1.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2022-12-01
|
1
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Lietuvos Respublikos Konstitucijai, įstatymams,
teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1.
Pažymėtina, kad projekto 1 straipsniu yra
keičiamas galiojantis Nekilnojamojo turto registro įstatymas. Pagal projekto
3 straipsnio 1 ir 2 dalis šis projekto straipsnis įsigalios 2023 m. sausio 1
d. ir galios iki naujos redakcijos Nekilnojamojo turto registro įstatymo
įsigaliojimo, t. y. iki 2023 m. gruodžio 31 d. Atsižvelgiant į tai,
atkreiptinas dėmesys, kad projekto 1 straipsnyje dėstomo Nekilnojamo turto
registro įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 42 straipsnio nuostatose
vartojama terminija (pvz., „Registro objektai“, „Registro informacija“) ir
trumpiniai (pvz., „Registras“, „Registro nuostatai“), kurie nėra apibrėžti
galiojančiame keičiamame įstatyme, o yra įvedami ar paaiškinami tik projekto
2 straipsnyje dėstomoje keičiamo įstatymo naujoje redakcijoje. Siekiant
teisinio aiškumo, siūlytina projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 42
straipsnio nuostatose vartoti tokius terminus ir formuluotes, kurios yra vartojamos
galiojančiame keičiamame įstatyme.
|
Pritarti iš dalies
|
Kadangi Valstybės informacinių išteklių valdymo
įstatymo 2 straipsnio 7, 8 ir 9 dalys nustato sąvokas, kas yra registro
duomenys, registro informacija ir objektas, siūlome tikslinti tik žodį „Registras“
šiame straipsnyje keičiant žodžiais „Nekilnojamojo turto registras“.
|
2.
|
Seimo kanceliarijos Teisės
departamentas
2022-12-01
|
1
|
1
|
|
2. Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 42 straipsnio 1
dalyje siūloma nustatyti, kad ,,Registro duomenys, Registrui pateiktų
dokumentų kopijos, informacija apie Registro objektus ir su šiais objektais
susijusių asmenų duomenys teikiami šiame įstatyme ir Registro nuostatuose
nustatyta tvarka pagal juose nurodytas sąlygas ir kriterijus“.
Vertinamoji
projekto nuostata svarstytina šiais aspektais:
Pirma, atkreipiame dėmesį, kad pagal projekto 1
straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 42 straipsnio 2 dalies 6 punkto ir 3
dalies 8 punkto nuostatas žurnalistams Nekilnojamojo turto registro (toliau –
Registras) archyviniai duomenys bei informacija, taip pat visi aktualūs
Registro duomenys ir informacija apie asmeniui priklausančius Registro
objektus teikiami Visuomenės informavimo įstatymo nustatytomis sąlygomis.
Taigi, Registro duomenų ir informacijos teikimo sąlygos būtų nustatytos ne
tik keičiamame įstatyme, bet ir kituose įstatymuose. Atsižvelgus į tai,
svarstytina, ar projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 42
straipsnio 1 dalies nuostatų nereikėtų papildyti, nustatant, kad Registro
duomenys, Registrui pateiktų dokumentų kopijos, informacija apie Registro
objektus ir su šiais objektais susijusių asmenų duomenys teikiami ne tik
šiame įstatyme, bet ir kituose įstatymuose nustatytomis sąlygomis ir
kriterijais.
Antra, kyla abejonių, ar aukščiau nurodytos sąlygos
ir kriterijai galėtų būti nustatyti Registro nuostatuose, t. y.
poįstatyminiame teisės akte, kurį tvirtina Vyriausybė. Teisinis reguliavimas,
kuriuo nustatomas asmenų teisės gauti atitinkamą informaciją ir duomenis
turinys turėtų būti nustatytas įstatymo lygmeniu. Atsižvelgiant į tai, svarstytina,
ar projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 42 straipsnio 1 dalies
nuostatos, kad Registro duomenys, Registrui pateiktų dokumentų kopijos,
informacija apie Registro objektus ir su šiais objektais susijusių asmenų
duomenys teikiami pagal Registro nuostatuose nurodytas sąlygas ir
kriterijus nereikėtų atsisakyti.
