rūšys ūkio subjektams, pageidaujantiems vykdyti mažmeninės prekybos alkoholiniais gėrimais stacionariose viešojo maitinimo vietose veiklą, yra įtvirtintos Alkoholio kontrolės įstatymo 16 straipsnio 3 dalyje ir Didmeninės ir mažmeninės prekybos alkoholio produktais licencijavimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. gegužės 20 d. nutarimu Nr. 618 „Dėl Didmeninės ir mažmeninės prekybos alkoholio produktais licencijavimo taisyklių patvirtinimo“. Suteikus savivaldybių taryboms papildomą teisę nustatyti mažesnį paduodamų alkoholinių gėrimų tūrinės etilo alkoholio koncentracijos dydį, galimai būtų iškreiptos šiuo metu nustatytos licencijų rūšys ir ten įtvirtinti tūriniai etilo alkoholio koncentracijos dydžiai, kuriais išduota licencija suteikia teisę prekiauti.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2020-05-07

 

 

 

3. 2020 m. balandžio 23 d. buvo užregistruotas Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo Nr. I-857 16, 18 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-4755, kuriuo taip pat siūloma keisti AKĮ 16 straipsnio 3 dalį. Atsižvelgiant į tai, kad abiejų įstatymų projektų įsigaliojimas numatytas 2020 m. birželio 1 d., siūlytina aptariamų projektų nuostatas suderinti tarpusavyje.

 

Atsižvelgti

Minimas projektas Nr. XIIIP-4755 Seime yra užregistruotas, tačiau pateikimo procedūra dar neįvykusi ir neįtrauktas į artimiausias Seimo plenarinių posėdžių darbotvarkes.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2020-05-07

2

 

 

4. Projekte siūloma įstatymo įsigaliojimo data – 2020 m. birželio 1 d. Atsižvelgiant į projektu siūlomų pakeitimų turinį ir įstatymų leidybos procedūrų trukmę, svarstytina, ar projekte siūloma įstatymo įsigaliojimo data yra reali.

 

Atsižvelgti

Pritarus Projektui, pasiūlyti pagrindiniam Seimo Sveikatos reikalų komitetui patikslinti įstatymo įsigaliojimo datą.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2020-05-07

 

 

 

5. Atsižvelgiant į AKĮ įtvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės kompetenciją reglamentuojant santykius, susijusius su alkoholio produktais, ir į šio įstatymo 19 ir 20 straipsniuose nustatytą Vyriausybės kompetenciją alkoholio vartojimo mažinimo srityje, manytina, kad turėtų būti gauta Vyriausybės nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo.

 

Nepritarti

LR Vyriausybės nuomonės nebuvo prašyta, kadangi LR Vyriausybė 2019 m. pabaigoje įstatymo projektu Nr. XIIIP-4163 taip pat siūlė sudaryti savivaldybėms sąlygas įgyvendinti alkoholio kontrolės politikos priemones. Projektas 2019 m. lapkričio 12 d. buvo užregistruotas Seime, tačiau pateikimo procedūra neįvyko.  

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2020-05-07

 

 

 

6. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, nustatytais teisės technikos reikalavimais, projektas koreguotinas:

6.1. vienintelė projekto 1 straipsnio dalis nenumeruojama;

6.2. projekto 2 straipsnio pavadinime brauktini žodžiai „taikymas ir įgyvendinimas“;

6.3. projekto 2 straipsnio pavadinimas rašytinas paryškintomis raidėmis.

 

Pritarti

Redakcinio pobūdžio pastaba.

7.

LR Teisingumo ministerijos Europos teisės departamentas,

2020-05-14

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo Nr. I-857 16 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP‑4790 atitiktį Europos Sąjungos teisei, informuojame, kad pastabų neturime.

Atsižvelgti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos alkoholinių gėrimų gamintojų ir importuotojų asociacija,

2020-05-26

 

 

 

 

<...>

 Įstatymo projekto rengėjai siūlo nustatyti, kad savivaldybių tarybos galėtų priimti sprendimą leisti prekiauti dar mažesnę alkoholio koncentraciją turinčiais gėrimais, nei tai numato įstatymas, tačiau lieka neaišku kodėl nesiūloma palikti galimybę savivaldybių taryboms priimti sprendimą, atsižvelgiant į savivaldybės situaciją bei būsimas prekybos vietas nustatyti didesnį parduodamų alkoholinių gėrimų etilo alkoholio koncentracijos dydį (pavyzdžiui 22 proc.).