Pritarus aukščiau išdėstytoms pastaboms,
vadovaujantis tais pačiais argumentais, reikėtų patikslinti ir projekto 2
straipsnyje dėstomas keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies nuostatas.
|
Pritarti
|
|
3.
|
Seimo kanceliarijos Teisės
departamentas
2022-12-01
|
1
|
|
|
3. Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 42 straipsnio 4
dalyje siūloma nustatyti, kad ,,Registro duomenys, Registrui pateiktų
dokumentų kopijos ir Registro informacija teikiami asmenims, turintiems
teisinį duomenų gavimo pagrindą ir nurodžiusiems apibrėžtą ir teisėtą duomenų
naudojimo tikslą, išskyrus atvejus, kai asmuo, kurio duomenys įrašyti
Registre, susipažįsta su Registre tvarkomais savo, nepilnamečių savo
vaikų, įvaikių, taip pat asmenų, kuriems paskirta globa ar rūpyba,
duomenimis <...>“. Taigi, pagal projektu siūlomą teisinį
reguliavimą asmuo, kurio duomenys įrašyti Registre, turėtų teisę susipažinti
su asmenų, kuriems paskirta globa ar rūpyba, Registro duomenimis, t. y. su
duomenimis asmenų, kurių globėju ar rūpintoju besikreipiantis asmuo nėra
paskirtas. Svarstytina, ar projekto nuostatų nereikėtų patikslinti,
nustatant, kad susipažinti su Registre tvarkomais asmenų, kuriems paskirta
globa ar rūpyba, turėtų teisę tokių asmenų globėjai ar rūpintojai, o ne bet
kuris kitas asmuo.
Pritarus aukščiau išdėstytai pastabai, vadovaujantis
tais pačiais argumentais, reikėtų patikslinti ir projekto 2 straipsnyje
dėstomas keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalies nuostatas.
|
Pritarti
|
Papildomai projekto 2 straipsnyje dėstomo 10
straipsnio 3 dalis išskaidyta punktais taip:
„3. Registro duomenys, Registrui
pateiktų dokumentų kopijos ir Registro informacija teikiami asmenims,
turintiems teisinį duomenų gavimo pagrindą ir nurodžiusiems apibrėžtą ir
teisėtą duomenų naudojimo tikslą, išskyrus atvejus:
1) kai asmuo, kurio duomenys
įrašyti Registre, susipažįsta su Registre tvarkomais savo duomenimis;
2) kai asmuo susipažįsta su
Registre tvarkomais savo nepilnamečių vaikų, įvaikių duomenimis, taip
pat kai globėjai ar rūpintojai susipažįsta su Registre tvarkomais savo
globotinių ar rūpintinių duomenimis;
3) kai asmuo Registro
tvarkytojo interneto svetainėje nurodęs nekilnojamojo daikto adresą,
įgyvendina teisę neatlygintinai sužinoti tą nekilnojamąjį daiktą
identifikuojančius duomenis, nurodytus Registro nuostatuose.“
|
4.
|
Seimo kanceliarijos Teisės
departamentas
2022-12-01
|
2
|
|
|
4. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo
įstatymo 6 straipsnio 4 dalies 6 punkte siūloma nustatyti, kad prašymą dėl
įmonių pirkimo–pardavimo, dovanojimo ir nuomos sutarčių registravimo Registre
turi teisę paduoti suinteresuoti asmenys. Svarstytina, ar, siekiant
aiškumo, nuostatos nereikėtų patikslinti, nustatant, kad prašymą dėl įmonių
pirkimo – pardavimo, dovanojimo ir nuomos sutarčių registravimo Registre,
visų pirma, turėtų teisę pateikti tokių sutarčių šalys.
|
Nepritarti
|
Civilinio kodekso 4.256 straipsnio 2 dalyje yra ši
norma:
„4.256 straipsnis. Prašymai įregistruoti daiktus, teisių į
juos suvaržymus, daiktines teises ar juridinius faktus
1. Asmuo,
norintis įregistruoti daiktą, teisių į jį suvaržymus, daiktines teises ar
juridinius faktus, viešo registro tvarkytojui paduoda nustatytos formos
prašymą.
2. Prašymą
įregistruoti daiktą ir nuosavybės teises į jį paduoda daiktą įgijęs asmuo, o
registruojant daiktines teises į svetimą daiktą, taip pat teisių į daiktus
suvaržymus, – šių teisių turėtojas, suinteresuotas jų įregistravimu asmuo
arba notaras. Prašymą įregistruoti juridinius faktus paduoda įgaliota
institucija ar suinteresuotas jų įregistravimu asmuo. Prašymą asmuo
paduoda pats arba per savo atstovą, turintį įstatymų nustatyta tvarka išduotą
įgaliojimą.
3. Kartu su
prašymu įregistruoti turi būti pateikiami daikto įgijimą nuosavybėn, teisių į
jį suvaržymus, daiktinių teisių buvimą ar juridinių faktų įvykimą
patvirtinantys dokumentai.
4. Dokumentus
priėmęs registro tvarkytojas privalo išduoti jų pridavimą patvirtinantį
dokumentą dokumentus pridavusiam asmeniui, jei šis asmuo pageidauja.“
|
5.
|
Seimo kanceliarijos Teisės
departamentas
2022-12-01
|
2
|
|
|
5. Projekto 2
straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 3 punkte siūloma
nustatyti, kad išnagrinėjęs prašymą, Registro tvarkytojas gali priimti
sprendimą ,,sprendimo priėmimą atidėti dėl aplinkybių, trukdančių Registro
objektą registruoti Registre. Sprendime Registro tvarkytojas nustato ne
ilgesnį kaip vieno mėnesio terminą šioms aplinkybėms pašalinti“.
Vertinamoji projekto nuostata svarstytina šiais
aspektais:
Pirma, atkreipiame dėmesį, kad projekte siūloma nustatyti
tik maksimalų terminą, kuris galėtų būti skiriamas atitinkamoms aplinkybėms
pašalinti. Minimalus terminas nėra nustatomas. Tokiu būdu aplinkybėms,
trukdančioms objektą įregistruoti Registre, pašalinimui galėtų būti skirtas
labai trumpas laiko tarpas, pavyzdžiui, viena darbo diena. Siekiant to
išvengti, manytina, kad projekte turėtų būti nustatytas ne tik maksimalus
terminas atitinkamoms aplinkybėms pašalinti, bet ir minimalus terminas, pavyzdžiui,
dešimt darbo dienų ar pan.
Antra, iš projekto nuostatų nėra aišku, kokį sprendimą
turėtų priimti Registrų centras tokiu atveju, jeigu per nustatytą terminą
asmenys nepašalintų aplinkybių, trukdančių objektą įregistruoti Registre,
arba jas pašalintų pavėluotai, t. y. praėjus nustatytam terminui. Neaišku, ar
tokiu atveju turėtų būti priimamas sprendimas prašymą atmesti, ar priimtas
kitas sprendimas. Tuo atveju, jeigu turėtų būti priimtas sprendimas prašymą
atmesti – atsisakyti registro objektą registruoti Registre, tai atitinkamai
reikėtų papildyti projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 7
straipsnio 2 dalį nauju punktu, nurodant atitinkamą atsisakymo Registro
objektą registruoti Registre pagrindą.
|
Pritarti
|
Pritarti, išbraukiant keičiamo įstatymo
7 straipsnio 1 dalies 3 punkte žodžius „ne ilgesnį kaip
vieno“:
„3) sprendimo priėmimą atidėti dėl aplinkybių,
trukdančių Registro objektą registruoti Registre. Šiame sprendime Registro
tvarkytojas nustato ne ilgesnį kaip vieno mėnesio terminą šioms
aplinkybėms pašalinti.“
Dėl antrojo aspekto, patobulintame projekte yra 7
straipsnio 2 dalies 12 punktas:
„12) per nustatytą terminą asmenys nepašalino aplinkybių, trukdančių
objektą įregistruoti Registre, arba jas pašalino praėjus Registro tvarkytojo
nustatytam terminui.“
|
6.
|
Seimo kanceliarijos Teisės
departamentas
2022-12-01
|
|
|
|
6. Svarstytina, ar projekto 2 straipsnyje dėstomo
keičiamo įstatymo 9 straipsnio 2 dalies paskutiniame sakinyje, atsižvelgiant
į Administracinių bylų teisenos įstatymo 30 straipsnio nuostatas, terminas
,,pareiškimas” neturėtų būti pakeistas terminu ,,prašymas”.
|
Pritarti
|
|
7.
|
Seimo kanceliarijos Teisės
departamentas
2022-12-01
|
|
|
|
7. Siekiant teisinio aiškumo, projekto
2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 9 straipsnio 4 dalyje reikėtų
nustatyti atskaitos momentą, nuo kurio būtų skaičiuojamas 30 darbo dienų
terminas.
|
Pritarti
|
|
8.