Siūlome svarstant įstatymo projektą pritarti savivaldybių tarybų galių išplėtimui ir suteikti joms visišką, bet ne dalinį savarankiškumą, kuris leistų savivaldybių taryboms galimybę uždrausti prekybą alkoholiniais gėrimais lauko sąlygomis, apriboti prekybos alkoholiniais gėrimais lauko sąlygomis laiką, trukmę ir nustatyti parduodamų alkoholinių gėrimų etilo alkoholio koncentracijos dydį pagal kiekvienos prekybos vietą, savivaldybės specifiką.

Atsižvelgti

Žr. Komiteto sprendimą.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

            6.1. Sprendimas: pasiūlyti pagrindiniam Seimo Sveikatos reikalų komitetui įstatymo projektą patobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir Ekonomikos komiteto pasiūlymą, kuriems Komitetas pritarė.

            6.2. Pasiūlymas:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo Ekonomikos komitetas,

2020-05-27

 

16

3

 

Argumentai: atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą Nr. 2, siūlytina patikslinti įstatymo projekto 16 str. 3 d.

 

Pasiūlymas: Pakeisti 16 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais leidžiama verstis tik turint licenciją verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais. Licencijas ir jų dublikatus išduoda, papildo, rekvizitus patikslina atitinkamos savivaldybės vykdomoji institucija. Vienkartinės licencijos verstis mažmenine prekyba natūralios fermentacijos alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 13 procentų, parodose, natūralios fermentacijos alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 7,5 procento, mugėse ir masiniuose renginiuose, taip pat verstis mažmenine prekyba visais alkoholiniais gėrimais parodose ir mugėse, vykstančiose stacionariuose pastatuose, išduodamos teisę verstis mažmenine prekyba atitinkamų grupių alkoholiniais gėrimais turinčioms įmonėms, Europos juridiniams asmenims ir jų filialams ne ilgesniam kaip renginio trukmės laikui. Kitos licencijos verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais išduodamos įmonėms, Europos juridiniams asmenims ir jų filialams neterminuotam laikui. Įmonėms, Europos juridiniams asmenims ir jų filialams, prekiaujantiems alkoholiniais gėrimais stacionariosiose viešojo maitinimo vietose, jų turima neterminuota mažmeninės prekybos alkoholiniais gėrimais licencija suteikia teisę aptarnauti pirkėjus lauko sąlygomis ne didesniu kaip 40 metrų atstumu nuo stacionariosios viešojo maitinimo vietos įrengtose aptarnavimo vietose (zonose), jeigu išskyrus atvejus, kai savivaldybės taryba nustato mažesnį atstumą arba uždraudžia prekybą alkoholiniais gėrimais lauko sąlygomis  nenustatė kitaip, tačiau savivaldybės taryba negali nustatyti tokio aptarnavimo vietos (zonos) atstumo nuo stacionarios viešojo maitinimo vietos, kad įrengta aptarnavimo vieta (zona) patektų į kitos, nei yra stacionari viešojo maitinimo vieta, seniūnijos teritoriją. Savivaldybių tarybos taip pat turi teisę uždrausti prekybą alkoholiniais gėrimais lauko sąlygomis, apriboti prekybos alkoholiniais gėrimais lauko sąlygomis laiką, trukmę ir nustatyti mažesnį parduodamų alkoholinių gėrimų etilo alkoholio koncentracijos dydį.

Pritarti

PASTABA. Žodžių junginys „ir jų dublikatus“ nėra susijęs su Teisės departamento pastaba, tačiau yra išbraukiamas, kadangi 2020-01-23 Ekonomikos  komitetas, apsvarstęs Ekonomikos ir inovacijos ministerijos parengtą Projektą Nr. XIIIP-3698, kuriuo siūloma atsisakyti licencijų dublikatų išdavimo, (nes, perkėlus licencijų išdavimą į elektroninę erdvę (t. y. LIS), netikslinga Alkoholio kontrolės įstatyme palikti nuostatas, kad yra išduodami licencijų dublikatai), jam pritarė. Tačiau Projektas kol kas nebuvo svarstytas Seimo posėdyje, tad dar nepriimtas.

 

            7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

      8. Komiteto paskirtas pranešėjas: Jurgis Razma.

 

 

            Komiteto pirmininkas                                                                                                                                      Rimantas Sinkevičius

 

 

Ekonomikos komiteto biuro patarėja Raimonda Danė