|
Seimo kanceliarijos Teisės
departamentas
2022-12-01
|
|
|
|
8. Vadovaujantis Teisės aktų projektų
rengimo rekomendacijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo
ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų
rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, nustatytais teisės technikos
reikalavimais, projektas tikslintinas:
8.1. projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo
įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 2 punkte brauktini žodžiai „Lietuvos
Respublikos“, nes pilnas įstatymo pavadinimas yra nurodytas projekto 2
straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 2 straipsnio 3 dalyje“;
8.2. projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo
įstatymo 6 straipsnio 4 dalies 1 punkte vietoj nuorodos „šio straipsnio 4
dalies 2 punkte“ įrašytina nuoroda „šios dalies 2 punkte“;
8.3. siekiant aiškumo, projekto 2 straipsnyje
dėstomo keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 3 punkto nuostatas siūlytina
išdėstyti atskiruose šio punkto papunkčiuose.
|
Pritarti
|
|
9.
|
Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja
Irma Leonavičiūtė
|
1
|
1
2
3
4
|
|
Valstybės informacinių išteklių įstatymo 2
straipsnio 8 dalyje apibrėžta: „8. Registro informacija – su
registro objektu susijusi informacija, surinkta iš registrui pateiktų
duomenų, informacijos, dokumentų ir (arba) jų kopijų (išskyrus registro
duomenis).“.
Įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalyje rašoma „1.
Registro duomenys, Registrui pateiktų dokumentų kopijos, informacija apie
Registro objektus ir su šiais objektais susijusių asmenų duomenys teikiami
<...>“.
Šio straipsnio 2 dalyje rašoma „2.
Registro archyviniai duomenys ir informacija teikiami tik:“.
Šio straipsnio 3 dalyje rašoma: „3. Visi
aktualūs Registro duomenys ir informacija apie asmeniui priklausančius
Registro objektus (visą nekilnojamąjį turtą, daiktines teises į jį ir
juridinius faktus), įregistruotus Registre, ir su šiais objektais susijusių
asmenų duomenys teikiami tik:“.
Šio straipsnio 4 dalyje rašoma: „4. Registro duomenys, Registrui
pateiktų dokumentų kopijos ir Registro informacija
teikiami asmenims<...>.“
Tikslinga būtų suvienodinti vartojamą terminiją, jeigu turima minty
sąvoka Registro informacija.
Pritarus šiai pastabai turėtų būti tikslinamas ir projekto 2
straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 10 straipsnis.
|
Pritarti iš dalies
|
Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 10
straipsnio 3 dalies nuostatų tikslinti nėra tikslinga, nes įvedami (paaiškinami) projekto 2 straipsnyje
dėstomoje keičiamo įstatymo naujoje redakcijoje.
|
10.
|
Irma Leonavičiūtė Teisės ir teisėtvarkos komiteto
biuro patarėja
|
1
|
|
|
Įstatymo projekto 1 straipsnio 2 ir 3 dalių 3
(trečiuose) punktuose nurodyta, kad Registro
archyviniai duomenys ir informacija bei visi aktualūs Registro duomenys ir
informacija apie asmeniui priklausančius Registro objektus (visą
nekilnojamąjį turtą, daiktines teises į jį ir juridinius faktus),
įregistruotus Registre, ir su šiais objektais susijusių asmenų duomenys
teikiami teismams ir teisėtvarkos institucijoms – įstatymuose nustatytoms
funkcijoms atlikti, o šių
išvardintų duomenų gavimui valstybės
institucijos ir kiti asmenys turi teisę šiuos duomenis gauti
įstatymuose arba Vyriausybės nutarimuose nustatytoms funkcijoms
atlikti ar įstatymuose nustatytoms teisinėms paslaugoms teikti (projekto 1
straipsnio 2 dalies 5 punktas ir 3 dalies 7 punktas).
Neaišku, kas yra „kiti asmenys
“, turintys teisę gauti tuos pačius Registro duomenys kaip ir teismai ir teisėtvarkos institucijos. Atkreiptinas
dėmesys, kad teismai ir teisėtvarkos institucijos gali gauti Registro
duomenis, jeigu numatyta įstatymuose, o „kitiems asmenims“ šių Registro
duomenų gavimui pakaktų ir Vyriausybės nutarimo.
Siūlytina nuostatas patikslinti.
Jeigu būtų pritarta šiai pastabai, turi būti tikslinamas ir projekto
2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 10 straipsnis.
|
Nepritarti
|
Funkcijos pavedamos ne tik įstatymais, bet ir
Vyriausybės nutarimais.
|
11.
|
Irma Leonavičiūtė Teisės ir teisėtvarkos komiteto
biuro patarėja
|
|
|
|
Nuo 2001 m. liepos 1 d. galiojančioje
Nekilnojamojo turto registro įstatymo 32 straipsnio
redakcijoje numatyta, kad Centriniam
registratoriui paduoti skundai dėl teritorinių registratorių priimtų
sprendimų turi būti išnagrinėti per trisdešimt dienų.
Projektu siūloma šį terminą pailginti iki
trisdešimt darbo dienų (projekto 2 straipsnyje
dėstomo keičiamo įstatymo 9 straipsnio 4 dalis).
Pagal siūlomą teisinį reguliavimą šių skundų nagrinėjimas pailgės
apie 10 dienų. Tačiau šio siūlymo motyvai rengėjų projekto aiškinamajame
rašte nepateikti.
|
Atsižvelgti
|
Projekto rengėjų komentaras:
Siūloma prailginti skundų nagrinėjimo terminą dėl
padidėjusio skundų skaičiaus. Palyginimui:
Gautų skundų skaičius:
2020 m. – 251 skundas
2021 m. – 270 skundai
2022-12-12 dienai – 331 skundai.
|
12.
|
Irma Leonavičiūtė Teisės ir teisėtvarkos komiteto
biuro patarėja
|
|
|
|
Valstybės informacinių išteklių įstatymo 2
straipsnio 7 dalyje apibrėžta: „7. Registro duomenys –
registro objekto duomenys, surinkti iš objektui registruoti pateiktų duomenų,
informacijos, dokumentų ir (arba) jų kopijų, papildyti registro
objekto identifikavimo kodu, susijusio registro perduotais ir registravimo
procedūrų duomenimis.
Pagal
šią apibrėžtį siūlytina patikslinti projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo
įstatymo 4 straipsnį:
„7.
Registro tvarkytojas atsako tik už tai, kad Registre įrašyti duomenys
atitiktų dokumentus ir (arba) jų kopijas,
ir duomenis, kurių pagrindu šie duomenys buvo įrašyti.“
Pritarus šiai pastabai turi būti atitinkamai taisoma ir projekto 2
straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalis:
„1. Registro objektai Registre registruojami pagal prašymus
arba pranešimus (toliau – prašymas) ir su jais pateiktus dokumentus ir
(arba) jų kopijas, ir duomenis, taip pat pagal iš kitų registrų
(kadastrų) ar valstybės informacinių sistemų gautus duomenis Registro
nuostatuose nustatytais atvejais ir tvarka sumokėjus Vyriausybės nustatyto
dydžio atlyginimą.“
|
Nepritarti
|
Įstatymo projekte dokumentų sąvoka vartojama
bendrąja prasme, apimant visas dokumento formas. Dokumentų formos klausimai
neturėtų būti aptariami įstatyme.
|
13.
|
Irma Leonavičiūtė Teisės ir teisėtvarkos komiteto
biuro patarėja
|
|
|
|
Pritarus 6-ajai Teisės departamento pastabai bei
įvertinus Administracinių bylų teisenos įstatymo 66 straipsnio
3 dalį, kad asmenims, praleidusiems
procesinių veiksmų atlikimo terminus dėl priežasčių, kurias teismas
pripažįsta svarbiomis, praleistas terminas gali būti atnaujinamas. Prašymas
dėl praleisto termino atnaujinimo paduodamas teismui, kuriame reikėjo
atlikti procesinį veiksmą, ir nagrinėjamas rašytinio proceso tvarka. Paduodant
prašymą dėl termino atnaujinimo, kartu turi būti atliekamas procesinis
veiksmas (paduodami procesiniai ar kiti dokumentai ar atliekami kiti
veiksmai), kuriam atlikti praleistas terminas. Teismas turi teisę atnaujinti
praleistą terminą ir savo iniciatyva, kai iš turimos medžiagos matyti, kad
terminas praleistas dėl svarbių priežasčių.“, siūlytina projekto
2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 9 straipsnio 6 dalies 8 punktą
išdėstyti taip:
„8) praleistas skundo padavimo terminas ir kartu su
skundu nėra pateiktas pareiškimas prašymas dėl termino
atnaujinimo arba pagal pateiktą pareiškimą prašymą dėl termino
atnaujinimo Komisija nepriima sprendimo šį terminą atnaujinti;“.
|
Pritarti
|
|